Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Z12.02683 |
Nog niet gepubliceerd, notitie 9-8-2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-08-2012 | 01-01-2012 | Nieuwe verordening | 14-06-2012 | Z12.02683 |
De raad van de gemeente Woensdrecht;
overwegende dat de Verordening cliëntenplatform gemeente Woensdrecht aanpassing behoeft;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 mei 2012;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Wet loaw) en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Wet loaz);
de Verordening cliëntenparticipatie ISD Brabantse Wal vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Samenwerkingsverband: Gemeenschappelijke Regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Brabantse Wal;
uitvoeringsorganisatie: afdeling Sociale Zaken van de gemeente Bergen op Zoom belast met de uitvoering van wet- en regelgeving in het kader van het samenwerkingsverband;
cliëntenraad: een rechtspersoon zonder winstoogmerk met inachtneming van de bepalingen in deze verordening;
college: het college van burgemeester en wethouders;
sociale zekerheidswetgeving: alle wetten en regelingen alsmede het gemeentelijk beleid waarvan de uitvoering aan de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Bergen op Zoom is opgedragen;
zaakwaarnemers: vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en hulpverleningsinstanties die de belangen van een bepaalde groep cliënten vertegenwoordigen.
Hoofdstuk 2 Doelstellingen cliëntenraad
De cliëntenraad stelt zich ten doel:
a. inzicht te verschaffen in hetgeen er onder de cliënten van de ISD Brabantse Wal leeft;
b. de cliënten van de ISD Brabantse Wal inzicht te verschaffen in beleid en beleidsuitvoering;
c. gevraagd en ongevraagd de colleges van de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband dan wel het hoofd van de uitvoeringsorganisatie te adviseren over het beleid en de beleidsuitvoering.
Hoofdstuk 3 Samenstelling van de cliëntenraad
In de cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel zaakwaarnemer als uitkeringsgerechtigde zijn.
Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetgeving.
In de cliëntenraad hebben per deelnemende gemeente aan het samenwerkingsverband maximaal 3 leden zitting.
Uit hun midden wordt een voorzitter, een penningmeester en een secretaris gekozen, die bij voorkeur uit verschillende gemeenten afkomstig dienen te zijn, doch minstens uit twee verschillende gemeenten.
Hoofdstuk 5 Taken, werkwijze en informatievoorziening van de cliëntenraad
De taak van de cliëntenraad bestaat uit het behartigen van de collectieve belangen van ingezetenen van de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door het samenwerkingsverband uit te voeren sociale zekerheidswetgeving dan wel op ondersteuning bij arbeidsinschakeling op grond van deze wetgeving.
Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd en ongevraagd advies geven aan de colleges van de gemeenten van het samenwerkingsverband dan wel het hoofd van de uitvoeringsorganisatie. Het betreffen hier adviezen inzake het te voeren beleid en de beleidsuitvoering van de uitvoeringsorganisatie.
Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen, voor zover de gemeenten hier vrijheid in hebben. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid.
Door of namens het college van de gemeente Bergen op Zoom wordt er voor zorg gedragen, dat de cliëntenraad tijdig over voldoende informatie beschikt om de achterban van cliënten te informeren. Voorts is er de mogelijkheid informatie toe te voegen aan een reguliere mailing aan cliënten van de ISD Brabantse Wal.
Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting
In dit artikel worden enkele begrippen omschreven die in de verordening worden genoemd.
Dit artikel bevat de doelstellingen van de cliëntenraad. In de eerste plaats wordt beoogd om meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van de cliënten van de uitvoeringsorganisatie. De cliëntenraad fungeert als instrument ten behoeve van de communicatie tussen cliënten en gemeente(n). Ook wordt de cliëntenraad ingezet om cliënten meer inzicht te geven in het beleid en de beleidsuitvoering. De cliëntenraad kan bovendien een functie vervullen bij de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening door de uitvoeringsorganisatie en heeft in deze gevallen een signalerende functie. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over het beleid en de beleidsuitvoering.
In dit artikel wordt de samenstelling van de cliëntenraad geregeld; niet alleen betreft het personen met inhoudelijke deskundigheid maar ook ervaringsdeskundige personen. Wat deze laatste categorie betreft het niet alleen de personen met een bijstandsuitkering maar ook de niet-uitkeringsrechtigden en personen met een nabestaandenuitkering. Tevens vermeldt dit artikel de omvang van de cliëntenraad alsmede de voorwaarden die worden gesteld aan personen die in de cliëntenraad zitting wensen te nemen. Voorts ziet dit artikel toe op een zo evenwichtig mogelijke verdeling van bestuursfuncties onder de deelnemende gemeenten.
Teneinde als cliëntenraad goed te kunnen functioneren is bepaald dat het hoofd van de uitvoeringsorganisatie als adviseur kan optreden. Hij kan zich laten vervangen door een medewerker van de uitvoeringsorganisatie. Bij overleg tussen cliëntenraad en de uitvoeringsorganisatie wordt het secretariaat vervuld een medewerker van de uitvoeringsorganisatie.
Dit artikel omschrijft de taken van de cliëntenraad waarbij met nadruk is gesteld, dat de taak van de cliëntenraad zich niet uitstrekt tot het behartigen van de individuele belangen.
Overleg tussen de cliëntenraad en een of meer vertegenwoordigers van de colleges vindt plaats indien hiertoe aanleiding is en na een verzoek door de cliëntenraad.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
In dit artikel wordt geregeld dat het een taak van de gemeenten is om zorg te dragen voor tijdige en volledige informatie. Daarnaast heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om cliënten van de uitvoeringsorganisatie van informatie te voorzien.
Ten behoeve van het optimaal functioneren van de cliëntenraad wordt een budget beschikbaar gesteld, waaruit de kostenvergoeding alsmede eventuele kosten van benodigde cursussen of trainingen kunnen worden voldaan. Ter beperking van het eigen vermogen is als maximale grens hiervan gesteld 10% van de werkelijke uitgaven in het boekjaar.
In de praktijk kunnen zich situaties voordoen waarin deze verordening niet voorziet. In dit artikel wordt bepaald, dat in dergelijke situaties een beslissing genomen wordt door het college van de gemeente Woensdrecht.