Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint Maarten

LANDSVERORDENING houdende algemene voorwaarden voor het verkrijgen, hebben en gebruiken van een aansluiting op het net van de lijntelefonie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint Maarten
OrganisatietypeKoninkrijksdeel
Officiële naam regelingLANDSVERORDENING houdende algemene voorwaarden voor het verkrijgen, hebben en gebruiken van een aansluiting op het net van de lijntelefonie
CiteertitelLandsverordening Algemene voorwaarden telefoondienst
Vastgesteld doorregering en Staten gezamenlijk
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010geconsolideerde tekst (GT)

21-02-2013

AB 2013, GT no. 114

Onbekend
07-10-1963nieuwe regeling

10-05-1963

AB Bovenwindse Eilanden 1963, no. 4

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

LANDSVERORDENING houdende algemene voorwaarden voor het verkrijgen, hebben en gebruiken van een aansluiting op het net van de lijntelefonie

 

 

Afdeling I DEFINITIES

Artikel 1

In deze landsverordening wordt verstaan onder:

telefoondienst: de telefoondienst, belast met de zorg voor lijntelefonie;

directie: het hoofd van de telefoondienst of de persoon dan wel de instantie, die gemachtigd is als zodanig op te treden;

aanvrager: degene, die tot de telefoondienst een aanvraag tot aansluiting op het telefoonnet richt;

aangeslotene: degene, op wiens naam een aansluiting op het telefoonnet is geregistreerd, ongeacht wie de werkelijke gebruiker daarvan is;

telefoonnet: het samenstel van geleidingen met de daaraan verbonden toestellen, aangesloten op één of meer telefooncentrales;

lokale kabel: een telefoonkabel, niet zijnde een trunk- of verbindingskabel tussen telefooncentrales, bestemd voor het maken aansluitingen, welke kabel geacht moet worden gelegen te zijn in het midden van de weg, waarlangs hij is aangebracht;

geleidingen: de metaaldraden, welke tot het voortplanten van de elektrische stroom dienen;

kosten per gesprek: de kosten, welke door de oproeper verschuldigd zijn voor een uitgaande, tot stand gekomen telefoonverbinding, waarbij de oproep door de opgeroepene, onverschillig door wie, is beantwoord;

stadslijn: een telefoonverbinding tussen een aangeslotene en een telefooncentrale;

aansluiting: een stadslijn met een daarbij behorend telefoontoestel;

tijdelijke aansluiting: een aansluiting voor de duur van niet meer dan tien achtereenvolgende dagen, gelegen op een afstand van 100 meter of minder van een lokale kabel, waarbij geen kosten per gesprek, noch vaste vergoedingen zijn verschuldigd;

neventoestel zonder onderling spreken: een toestel, dat parallel is geschakeld met de aansluiting en zich bevindt in hetzelfde gebouw of in een aangrenzend gebouw met dezelfde eigenaar of bewoner;

neventoestellen met onderling spreken: toestellen in hetzelfde gebouw of in een aangrenzend gebouw met dezelfde eigenaar of bewoner, zodanig op één stadslijn geschakeld, dat onderling spreken en doorverbinden mogelijk is;

serietoestellen: een aantal van twee of meer toestellen in hetzelfde gebouw of in een aangrenzend gebouw met dezelfde eigenaar of bewoner, zodanig op één of meer stadslijnen geschakeld, dat onderling spreken en doorverbinden mogelijk is;

huistelefooninstallatie: een door de telefoondienst beschikbaar gestelde installatie met meer telefoontoestellen, verbonden op een centraalpost of huistelefooncentrale;

particuliere lijn: een verbinding tussen twee of meer plaatsen via het telefoonnet, welke verbinding onafhankelijk van de werking van de telefooncentrales in bedrijf is;

publieke telefoon: een door de telefoondienst op een voor ieder toegankelijk plaats aangebrachte aansluiting, welke door een ieder kan worden gebruikt, en welke al of niet is voorzien van een muntautomaat voor betaling van de gevoerde gesprekken;

controle-gesprekkenteller: een bij de aangeslotene aangebrachte teller, waarop de aangeslotene het aantal telimpulsen kan aflezen;

minister: de Minister van Toerisme, Economische Zaken, Verkeer en Telecommunicatie.

Afdeling II VOORWAARDEN VOOR AANSLUITING EN GEBRUIK VAN HET TELEFOONNET

Artikel 2
  • 1.

    Zij, die aansluiting op het telefoonnet wensen of een bestaande aansluiting willen wijzigen, richten daartoe een aanvraag tot de telefoondienst door invulling en ondertekening van een aanvraagformulier dat kosteloos door de telefoondienst wordt verstrekt.

  • 2.

    Door ondertekening van het formulier verklaart de aanvrager bekend te zijn met de voorwaarden en voorschriften, welke voor het verkrijgen, hebben en gebruiken van een aansluiting gelden.

  • 3.

    De directie is gerechtigd een aansluiting op het telefoonnet te weigeren, indien het aansluiten uit technisch oogpunt niet mogelijk is.

  • 4.

    De aanleg van een aansluiting geschiedt door middel van die geleidingen en toestellen, welke hiervoor naar het oordeel van de directie nodig zijn. De directie is gerechtigd te allen tijde in het belang van de dienst wijziging in een eenmaal tot stand gebrachte aansluiting aan te brengen, indien dit naar haar oordeel nodig is. Indien voor de aanleg van een aansluiting hak- of breekwerk moet worden verricht, geschiedt dit door en voor rekening van de aanvrager. Het wegwerken van telefoonleidingen in muren, plafonds e.d. kan alleen geschieden met toestemming van de directie en op door haar te stellen voorwaarden en geschiedt geheel voor rekening van de aanvrager. Indien naar het oordeel van de directie een in muren of plafonds weggewerkte telefoonleiding moet worden vervangen of gewijzigd, geschiedt al het nodige breek-, hak- en schilderwerk door en voor rekening van de aangeslotene.

  • 5.

    De telefoondienst aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, welke dan ook, ontstaan door de aanleg, het onderhoud of de verwijdering van een aansluiting, voor zover niet veroorzaakt door opzet of nalatigheid van het personeel van de telefoondienst.

  • 6.

    Een ieder is verplicht te gedogen, dat aan de hem in eigendom toebehorende opstallen geleidingen voor aansluiting voor derden worden bevestigd en in stand gehouden. Eventueel toegebrachte beschadigingen tengevolge van de geleidingen, de instandhouding of verwijdering daarvan, worden op kosten van de telefoondienst hersteld.

  • 7.

    Elke wijziging in een eenmaal tot stand gebrachte aansluiting, welke geschiedt op verzoek van de aangeslotene, dan wel, naar het oordeel van de directie, noodzakelijk is geworden door toedoen van de aangeslotene, geschiedt tegen vergoeding van de kosten.

Afdeling III DUUR EN OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST VAN AANSLUITING

Artikel 3
  • 1.

    De minimumduur van de overeenkomst, welke wordt gerekend in te gaan op de dag, waarop de aansluiting ter beschikking van de aangeslotene is gesteld, bedraagt:

    • a.

      voor een aansluiting, neventoestel, serietoestel en andere toestellen, alsmede alle hulpapparaten, zoals stopcontacten, extra schakelaars, bellen en: zes maanden;

    • b.

      voor een huistelefooninstallatie: tien jaar.

  • 2.

    De minimumduur van een overeenkomst voor de huur van particuliere lijnen wordt voor elk geval afzonderlijk door de directie bepaald.

Artikel 4

Opzegging van een aansluiting dan wel van de daarop aangesloten toestellen of hulpapparaten, moet schriftelijk geschieden. Deze opzegging moet tenminste drie werkdagen vóór de dag, waarop de aansluiting, de toestellen of hulpapparaten moeten worden verwijderd, de directie hebben bereikt.

Artikel 5
  • 1.

    Aangeslotenen, hetzij natuurlijke personen, hetzij instellingen of bedrijven of anderszins, die een op het telefoonnet aangesloten perceel tijdelijk of voorgoed verlaten, zijn verplicht de op hun aansluiting betrekking hebbende overeenkomst met inachtneming van de opzeggingstermijnen, vervat in de artikelen 3 en 4, schriftelijk op te zeggen.

  • 2.

    Aansluitingen, die in strijd met het voorgaande lid in gebruik zijn gegeven aan anderen dan degene, op wiens naam de aansluiting is geregistreerd, kunnen zonder voorafgaande kennisgeving ambtshalve worden opgeheven, onverminderd de op de aangeslotene rustende verplichting.

Artikel 6
  • 1.

    Aangeslotenen, die wegens verblijf in het buitenland of andere redenen hun aansluiting tijdelijk willen opheffen, doch hun telefoonnummer en registratie bij de telefoondienst willen reserveren, kunnen een verzoek tot tijdelijke opheffing van de aansluiting schriftelijk indienen bij de directie.

  • 2.

    Tijdelijke opheffing van een aansluiting is mogelijk voor een periode van ten hoogste negen maanden.

  • 3.

    Voor het reserveren van het telefoonnummer en de geleiding is bij vooruitbetaling een bedrag verschuldigd, dat is vastgesteld in de tarieven, bedoeld in artikel 7.

  • 4.

    Indien het bedrag, bedoeld in het vierde lid, niet bij vooruitbetaling is voldaan, kan geen reservering plaats hebben en wordt de aansluiting opgeheven. Opheffing vindt eveneens plaats als de in het tweede lid genoemde termijn is overschreden.

Afdeling IV TARIEVEN

Artikel 7

De kosten, welke ter verkrijging van een aansluiting of wijziging van een aansluiting aan de aanvrager in rekening worden gebracht, alsmede de tarieven voor het hebben en gebruiken van een aansluiting, worden bij landsverordening vastgesteld.

Afdeling V ANDERE VOORWAARDEN EN VERPLICHTINGEN

Artikel 8

De materialen, gebruikt voor de aanleg van een aansluiting, de instandhouding of wijziging waarvan, blijven eigendom van de telefoondienst.

Artikel 9
  • 1.

    In geval van een storing, welke niet is veroorzaakt door de aangeslotene en waarvan melding is gemaakt bij de telefoondienst, zal voor de duur van de storing terugbetaling van de vaste vergoedingen plaatsvinden, indien de storing van langere duur is dan veertien achtereen volgende dagen.

  • 2.

    De telefoondienst is niet aansprakelijk voor schade, veroorzaakt door storingen in de werking der toestellen, geleidingen of centrales, dan wel door het onduidelijk overbrengen van het gesprokene, noch voor schade uit andere hoofde ontstaan.

Artikel 10
  • 1.

    De toestellen en de geleidingen van de aansluiting worden door de telefoondienst onderhouden.

  • 2.

    De aangeslotene is verantwoordelijk voor de goede verzorging van de toestellen en geleidingen onder zijn beheer en aansprakelijk voor de daaraan toegebrachte schade.

  • 3.

    Het is de aangeslotene verboden in toestellen of geleidingen wijziging aan te brengen, daarop enig ander toestel dan door de telefoondienst ter beschikking gesteld, aan te sluiten, dan wel toestellen of geleidingen te gebruiken voor enig ander doel dan waarvoor zij bestemd zijn.

  • 4.

    Het is de aangeslotene verboden de aansluiting te gebruiken of te laten gebruiken voor het voeren van gesprekken, welke in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden, dan wel om op de één of andere wijze andere aangeslotenen lastig te vallen of te beledigen.

  • 5.

    Het is de aangeslotene verboden, zijn aansluiting tegen betaling ter beschikking van anderen te stellen met de bedoeling, daaruit geldelijk voordeel te trekken.

Artikel 11
  • 1.

    De directie is bevoegd bij het niet nakomen van het bepaalde in deze landsverordening alsmede wanneer het abonnementsgeld niet voor de laatste van de desbetreffende maand is voldaan de aansluiting ambtshalve op te heffen.

  • 2.

    Tegen de ambtshalve opheffing van de aansluiting kan de aangeslotene binnen dertig dagen na de afsluiting in beroep komen bij de minister.

Artikel 12

Ten behoeve van het onderhouden, herstellen, vervangen of wegnemen van toestellen of geleidingen en de controle op de naleving van de bepalingen en de voorwaarden van deze landsverordening, is de aangeslotene verplicht aan het daartoe aangewezen personeel van de telefoondienst tussen acht uur ‘s ochtends en vijf uur ’s middags toegang te verlenen tot de plaatsen, waar de toestellen zich bevinden en de geleidingen zijn aangebracht.

Artikel 13

Op een particuliere lijn mogen slechts toestellen of andere apparaten worden aangesloten na verkregen toestemming van de directie.

Artikel 14
  • 1.

    Jaarlijks zal zo nodig door de telefoondienst een telefoongids uitgegeven worden.

  • 2.

    In deze gids worden aanwijzingen opgenomen voor het gebruik van de telefoon, alsmede een uittreksel van de voornaamste artikelen van deze landsverordening en van de tarieven.

  • 3.

    In de gids worden de namen van de aangesloten en eventueel gewenste aanduidingen op niet meer dan twee plaatsen in alfabetische volgorde kosteloos opgenomen, waarbij elke vermelding uit ten hoogste twee regels mag bestaan.

  • 4.

    De tekst van de vermelding kan door de aangeslotene worden opgegeven. De directie is gerechtigd de tekst te wijzigen of te weigeren, indien deze naar het oordeel van de directie het karakter heeft van een advertentie of in strijd is met de goede zeden.

  • 5.

    De telefoondienst aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid ten aanzien van de juistheid van de in de telefoongids opgenomen vermeldingen.

  • 6.

    In de telefoongids kunnen advertenties, waarvan de inhoud door de directie is goedgekeurd, worden opgenomen.

Artikel 15

Voor de aansluiting van Frans Sint Maarten op het telefoonnet van de telefoondienst wordt door de directie, in overleg met de minister een overeenkomst opgesteld. De bepalingen in deze overeenkomst zijn zoveel mogelijk in overstemming met deze landsverordening. Ten aanzien van de tarieven kunnen bijzondere voorwaarden worden gesteld.

Afdeling VI SLOTBEPALINGEN

Artikel 16

De minister beslist in alle geschillen, welke uit de toepassing van deze landsverordening kunnen ontstaan.

Artikel 17
  • 1.

    Deze landsverordening kan worden aangehaald als Landsverordening algemene voorwaarden telefoondienst.

  • 2.

    [regelt de inwerkingtreding]

  • 3.

    [vervallen]