Artikel 1: begripsomschrijving
- 1.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet
nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet werk
en bijstand en de algemene wet bestuursrecht.
- 2.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a)
- b)
Cliëntenparticipatie: het tijdig betrekken van lokale (en/of
regionale) platforms bij de voorbereiding van besluitvorming
in het kader van het gemeentelijke beleid met betrekking tot
sociale zaken.
- c)
- d)
Niet-uitkeringsgerechtigde: Persoon, jonger dan 65 jaar, die
als werkloze werkzoekende staat ingeschreven bij het Centrum
voor Werk en Inkomen (CWI) en die geen recht heeft op een
uitkering op grond van de WWB, WW, WAO, WAZ, Wajong, Toeslagenwet, de
tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen
arbeidsongeschiktheidscriteria, Anw, dan wel op grond van
een regeling die met deze wetten naar aard en strekking
overeenstemt (art. 6, lid a WWB).
- e)
Belanghebbende: Degene wiens belang rechtstreeks bij een
besluit is betrokken.
- Tot
de doelgroep behoren;
- -
Personen die een uitkering ontvangen op grond van de
WWB;
- -
Personen met een nabestaanden- of half
wezenuitkering op grond van de algemene
nabestaandenwet (Anw) en niet-uitkeringsgerechtigden
(nuggers) die ingeschreven staan bij het CWI, en
waarbij het college het noodzakelijk acht dat zij
aanmerking komen voor een reïntegratietraject,
waaronder begrepen sociale activering;
- -
Personen die in aanmerking komen voor voorzieningen
op het gebied van bijzondere bijstand dan wel
langdurigheidstoeslag;
- -
Personen die in zodanige omstandigheden verkeren of
dreigen te geraken dat zij niet over de middelen
beschikken om in de noodzakelijke kosten van bestaan
te voorzien.
- f)
Cliëntenraad: Overlegorgaan samengesteld uit belanghebbenden
en vertegenwoordigers van belanghebbenden uit Aalsmeer en
Uithoorn.
- g)
CWI: Het Centrum voor Werk en Inkomen.
- h)
Het college: Burgemeester en wethouders van de gemeente
Aalsmeer.
- i)
De raad: De gemeenteraad van Aalsmeer.
- j)
Ingezetene: Een ieder die opgenomen is in de gemeentelijke
basisadministratie van de gemeente Aalsmeer en die zijn
woonverblijf heeft in 6en van deze twee gemeenten.
Artikel 2; doelstelling cliën ten raad
- 1.
Het college stelt in samenwerking met de gemeente Uithoorn een
cliëntenraad in, bestaande uit belanghebbenden en/ of
vertegenwoordigers van belanghebbenden.
Deze cliëntenraad geeft gestalte aan de wettelijke verplichting van
cliëntenparticipatie, conform artikel 47 WWB.
- 2.
De cliëntenraad draagt bij aan de totstandkoming van een
doeltreffend, rechtmatig en evenwichtig gemeentelijk beleid met
betrekking tot de beleidsterreinen van werk en bijstand, en geeft
hierover gevraagd en ongevraagd advies aan het college.
Artikel 3: taken cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad behandelt de adviezen van het college omtrent
aangelegenheden die specifiek zijn voor de beleidsterreinen van
sociale zaken. De cliëntenraad kan zelf ook ongevraagde adviezen
geven aan het college van beide gemeenten.
- 2.
De aspecten van de genoemde terreinen waarop de cliëntenraad gehoord
wordt zijn voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid. De
cliëntenraad wordt zo mogelijk betrokken bij de voorbereiding. Hij
kan zelf ook initiatief nemen hiertoe.
Het college verstrekt de cliëntenraad gemeentelijke informatie, die
nodig is voor het naar behoren kunnen functioneren van de
cliëntenraad. Het betreft hier informatie om beleid, voornemens van
beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en
wijzigingen te kunnen volgen en te interpreteren.
- 3.
Wanneer er sprake is van beleidsadviezen aan het college of aan de
gemeenteraad, wordt in alle gevallen het schriftelijke advies van de
cliëntenraad vermeld.
In het geval dat het college afwijkt van het advies van de
cliëntenraad, wordt aangegeven op welke gronden van het advies van
de cliëntenraad wordt afgeweken.
- 4.
De cliëntenraad stelt jaarlijks een beleidsplan op.
- 5.
De cliëntenraad evalueert jaarlijks zijn werkzaamheden en stelt na
afloop van een kalenderjaar een jaarverslag op. In dit jaarverslag
is in ieder geval opgenomen:
in hoeverre en op welke wijze de doelen zijn bereikt;
de samenwerking met beide gemeentelijke organisaties;
de gevraagde en ongevraagde adviezen van de cliëntenraad aan
het college;
de financiële verantwoording.
Artikel 4: samenstelling cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal twaalf leden
en is samengesteld uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van
belanghebbenden. De belanghebbenden vertegenwoordigen de meerderheid
in de clientenraad. De clientenraad wordt geleid door een
onafhankelijk, onbezoldigde voorzitter. Deze is geen lid van de
cliëntenraad.
- 2.
Er wordt gestreefd naar een samenstelling in de raad van 2/3de
belanghebbenden tot 1/3de vertegenwoordigers van
belanghebbenden.
- 3.
Afhankelijk van de omvang van het cliëntenbestand in Aalsmeer en
Uithoorn wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van het
aantal belanghebbenden, respectievelijk vertegenwoordigers van
belanghebbenden over beide gemeenten.
- 4.
De leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de
belanghebbenden zoals genoemd in artikel 1, lid 2e en vertegenwoordigers van binnen de
gemeenten Aalsmeer en Uithoorn werkzame organisaties die op
niet-commerciële basis de belangen behartigen van (groepen van)
uitkeringsgerechtigden.
- 5.
Bij het selecteren van belanghebbenden wordt gestreefd naar een
afspiegeling van het cliëntenbestand van de gemeenten Aalsmeer en
Uithoorn.
- 6.
De belangenorganisaties als bedoeld in lid 2 moeten aan de volgende
voorwaarden voldoen:
het moeten belangenorganisaties zijn voor
uitkeringsgerechtigden of overige doelgroepen als genoemd in
artikel 1, 2e lid;
er moet sprake zijn van een terugkoppeling naar hun
achterban;
zij moeten door hun achterban aanspreekbaar cq.
terugroepbaar zijn;
zij mogen geen lid zijn van een andere gemeentelijke
commissie of raad;
zij mogen niet in dienst zijn van de gemeente Aalsmeer of
Uithoorn.
- 7.
De leden van de cliëntenraad zijn ingezetenen van de gemeente
Aalsmeer of Uithoorn
- 8.
Het college benoemd in samenwerking met de gemeente Uithoorn een
voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
- 9.
Belanghebbenden en vertegenwoordigers van belanghebbenden kunnen
plaatsvervangende leden voordragen die eveneens moeten voldoen aan
de in lid 2 en in lid 4 van dit artikel genoemde voorwaarden.
Artikel 5: benoeming, ontslag en zittingsduur leden
cliëntenraad
- 1.
Leden van de cliëntenraad worden, afhankelijk van de woonplaats,
benoemd door het college op voordracht van een selectiecommissie.
Dit geldt voor de groep belanghebbenden als voor de groep van
vertegenwoordigers van belanghebbenden. De (kandidaat) leden en de
plaatsvervangend (kandidaat)leden vanuit de belangenorganisaties
worden voorgedragen door die organisaties.
- 2.
Het college benoemt in samenwerking met de gemeente Uithoorn een
voorzitter. De zittingsduur van de voorzitter loopt parallel met die
van de leden van de cliëntenraad.
- 3.
De samenstelling en werkwijze van de selectiecommissie wordt nader
uitgewerkt. In het huishoudelijke reglement. De cliëntenraad kan een
medewerker van de gemeente Aalsmeer of Uithoorn verzoeken om, als
onafhankelijk adviseur, deel te nemen aan de selectieprocedure.
- 4.
Wanneer het college bij benoeming wil afwijken van de voordracht van
de selectiecommissie als genoemd in lid 1, is bekrachtiging door de
raad noodzakelijk.
- 5.
De zittingsduur van de leden is behoudens tussentijds aftreden, vier
jaar.
- 6.
De leden en de voorzitter zijn één maal herbenoembaar. De leden
blijven in functie totdat een nieuwe benoeming heeft
plaatsgevonden.
- 7.
Een nieuw lid dat ter vervanging van een ander lid gedurende de
zittingsperiode benoemd wordt kan een volledige zittingsperiode
(vier jaar) lid blijven van de cliëntenraad en komt daarna volgens
de gebruikelijke regels voor herbenoeming in aanmerking.
- 8.
Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat
het lid daar zelf om verzoekt, bij verhuizing naar een andere
gemeente, niet zijnde Aalsmeer of Uithoorn, of naar aanleiding van
een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad.
- 9.
Ontslag van de leden van de cliëntenraad geschiedt door het college
van de woonplaats van belanghebbende.
- 10.
Een belanghebbende organisatie die een lid ter benoeming heeft
voorgedragen ingevolge het bepaalde in artikel 5 lid 1, kan het
college van betreffende gemeente adviseren om dat lid te ontslaan
wanneer er sprake is van duidelijk disfunctioneren van dat lid.
- 11.
Ontslag op advies van een organisatie als genoemd in lid 10 van dit
artikel vindt plaats door het college van betreffende gemeente,
waarbij het college niet eerder op een advies als bedoeld in lid 10
van dit artikel beslist dan nadat zij:
heeft vastgesteld dat het betrokken lid niet bereid is uit
zichzelf ontslag te nemen;
heeft vastgesteld dat het advies van de betreffende
organisatie wordt gedragen door het daartoe bevoegde
orgaan.
- 12.
De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt
bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de
vacature.
Artikel 6: vergaderfrequentie en wijze van besluitvorming
- 1.
De cliëntenraad vergadert zo dikwijls hij dit nodig acht.
Op voorstel van de voorzitter of tenminste een derde van de
aanwezige leden kan de raad besluiten met gesloten deuren te
vergaderen.
- 2.
Op verzoek van de cliëntenraad wordt met de portefeuillehouders
sociale zaken van beide gemeenten overleg gevoerd, voor zover dat
voor de uitvoering van het beleid van belang is.
- 3.
De cliëntenraad bepaalt zelf de vergaderorde en wijze van
besluitvorming.
- 4.
Het staat de cliëntenraad vrij om werkgroepen in te stellen en/of
externe deskundigen te betrekken bij hun adviezen.
- 5.
Vaststelling van een uit te brengen advies dient te geschieden in
een vergadering waarin tenminste de helft + een van de leden van de
cliëntenraad aanwezig zijn.
- 6.
Indien over een uit te brengen advies door geen van de leden van de
clientenraad stemming wordt verlangd, wordt het advies geacht met
algemene stemmen te zijn vastgesteld.
- 7.
De uitgaande stukken van de cliëntenraad worden ondertekend door de
voorzitter en de secretaris.
Artikel 7: financiers en faciliteiten
- 1.
De gemeente Aalsmeer draagt er op verzoek zorg voor dat de
cliëntenraad kan beschikken over middelen die noodzakelijk zijn om
de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.
- 2.
De gemeente Aalsmeer stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor de
cliëntenraad.
- 3.
De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 april een begroting in voor
het daarop volgende jaar. Over de gemaakte kosten legt de
cliëntenraad achteraf verantwoording af aan het college d.m.v. een
financieel jaarverslag. Dit financiële jaarverslag is een onderdeel
van het jaa rverslag conform artikel 3, lid 5 en wordt voor het
tweede kwartaal van het jaar daarop ingediend bij het college.
- 4.
Het financiële jaarverslag wordt namens het college
gecontroleerd.
Bij goedkeuring wordt de penningmeester decharge verleend. Bij
niet-goedkeuring vindt overleg plaats met de cliëntenraad met als
doel tot goedkeuring te komen. Indien geen goedkeuring kan worden
verleend, dan beslist het college over de te volgen procedure.
- 5.
Uit het budget kan per lid van de cliëntenraad jaarlijks een
algemene onkostenvergoeding worden verstrekt. De hoogte van dit
bedrag wordt jaarlijks door het college vastgesteld.
- 6.
De gemeente Aalsmeer stelt vergaderruimte in hun gemeentehuis
beschikbaar met bijbehorende faciliteiten.
- 7.
De cliëntenraad kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning
gedurende 24 uur per jaar.
- 8.
Gemeentelijke stukken die leden nodig hebben voor de voorbereiding
van een vergadering van de cliëtenraad, worden kosteloos ter
beschikking gesteld.
Artikel 8: huishoudelijk reglement
- 1.
De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin de taken
en bevoegdheden van de voorzitter, secretaris en penningmeester is
geregeld, als mede de taken van de andere leden van de cliëntenraad.
Het huishoudelijke reglement mag geen bepaling bevatten dat in
strijd is met deze verordening.
- 2.
In zaken waarin het reglement niet voorziet, wordt een regeling
getroffen door het college.
Artikel 9: regionale samenwerking
- 1.
De cliëntenraad draagt bij aan de bevordering van een regionale
samenwerking met omliggende gemeenten en met het CWI.
- 2.
In het geval van een toekomstige samenwerking met andere
regiogemeente(n) en de daarbij behorende samenwerkingsvorm, zal ook
rekening gehouden met een eventuele samenvoeging van cliëntenraden
van diezelfde regiogemeente(n).
Artikel 10: inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht met
ingang van1 januari 2005.
- 2.
De Verordening cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer', vastgesteld
door de raad op 22 april 2004, wordt ingetrokken met ingang van de
dag van inwerkingtreding van deze verordening.
Artikel 11: citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening
cliëntenparticipatie gemeente Aalsmeer'
Toelichting per artikel
Artikel 1: begripsomschrijving
Lid 2
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de
WWB en/of bij bestaande regelgeving.
De belanghebbenden in art.1, lid 2e bestaat uit de personen waarvoor het college
verantwoordelijk is conform de wet WWB (art 7, lid 1 WWB) aangevuld met:
'personen die in aanmerking komen voor voorzieningen op het gebied van
bijzondere bijstand dan wel langdurigheidtoeslag'.
Artikel 3: taken van het cliëntenraad
Lid 1 t/m 3
In feite is er sprake van het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het
college omtrent alle beleidsaangelegenheden die van belang zijn voor de
betreffende doelgroep.
Artikel 4: samenstelling cliëntenraad
Lid 1t/m 4
In verband met de nieuwe samenstelling van de cliëntenraad waarbij niet alleen
sprake is van een evenwichtige verdeling van belanghebbenden uit beide gemeenten
maar waarbij ook vertegenwoordigers van belanghebbenden lid kunnen worden van de
raad, is het voorstel om de cliëntenraad te laten bestaan uit maximaal 12
personen, en een onafhankelijk voorzitter. Daarbij wordt gestreefd naar een
samenstelling in de raad van 2/3de belanghebbenden tot
1/3de vertegenwoordigers van belanghebbenden. Om die meerderheid in
de cliëntenraad voor de belanghebbenden te behouden is het niet de bedoeling dat
(lang) openstaande vacatures voor belanghebbenden opgevuld worden door
vertegenwoordigers van belanghebbenden. In dat geval zal de cliëntenraad, in
samenspraak met beide gemeenten, zich inspannen om de vacatures zo snel mogelijk
weer op te laten vullen door een kandidaat uit de groep van
belanghebbenden.
Lid 5
Bij het selecteren van belanghebbenden wordt gestreefd naar een afspiegeling van
het cliëntenbestand van beide gemeenten. Gezien het gegeven dat het merendeel
van het cliëntenbestand uit vrouwen bestaat, wordt getracht dit tot uitdrukking
te laten komen in de samenstelling van de clientenraad.
Lid 6
De belangenorganisaties die aan deze criteria voldoen en in de cliëntenraad
zitting willen nemen, kunnen hun belangstelling kenbaar maken bij het college
van betreffende gemeente.
Artikel 5: benoeming, ontslag en zittingsduur leden cliëntenraad
Lid1
Om de benoeming(en) op een zorgvuldige wijze te laten geschieden wordt
voorgesteld om de selectiev an alle kandidaten te laten plaatsvinden door een
selectiecommissie. In achtneming van de artikel 4, stelt deze commissie een
profielschets op van de kandida(a)ten en zal deze commissie een
benoemingsvoordracht doen aan het college. Deze procedure geldt ook voor de
kandidaten die voorgedragen worden door de vertegenwoordigers van
belanghebbenden.
De samenstelling en werkwijze van de selectiecommissie wordt in het
huishoudelijk reglement nader uitgewerkt.
Lid 2
De clientenraad kiest zelf, afhankelijk van ervaring, deskundigheid en
interesse, een secretaris en penningmeester uit zijn midden. Dit kunnen zowel
belanghebbenden als vertegenwoordigers van belanghebbenden zijn. Een en ander
wordt nader uitgewerkt in het huishoudelijk regelement.
Artikel 6: vergaderfrequentie en wijze van besluitvorming
Lid 4
Op verzoek van de cliëntenraad zal een medewerker van de gemeente Aalsmeer de
vergadering van de cliëntenraad bijwonen en gehoord worden ter toelichting op
het beleid. Dit hoeft niet altijd dezelfde medewerker te zijn, één en ander is
afhankelijk van het onderwerp. In het huishoudelijke reglement zal het aantal
beschikbare uren voor cliëntenparticipatie door medewerker(s) van de gemeenten
Aalsmeer en Uithoorn nader uitgewerkt worden.
Artikel 7: financiers en faciliteiten
Lid 2
Uit het budget wat beschikbaar gesteld wordt voor de cliëntenraad worden ook de
onkostenvergoedingen voor de leden gefinancierd.
Artikel 9: regionale samenwerking
Lid1
De WWB dwingt gemeenten om in toenemende mate samen te werken. Dit geldt ook
voor de gemeente Aalsmeer en Uithoorn. Van belang is dat de cliëntenraad
meedenkt in dit proces.
Lid 2
Centra voor werk en inkomen zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van
cliëntenparticipatie voor de regio in de vorm van klantenpanels.