Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen en Vertrouwenspersonen |
Citeertitel | Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen en Vertrouwenspersonen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Deze regeling vervangt de Voorkoming en bestrijding ongewenst gedrag, zoals vastgesteld op 5-8-1997 en de Vertrouwenspersonen voor ambtelijke organisatie, zoals vastgesteld op 1-07-2005.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht, 28-06-2012 | 344248 |
Artikel 5 Taken en bevoegdheden vertrouwenspersonen
De vertrouwenspersonen zijn gehouden aan geheimhouding van de hem/haar ter kennis gekomen feiten die de privacy van de klager/aangeklaagde, die is geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen, kunnen schaden. Slechts met uitdrukkelijke toestemming van de betrokken medewerker (klager) kan hiervan worden afgeweken. Deze plicht tot geheimhouding vervalt niet nadat de vertrouwenspersonen niet meer als zodanig werkzaam zijn. De geheimhoudingsplicht geldt, voor zover wettelijke bepalingen niet anders bepalen.
Iedere medewerker die in of naar aanleiding van de werksituatie met ongewenst gedrag is of wordt geconfronteerd, kan schriftelijk een klacht indienen bij de externe klachtencommissie of zich wenden tot een vertrouwenspersoon.
Artikel 7 Samenstelling, taken en bevoegdheden van de externe klachtencommissie
Lid 1. Samenstelling externe klachtencommissie
Het bestuur benoemt in overleg met de OR de leden en de voorzitter van de klachtencommissie.
De leden en de voorzitter van de klachtencommissie zijn niet werkzaam bij gemeente Barendrecht. De klachtencommissie bestaat uit een jurist en een gedragskundige. De klachtencommissie wordt ondersteund door een externe secretaris. Voor de voorzitter en voor elk lid van de klachtencommissie wordt een plaatsvervangend voorzitter en een plaatsvervangend lid aangesteld. Ook de plaatsvervangende voorzitter
en de plaatsvervangende leden zijn niet werkzaam bij de gemeente Barendrecht. De commissie bestaat zowel uit mannen als uit vrouwen.
Lid 2. Taken van de klachtencommissie
De taken van de klachtencommissie zijn: het beoordelen van de ontvankelijkheid van een klacht, het verrichten van een feitenonderzoek, het rapporteren over de bevindingen van de klachtencommissie naar aanleiding van een onderzochte klacht, het uitbrengen van een advies aan het bestuur en het uitbrengen van een jaarverslag over de werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.
Lid 3. Bevoegdheden van de klachtencommissie
De bevoegdheden van de klachtencommissie zijn:
Het staat de klachtencommissie vrij een ieder te horen en alle benodigde informatie in te winnen voor zover zij dat nodig acht voor haar oordeelsvorming. De gevraagde informatie zal slechts gemotiveerd kunnen worden geweigerd als het verstrekken daarvan inbreuk zou maken op de privacy van een (andere) medewerker(s), tenzij de andere medewerker er geen bezwaar tegen heeft dat hij in de kwestie wordt betrokken.
De leden van de klachtencommissie mogen niet direct of indirect betrokken zijn bij het onderwerp waarover een klacht is ingediend. Klager en/of aangeklaagde kan in dit geval een lid van de klachtencommissie wraken. Een verzoek tot wraking dient deugdelijk te zijn gemotiveerd. Leden van de klachtencommissie kunnen zich verschonen.
Artikel 9 Het beoordelen van de ontvankelijkheid
De secretaris bevestigt de klager per omgaande de ontvangst van de klacht.
De commissie oordeelt binnen veertien dagen na ontvangst van de klacht over de ontvankelijkheid daarvan. De klacht wordt niet ontvankelijk verklaard indien:
Artikel 10 De behandeling van de klacht
Lid 4: De klachtencommissie brengt binnen zes weken na ontvangst van de klacht schriftelijk advies uit aan het bestuur met afschriften aan de klager en de aangeklaagde. Indien de termijn van zes weken niet kan worden gehaald, wordt dit, met redenen omkleed, aan de klager en de aangeklaagde meegedeeld. De termijn kan met maximaal twee weken worden overschreden.
De dossiers met betrekking tot een klachtenprocedure worden vijf jaar na het daarin gegeven advies uit het archief van het secretariaat van de klachtencommissie verwijderd en vernietigd.
Artikel 13: Onvoorziene omstandigheden
Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het bestuur na advies van de klachtencommissie.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht,
De secretaris, de burgemeester
Mw. mr. A.G. Knol Drs. J. van Belzen
Bijlage Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen en Vertrouwenspersonen.
Vervolg Artikel 4 Benoeming en verantwoording
De volgende vertrouwenspersonen zijn door het bestuur benoemd :
Mevr. S. Lauwers, Dhr. A. Goedhart, Dhr. J. Verschoor en Mevr. M. Noodelijk (coördinator vertrouwenspersonen).
Vervolg Artikel 5 Taken en bevoegdheden vertrouwenspersonen
Het opvangen, begeleiden en van advies dienen van de klager, alsmede het zonodig doorverwijzen naar Bedrijfsmaatschappelijk Werk van MaetisArdyn. Er kan contact worden opgenomen met Bedrijfsmaatschappelijk werker Mevr. C. Bergsma. Zij is telefonisch bereikbaar op tel nr. 06-40146849. Mevr. Tanja Herbert vervangt haar. Zij is bereikbaar op tel nr. 06-10212513;