Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Ontheffingenbeleid sluitingsuur 1998 |
Citeertitel | Ontheffingenbeleid sluitingsuur 1998 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | 140 openbare orde en veiligheid |
320B
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2000 | 01-01-2000 | 02-01-2010 | nieuwe regeling | 18-01-2000 Gemeenteblad 2000=02 | 83984 |
De burgemeester van de gemeente Hoorn:
gelezen het verzoek van Horeca Nederland afdeling Hoorn
de verslagen van de commissies ABZ d.d. 26-1-1999 en 23-11-1999 (evaluaties)
gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
gelet op een aan de burgemeester toekomende bevoegdheidbesluit
Ontheffing van het bepaalde in artikel 2.3.1.2. lid 1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor inrichtingen gelegen in de binnenstad van Hoorn wordt slechts verleend aan:
de overige horeca-I-inrichtingen welke zijn gelegen aan de Rode Steen, het Kerkplein, de Kerkstraat, het West (nr. 27/45 en 52/68), de kop van de Grote Noord (nr. 6 t/m 30) en de Dubbele Buurt (nr. 26 t/m 48) voor de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag en wel tot uiterlijk 02.00 uur.
Horeca I of II inrichtingen welke reeds op 21 mei 1991 in het bezit waren van een ontheffing van het bepaalde in artikel 2.3.1.2. lid 1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening (voorheen artikel 81 van de Verordening op de Rechtsorde) en wel tot het tijdstip waarvoor de ontheffing zoals die op 21 mei 1991 van kracht was, verleend was.
en wel tot uiterlijk 02.00 uur op zondag tot en met donderdag en tot uiterlijk 06.00 uur in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag, waarbij de horecaondernemer in het laatste geval zelf bepaalt wanneer hij zijn zaak sluit.
Het beleid t.a.v. ontheffing van het sluitingsuur tot 03.00 uur (bijgevoegd) geldt voor horeca-inrichtingen in het geval dat geen vrije sluitingstijden van toepassing zijn, in de gebieden waar Horeca I en de gebieden waar Horeca III, zoals aangegeven met, ¦ ¦ ¦ en o o o op de bij het horecabeleid 1993 behorende kaart onder de voorwaarde dat:
Voor horeca-inrichtingen/functies binnen een bijzondere doeleindenbestemming zal bij de beoordeling van de vergunning ingevolge de Overlastverordening per geval bekeken worden op welk tijdstip de inrichting dient te sluiten. De eventuele ontheffing van het sluitingsuur zal hierop worden afgestemd. Horeca-inrichtingen/functies binnen een bijzondere doeleindenbestemming komen niet in aanmerking voor deelname aan de zogenaamde "vrije sluitingstijden".
Ontheffing van het bepaalde in artikel 2.3.1.2. lid 1 van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor inrichtingen buiten de binnenstad van Hoorn wordt slechts verleend aan
Het beleid ten aanzien van ontheffing van het sluitingsuur tot 03.00 uur is van kracht voor alle horeca-inrichtingen die beschikken over een vergunning ingevolge de Drank- en horecawet en de vrije sluitingstijden niet van toepassing zijn.
Voor horeca-inrichtingen/functies binnen een bijzondere doeleindenbestemming zal bij de beoordeling van de vergunning ingevolge de Overlastverordening per geval bekeken worden op welk tijdstip de inrichting dient te sluiten. De eventuele ontheffing van het sluitingsuur zal hierop worden afgestemd. Horeca-inrichtingen/functies binnen een bijzondere doeleindenbestemming komen niet in aanmerking voor deelname aan de zogenaamde "vrije sluitingstijden".
B: Uitzonderingsmogelijkheid ontheffingenbeleid sluitingsuur
Als gevolg van de aanpassing van het ontheffingenbeleid sluitingsuur in 1991 beschikken een aantal bestaande Horeca III-inrichtingen gelegen buiten de (concentratie)gebieden waar vestiging van horeca III was toegestaan op grond van het horecabeleid 1989, slechts over een ontheffing van het sluitingsuur voor een beperkt aantal dagen per week.
De burgemeester is bereid een afwijking van het gestelde onder II van het sluitingsuur voor de binnenstad in overweging te nemen indien:
Een eventuele ontheffing in dit kader zal in eerste instantie voor een proefperiode van maximaal 1 jaar verleend worden.
De burgemeester kan aan de ontheffing voorschriften verbinden ter bescherming van de openbare orde. In die gevallen waarin een ontheffing sluitingsuur kan worden verleend op grond van het sluitingsurenbeleid van 1998, terwijl op grond van het sluitingsurenbeleid van 1993 geen ontheffing mogelijk was of tot maximaal tot 02.00 uur, wordt in ieder geval de voorwaarde gesteld dat een convenant wordt getekend, waarin extra inspanningsverplichtingen door de horecaondernemer worden overeengekomen. Voor de argumentatie wordt verwezen naar de "samenvattende notitie sluitingsurenbeleid - 1 maart 1998".
In geval van een horeca-I en –II inrichting gaat het om de volgende voorschriften:
De horecaondernemer zorgt ervoor dat hij de inrichting exploiteert als horeca-1, d.w.z. dat er geen loket is opengesteld en dat er geen sprake is van een open verbinding aan de straatzijde. De horecaondernemer zorgt er voor dat klanten binnen bediend worden en dat de consumpties binnen genuttigd worden.
Voor zover het is toegestaan in de inrichting alcoholhoudende dranken te verstrekken bevordert de horecaondernemer het gebruik van alcoholvrije en alcoholarme dranken t.o.v. sterke drank, door bijvoorbeeld prijsonderscheid tussen beide, gerichte voorlichting en/of een “individu” gerichte benadering in de horecainrichting.
Voor zover het de horecaondernemer is toegestaan alcoholhoudende dranken te verstrekken, zorgt hij ervoor dat geen alcoholhoudende dranken verstrekt worden aan jongeren beneden de 16 jaar en geen sterke dranken verstrekt worden aan jongeren beneden de 18 jaar. Wanneer de horecaondernemer niet beschikt over een Drank- en horecavergunning is het in het geheel verboden alcoholhoudende dranken te verkopen voor gebruik ter plaatse.
In geval van een horeca-III inrichting gaat het om de volgende voorschriften:
De horecaondernemer zorgt ervoor het bij de horecainrichting behorende terras om 02.00 uur te hebben weggeruimd en tegen de gevel te hebben geplaatst. Na sluiting van het inpandig gedeelte van de horecainrichting wordt het terrasmeubilair binnen geplaatst, tenzij om 10.00 uur het terrasmeubilair weer geheel is uitgezet.
Bij overtreding van de voorschriften is het volgende sanctiebeleid van kracht:
bij constatering van een tweede overtreding binnen de periode van een naar na de eerste overtreding, ontvangt de horecaondernemer een rode kaart, voorzien van een uitnodiging voor een gesprek met de commissie van goede diensten. Afhankelijk van de aard van de overtreding wordt aan de burgemeester intrekking van het sluitingsuur voorgesteld voor de periode van een weekend (dus sluiten om 24.00 uur);
bij een derde overtreding binnen de periode van een jaar na de tweede overtreding ontvangt de horecaondernemer een uitnodiging voor een gesprek met de commissie van goede diensten. Afhankelijk van de aard van de overtreding wordt voorgesteld het sluitingsuur in te trekken voor de periode van vier weekenden (dus sluiten om 24.00 uur);
bij elke volgende overtreding binnen de periode van een jaar na de derde overtreding ontvangt de horecaondernemer een uitnodiging voor een gesprek met de commissie van goede diensten. Afhankelijk van de aard van de overtreding wordt voorgesteld het sluitingsuur in te trekken voor de periode van max. 26 weken (dus sluiten om 24.00 uur).
Wanneer de burgemeester op grond van, onder meer openbare orde en veiligheid, de jaarlijkse evaluatiegegevens, danwel wegens een tekort aan deelname, gegronde redenen heeft om de verruimde openingstijden t.o.v. het sluitingsurenbeleid van 1993 tussentijds terug te draaien, kan de burgemeester deze beleidsregel per direct intrekken. Het sluitingsurenbeleid van 1993 zal dan weer in werking treden. Dit wordt op gewone wijze bekend gemaakt.