Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden kabels en leidingen |
Citeertitel | Leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden kabels en leidingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | leidraad inzake (her)straatwerkzaamheden Kabels en Leidingen |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht 28-06-2012 | 344248 |
HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN
GEMEENTE het college van burgemeester en wethouders of diens gemachtigde
(NUTS)BEDRIJF het bedrijf, dat de aanleg-, onderhouds- en beheer-werkzaamheden van het kabel- of leidingnet, ten behoeve van de distributie van gas, elektriciteit, water, warmte en/of telecommunicatie verzorgt, dan wel het bedrijf dat zich bezighoud met zakelijk transporten middels kabels of leidingen.
LEIDINGEN kabels en leidingen met toebehoren
OPENBARE GRONDEN voor het publiek toegankelijke wegen en wateren en kunstwerken, inclusief fietspaden, voetpaden, trottoirs, bermen, plantsoenen en parken die in eigendom en/of beheer zijn bij de gemeente.
LEGGEN VANLEIDINGEN hieronder tevens te verstaan: het omleggen, vernieuwen, herstellen, verwijderen, lichten en onderhouden van leidingen, alles ook aan te duiden als “werkzaamheden”.
CROW Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water-, en Wegenbouw en de Verkeerstechniek.
Deze voorwaarden hebben betrekking op het verrichten van werkzaamheden, ten behoeve van het leggen van leidingen door (nuts)bedrijven in openbare gronden.
HOOFDSTUK II - ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN
Artikel 5 - Algemene werkafspraken
het (nuts)bedrijf dient tijdig (8 weken voor aanvang van de werkzaamheden) bij de gemeente in drievoud een schriftelijk verzoek om toestemming c.q. instemmingter zake van het leggen van leidingen in openbare gronden in te dienen. Bij dit verzoek moet een situatie tekening van het verlangde tracé op een GBKN ondergrond toegevoegd worden;
voor deze werkzaamheden worden afspraken gemaakt omtrent de gegevens die de gemeente van het (nuts)bedrijf daartoe nodig heeft en op welk tijdstip. Hiertoe behoort in elk geval de vermelding van de opdrachtgever van de werkzaamheden (de gemeente of het (nuts)bedrijf). Overigens zal in het algemeen daarbij tevens worden vermeld een omschrijving van de werkzaamheden, de te treffen verkeersmaatregelen, alsmede het al of niet moeten verwijderen van leidingen;
het (nuts)bedrijf dient het leggen van leidingen in beginsel slechts uit te voeren op werkdagen tussen 7.00 en 17.00 uur. Bij dringende omstandigheden dient het (nuts)bedrijf vooraf met de gemeente te overleggen, indien moet worden afgeweken van deze werktijden.Ook de gemeentelijke storingsdienst moet worden gewaarschuwd;
voor werkzaamheden van geringe omvang, zoals die ten behoeve van huisaansluitingen, kan in afwijking van het bepaalde in lid 2 van dit artikel worden volstaan met een melding vooraf aan de gemeente. Bij dringende omstandigheden kan worden volstaan met een melding binnen 24 uur achteraf. Desalniettemin kan de gemeente, in bijzondere gevallen, die zulks rechtvaardigen, nadere eisen stellen;
de eigenaren en bewoners van omliggende percelen dienen minimaal één week van tevoren door de opdrachtgever (als bedoeld in lid 2 van dit artikel) op de hoogte te worden gebracht van de werkzaamheden, middels publicatie in de plaatselijke bladen. Deze publicatie dient te gebeuren in overleg met de gemeente. Bij werkzaamheden van ingrijpende aard dienen de bewoners in de directe omgeving vooraf persoonlijk en schriftelijk te worden geïnformeerd;
Ingeval er naar het oordeel van het (nuts)bedrijf sprake is van een dreigend gevaar voor de omgeving door of vanwege een nutsvoorziening, dan wel het stagneren van een dergelijke voorziening, is het (nuts)bedrijf gerechtigd tot het onverwijld (doen) uitvoeren van werkzaamheden in de openbare gronden. Het (nuts)bedrijf is verplicht daarvan onverwijld bij de gemeente melding te maken en de gemeente daaromtrent een straatwerkbon toe te sturen.
Artikel 7 – Uitvoering (van het straatwerk) door
het (nuts)bedrijf is, met inachtneming van het overigens in of krachtens deze voorwaarden bepaalde, aansprakelijk voor schade aan eigendommen van de gemeente tengevolge van de uitvoering van de hier bedoelde werkzaamheden, tenzij het aannemelijk maakt dat noch het (nuts)bedrijfzelf, noch degenen, die in opdracht van het (nuts)bedrijf de werkzaamheden uitvoeren, schuld hebben aan die schade;
indien sprake is van het gelijktijdig in een sleuf leggen van leidingen door of in opdracht van twee of meer nutsbedrijven, en daarbij schade ontstaat aan eigendommen van de gemeente zonder dat duidelijk is, welke van deze nutsbedrijven de aansprakelijkheid daarvoor geheel of gedeeltelijk is toe te rekenen, dan zijn de deelhebbende nutsbedrijven ieder voor het geheel hoofdelijk aansprakelijk jegens de gemeente;
het (nuts)bedrijf zal de fysieke verkeersmaatregelen nemen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de betreffende werkzaamheden overeenkomstig de afspraken gemaakt krachtens artikel 5, tweede, vijfde of zesde lid, alles zo veel mogelijk in overeenstemming met het bepaalde in publicatie en handboek 96b van de CROW. Het (nuts)bedrijf dient een bebordingsplan voor de aangifte van de wegafzettingen op te stellen. Dit bebordingsplan dient de gemeente tevoren te hebben goedgekeurd;
de gemeente is gerechtigd om op de uitvoering van de werkzaamheden toe te zien en aanwijzingen te geven. De gemeente is gerechtigd het werk tijdelijk stil te leggen in de volgende gevallen:
De tijdelijk stilgelegde werkzaamheden mogen pas hervat worden, als de reden van het stilleg-gen ervan is opgeheven;
indien wegbestratingen, straatbermen, gronddekking en dergelijke niet zijn uitgevoerd overeenkomstig het bepaalde in of krachtens deze voorwaarden, dan heeft de gemeente het recht te verlangen, dat zij alsnog conform deze voorwaarden worden uitgevoerd. Indien het (nuts)bedrijf niet alsnog overeenkomstig het verlangen van de gemeente de werkzaamheden deugdelijk en tijdig heeft gecorrigeerd, dan is de gemeente gerechtigd, nadat zij het (nuts)bedrijf in gebreke heeft gesteld en deze niet binnen een week met de hernieuwde werkzaamheden is begonnen, deze werkzaamheden op kosten van het (nuts)bedrijf door derden doch zo mogelijk in overleg met het (nuts)bedrijf, te laten uitvoeren, tenzij de gevaarzetting geen uitstel duldt;
HOOFDSTUK III TECHNISCHE BEPALINGEN
Artikel 10 - Begripsbepalingen
* Voor de redactie van deze begripsbepalingen is gebruik gemaakt van de bepalingen van de CROW.
VERHARDING* verharde lagen van het weglichaam, met inbegrip van de funderingslagen;
OPEN VERHARDING* verharding bestaande uit elementen of andere ongebonden materialen;
GESLOTEN VERHARDING* verharding bestaande uit een met bitumen, cement of kunststof gebonden materiaal;
FUNDERING* een ongebonden constructie ter ondersteuning van het wegdek;
GEMEENTELIJK NORMPROFIEL standaard dwars doorsnede van de onderlinge ligging van kabels en leidingen ten aanzien van de omgeving;
TIJDELIJK HERSTEL het éérste herstel van de sleuf inclusief aanbrengen van de verharding in verkeersveilige conditie;
ONDERHOUD het in verkeersveilige conditie houden van de weg in de tijdsperiode tussen het tijdelijk herstel en het definitief herstel;
DEFINITIEF HERSTEL het herstel na een onderhoudsperiode van één jaar of een anders overeen gekomen termijn;
IN/UITKOMENDE MATERIALEN vrijkomende, dan wel aan te brengen materialen zoals, (BOUWSTOFFEN) tegels, betonbanden, asfalt, puin, fundamenten, grond en zand.
1.ontwerpen, bouwstoffen en uitvoeringsmethoden zullen voldoen aan de geldende c.q. gebruikelijke eisen, zoals die onder meer blijken uit de vigerende Standaard RAW bepalingen, Normbladen en KOMO-publicaties.
de ligging van leidingen dient zoveel als mogelijk, te voldoen aan het gestelde in de normen NEN-1738 en NEN-1739 ("plaats van leidingen en kabels in wegen buiten en binnen de bebouwde kom") en NEN-1091 ("Stalen leidingen boven 1 bar"), tenzij in overleg tussen de gemeente en het (nuts)bedrijf anders wordt overeengekomen (bijvoorbeeld gemeentelijk normprofiel/vereiste minimale diepte);
kruisingen met wegen, voorzien van een gefundeerde of gesloten verharding dienen in principe te worden uitgevoerd middels het maken van doorpersingen of boringen. Indien dit niet mogelijk is, dienen hierover met de gemeente nadere afspraken te worden gemaakt, waarbij dan, afhankelijk van de situatie, nadere maatregelen in overleg worden genomen;
het herstel en onderhoud van gesloten verharding geschiedt, tenzij anders overeengekomen, door de gemeente op kosten van het (nuts)bedrijf. De sleuf dient in eerste instantie met klinkers door het (nuts)bedrijf dicht bestraat te worden. Eerder uitgekomen funderingsmateriaal dient te worden teruggebracht. De eerste 12 maanden onderhoud aan de sleuf zal aan het (nuts)bedrijf in rekening worden gebracht, tenzij dit door het (nuts)bedrijf zelf wordt uitgevoerd.
Artikel 15 - Melding van werkzaamheden
het (nuts)bedrijf draagt gedurende een jaar alle kosten van het onderhoud. De gemeente heeft de keuze of zij het onderhoud al dan niet zelf uitvoert. Wanneer het onderhoud aan het straatwerk uitgevoerd wordt door of in opdracht van het (nuts)bedrijf, zal de onderhoudstermijn ingaan op de datum, waarop de meldbon is verstuurd aan de gemeente en deze het straatwerk ingevolge het voorgaande artikellid als geaccepteerd heeft beschouwd. Het (nuts)bedrijf bericht de gemeente na 1 jaar omtrent de afloop van de onderhoudstermijn;
indien gedurende de onderhoudstermijn een derde met instemming van de gemeente werzaamheden verricht in de grond, c.q. het straatwerk dat tot de onderhoudsplicht van het (nuts)bedrijf wordt gerekend, komt deze onderhoudsplicht te vervallen met ingang van de dag dat een derde met de werkzaamheden begint. De financiële gevolgen met betrekking tot onderhoudswerkzaamheden komen dan voor rekening van de genoemde derde partij.
uitkomende overtollige bruikbare materialen dienen door en voor rekening van het (nuts)bedrijf naar een door de gemeente aan te wijzen, binnen de gemeentegrens gelegen, plaats te worden afgevoerd. Het (nuts)bedrijf zal zich ten aanzien van de omgang met bouwstoffen houden aan hetgeen in het bouwstoffenbesluit is bepaald met dien verstande dat bij constatering van bodem verontreiniging wordt gehandeld zoals in omschreven in artikel 26.
Artikel 17 - Maatregelen voor werkzaamheden in of nabij groenvoorzieningen
het (nuts)bedrijf houdt het gemotoriseerd bestemmingsverkeer naar woningen, winkels, bedrijven, bouwwerken, landerijen enz. in overleg met de betrokkenen zoveel mogelijk in stand. Indien de beperking van de bereikbaarheid tot gevolg heeft, dat hulpdiensten objecten niet voldoende kunnen naderen of dat de bevoorrading van winkels/bedrijven anders dan normaal geregeld moet worden, dan is vooraf overleg met de gemeente noodzakelijk;
de verschillende grondsoorten dienen gescheiden ontgraven te worden. Bij aanvullen van sleu-ven dienen de grondsoorten te worden aangebracht in de oorspronkelijke lagen. De dikte van de teelaarde- en zandlagen dient gelijk te zijn aan de oorspronkelijke laagdikten met dien verstande, dat onder de verharding het oorspronkelijk zandbed, dat is aangetroffen bij ontgra-ving, weer wordt hersteld met een minimale dikte van 5 centimeter
indien bij de uitvoering van de werkzaamheden blijkt, dat de uitkomende grond/puin niet voor aanvulling geschikt is, dient andere hiervoor geschikte grond/zand te wordt geleverd door het (nuts)bedrijf. Indien de niet voor aanvulling geschiktheid is veroorzaakt door een geconsta-teerde bodemverontreiniging, dient echter overeenkomstig de nadere afspraken, bedoeld in artikel 26, te worden gehandeld;
Bij het toepassen van steenachtige materialen en grond dienen de voorschriften van het Bouwstoffen-besluit te worden nageleefd. De eventueel uit te voeren meldingen dienen gedaan te worden bij de eenheid milieu van de gemeente Barendrecht
Indien de fundering van een verharding uit andere materialen bestaat dan zand of in bijzondere gevallen grond, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een fundering van steenachtige mate-rialen (gebroken puin, lava, hoogovenslakken) of gebonden materialen (zandcement stabilisatie) dienen de sleuven of gaten te worden aangevuld met een materiaal dat tenminste gelijkwaardig is aan het uitkomende materiaal.
het (nuts)bedrijf mag het eerste herstel van gesloten verhardingen, met behulp van een tijdelijke klinkerverharding, uitvoeren. Het definitieve herstel geschiedt door de gemeente, conform de in artikel 2x beschreven werkmethode en de in de tarieventabel overeengekomen vergoeding voor gesloten verhardingen. Indien de gemeente zorgt voor het aanbrengen van de verhardingen, vervalt dit artikel
leidingen van het (nuts)bedrijf, die door het (nuts)bedrijf blijvend buiten gebruik zijn gesteld, dienen bij het openliggen van de sleuf, waarin genoemde leidingen liggen, te worden verwij-derd, tenzij anders wordt overeengekomen. Indien overeengekomen wordt dat leidingen niet worden verwijderd, dienen deze leidingen wel geregistreerd te blijven bij het (nuts)bedrijf.
voordat er graafwerkzaamheden worden uitgevoerd, is het noodzakelijk vooraf historisch onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van de bodem. Bij de eenheid milieu van de gemeente Barendrecht kan deze historische info opgevraagd worden. Deze info kan uitsluitend verstrekt worden na toezen-ding van een kadastrale kaart met daarop de ontgravingsgrenzen.
binnen de gemeente Barendrecht is een bodemkwaliteitskaart met bijbehorend bodembeheersplan van kracht. Met behulp van deze gegevens kan veelal bepaald worden, wat met de eventueel vrijkomende grondstromen mogelijk is. In sommige gevallen kan het echter noodzakelijk zijn vooraf bodemonderzoek uit te voeren voor het bepalen van de bestemming;
BIJLAGE II - (Financiële voorwaarden en tarieven).
wordt het werk in coördinatie met werkzaamheden van de gemeente door het bedrijf uitgevoerd in de periode tot 12 maanden, voorafgaande aan de door de gemeente voorgenomen straatverbe-teringswerken, dan worden géén onderhoudskosten en uitvoeringstoeslag in rekening gebracht. Eveneens worden deze kosten niet in rekening gebracht, wanneer het de uitvoering betreft van werken, voortvloeiende uit, door, of in opdracht van de gemeente in uitvoering zijnde nieuw-bouwplannen en wegreconstructies;
voor herstel van gesloten wegdekken en sierbestratingen, die door de gemeente zonder melding aan het bedrijf zijn aangebracht, zal het bedrijf, behoudens eerder gemaakte afspraken in deze, ten hoogste de tarieven verschuldigd zijn behorende bij de ongefundeerde elementenverhar-dingen, welke aanwezig waren ten tijde van de aanleg van de leidingen.
2 - Berekening van de uitvoeringskosten
De uurlonen worden ontleend aan de Misset-editie Bouwkosten, Hoofdrubriek lonen J-3 tabel JB-12 - loonkostenontwikkeling renovatie en nieuwbouw, waarbij voor straatmaker wordt aangehouden groep D/inzittende en voor opperman groep B/inzittende. Voor een geheel kalen-derjaar zijn van toepassing de gepubliceerde uurlonen per peildatum 1 juli, voorafgaande aan het kalenderjaar.
De uurkosten auto/gereedschap worden ontleend aan de EVO-berekening van 1 januari 1992 teruggerekend naar 1 juli1991 volgens index, aangevende de jaarkosten van een bestelauto van het type Ford Transit 100SD, 25000 km per jaar, jaarlijks per 1 juli te herzien voor het daaropvolgend kalenderjaar. Het aantal werkbare uren per jaar is vastgesteld op 1600. De uur-kosten zijn verhoogd met 10% voor gereedschap. Als index te gebruiken de CBS-index prijsindexcijfers van de gezinsconsumptiereeks voor werknemersgezinnen met in 1985 een gezinsinkomen beneden de loongrens van de ziekenfondsverzekering (1985 = 100) en hiervan het onderdeel 6, vervoer en communicatie, uitgaven in verband met gebruik voertuigen.
3 - Berekening van de onderhoudskosten
Voor de berekening van eventueel te verrekenen eerste halfjaars onderhoudskosten wordt uitgegaan van een percentage van de uitvoeringskosten (exclusief BTW), zoals in de bij deze voorwaarden behorende tarievenlijst is aangegeven.
4 - Berekening van de uitvoeringsopslag
BIJLAGE II.a: TARIEVENLIJST STRAATWERK VOOR HET KALENDERJAAR 2004 BEREKEND CONFORM ART. 2, BIJLAGE II .
DOOR GEMEENTE IN REKENING TE BRENGEN TARIEVEN (EXCLUSIEF BTW)
Noot: deze tarievenlijst heeft uitsluitend betrekking op ongefundeerde elementenverharding (klinkers/tegels), en is op sierbestrating en andersoortige open verharding niet van toepassing.
Noot: genoemde prijzen zijn exclusief BTW;
Noot: geen rekening wordt gehouden met soort ondergrond, aantal leidingen, diepte sleuf;
Noot: alle verrekeningen geschieden op basis van feitelijke m2 ook in geval van smalle sleuven en lasgaten.
*) Berekening conform bijlage II, lid 2
**) Afhankelijk van de rentevoet per 1 juli voorafgaande aan het kalenderjaar,
rentetype = gemiddeld rendement op staatsleningen, zie bijlage II lid 4.
Tarief I wordt in rekening gebracht indien het bedrijf 1e en 2e fase uitvoert.
Tarief II wordt in rekening gebracht indien het bedrijf alleen 1e fase uitvoert.
Tarief III wordt in rekening gebracht indien de gemeente de 1e en 2e fase uitvoert.