Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk |
Citeertitel | Organisatieverordening van de gemeenteraad van Harderwijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, zoals vastgesteld op 17 november 2008. De Verordening op de raadscommissies, zoals vastgesteld op 19 oktober 2006. De Instructie voor de griffier van de gemeente Harderwijk 2002. En het Reglement voor het Presidium van de raad van de gemeente Harderwijk, zoals vastgesteld op 15 juni 2006.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2012 | 22-03-2012 | 10-04-2018 | nieuwe regeling | 22-03-2012 Het Kontakt, 11-04-2012 | 1200186 |
De voorzitter verleent het woord, formuleert de conclusies, waarover zal worden gestemd en deelt de
Artikel 6 Vergaderingen vanwege de gemeenteraad
De raad komt in de volgende vergaderingen bijeen:
Artikel 10 Ter inzage leggen en openbare kennisgeving
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, voorzover niet van vertrouwelijke aard, worden zoveel mogelijk gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het stadhuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
In een vergadering van een raadscommissie worden vragen gesteld. Er worden door commissieleden geen standpunten ingenomen of van hen gevraagd.
In de commissie wordt niet gestemd over de agendering van een voorstel voor een raadsvergadering, indien er in de commissie geen eenduidige opvatting is over de agendering voor een raadsvergadering dan wordt het voorstel geagendeerd voor een raadsvergadering en kan de raad bij de vaststelling van de agenda van de raadvergadering over de agendering beslissen.
De raadsleden kunnen in de commissievergadering het woord voeren over niet op de agenda geplaatste onderwerpen, dit gebeurt bij de rondvraag.
Artikel 18 Indeling vergadering
Naast de vaste agendapunten vaststelling agenda, vragenuurtje voor raadsleden, vaststellen notulen, spreekrecht voor inwoners en ingekomen stukken bestaat de agenda van de vergadering uit een besluitvormend gedeelte en een meningsvormend gedeelte. Bij de vaststelling van de voorlopige agenda doet het presidium een voorstel ten aanzien van welke deel van de vergadering het eerst wordt afgewerkt.
Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller de gelegenheid om aanvullende vragen te stellen. De voorzitter kan vervolgens andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over het zelfde onderwerp.
De leden van de raad en de collegeleden spreken vanaf het spreekgestoelte of maken gebruik van de interruptiemicrofoons.
Hoofdstuk IV Rechten van raadsleden
Een initiatiefvoorstel wordt, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van het spoedeisend karakter van het voorstel, eerst in een commissievergadering geagendeerd. Ter voorbereiding van de behandeling van het voorstel in de commissievergadering, wordt een advies van het college gevraagd. Het college plaatst het initiatief voorstel binnen drie weken na ontvangst van het initiatiefvoorstel op de agenda van de collegevergadering
Artikel 32 Schriftelijke vragen
Het college of de burgemeester beantwoord de vragen schriftelijk uiterlijk binnen dertig dagen, tenzij de vragensteller het college of de burgemeester verzoekt de vragen in de eerstkomende raadsvergadering mondeling te beantwoorden. Indien de beantwoording niet binnen de gestelde termijn kan plaatsvinden.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergaderingen bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de opde agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door deburgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze organisatieverordening van overeenkomstige
toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Alle, in Harderwijk beëdigden (raadsleden, raadsopvolgers, wethouders en ambtenaren) hebben toegang tot een besloten vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste
lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde
geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 38 Motivatie en opheffing geheimhouding
Indien het college, de burgemeester of een commissie de raad op grond van artikel 25 van de Gemeentewet geheimhouding oplegt, motiveert zij de geheimhouding en de noodzaak van een eventuele besloten vergadering op grond hiervan, zorgvuldig. Het college, de burgemeester of een commissie stelt de raad tegelijk met het overleggen van de stukken in kennis van de motivering.
Indien de raad op grond van het gestelde in artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is
geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat
geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan