Organisatie | Uden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgelijke stand |
Citeertitel | Reglement Burgelijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 16 en Besluit burgerlijke stand 1994, artikelen 1 tot en met 4
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-02-2007 | 26-07-2010 | Nieuwe regeling | 06-02-2007 Infopagina 14-02-2007 | College 06-02-2007 |
reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of een ambtenaar in dienst van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd, uiterlijk tot de maand waarin de benoemde 65 jaar oud wordt. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die, op eigen verzoek of het verzoek van één of beide huwende partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de gemeente Uden wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon benoemd is als ambtenaar burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente.
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de afdeling Levenszaken niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de afdeling regulier gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de afdeling.
Artikel 7. Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties
Kosteloze huwelijken en partnerschapregistraties kunnen in de gemeente Uden worden voltrokken wanneer elk van huwende partijen of elk van de partijen die een geregistreerd partnerschap aangaan, een officiële verklaring, zijnde een IB-60 formulier van de Belastingdienst, overleggen, waaruit blijkt dat het gezamenlijk inkomen van betrokken partijen gelijk is aan of onder de geldende WWB-norm (Wet Werk en Bijstand) ligt (ook wel de ‘gehuwdennorm’ genoemd).
Wanneer aan de voorwaarde wordt voldaan zoals gesteld in lid 3 van dit artikel, hebben partijen die een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan, dezelfde keuzemogelijkheden als betalende partijen met betrekking tot de invulling van de huwelijksceremonie of het geregistreerd partnerschap.
Aldus vastgesteld op 6 februari 2007 in de openbare vergadering van het College van burgemeester en wethouders van Uden.
Burgemeester en wethouders van Uden
de secretaris (wnd.), de burgemeester,
Artikel 1. Begripsomschrijvingen 1
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand 1
Artikel 5. Leiding van de afdeling 2
Artikel 7. Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties 3
Toelichting op het reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16a, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b). Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.
In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.
Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn binnen een andere Nederlandse gemeente.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode betreft maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente.
Met lid 2 worden de soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aangegeven. In dit artikel is geregeld dat buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die voor een korte periode (b.v. maximaal 24 uur) worden benoemd (b.v. voor het afsluiten van een huwelijk van een kennis of familierelatie) hiervoor geen vergoeding ontvangen.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/ haar werkzaamheden moet verrichten.
In lid 1 wordt bepaald dat de werkzaamheden in het gemeentehuis moeten worden verricht.
In lid 2 wordt bepaald dat, indien daartoe gewichtige reden bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente kan verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 5. Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Artikel 7. Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties
In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Uden omgaat met de invulling van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties en de omgang met verzoeken tot het kosteloos voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties.
In lid 1 wordt bepaald dat aan het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties kosten zijn verbonden.
Lid 2 bepaalt dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarde een kosteloos huwelijk of kosteloze partnerschapregistratie te sluiten. In lid 3 worden de voorwaarden bepaald aan welke betrokkenen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het sluiten van een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie. Het overleggen van een IB-60 formulier van de belastingdienst waaruit blijkt dat de aanstaanden een inkomen hebben wat op of onder de gehuwdennorm ligt.
In lid 4 wordt bepaald dat betrokkenen die in aanmerking komen voor een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie, dezelfde keuzevrijheid genieten voor wat betreft de invulling van de ceremonie, als bij een betaald huwelijk of partnerschapregistratie. Zij beschikken over dezelfde opties als betalende partijen. Dit houdt in dat onvermogende personen een gelijke behandeling genieten als vermogende personen.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.