Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Onkostenregeling |
Citeertitel | Onkostenregeling |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Deze regeling vervangt de regeling van 1 januari 2011.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | intrekking | 02-01-2013 Blik op Barendrecht 10-01-2013 | Onbekend. | |
29-06-2012 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht 28-06-2012 | 344248 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
medewerkerde ambtenaar in de zin van de Lokale arbeidsvoorwaardenregeling, dan wel de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar Burgerlijk recht is aangegaan;
woon-werkverkeer het reizen door de medewerker langs de meest gebruikelijke weg tussen zijn feitelijk woonadres en het adres waar in de regel de werkzaamheden worden verricht;
openbaar vervoer het vervoer per tram, metro, bus, interliner, trein in het kader van het woon-werkverkeer;
eigen vervoervervoermiddelniet zijnde het openbaar vervoer, dat wordt gebruikt bij een enkele reisafstand woon-werkverkeer van meer dan 10 kilometer;
HOOFDSTUK I Woon-werkverkeervergoeding
Artikel 3 Berekening woon-werkverkeervergoeding
De onbelaste kilometervergoeding = (A - B) * C * D
A = het aantal reguliere werkdagen per jaar; het aantal bedraagt 260;
B = het gemiddelde aantal dagen in verband met kortstondige afwezigheid (vakantie of ziekte); het aantal wordt bepaald op 54;
C = de totale reisafstand heen en terug (maximum 150 km) op basis van de kortste route in de routeplanner;
Is de deelnemer een parttimer dan ontvangt hij een vergoeding ter waarde van de cataloguswaarde van de fiets maal (het aantal gebruikelijke werkdagen in de week gedeeld door vijf). De door de gemeente vergoede waarde bedraagt maximaal €749 maal (het aantal gebruikelijke werkdagen in de week gedeeld door vijf).
Deelnemers moeten vooraf schriftelijk toezeggen dat zij de fiscale regels in acht zullen nemen en de fiets dus voor meer dan 50% van het woon-werkverkeer zullen gebruiken. Zij ondertekenen daartoe een convenant. Door deelname geven zij toestemming aan de gemeente om de belasting over de fiscale bijtelling (€ 68) te verrekenen met het salaris.
De fietsverzekering van de verstrekte fiets wordt door de gemeente volledig vergoed tot een catalogusprijs van € 749. Daarnaast komt een deelnemer in aanmerking voor onderhoudsbonnen ter waarde van € 115. Deze bonnen kunnen alleen worden aangevraagd bij de bestelling van de fiets. Voor parttimers gelden de regels voor verzekering en onderhoudscontract onverkort (niet naar rato).
Deelnemers die uit dienst treden binnen de periode van drie jaar krijgen te maken met een kortingsregeling. Bij vertrek in het eerste jaar dient de medewerker 75% van de door de gemeente vergoede waarde of de waarde van de verstrekking terug te betalen, in het tweede en derde jaar bedraagt het bedrag respectievelijk 50% en 25% van de vergoede waarde of de verstrekking.
Indien de dienstreis naar het oordeel van de Directeur, Teammanager c.q. de Afdelingsmanager op doelmatige wijze met het openbaar vervoer gemaakt kan worden en de ambtenaar samen met één of meer collega's gebruik maakt van zijn eigen motorvoertuig dan ontvangt hij per km: € 0,09 maal het aantal meerijdende collega's tot maximaal de kilometervergoeding genoemd in het eerste lid van artikel 9 van deze regeling.
Indien de dienstreis naar het oordeel van Directeur, Teammanager c.q. de Afdelingsmanager niet op doelmatige wijze met het openbaar vervoer gemaakt kan worden en de ambtenaar voor het ondernemen van een dienstreis gebruik maakt van zijn eigen motorvoertuig en bovendien één of meer collega's meeneemt, dan ontvangt hij een vergoeding op basis van het eerste lid van artikel 9 van deze regeling.
Het dienstbelang, zoals bedoeld in de artikelen 15:1:17, 18:1:2 en 18:1:6 LAR, kan in gevaar komen indien de ambtenaar woonachtig is op een afstand van meer dan 75 kilometer van de gemeente Barendrecht.
Onder "in of meer nabij zijn standplaats" of "woongebied" in hoofdstuk 18 LAR wordt verstaan een gebied van 15 kilometer rond de gemeente Barendrecht.
Ingevolge het derde lid van artikel 18:1:7 LAR ontvangt een verhuisplichtige ambtenaar een tegemoetkoming van €94,40 op jaarbasis, indien hij met de trein reist en van de woning of pension met een ander (aansluitend) openbaar vervoer naar het eerst mogelijke NS station kan reizen maar daarvan geen gebruik maakt.
HOOFDSTUK VII Administratieve verwerking van declaraties en mutaties
Werknemers dienen mutaties in persoonlijke gegevens binnen één maand schriftelijk door te geven aan de salarisadministratie. Denk hierbij aan wijzigingen in: adres, rekeningnummer, huwelijkse staat of partnerschap, spaarloon, levensloop, veranderingen in verzekeringen bij Loyalis of de ziektenkostenverzekering e.d.
Wijziging van de deeltijdfactor, het ouderschapsverlof, in- en uitdiensttreding gaan in op de eerste van een kalendermaand. De salarisadministratie moet één maand van te voren schriftelijk op de hoogte zijn gesteld door de Directeur, Afdelingsmanager of Teammanager. Het beslisformulier moet voorzien zijn van een paraaf van de leidinggevende.
Aldus besloten op 11 januari 2012
namens burgemeester en wethouders van Barendrecht,
De gemeentesecretaris,
Mw. Mr. A.G. Knol
1 Deze regeling is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 19 december 1995 en is in werking getreden op 1 januari 1996. Met het Georganiseerd Overleg is overeenstemming bereikt op 28 september 1995 (agendapunt 3).
2 Naar aanleiding van een BIZA-circulaire zijn de vergoedingen aangepast op 20 februari 1996 met ingang van maart 1996. Met het Georganiseerd Overleg is geen overleg gevoerd omdat de bedragen uit de BIZA-circulaire integraal zijn overgenomen (conform afspraak op 28 september 1995; agendapunt 7).
3 Op 4 maart 1997 heeft het college van burgemeester en wethouders de onkostenvergoedingen in de artikelen 6 en 11 gewijzigd naar aanleiding van twee C.v.A.-circulaires (Lbr. 97/29-CvA/Loga 97/02 en 03; ARZ/700958 en 700959). Tevens is lid vijf toegevoegd aan artikel 11. Met het Georganiseerd Overleg is geen overleg gevoerd omdat de bedragen uit de circulaires onverkort zijn overgenomen (conform afspraak op 28 september 1995; agendapunt 7). De Ondernemingsraad heeft ingestemd met de wijzigingen.
Op 11 juli 2000 heeft het college enkele tekstuele wijzigingen aangebracht in de regeling. Zo is de term sectorhoofd vervangen door sectordirecteur. Tevens is expliciet vermeldt dat in de kilometervergoeding voor motorvoertuigen een vergoeding zit voor het sluiten van een all-risk- verzekering. Dit was overigens al afgesproken met het GO toen de vergoeding was vastgesteld op ƒ 0,68 per km. Tenslotte is in de regeling opgenomen dat verzoeken, met betrekking tot de 1%-regeling, binnen één jaar moeten worden ingediend en is de verwijzing naar de CAR gecorrigeerd.
Op 6 maart 2001 heeft het college, op uitdrukkelijk verzoek van het MT, besloten de onbelaste woon-werkverkeervergoedingen her in te voeren met ingang van 1 januari 2001. Deze regeling geldt totdat het rijk een besluit neemt over rekeningrijden, hetgeen een heroverweging van de hoogte van de onkostenvergoeding noodzakelijk maakt (adviesbladnummer: 962). De ondernemingsraad heeft ingestemd met de regeling. Op 12 december 2000 is met het Georganiseerd Overleg overeenstemming bereikt over het vervoersbeleid 2001.
Op 5 maart 2002 heeft het college van burgemeester en wethouders het fietsenplan opgenomen in de onkostenregeling. Daartoe is artikel 2 ingevoegd. Medewerkers die binnen een straal van 10 km wonen en geen woon-werkverkeervergoeding ontvangen, kunnen één keer in de drie jaar een fiets krijgen, binnen de kaders van de fiscale regels (adviesbladnummer 964). Met het GO is overeenstemming bereikt op 7 november 2001.
Naar aanleiding van een wijziging in de fiscale woon-werkverkeerregeling heeft het college hoofdstuk 1 van deze regeling geheel herzien op 1 juni 2004 (adviesbladnummer 3119). De artikelen vanaf hoofdstuk 2 zijn hernummerd. Met het Georganiseerd Overleg is overeenstemming bereikt op 7 en 27 april 2004.
In het arbeidsvoorwaardenakkoord van 2004-2005 zijn afspraken gemaakt over de intrekking van de 1%-regeling per 1 januari 2006. Door de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel kan de 1%-regeling niet meer in tact blijven. Het college heeft het Loga-advies integraal vastgesteld op 17 januari 2006 (adviesbladnummer 141; Loga-circulaire CvA/U200515951 van 21 december 2005).
De Wet Walvis verplicht werkgevers om declaraties sneller administratief te verwerken op straffe van boetes. Ter voorkoming van fiscale boetes heeft de gemeente afspraken gemaakt met de inspecteur van de Loonbelasting, over de termijnen waarbinnen declaraties kunnen worden verwerkt (beschikking van 24 januari 2006). Deze afspraken, inclusief het fiscale advies van de heer Altena van Deloitte, zijn verwerkt in het nieuwe artikel 20 van de onkostenregeling. Het college heeft de wijzigingen vastgesteld op 28 februari 2006 en ze in werking laten treden op 1 januari 2006 (adviesbladnummer 1722).
Op 13 februari 2007 heeft het college (adviesbladnummer 1343) de vergoedingen voor verblijfskosten, in artikel 11, in overeenstemming gebracht met de geïndexeerde vergoedingen uit het reisbesluit binnenland (VNG-ledenbrief van 18 januari 2007; CvA/U200700051; lbr 07/03). De nieuwe vergoedingen gelden voor declaraties welke betrekking hebben op de periode van na 1 februari 2007.
Op 4 februari 2009 heeft het college (adviesbladnummer 65349) de vergoedingen voor verblijfskosten uit artikel 11 geïndexeerd op basis van de vergoedingenlijst van BIZA (circulaire van 16 december 2008 CvA/2008-0000564650; VNG e-mail van 9 januari 2009). Het bestaande beleid voor reiskostenvergoedingen aan sollicitanten en het bezoek aan de bedrijfsarts zijn geformaliseerd. De regeling is in overeenstemming gebracht met de mutaties uit de mandateringslijst 2009. Tot slot zijn de functiebenamingen van de leidinggevenden aangepast aan de nieuwe benamingen uit het functieboek 2009 en zijn de nieuwe organisatorische benamingen ingevoerd
Op 16 maart 2010 heeft het college (adviesbladnummer 170799) de vergoedingen voor verblijfkosten tijdens dienstreizen (artikel 11) en het gebruik van een privé vervoermiddel tijdens dienstreizen (artikel 9), met ingang van 1 april 2010, geïndexeerd op basis van de vergoedingenlijst van BiZa ( BiZa circulaire van 10 december 2009 met kenmerk 2009-0000591255). Hoofdstuk VI over de 1%-regeling ziektekosten is vervallen omdat deze regeling niet meer bestaat.
Op 17 augustus 2010 heeft het college (adviesbladnummer 196410) de maximale onkostenvergoeding voor verplaatsingen (artikel 16) met ingang van 1 juli 2010 aangepast conform de bedragen zoals genoemd in de LOGA-circulaire met kenmerk CvA/U201001464. Gelijktijdig zijn verwijzingen naar vervallen/gewijzigde artikelen in de LAR gecorrigeerd.
Op 22 februari 2011 heeft het college (adviesbladnummer 261688) de onkostenregeling van de gemeente Barendrecht aangepast aan de nieuwe vergoedingsbedragen voor verblijfkosten tijdens dienstreizen (artikel 11) conform de vergoedingsbedragen uit de circulaire van Binnenlandse Zaken met kenmerk 2010-0000724305 en de nieuwe vergoedingsbedragen voor verplaatsingen (artikel 16) conform de vergoedingsbedragen uit de circulaire van het LOGA (ECCVA/U201100044 Lbr. 11/006 CvA/LOGA 11/04). De gewijzigde onkostenregeling is met terugwerkende kracht per 1 januari 2011 in werking getreden onder gelijktijdige intrekking van de oude onkostenregeling die is vastgesteld per 1 juli 2010.
Op 11 januari 2012 heeft de gemeentesecretaris namens het college (mandaat ID.76) (besluit nr. 317832)de onkostenregeling van de gemeente Barendrecht aangepast aan de nieuwe vergoedingsbedragen voor verblijfkosten tijdens dienstreizen (artikel 11) conform de vergoedingsbedragen uit de circulaire van Binnenlandse Zaken met kenmerk 2011-2000570990. Artikel 22 (reiskostenvergoeding voor sollicitanten) van de onkostenregeling is vervallen. Tenslotte is vanwege een organisatiewijziging in de afdeling Interne Dienstverlening de verwijzing naar “team(manager) Gegevensbeheer” vervangen door een verwijzing naar “de salarisadministratie” (van team HRM). De gewijzigde onkostenregeling treedt per 1 februari 2011 in werking onder gelijktijdige intrekking van de onkostenregeling van 1 januari 2011.