Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Werk en Inkomen |
Geen
Wet sociale werkvoorziening art. 2 lid 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | Onbekend | 25-06-2008 Trompetter, 05-11-2008 | Gemeenteblad 2008/055 |
De raad van de gemeente Sittard-Geleen,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 mei 2008,
gezien het advies van de stichting Sociaal Overleg,
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening,
vast te stellen de verordening inzake de wijze waarop geïndiceerden ingevolge de wet sociale werkvoorziening en directe belanghebbenden betrokken kunnen worden bij de totstandkoming van het beleid en de wijze van uitvoering inzake de Wet sociale werkvoorziening.
In dit besluit wordt verstaan onder:
integraal arbeidsmarktbeleid: de samenhangende wijze waarop de gemeenten in al hun beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de mogelijkheden tot arbeidsinschakeling van alle mensen waar de gemeenten bij enig wettelijk voorschrift verantwoordelijk voor is gesteld of verantwoordelijkheid heeft genomen;
De modernisering van de Wsw, die per 1 januari 2008 van kracht is geworden, beoogt onder meer om meer rechten te geven aan geïndiceerden. Zo stelt artikel 2, derde lid, van de Wsw, dat geïndiceerden betrokken moeten worden bij de uitvoering van de Wsw. Hiervoor is deze Wsw-raad bedoeld.
De uitvoering van de Wsw is overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Vixia. In opdracht van de GR Vixia voert Vixia BV de Wsw uit voor de gemeenten Sittard-Geleen, Stein, Beek en Schinnen.
Vanwege deze gezamenlijke uitvoering, is gekozen voor een regionale Wsw-raad.
Nu er sprake is van een regionale raad voor de GR Vixia, levert het werkvoorzieningschap de faciliteiten, en adviseert de raad het Bestuur.
In deze verordening wordt in ieder geval geregeld de wijze waarop:
(artikel 2, derde lid, van de Wsw)
De praktische uitwerkingen worden geregeld via een Uitvoeringsbesluit. Dit betreffen bijvoorbeeld aspecten, die aan verandering onderhevig kunnen of zullen zijn, zoals de aan te wijzen contactambtenaar of de aard van de faciliteiten. Dit zijn wijzigingen, die geen invloed hebben op de verordening zelf, en waarvoor dus ook geen nieuw raadsbesluit voor hoeft te worden genomen.
Het doel is om de doelgroep te betrekken bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde arbeidsmarktbeleid, waarbij zij hun belangen kunnen inbrengen.
D Wsw-raad wordt niet alleen bij de Wsw betrokken, maar bij het gehele arbeidsmarktbeleid.
De Wsw is immers een reïntergratie-instrument, en is ook expliciet opgenomen in het arbeidsmarktbeleid. Daarom wordt de Wsw-raad ook bij het arbeidsmarktbeleid betrokken.
Dit artikel omschrijft op welke wijze aan de drie vereisten wordt voldaan die in artikel 2, derde lid, van de Wsw zijn genoemd, en die in de algemene toelichting zijn geciteerd.
Zoals eerder is vermeld, voorziet het Bestuur is de faciliteiten en de informatievoorziening, en heeft het Bestuur het periodieke overleg met de Wsw-raad.
Het lidmaatschap is niet alleen voor geïndiceerden, maar ook voor hun belangenbehartigers.
Hiermee wordt beoogd, dat ook geïndiceerden, die zelf niet in staat zijn om hun belangen kenbaar te maken, toch gehoord kunnen worden. Te denken valt aan verstandelijk gehandicapten: immers, ook met hun belangen dient rekening te worden gehouden.
Het aantal van 12 leden wordt het meest werkbaar geacht. De raad dient enerzijds niet zo groot te zijn, dat dit ten koste gaat van de effectiviteit van het overleg, terwijl anderzijds de raad wel voldoende omvang dient te hebben om een representatieve afspiegeling mogelijk te maken van zowel de diversiteit van de doelgroep én de verschillen in omvang van de Wsw-populaties van de vier gemeenten.
Met de verdeling 6:2:2:2 wordt een evenredige verdeling beoogt tussen de vier gemeenten.
Voorkomen dient te worden, dat de Wsw-raad een platform wordt voor andere groepen dan de geïndiceerden zelf.
Medewerkers van het sw-bedrijf of een begeleidingsorganisatie en leden van een ondernemingsraad kunnen andere belangen hebben, en zouden via de Wsw-raad het (gemeentelijke) beleid kunnen beïnvloeden.
De agenda van de leden behoort enkele de in artikel 3 genoemde doelstellingen te bevatten, en bijvoorbeeld niet de interne of commerciële belangen van de partners in de uitvoering van de Wsw.
Het Bestuur stelt de faciliteiten beschikbaar, als regionaal bestuursorgaan en verlengstuk van de lokale besturen.
De faciliteiten betreffen onder andere vergaderruimte, gelegenheid om te kopiëren, printen, computergebruik (met internet), en vergoeding van kosten die voor het functioneren van de Wsw-raad noodzakelijk zijn.