Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalsmeer

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200501-05-2007nieuwe regeling

27-01-2005

De Nieuwe Meerbode

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer

De raad van de gemeente Aalsmeer;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 december 2004, nr. 007;

overwegende dat op grond van artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand het verplicht is een verordening op te stellen over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Wet Werk en Bijstand, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval dient te worden geregeld de wijze waarop:

  • periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • zij worden voorzien van de voor een adequate deelname van dit overleg benodigde informatie.

besIuit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer

Artikel 1: begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet werk en bijstand en de algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a)

      De wet: De Wet Werk en Bijstand (WWB).

    • b)

      Cliëntenparticipatie: het tijdig betrekken van lokale (en/of regionale) platforms bij de voorbereiding van besluitvorming in het kader van het gemeentelijke beleid met betrekking tot sociale zaken.

    • c)

      Uitkeringsgerechtigde: Persoon die een uitkering ontvangt ingevolgde de Wet Werk en Bijstand, de IOAW of IOAZ.

    • d)

      Niet-uitkeringsgerechtigde: Persoon, jonger dan 65 jaar, die als werkloze werkzoekende staat ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en die geen recht heeft op een uitkering op grond van de WWB, WW, WAO, WAZ, Wajong, Toeslagenwet, de tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, Anw, dan wel op grond van een regeling die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt (art. 6, lid a WWB).

    • e)

      Belanghebbende: Degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.

    • Tot

      de doelgroep behoren;

      • -

        Personen die een uitkering ontvangen op grond van de WWB;

      • -

        Personen met een nabestaanden- of half wezenuitkering op grond van de algemene nabestaandenwet (Anw) en niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers) die ingeschreven staan bij het CWI, en waarbij het college het noodzakelijk acht dat zij aanmerking komen voor een reïntegratietraject, waaronder begrepen sociale activering;

      • -

        Personen die in aanmerking komen voor voorzieningen op het gebied van bijzondere bijstand dan wel langdurigheidstoeslag;

      • -

        Personen die in zodanige omstandigheden verkeren of dreigen te geraken dat zij niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van bestaan te voorzien.

    • f)

      Cliëntenraad: Overlegorgaan samengesteld uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van belanghebbenden uit Aalsmeer en Uithoorn.

    • g)

      CWI: Het Centrum voor Werk en Inkomen.

    • h)

      Het college: Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer.

    • i)

      De raad: De gemeenteraad van Aalsmeer.

    • j)

      Ingezetene: Een ieder die opgenomen is in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Aalsmeer en die zijn woonverblijf heeft in 6en van deze twee gemeenten.

Artikel 2; doelstelling cliën ten raad

  • 1.

    Het college stelt in samenwerking met de gemeente Uithoorn een cliëntenraad in, bestaande uit belanghebbenden en/ of vertegenwoordigers van belanghebbenden.

  • Deze cliëntenraad geeft gestalte aan de wettelijke verplichting van cliëntenparticipatie, conform artikel 47 WWB.

  • 2.

    De cliëntenraad draagt bij aan de totstandkoming van een doeltreffend, rechtmatig en evenwichtig gemeentelijk beleid met betrekking tot de beleidsterreinen van werk en bijstand, en geeft hierover gevraagd en ongevraagd advies aan het college.

Artikel 3: taken cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad behandelt de adviezen van het college omtrent aangelegenheden die specifiek zijn voor de beleidsterreinen van sociale zaken. De cliëntenraad kan zelf ook ongevraagde adviezen geven aan het college van beide gemeenten.

  • 2.

    De aspecten van de genoemde terreinen waarop de cliëntenraad gehoord wordt zijn voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. De cliëntenraad wordt zo mogelijk betrokken bij de voorbereiding. Hij kan zelf ook initiatief nemen hiertoe.

  • Het college verstrekt de cliëntenraad gemeentelijke informatie, die nodig is voor het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier informatie om beleid, voornemens van beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen en te interpreteren.

  • 3.

    Wanneer er sprake is van beleidsadviezen aan het college of aan de gemeenteraad, wordt in alle gevallen het schriftelijke advies van de cliëntenraad vermeld.

  • In het geval dat het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad wordt afgeweken.

  • 4.

    De cliëntenraad stelt jaarlijks een beleidsplan op.

  • 5.

    De cliëntenraad evalueert jaarlijks zijn werkzaamheden en stelt na afloop van een kalenderjaar een jaarverslag op. In dit jaarverslag is in ieder geval opgenomen:

    • in hoeverre en op welke wijze de doelen zijn bereikt;

    • de eventuele knelpunten;

    • de samenwerking met beide gemeentelijke organisaties;

    • de gevraagde en ongevraagde adviezen van de cliëntenraad aan het college;

    • de financiële verantwoording.

Artikel 4: samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal twaalf leden en is samengesteld uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van belanghebbenden. De belanghebbenden vertegenwoordigen de meerderheid in de clientenraad. De clientenraad wordt geleid door een onafhankelijk, onbezoldigde voorzitter. Deze is geen lid van de cliëntenraad.

  • 2.

    Er wordt gestreefd naar een samenstelling in de raad van 2/3de belanghebbenden tot 1/3de vertegenwoordigers van belanghebbenden.

  • 3.

    Afhankelijk van de omvang van het cliëntenbestand in Aalsmeer en Uithoorn wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van het aantal belanghebbenden, respectievelijk vertegenwoordigers van belanghebbenden over beide gemeenten.

  • 4.

    De leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de belanghebbenden zoals genoemd in artikel 1, lid 2e en vertegenwoordigers van binnen de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn werkzame organisaties die op niet-commerciële basis de belangen behartigen van (groepen van) uitkeringsgerechtigden.

  • 5.

    Bij het selecteren van belanghebbenden wordt gestreefd naar een afspiegeling van het cliëntenbestand van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn.

  • 6.

    De belangenorganisaties als bedoeld in lid 2 moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • het moeten belangenorganisaties zijn voor uitkeringsgerechtigden of overige doelgroepen als genoemd in artikel 1, 2e lid;

    • er moet sprake zijn van een terugkoppeling naar hun achterban;

    • zij moeten door hun achterban aanspreekbaar cq. terugroepbaar zijn;

    • zij mogen geen lid zijn van een andere gemeentelijke commissie of raad;

    • zij mogen niet in dienst zijn van de gemeente Aalsmeer of Uithoorn.

  • 7.

    De leden van de cliëntenraad zijn ingezetenen van de gemeente Aalsmeer of Uithoorn

  • 8.

    Het college benoemd in samenwerking met de gemeente Uithoorn een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 9.

    Belanghebbenden en vertegenwoordigers van belanghebbenden kunnen plaatsvervangende leden voordragen die eveneens moeten voldoen aan de in lid 2 en in lid 4 van dit artikel genoemde voorwaarden.

Artikel 5: benoeming, ontslag en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1.

    Leden van de cliëntenraad worden, afhankelijk van de woonplaats, benoemd door het college op voordracht van een selectiecommissie. Dit geldt voor de groep belanghebbenden als voor de groep van vertegenwoordigers van belanghebbenden. De (kandidaat) leden en de plaatsvervangend (kandidaat)leden vanuit de belangenorganisaties worden voorgedragen door die organisaties.

  • 2.

    Het college benoemt in samenwerking met de gemeente Uithoorn een voorzitter. De zittingsduur van de voorzitter loopt parallel met die van de leden van de cliëntenraad.

  • 3.

    De samenstelling en werkwijze van de selectiecommissie wordt nader uitgewerkt. In het huishoudelijke reglement. De cliëntenraad kan een medewerker van de gemeente Aalsmeer of Uithoorn verzoeken om, als onafhankelijk adviseur, deel te nemen aan de selectieprocedure.

  • 4.

    Wanneer het college bij benoeming wil afwijken van de voordracht van de selectiecommissie als genoemd in lid 1, is bekrachtiging door de raad noodzakelijk.

  • 5.

    De zittingsduur van de leden is behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 6.

    De leden en de voorzitter zijn één maal herbenoembaar. De leden blijven in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 7.

    Een nieuw lid dat ter vervanging van een ander lid gedurende de zittingsperiode benoemd wordt kan een volledige zittingsperiode (vier jaar) lid blijven van de cliëntenraad en komt daarna volgens de gebruikelijke regels voor herbenoeming in aanmerking.

  • 8.

    Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat het lid daar zelf om verzoekt, bij verhuizing naar een andere gemeente, niet zijnde Aalsmeer of Uithoorn, of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad.

  • 9.

    Ontslag van de leden van de cliëntenraad geschiedt door het college van de woonplaats van belanghebbende.

  • 10.

    Een belanghebbende organisatie die een lid ter benoeming heeft voorgedragen ingevolge het bepaalde in artikel 5 lid 1, kan het college van betreffende gemeente adviseren om dat lid te ontslaan wanneer er sprake is van duidelijk disfunctioneren van dat lid.

  • 11.

    Ontslag op advies van een organisatie als genoemd in lid 10 van dit artikel vindt plaats door het college van betreffende gemeente, waarbij het college niet eerder op een advies als bedoeld in lid 10 van dit artikel beslist dan nadat zij:

    • heeft vastgesteld dat het betrokken lid niet bereid is uit zichzelf ontslag te nemen;

    • heeft vastgesteld dat het advies van de betreffende organisatie wordt gedragen door het daartoe bevoegde orgaan.

  • 12.

    De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

Artikel 6: vergaderfrequentie en wijze van besluitvorming

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert zo dikwijls hij dit nodig acht.

  • Op voorstel van de voorzitter of tenminste een derde van de aanwezige leden kan de raad besluiten met gesloten deuren te vergaderen.

  • 2.

    Op verzoek van de cliëntenraad wordt met de portefeuillehouders sociale zaken van beide gemeenten overleg gevoerd, voor zover dat voor de uitvoering van het beleid van belang is.

  • 3.

    De cliëntenraad bepaalt zelf de vergaderorde en wijze van besluitvorming.

  • 4.

    Het staat de cliëntenraad vrij om werkgroepen in te stellen en/of externe deskundigen te betrekken bij hun adviezen.

  • 5.

    Vaststelling van een uit te brengen advies dient te geschieden in een vergadering waarin tenminste de helft + een van de leden van de cliëntenraad aanwezig zijn.

  • 6.

    Indien over een uit te brengen advies door geen van de leden van de clientenraad stemming wordt verlangd, wordt het advies geacht met algemene stemmen te zijn vastgesteld.

  • 7.

    De uitgaande stukken van de cliëntenraad worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 7: financiers en faciliteiten

  • 1.

    De gemeente Aalsmeer draagt er op verzoek zorg voor dat de cliëntenraad kan beschikken over middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

  • 2.

    De gemeente Aalsmeer stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor de cliëntenraad.

  • 3.

    De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 april een begroting in voor het daarop volgende jaar. Over de gemaakte kosten legt de cliëntenraad achteraf verantwoording af aan het college d.m.v. een financieel jaarverslag. Dit financiële jaarverslag is een onderdeel van het jaa rverslag conform artikel 3, lid 5 en wordt voor het tweede kwartaal van het jaar daarop ingediend bij het college.

  • 4.

    Het financiële jaarverslag wordt namens het college gecontroleerd.

  • Bij goedkeuring wordt de penningmeester decharge verleend. Bij niet-goedkeuring vindt overleg plaats met de cliëntenraad met als doel tot goedkeuring te komen. Indien geen goedkeuring kan worden verleend, dan beslist het college over de te volgen procedure.

  • 5.

    Uit het budget kan per lid van de cliëntenraad jaarlijks een algemene onkostenvergoeding worden verstrekt. De hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

  • 6.

    De gemeente Aalsmeer stelt vergaderruimte in hun gemeentehuis beschikbaar met bijbehorende faciliteiten.

  • 7.

    De cliëntenraad kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning gedurende 24 uur per jaar.

  • 8.

    Gemeentelijke stukken die leden nodig hebben voor de voorbereiding van een vergadering van de cliëtenraad, worden kosteloos ter beschikking gesteld.

Artikel 8: huishoudelijk reglement

  • 1.

    De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin de taken en bevoegdheden van de voorzitter, secretaris en penningmeester is geregeld, als mede de taken van de andere leden van de cliëntenraad. Het huishoudelijke reglement mag geen bepaling bevatten dat in strijd is met deze verordening.

  • 2.

    In zaken waarin het reglement niet voorziet, wordt een regeling getroffen door het college.

Artikel 9: regionale samenwerking

  • 1.

    De cliëntenraad draagt bij aan de bevordering van een regionale samenwerking met omliggende gemeenten en met het CWI.

  • 2.

    In het geval van een toekomstige samenwerking met andere regiogemeente(n) en de daarbij behorende samenwerkingsvorm, zal ook rekening gehouden met een eventuele samenvoeging van cliëntenraden van diezelfde regiogemeente(n).

Artikel 10: inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht met ingang van1 januari 2005.

  • 2.

    De Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer', vastgesteld door de raad op 22 april 2004, wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 11: citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer'

Aldus besloten in de openbare vergadering van 27 januari 2005. voorzitter, griffier.

Toelichting per artikel

Artikel 1: begripsomschrijving

Lid 2

Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de WWB en/of bij bestaande regelgeving.

De belanghebbenden in art.1, lid 2e bestaat uit de personen waarvoor het college verantwoordelijk is conform de wet WWB (art 7, lid 1 WWB) aangevuld met: 'personen die in aanmerking komen voor voorzieningen op het gebied van bijzondere bijstand dan wel langdurigheidtoeslag'.

Artikel 3: taken van het cliëntenraad

Lid 1 t/m 3

In feite is er sprake van het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college omtrent alle beleidsaangelegenheden die van belang zijn voor de betreffende doelgroep.

Artikel 4: samenstelling cliëntenraad

Lid 1t/m 4

In verband met de nieuwe samenstelling van de cliëntenraad waarbij niet alleen sprake is van een evenwichtige verdeling van belanghebbenden uit beide gemeenten maar waarbij ook vertegenwoordigers van belanghebbenden lid kunnen worden van de raad, is het voorstel om de cliëntenraad te laten bestaan uit maximaal 12 personen, en een onafhankelijk voorzitter. Daarbij wordt gestreefd naar een samenstelling in de raad van 2/3de belanghebbenden tot 1/3de vertegenwoordigers van belanghebbenden. Om die meerderheid in de cliëntenraad voor de belanghebbenden te behouden is het niet de bedoeling dat (lang) openstaande vacatures voor belanghebbenden opgevuld worden door vertegenwoordigers van belanghebbenden. In dat geval zal de cliëntenraad, in samenspraak met beide gemeenten, zich inspannen om de vacatures zo snel mogelijk weer op te laten vullen door een kandidaat uit de groep van belanghebbenden.

Lid 5

Bij het selecteren van belanghebbenden wordt gestreefd naar een afspiegeling van het cliëntenbestand van beide gemeenten. Gezien het gegeven dat het merendeel van het cliëntenbestand uit vrouwen bestaat, wordt getracht dit tot uitdrukking te laten komen in de samenstelling van de clientenraad.

Lid 6

De belangenorganisaties die aan deze criteria voldoen en in de cliëntenraad zitting willen nemen, kunnen hun belangstelling kenbaar maken bij het college van betreffende gemeente.

Artikel 5: benoeming, ontslag en zittingsduur leden cliëntenraad

Lid1

Om de benoeming(en) op een zorgvuldige wijze te laten geschieden wordt voorgesteld om de selectiev an alle kandidaten te laten plaatsvinden door een selectiecommissie. In achtneming van de artikel 4, stelt deze commissie een profielschets op van de kandida(a)ten en zal deze commissie een benoemingsvoordracht doen aan het college. Deze procedure geldt ook voor de kandidaten die voorgedragen worden door de vertegenwoordigers van belanghebbenden.

De samenstelling en werkwijze van de selectiecommissie wordt in het huishoudelijk reglement nader uitgewerkt.

Lid 2

De clientenraad kiest zelf, afhankelijk van ervaring, deskundigheid en interesse, een secretaris en penningmeester uit zijn midden. Dit kunnen zowel belanghebbenden als vertegenwoordigers van belanghebbenden zijn. Een en ander wordt nader uitgewerkt in het huishoudelijk regelement.

Artikel 6: vergaderfrequentie en wijze van besluitvorming

Lid 4

Op verzoek van de cliëntenraad zal een medewerker van de gemeente Aalsmeer de vergadering van de cliëntenraad bijwonen en gehoord worden ter toelichting op het beleid. Dit hoeft niet altijd dezelfde medewerker te zijn, één en ander is afhankelijk van het onderwerp. In het huishoudelijke reglement zal het aantal beschikbare uren voor cliëntenparticipatie door medewerker(s) van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn nader uitgewerkt worden.

Artikel 7: financiers en faciliteiten

Lid 2

Uit het budget wat beschikbaar gesteld wordt voor de cliëntenraad worden ook de onkostenvergoedingen voor de leden gefinancierd.

Artikel 9: regionale samenwerking

Lid1

De WWB dwingt gemeenten om in toenemende mate samen te werken. Dit geldt ook voor de gemeente Aalsmeer en Uithoorn. Van belang is dat de cliëntenraad meedenkt in dit proces.

Lid 2

Centra voor werk en inkomen zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van cliëntenparticipatie voor de regio in de vorm van klantenpanels.