Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | Besluit van de regering van Sint Maarten houdende regels omtrent het ministerie van VROMI Organisatiebesluit Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur |
Citeertitel | Organisatiebesluit Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur |
Vastgesteld door | Minister van Volkshuisvesting_x002C_ Ruimtelijke Ordening_x002C_ Milieu en Infrastructuur |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2017 | artikel 12, bijlage | 12-12-2016 AB 2017, no. 1 | . | ||
29-10-2014 | 24-01-2017 | Artikel 15 | 16-09-2014 AB 2014, no. 67 | n.v.t. | |
10-10-2010 | 29-10-2014 | Geconsolideerde tekst (GT) | 21-02-2013 AB 2013, GT no. 145 | n.v.t. | |
01-03-2010 | nieuwe regeling | 23-02-2010 A.B. 2010, no. 8 |
Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur heeft ten minste de volgende algemene taken:
Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur bestaat naast een stafbureau ter ondersteuning van de Secretaris-Generaal bij al diens taken en verantwoordelijkheden, uit de volgende afdelingen en uitvoerende organisaties:
Het formatieplan, alsmede alle functiebeschrijvingen van het gehele ministerie worden beschreven in bijlage 1: Functieboek Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur, en vormen een integraal onderdeel van dit besluit.
Het afdelingshoofd brengt jaarlijks vóór 15 januari schriftelijk verslag uit aan de secretaris-generaal betreffende de werkzaamheden die door de afdeling in het voorafgaande jaar zijn uitgevoerd en van andere vermeldenswaardige zaken die in aanmerking komen voor opneming in het jaarverslag van het ministerie.
Het Organisatiebesluit Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur (verder: het landsbesluit) voorziet in de taken, de onderverdeling en de doelstellingen van de (beleids-)afdeling en de diensten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur (hierna: VROMI).
De bijlage 1 bij het landsbesluit, bevat het formatieplan van de (beleids-)afdeling en de diensten van VROMI. In dat formatieplan is voorzien in een Functieboek, waarin de kwaliteit en de kwantiteit van de formatie van de (beleids-)afdeling en de diensten zijn neergelegd.
De vastgestelde formatie van de diensten van VROMI is niet langer toereikend, gezien de maatschappelijke noodzaak voor wat betreft meer generalistische functies; een bredere invulling qua kennis is vereist voor de uitvoering van het takenpakket binnen de betreffende functies, omwille van een meer praktisch en efficiënt opererende overheidsorganisatie. De betreffende Medewerker wordt meer generalist dan specialist.
Het Functieboek wordt daarom als volgt aangepast:
De Dienst Beheer wordt onderverdeeld in drie secties, namelijk: de Sectie Projectcoördinatie, de Sectie Operations en de Sectie Contractmanagement. De functie van Operations manager en de functie van Projectcoördinator komen uit de formatie te vervallen. Toegevoegd wordt de functie van Hoofdmedewerker beheer (2.0 fte), als ondersteuning van het hoofd van de Dienst Beheer (naast de functie van Secretaresse, de functie Administratief medewerker en de functie Beheerder Magazijn), de functie van Sectiehoofd Operations, de functie van Sectiehoofd Projectcoördinatie, de functie van Sectiehoofd Contractmanagement en de functie van Contractmanager (8.0 fte). De Dienst Beheer kende tot nu toe alleen het diensthoofd als formeel leidinggevende. Er waren wel operationeel leidinggevende taken toebedeeld aan de functies: Operations manager en Projectcoördinator. De span of control voor een dienst van ruim 100 medewerkers is hierdoor te groot. De noodzaak om deze span of control te verkleinen omwille van de optimalisering van Good Governance, heeft onder meer geleid tot de voorgenomen aanpassingen. Het onderstaande Organogram van de Dienst Beheer geeft de hiërarchische verhoudingen weer.
De Landsverordening inrichting organisatie landsoverheid, kent slechts 3 formele managementlagen: de SG, het Dienst- of Afdelingshoofd, en het Sectiehoofd. Door de opsplitsing in secties wordt de span of control voor het Hoofd teruggebracht naar 8.0 fte Medewerkers. De operationele leidinggevende taken van de Projectcoördinator en Operationsmanager, worden nu toebedeeld aan de respectievelijke Sectiehoofden Projectcoördinatie en Operations.
Met betrekking tot het bovenstaande Organogram Dienst Beheer, wordt ter verduidelijking opgemerkt dat de ondersteuning van het Hoofd van de Dienst Beheer, te weten de Hoofdmedewerker beheer (2.0 fte), de Secretaresse (1.0 fte), de Administratief medewerker (1.0 fte) en de Beheerder magazijn (1.0 fte), als een soort stafbureau functioneert. Hiërarchisch beschouwd vallen deze functies onder het Hoofd van de Dienst Beheer. Vervolgens vallen de Sectiehoofden (Projectcoördinatie, Operations en Contractmanagement) onder het Hoofd van de Dienst Beheer.
Onder het Sectiehoofd Projectcoördinatie valt de Project- /programmaleider (9.0 fte) en de Dieselmonteur (3.0 fte).
Onder het Sectiehoofd Operations valt de Ploegenleider (10.0 fte), en onder de Ploegenleider valt de Medewerker (15.0 fte) en de Onderhoudsmedewerker (30.0 fte).
Onder het Sectiehoofd Contractmanagement valt de Contractmanager (8.0 fte).
Aangezien de werkzaamheden voor de Dienst Beheer niet constant zijn, vanwege onder meer landsbegrotings-technische omstandigheden, wordt het beleidsmatig efficiënt geacht om deze werkzaamheden te laten uitbesteden. Hierdoor wordt enerzijds het aantal Medewerkers verminderd met 27.0 fte, en wordt de nieuwe functie Contractmanager (8.0 fte) gecreëerd op MBO niveau. Het doel van de functie Contractmanager is om te controleren of de contractpartijen van de overheid de aanbestede werkzaamheden naar behoren uitvoeren.
De vermindering van het aantal Medewerkers zal middels natuurlijk verloop en eventueel door bevordering van Medewerkers naar andere vacante functies binnen de Dienst Beheer worden gerealiseerd, in het geval van een exceptionele beoordeling in het kader van de toepassing van de HR cyclus. De huidige bezetting telt nu 18.0 fte Medewerkers, een totaal van 3.0 fte overtollige Medewerkers boven de voorgestelde formatie. Er zijn momenteel 3.0 fte Medewerkers van de Dienst Beheer die taakstellingen hebben gekregen binnen het Stafbureau van de Secretaris Generaal (te weten: Receptioniste, Bode en Adressen medewerker), zodat de feitelijke bezetting reeds 15 fte betreft. Voor de invulling van (eventueel) nog vacante functies, zoals van Project-/programmaleiders en van Contractmanagers zal dat jaarlijks geleidelijk worden gedaan, voor zover de financiële ruimte hiervoor de mogelijkheid biedt. Hierdoor is de uiteindelijke financiële consequentie ook vrijwel nihil.
Voor de functies Dieselmonteur (3.0 fte) en Ploegenleider (10.0 fte) zijn de opleidingsniveaus in het formatieplan gewijzigd van VBO naar MBO. Dit betreft overigens geen wijziging maar een correctie. Volgens de ongewijzigde functiebeschrijvingen was het niveau altijd al MBO, zoals dat overigens standaard geldt voor functies die gewaardeerd zijn op schaal 6.
Bij de Dienst Inspectie vervalt de functie van Secretaresse (1.0 fte), Domein- en Bouwinspecteur (4.0 fte), de functie van Veiligheidsinspecteur (3.0 fte) en de functie van Milieu inspecteur (3.0 fte). Toegevoegd wordt de functie van Hoofdinspecteur (3.0 fte) en de functie van Inspecteur (7.0 fte). Voor de Inspecteursfuncties is dit alleen een naamswijziging. Ondanks het feit dat de drie verschillende functies allemaal al dezelfde generieke functiebeschrijving hadden van ‘Inspecteur’, wilde men bij de invoering van de Nieuwe Bestuursorganisatie in 2010 de verschillende namen handhaven. Die wens is nu vervangen door de wens de flexibiliteit van de generieke functiebeschrijving ook in de naam tot uiting te laten brengen. Van de functie Inspecteur is een meer brede kennis als generalist vereist. VROMI zal de ondersteuning hierin bieden aan de Medewerkers door middel van training en opleidingen om hen beter in staat te stellen de meer brede functie-vereisten te kunnen vervullen.
Voorts is er behoefte aan het verkleinen van de bestaande span of control, zodat de functie van Hoofdinspecteur is ingevoerd. Dit betreft een specialistische/technische functie, welke onder andere tot doel heeft om procedures en programma’s voor inspecties te ontwerpen en te coördineren, zoals bijvoorbeeld de handhaving van VROMI-gerelateerde wet- en regelgeving. De taak van de Hoofdinspecteur houdt tevens in om de werkverdeling van de Inspecteurs te coördineren, en om speciale handhavings-trajecten te begeleiden.
Een full-time Secretaresse binnen de Dienst Inspectie is niet noodzakelijk, aangezien de Technisch Administrateur de administratieve taken reeds had overgenomen (administratief technische ondersteuning, management ondersteuning, secretariële ondersteuning en dagelijkse coördinatie).
De Dienst Vergunningen ondergaat eenzelfde soort wijziging als die van de Dienst Inspectie. Bij de Dienst Vergunningen is de functie van Secretaresse gewijzigd en vervangen door die van Technische Administrateur. De functie-eisen van de Technisch Administrateur (salarisschaal 7) zijn uitgebreider dan van de Secretaresse (salarisschaal 6), echter beide functies zijn MBO niveau. Door interne training en opleiding zal de Secretaresse in staat worden gesteld om de functie van Technisch Administrateur uit te kunnen voeren. De functies van Hoofdmedewerker Vergunningenbeleid (1.0 fte) en van Hoofdmedewerker Bouwplanbeoordeling (2.0 fte) hadden al dezelfde generieke functiebeschrijving, en deze functie wordt nu Hoofdmedewerker Vergunningen (3.0 fte) genoemd. Vanuit dezelfde redenering als bij de Dienst Inspectie, volgt als taak van de Hoofdmedewerker Vergunningen om meer generalistisch te werken, en om ondersteuning te bieden aan het Hoofd van Dienst bij de coördinatie van werkverdeling van de Medewerker Vergunningen, alsmede om te adviseren over complexe vergunningaanvragen.
De functies van Vergunningverlener in schaal 7 wordt vervangen door de functies van Medewerker Vergunningen in schaal 8. Het huidige personeel (schaal 7) kan door middel van training en coaching in aanmerking komen voor de nieuwe hogere functies.
Artikel 5 van het Organisatiebesluit VROMI bepaalt dat het formatieplan, alsmede alle functiebeschrijvingen van het gehele ministerie worden beschreven in het Functieboek Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur.
Voor de bovenstaande aanpassingen zijn voornamelijk wijzigingen relevant in het Functieboek van de bijlage 1 bij het ontwerp-landsbesluit. Met de vervanging van het Functieboek met het gewijzigde nieuwe Functieboek is deze wijziging bewerkstelligd. De nieuwe bijlage I vormt wederom een integraal onderdeel van het ontwerp-landsbesluit.
Ingevolge artikel 10, eerste lid, van de Comptabiliteitslandsverordening, worden hierbij de financiële gevolgen van de wijziging van het formatieplan van VROMI weergegeven. Deze financiële gevolgen zijn minimaal. Hoewel het gemiddelde schaalniveau van de drie diensten binnen VROMI gezamenlijk is gestegen van 4.88 naar 6.10, is de toename in de loonsom vrijwel geheel teniet gedaan door de vermindering van het totaal aantal fte’s van 122 naar 105. De totale toename in loonkosten van VROMI bedraagt hierdoor circa NAf 3.600,- per maand.
Het betreft hier de bezoldigingsposten:
Deze bezoldigingsposten zijn weergegeven in de betreffende Landsverordening begroting. De financiële consequenties van de onderhavige wijzigingen, worden opgenomen in de landsbegrotingen.
Het georganiseerd overleg in ambtenarenzaken
De wijziging van het formatieplan van VROMI brengt met zich mee dat functies erbij komen en komen te vervallen, hetgeen de rechtstoestand van de ambtenaren zal raken. De voorgestelde wijziging is aldus aan het georganiseerd overleg in ambtenarenzaken voorgelegd (GOA). Het GOA kon zich vinden in de wijziging.
Door een omissie bij de vorige organisatiewijziging was de titel van artikel 12 niet gewijzigd van ‘Dienst Nieuwe Werken en Beheer’ in ‘Dienst Beheer’. Dit wordt alsnog gecorrigeerd. Daarnaast wordt de Dienst formeel onderverdeeld in drie secties.
De overige wijzigingen vinden allen plaats in het Functieboek Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur. Het betreffen functies binnen de Dienst Beheer, de Dienst Inspectie en de Dienst Vergunningen van VROMI. Deze wijzigingen worden gerealiseerd door bijlage I (het functieboek) van het Organisatiebesluit Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur te vervangen door de aangedragen nieuwe bijlage I. De nieuwe bijlage I vormt wederom een integraal onderdeel van het Organisatiebesluit Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur.