Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint Maarten

LANDSVERORDENING regelende de heffing en invordering van leges ten bate van Sint Maarten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint Maarten
OrganisatietypeKoninkrijksdeel
Officiële naam regelingLANDSVERORDENING regelende de heffing en invordering van leges ten bate van Sint Maarten
CiteertitelLegesverordening
Vastgesteld doorMinister van Financiën
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageMemorie van toelichting AB 2014, no. 23

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-04-2016art. 16

18-03-2016

AB, 2016, 14

Onbekend.
24-08-201510-03-201430-04-2016bijlage 1

08-07-2015

AB, 2015, 17

Onbekend.
30-05-201510-03-2014Art. 20

17-04-2015

AB 2015, no. 9

onbekend
14-03-201430-05-2015Hoofdstuk 41. Toelating en uitzetting

30-01-2014

AB 2014, no. 23

onbekend
11-04-201314-03-2014Hoofdstuk 5 en 14 tarieventabel

21-01-2013

AB 2013, no. 7

onbekend
10-10-201030-05-2015geconsolideerde tekst (GT)

21-02-2013

AB 2013, GT no. 33

onbekend
07-02-2008onbekend

06-02-2008

AB 2008, no. 9

onbekend
26-08-2006

24-08-2006

A.B. 2006, no. 28

25-05-200401-03-2004

24-05-2004

A.B. 2004, no. 12

03-03-2004

01-03-2004

A.B. 2004, no. 8

01-12-2000

30-10-2000

A.B. 2000, no. 42

23-05-2000

15-05-2000

A.B. 2000, no. 16

Wijziging tarieventabel; vervangen door A.B. 2008, no. 9
31-12-1996

19-12-1996

A.B. 1996, no. 45

01-10-1994nieuwe regeling

09-05-1994

A.B. 1994, no. 11

Tekst van de regeling

Intitulé

Landsverordening regelende de heffing en invordering van leges ten bate van Sint Maarten

 

 

 

Artikel 1 aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het door of vanwege het land verlenen van diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 2 begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Hoofd afdeling Financiën: de functionaris, bedoeld in artikel 1 van de Organisatieverordening;

  • b.

    [vervallen]

  • c.

    dag: de periode van 0:00 uur tot 24:00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • d.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • e.

    maand: een aaneengesloten periode van 30 dagen;

  • f.

    jaar: een aaneengesloten periode van 360 dagen:

  • g.

    de minister: de Minister van Financiën.

Artikel 3 belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 6 tijdstip van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 7 naheffing

  • 1.

    Indien de diensten in deze verordening niet zijn aangevraagd, doch zijn verleend, of de aanvraag is gebaseerd op onjuiste gegevens, en als gevolg daarvan geen of te weinig leges zijn betaald, kan de minister de niet betaalde onderscheidenlijk de te weinig geheven leges naheffen, zolang niet sedert de datum waarop de leges, krachtens de bepalingen van deze verordening waren verschuldigd, drie jaren zijn verstreken.

  • 2.

    Het ingevolge het eerste lid na te heffen bedrag wordt met 50% van het oorspronkelijke te betalen legesgeld verhoogd.

Artikel 8

Indien blijkt dat ten onrechte geen of te weinig leges zijn betaald, kan de niet- of te weinig betaalde leges van de belastingplichtige, zijn erfgenamen of rechtverkrijgenden, en bestuursleden, ingeval de belastingplichtige een vennootschap, vereniging of stichting betreft, worden nageheven, zolang niet sedert de datum waarop de leges, krachtens de bepalingen van deze verordening waren verschuldigd, drie jaren zijn verstreken.

Artikel 9

De invordering van verschuldigde bedragen geschiedt door of namens de Ontvanger, op grond van een ter hand gestelde machtiging tot ontvangst.

Artikel 10
  • 1.

    Leges worden niet geheven voor stukken, aanvragen voor vergunning waarvan uitgezonderd:

    • a.

      welke ingevolge een wettelijk voorschrift kosteloos aan particuliere personen of instellingen moeten worden verstrekt;

    • b.

      welke door of vanwege het land , enig ander openbaar lichaam ten behoeve van hun dienst wordt verzocht, met dien verstande dat de aanvrager geen vrijstelling geniet van extra kosten die voor de verschaffing van de aangevraagde dienst moeten worden gemaakt. Deze extra kosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege de minister is opgesteld, aan de aanvrager medegedeeld;

    • c.

      welke worden verstrekt in het persoonlijk belang van personen die door middel van een door het bevoegde gezag afgegeven bewijs, hetwelk niet ouder mag zijn dan een jaar, van hun onvermogen doen blijken.

  • 2.

    Na overlegging door een belanghebbende van het bewijs, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt, tenzij bij of krachtens landsverordening anders is bepaald, mede vrijstelling van de betaling van de leges verleend voor de door of vanwege het land verleende diensten, bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1, onder b en c, en onderdeel 2, onder d en e, van de tarieventabel. Van een krachtens dit artikel verleende vrijstelling wordt op het desbetreffende stuk aantekening gemaakt door de minister.

Artikel 11 machtiging tot overdracht van bevoegdheden

De ministerkan een of meer ambtenaren aanwijzen, die belast zijn met de uitvoering van het bij of krachtens verordening bepaalde met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12 kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding daarvan verleend.

Artikel 13 teruggaaf

  • 1.

    Hij die ingevolge de belastingverordening aanspraak kan maken op de gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de verordening omschreven dienst, kan binnen twee maanden nadat de omstandigheid welke die aanspraak deed ontstaan, zich heeft voorgedaan, een verzoekschrift tot het verkrijgen van teruggaaf indienen bij de minister.

  • 2.

    De ministerbeslist op het verzoek bij beschikking.

Artikel 14 ambtshalve vermindering

Indien ten onrechte leges zijn betaald, kan het teveel betaalde bedrag, zo mogelijk na inlevering van het schriftelijk bewijs van de afgegeven vergunning of het verstrekte stuk, ambtshalve worden verminderd door de minister, zolang niet sedert de datum, waarop de leges werden betaald, een jaar is verstreken.

Artikel 15 bezwaar

  • 1.

    Degene die bezwaar heeft tegen een heffingsaanslag als bedoeld in de artikelen 5, 7 en 8, of tegen een beschikking krachtens deze verordening, kan binnen zes weken na dagtekening van de heffingsaanslag of de beschikking een bezwaarschrift indienen bij de minister.

  • 2.

    De ministerbeslist op het bezwaarschrift zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier maanden na ontvangst bij gemotiveerd besluit en geeft bij aangetekende brief of gewaarmerkt ontvangstbewijs hiervan kennis aan belanghebbende.

  • 3.

    Het bezwaar schort de verplichting tot betaling van enige heffing niet op.

  • 4.

    Het besluit van de minister vermeldt, ingeval het bezwaar gegrond is bevonden, tevens het bedrag dat aan belanghebbende zal worden gerestitueerd of het bedrag dat zal worden verminderd van de heffing.

Artikel 16 beroep

Degene die bezwaar heeft tegen een ingevolge het vorige artikel gedane beslissing van de minister kan binnen twee maanden na de dagtekening van het afschrift van het besluit of die van het ontvangstbewijs in beroep komen bij het Gerecht, bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Landsverordening op het beroep in belastingzaken.

Artikel 17 plicht tot het verstrekken van inlichtingen

  • 1.

    Een ieder is gehouden aan de minister:

    • a.

      de door deze gevorderde gegevens en inlichtingen te verstrekken welke voor de legesheffing te zijner aanzien van belang kunnen zijn;

    • b.

      boeken en andere bescheiden waarvan de kennisneming van belang kan zijn voor de vaststelling van de feiten, welke invloed kunnen uitoefenen op de legesheffing te zijner aanzien, desgevorderd ter inzage te verstrekken.

  • 2.

    Worden door de verordening aangelegenheden van een derde aangemerkt als aangelegenheden van hem die vermoedelijk belastingplichtig is, dan gelden, voor zover het deze aangelegenheden betreft, gelijke verplichtingen voor de derde.

Artikel 18
  • 1.

    De gegevens en inlichtingen dienen duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden verstrekt, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling, ter keuze van de minister en binnen een door deze te stellen termijn.

  • 2.

    Toegelaten moet worden, dat afschriften en uittreksels worden gemaakt van de boeken en andere bescheiden, waarvan krachtens artikel 17 inzage wordt verstrekt. De vorige volzin in van overeenkomstige toepassing op de afschriften en uittreksels van boeken en andere bescheiden die ter inzage worden verstrekt.

Artikel 19
  • 1.

    Degene die een gebouw of grond in gebruik heeft, is verplicht ten behoeve van ingevolge deze verordening te verrichten opnemingen aan de minister en de door deze aangewezen deskundigen toegang te verlenen tot alle gedeelten van dat gebouw of van die grond.

  • 2.

    De toegang kan worden gevorderd op elke dag, met uitzondering van zondagen en algemeen erkende feestdagen, mits tussen acht uur ‘s ochtends en zes uur ‘s middags.

  • 3.

    De gebruiker van het gebouw of de grond is verplicht desgevorderd de aanwijzingen te geven die voor de opneming en het onderzoek nodig zijn.

  • 4.

    De tot de toegang bevoegde personen treden de woningen tegen de wil van de bewoner niet binnen dan in het bijzijn van de rechter-commissaris, of van de Minister van Justitie, of van de officier van justitie of een van zijn hulpofficieren.

  • 5.

    Van het in het tweede lid bedoelde binnentreden wordt binnen 2 maal 24 uur proces-verbaal opgemaakt.

Artikel 20 strafsanctie

  • 1.

    Degene die handelt in strijd met het bepaalde in de artikelen 17, 18 en 19 van deze verordening wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie.

  • 2.

    De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten worden beschouwd als overtredingen.

Artikel 21

De vorm en inrichting van in deze verordening vermelde stukken die betrekking hebben op de heffing en de verordening van leges worden vastgesteld bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, waarin tevens nadere uitvoeringsvoorschriften en instructies worden vastgesteld.

Artikel 22 inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    [vervallen]

  • 2.

    [regelt de inwerkingtreding]

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening”.

Bijlage 1 TARIEVENTABEL bij de Legesverordening

1. Dienstverlening door een ambtenaar van de sectie publiekzaken van de afdeling Burgerzaken

  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlijden van akten van erkenning, huwelijksaangifte en huwelijkstoestemming:

    • a.

      ten burele van de genoemde ambtenaren, op verzoek van een

    van de partijen, op een werkdag buiten de normale kantooruren of

    op een zaterdag of zondag of daarmede gelijkgestelde feestdagen,

    per akte: NAƒ 250,-;

    • b.

      ten burele van de genoemde ambtenaren, op verzoek van een

    der partijen, op een werkdag gedurende de normale kantooruren,

    per akte: NAƒ 90,-;

    • c.

      ten burele van de genoemde ambtenaren, op verzoek van een

    van de partijen, op een werkdag gedurende de normale kantooruren,

    indien een van de partijen geen ingezetene is, per akte: NAƒ 150,-;

    • d.

      in een ingevolge artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek

    bijzonder huis: NAƒ 250,-;

    • e.

      ten burele van genoemde ambtenaren, op verzoek van een van de partijen, indien beide partijen geen ingezetene zijn, per akte: NAƒ 250,-.

  • 2.

    Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van huwelijken en het afnemen en certificeren van een wederzijdse verklaring door twee met elkaar gehuwden omtrent de voortzetting van hun huwelijkse staat:

    • a.

      op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur: NAƒ 150,-;

    • b.

      op andere dagen en tijden dan genoemd in onderdeel a: NAƒ 375,-;

    • c.

      in een ingevolge artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek bijzonder huis: NAƒ 375,-.

2. Familie- en trouwboekjes

Het tarief ter zake van de uitgifte van:

  • a.

    een familieboekje of een duplicaat daarvan: NAƒ 45,-;

  • b.

    een trouwboekje of duplicaat daarvan in lederen uitvoering: NAƒ 60,-;

  • c.

    een trouwboekje of duplicaat daarvan in kunststof suède uitvoering: NAƒ 50,-;

  • d.

    een trouwboekje of duplicaat daarvan in kunststof uitvoering: NAƒ  45,-.

3. Afschriften en uittreksels uit de registers van de Burgerlijke Stand

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van:

     

  • a.

    een afschrift van een akte uit de registers van Burgerlijke Stand: NAƒ 25,50;

  • b.

    een uittreksel uit de registers van de Burgerlijke Stand: NAƒ 25,50.

4. Inlichtingen uit de  registers van de Burgerlijke Stand

  • 1.
    • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen inzake elke schriftelijke mededeling van inschrijving in de registers van de Burgerlijke Stand, betrekking hebbende op de op een dag ingeschreven akten van geboorte, huwelijksaangifte, huwelijk, echtscheiding of overlijden, onder vermelding van de naam en voornamen van de betrokken persoon of personen, de datum waarop deze voorvallen hebben plaats gehad en, ten aanzien van de akten van geboorte, tevens onder vermelding van de naam en voornamen van de ouders:

    • a.

      voor een eenmalige verstrekking, per akte: NAƒ   25,50;

    • b.

      voor een eenmalige verstrekking in meerdere talen, per akte: NAƒ 35,-.

  • 2

    Het tarief bedraagt ter zake het afsluiten van een abonnement voor het verstrekken van de inlichtingen, bedoeld in het eerste lid, gedurende één jaar:

    • a.

      voor 100 inlichtingen:  NAƒ 175,-;

    • b.

      voor 500 inlichtingen:  NAƒ 750,-;

    • c.

      voor 1000 inlichtingen: NAƒ 1350,-;

    • d.

      voor 5000 inlichtingen: NAƒ 5000,-.

  • 3.

    Ingeval de inlichtingen worden gevraagd met vermelding van de adressen wordt het tarief verhoogd met 100%.

5. Identiteitsbewijzen en attestatie de vita

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van:

  • a.

    een identiteitskaart voor een persoon 18 jaar of ouder: NAƒ 45,00;

  • b.

    een identiteitskaart voor een persoon 17 jaar of jonger dan wel 60 jaar of ouder: NAƒ 15,00;

  • c.

    een identiteitskaart ter vervanging van een identiteitskaart in situaties, als bedoeld in artikel 7, tweede lid, van de Landsverordening identiteitskaarten :

            i. ingeval van een identiteitskaart voor een persoon

            18 jaar of ouder: NAƒ 70,00;

            ii. ingeval van een identiteitskaart voor een persoon:

            17 jaar of jonger dan wel 60 jaar of ouder: NAƒ  47,50;

  • d.

    een attestatie de vita: NAƒ 17,50.

6. Paspoorten en bewijzen van Nederlanderschap

  • 1.

    1. Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort bedraagt ingeval van een:

    • a.

      persoon 18 jaar of ouder: NAƒ 210,-;

    • b.

      persoon 17 jaar of jonger: NAƒ 150,-;

    • c.

      zakenpaspoort: NAf 220,-.

  • 2.

    Bewijs van Nederlanderschap: NAƒ 25,-.

7. Legalisatie van handtekeningen en garantverklaringen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

  • a.

    de legalisatie van een handtekening: NAƒ 25,-;

  • b.

    de afgifte van een garantverklaring ten dienste van een visumaanvraag: NAƒ 35,-.  

8. Apostille

Het tarief voor het in behandeling nemen van verzoek tot de afgifte van een apostille als bedoeld in artikel 5 van het Verdrag tot afschaffing van het vereiste tot legalisatie van buitenlandse openbare akten bedraagt: NAƒ 25,-.

9. Verklaring in het bijzonder belang van de aanvrager

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van elke schriftelijke verklaring in het bijzonder belang van de aanvrager, verband houdende met zijn burgerlijke staat: NAƒ 17,50.

10. Inlichtingen uit de basisadministratie

Het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van schriftelijke inlichtingen uit de basisadministratie bedraagt;

  • a.

    voor inlichtingen, al dan niet in de vorm van een uittreksel, betreffende gegevens met betrekking tot 1 persoon: NAƒ 17,50;

  • b.

    voor inlichtingen, al dan niet in de vorm van een uittreksel, betreffende gegevens met betrekking tot 1 persoon, met pasfoto: NAƒ 25,-;

  • c.

    voor zeer uitgebreide inlichtingen of inlichtingen met betrekking tot meerdere personen die op verschillende adressen woonachtig zijn, per uur of gedeelte daarvan: NAƒ 80,-.

11. Inlichtingen uit het kiezersregister
  • Het tarief ter zake de behandeling van een aanvraag ter verkrijging van een afschrift van het kiezersregister: NAƒ 100,- per stemdistrict.

12. Verklaring van erfrecht
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het  verkrijging van een verklaring van erfrecht, uitsluitend bestemd voor de Ontvanger, af te geven door of namens de minister: NAƒ  25,-.

13. Vervoer van lijken
  • 1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming tot het vervoeren van een lijk als bedoeld in artikel 9 van de Begrafenisverordening: NAƒ 50,-.

  • 2.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming tot het vervoeren van een lijk of delen daarvan van Sint Maarten naar elders of omgekeerd bedraagt:

          a.   ingeval van 1 lijk: NAƒ   50,-;

          b.   ingeval van 3 of meer, doch minder dan 8 lijken: NAƒ 150,-;

          c.   ingeval 8 of meer, doch ten hoogste 12 lijken: NAƒ 230,-.

14. Rijbekwaamheid en rijvaardigheid
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van:

    • a.

      een verklaring van de rijbekwaamheid en rijvaardigheid, alsmede van de kennis van de verkeerswetgeving van de aanvrager, ingeval daarvan het bewijs is geleverd middels een daartoe door de bevoegde instantie te verrichten onderzoek: NAƒ 400,00;

    • b.

      een rijbewijs: NAƒ 200,00;

    • c.

      een duplicaat van een rijbewijs: NAƒ 300,00;

    • d.

      een vergunning voor rijwielen met hulpmotor: NAƒ 150,00;

    • e.

      een rijvergunning, geldig voor ten hoogste drie maanden, af te geven aan een tijdelijk in Sint Maarten vertoevende persoon: NAƒ  50,00;

    • f.

      een internationaal rijbewijs: NAƒ 75,00;

    • g.

      een vergunning om zich op de weg te bekwamen in het besturen van een motorrijtuig op twee of drie wielen: NAƒ 100,00;

    • h.

      een verklaring tot ontheffing als bedoeld in artikel 89, tweede lid, jo. het eerste lid, onderdeel b, van de Wegenverkeersverordening: NAƒ 500,00.

15. Verzendingen per post
  • Het tarief voor het per post verzenden van een document aangevraagd bij de afdeling burgerzaken bedraagt:

          a.   voor postzendingen binnen Sint Maarten: NAƒ 2,75;

          b.   voor postzendingen buiten Sint Maarten: NAƒ 5,50.

     

16. Venten, standplaatsen en markten Landsverordening Openbare Straathandel
  • 1.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4, eerste lid, artikel 5, eerste lid, of artikel 11, eerste lid: NAƒ 180,-.

  • 2.

    Indien de vergunning wordt verlengd voor een aaneengesloten periode van 21 dagen of minder, bedraagt het tarief, al naar gelang het aantal dagen, evenzoveel maal: NAƒ 5,-.

17. Openbare vermakelijkheden, waaronder bingo
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het geven van een openbare vermakelijkheid of tot het houden van een voor het publiek toegankelijke bijeenkomst tot ontspanning en vermaak, indien en voorzover niet ingevolge een ander wettelijk voorschrift aan een recht of vergoeding onderworpen en indien niet met name elders in deze verordening genoemd:

    • a.

      voor een vermakelijkheid of bijeenkomst ten behoeve van een charitatief, cultureel of kerkelijk doel, waarvoor door of namens de persoon of personen door wie deze wordt gegeven, gehouden of georganiseerd, geen geldelijke of op geld waardeerbare toegangsprijs c.q. deelnemersprijs in welke vorm dan ook, van het publiek c.q. deelnemers wordt gevorderd: NAƒ  25,-;

    • b.

      voor een vermakelijkheid of bijeenkomst, ten behoeve van een charitatief, cultureel of kerkelijk doel, waarvoor door of namens de persoon of personen door wie deze wordt gegeven, gehouden of georganiseerd een geldelijke of op geld waardeerbare toegangsprijs c.q. deelnemers wordt gevorderd: NAƒ  50,-;

    • c.

      voor een vermakelijkheid of bijeenkomst, anders dan onder onderdeel b, waarvoor door of namens de persoon of personen door wie deze wordt gegeven, gehouden of georganiseerd, een geldelijk of op geld waardeerbare toegangsprijs c.q. deelnemersprijs, in welke vorm dan ook, van het publiek c.q. de deelnemers wordt gevorderd, bij een toegangs- of deelnemersprijs van:

         i.     NAƒ 0,01 - 2,50:    

         ii.    NAƒ 2,51 - 5,-: NAƒ 100,-;

         iii.   NAƒ 5,01 - 10,-: NAƒ  200,-;

         iv.   NAƒ 10,01 - 20,-:  NAƒ  400,-;

         v.   NAƒ 20,01 - 40,-:  NAƒ  800,-;

         vi.   NAƒ meer dan 40,-: NAƒ 1.600,-.

  • 2.

    Ingeval ingevolge onderdeel c er diverse toegangs- deelnemersprijzen van het publiek c.q. de deelnemers worden gevorderd, geldt voor de bepaling van het tarief de hoogste  toegangs-/deelnemersprijs.

  • 3.

    Voor een vermakelijkheid of bijeenkomst, anders dan onder onderdeel a waarvoor door of namens de persoon of personen door wie deze wordt gegeven, gehouden of georganiseerd, geen geldelijk of op geld waardeerbare toegangsprijs c.q. deelnemersprijs in welk vorm dan ook, van het publiek c.q. de deelnemers wordt gevorderd: NAƒ 50,-.

  • 4.

    Indien het betreft een vergunning als bedoeld in de Landsverordening hazardspelen 2 (bingo-vergunning): NAƒ 50,-.

18. Uitvoering en vertoningen op de openbare weg
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot:    

    • a.

      het geven van een muziek, - of zanguitvoering op de openbare weg, daaronder begrepen het maken van muziek door middel van een geluidsversterker: NAƒ 25,-;

    • b.

      het houden van een voordracht of toespraak op de openbare weg, ook indien zulks geschiedt door middel van een geluidsversterker: NAƒ 25,-;

    • c.

      het houden van optochten of betogingen, uitgezonderd processies, gehouden door kerkelijke instellingen: NAƒ 25,-.

  • 2.

    In verband met het aanwezig zijn bij of het deelnemen aan de uitvoeringen en vertoningen, bedoeld in het eerste lid, mag door of namens de persoon door wie zij worden gegeven, gehouden of georganiseerd geen geldelijke of op geld waardeerbare bijdrage, in welke vorm ook, als toegangsprijs van het publiek worden gevorderd.

19. Verkoop van vlees
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de verkoop van vlees ingevolge artikel 12 van de Slacht- en keuringsverordening, buiten de keurkring, alsmede op ander dan de vanwege de minister ingerichte plaatsen binnen de keurkring, per kalenderjaar, met dien verstande, dat bij de eerste uitreiking de leges worden berekend over de alsdan nog niet verstreken kalendermaand(en): NAƒ 75,-.

20. Hinderverordening
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

    • a.

      een vergunning als bedoeld in artikel 1: NAƒ 250,-;

    • b.

      tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 15: NAƒ 150,-.

  • 2.

    De in onderdeel a en b, genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advies- en publicatiekosten blijkend uit een begroting die door of vanwege de minister is opgesteld.

  • 3.

    Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advies- en publicatiekosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

21. Vergunningslandsverordening
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikelen 10 tot en met 18 van de Vergunningslandsverordening: NAƒ 150,-.

  • 2.

    Het in onderdeel a genoemd bedrag wordt verhoogd met het bedrag van het voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advies- en publicatiekosten blijkend uit een begroting door of vanwege de minister is opgesteld.

  • 3.

    Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advies- en publicatiekosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • 4.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van een vergunning, als bedoeld in de artikelen 10 tot en met 18: NAƒ 150,-.

  • 5.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een schriftelijke toestemming, als bedoeld in artikel 36, artikel 45, eerste lid, artikel 46, eerste lid, artikel 52 of artikel 53, eerste en tweede lid bedraagt: NAƒ 75-.

  • 6.

    Het tarief het in behandeling nemen van de aanvraag tot wijziging van een schriftelijke toestemming, als bedoeld in onderdeel e bedraagt: NAƒ 75,-.

22. Bouw- en Woningverordening
  • 1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bouwvergunning als bedoeld in artikel 7 bedraagt: NAƒ 200,- per aanvraag.

  • 2.

    Het tarief voor de verlening van een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 1 wordt vastgesteld op basis van onderstaand schema:

    Bouwwaarde

    Vast bedrag  

    tevens een promillage van elke NAƒ 1.000,- of gedeelte daarvan van het bedrag genoemd in de eerste kolom

    tot en met NAƒ 49.999

    NAƒ 200,-

     

    NAƒ 50.000 tot en met 

    NAƒ 499.999:

    NAƒ 700,-

    9 promille

     

    NAƒ 500.000 tot en met                     

    NAƒ 999.999:

    NAƒ 4.750,- 

    8 promille

    NAƒ 1.000.000 en meer:  

    NAƒ 8.750,- 

    7 promille

 23. Bijzonder gebruik van de openbare weg
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het op de openbare weg houden van:

    • a.

      een wedstrijd met rijtuigen, rijwielen of dieren: NAƒ 25,-;

    • b.

      een wedstrijd met motorvoertuigen anders dan een betrouwbaarheidswedstrijd: NAƒ 30,-;

    • c.

      een betrouwbaarheidswedstrijd met motorvoertuigen: NAƒ 25,-;

    • d.

      het door middel van een motorrijtuig doen voortbewegen van een aanhangwagen: NAƒ 7,50.

24. Vervoer van  personen met motorvrachtrijtuigen
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het vervoeren van personen met een motorvrachtrijtuig, anders dan op de daartoe bestemde zitplaatsen in de bestuurderscabine:

    • 1.

      indien de vergunning geldig is voor een bepaalde rit: NAƒ 5,-;

    • 2.

      indien de vergunning doorlopend geldig is voor de tijd van ten hoogste een jaar en voor:

          a.   niet meer dan 20 personen: NAƒ 50,-;

          b.   meer dan 20 personen: NAƒ 100,-.

25. Landsverordening Personenvervoer
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onderhouden van een autobusdienst per traject, waarvoor de vergunning geldt:

    • a.

      met een kleine autobus: NAƒ 20,-;

    • b.

      met een of meer grote autobussen: NAƒ 70,-.

  • 2.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onderhouden van een taxidienst:

    • a.

      een taxi: NAƒ 20,-;

    • b.

      met een meerdere taxi’s: NAƒ 70,-.

26. Vestigingsregeling voor bedrijven
  • 1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vestigingsvergunning en wijziging daarvan bedraagt: NAƒ 150,-.

  • 2.

    Het tarief bedraagt voor de verlening van een vestigingsvergunning:

    • a.

      tot het vestigen en drijven van een zaak, verleend aan een naamloze of besloten vennootschap: NAƒ 1.550,-;

    • b.

      tot het vestigen en drijven van een zaak, niet vallende onder a: NAƒ  312,50;

    • c.

      om als directeur op te treden van een zaak met meer dan een directeur: NAƒ 625,-;

    • d.

      om als directeur op te treden van een zaak met slechts een directeur: NAƒ 312,50;

    • e.

      om de aard van een zaak te wijzigen of deze te verplaatsen: NAƒ 312,50;

    • f.

      voor het vestigen van een filiaal, bijkantoor of andere nederzetting van reeds gevestigde zaken: NAƒ 1.250,-;

    • g.

      tot het verkrijgen van een reeds verleende vergunning: NAƒ 312,50;

    • h.

      tot wijziging van de directeursvergunning: NAƒ 312,50;

    • i.

      om als directeur, met domicilie in het buitenland, op te treden: NAƒ 1.250,-.

  • 3.

    Bij verlenging van een vestigingsvergunning wordt het betaalde tarief in onderdeel 1 in mindering gebracht op de onderscheidene tarieven van  vestigingsvergunningen, als bedoeld in onderdeel 2 onder a tot en met i.

27. Afkeuring van levensmiddelen en vee
  • Het  tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een in het belang van de verzoeker af te geven verklaring van afkeuring of vernietiging van:

    • a.

      levensmiddelen, vis inbegrepen: NAƒ 12,50;

    • b.

      op het abattoir geslachte of op, respectievelijk in, de bij het abattoir behorende terreinen of koralen gestorven:

    • i.

      schapen, geiten, of schildpadden: NAƒ 18,75;

    • ii.

      runderen, kalveren of varkens, ook indien op verklaring de onder sub

    a. bedoelde dieren voorkomen: NAƒ 31,25.

28. Keuringsverklaring
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring, vermeldende de plaats gehad hebbende keuring van vers, gekoeld of bevroren vlees, dan wel van gezouten en gedroogde runderhuiden en schapen– en geitenvellen en af te geven ingeval van een verzending van deze artikelen naar plaatsen buiten het land gelegen voor hoeveelheden:

    • a.

      tot 75 kilogram: NAƒ 25,-;

    • b.

      van 75 kilogram of meer: NAƒ 37,50.

29. Ontplofbare stoffen
  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning tot:

    • a.

      de in-, door- of uitvoer van op de kade of in een lichter -ook tijdelijk- geloste, dan wel aangebrachte of in een ander vaartuig overgeladen ontplofbare stoffen;

    • b.

      het vervoer van ontplofbare stoffen op de binnenwateren of te land, voor zover het vervoer niet geschiedt met het vaartuig, waarmee de ontplofbare stoffen worden in-, door- of uitgevoerd, bij een bruto gewichtshoeveelheid van de ontplofbare stoffen van:

          i.     500 kg of meer: NAƒ 62,50;

          ii.    5000 kg of minder, doch meer dan 500 kg: NAƒ 125,-;

          iii.   50000 kg of minder, doch meer dan 5000 kg: NAƒ 187,50:

    • c.

      het in voorraad hebben van vuurwerk of andere daarmee te vergelijke ontplofbare stoffen of calcium carbide: NAƒ 62,50.

  • 2.

    Voor het ter beschikking stellen van een ingevolge voorwaarden van een in het eerste lid bedoelde vervoersvergunning voorgeschreven geleider, wordt het tarief in onderdeel 1 verhoogd als volgt, per uur of gedeelte daarvan:

    • a.

      gedurende de normale kantorenuren: NAƒ 62,50;

    • b.

      buiten de normale kantoren uren of op een zaterdag of zondag een hiermee gelijkgestelde feestdag: NAƒ 93,75.

30. Gezondheidsverklaring
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent de gezondheidstoestand, af te geven ingeval van uitvoer van dieren: NAƒ  31,25.

 31. Bewijzen enz. voor motorrijtuigen
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek voor een:

    • a.

      door de bevoegde deskundige te verrichten keuring van een motorrijtuig en voor het bewijs van deze keuring: NAƒ 37,50;

    • b.

      kentekenbewijs voor motorrijtuigen: NAƒ 25,-;

    • c.

      duplikaatkeuringsbewijs of duplicaatkentekenbewijs, mede af te geven ingeval van overschrijving van een keuringsbewijs op de nieuwe eigenaar van een motorrijtuig, of op een nieuw verstrekt kentekennummer een kentekenbewijs op de nieuwe eigenaar van een motorrijtuig: NAƒ 18,75.

32. Motor- en passagiersvaartuigen
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een:

  • 1

    door of vanwege de havenmeester afgegeven bewijs van deugdelijkheid van een motor- of passagiersvaartuig: NAƒ 400,-;

  • 2.

    herkeuring van motor- of passagiersvaartuig, ingeval van ombouw van dit vaartuig of zijn machines en het bewijs van deze keuring: NAƒ 400,-;

  • 3.

    door de bevoegde commissie te verrichten onderzoek naar de bekwaamheid van de belanghebbende om op te treden als schipper van een motor- of passagiersvaartuig en, ingeval het bewijs daarvan is geleverd voor het betreffende bewijs van bekwaamheid: NAƒ 200,-;

  • 4.

    registratiekaart als bedoeld in artikel 8 van de Binnenvaartverordening: NAƒ 1,80 per voet lengte van een schip per jaar.

33. Zeekaarten
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een zeekaart: NAƒ 150,-.

34. Werkboekjes en arbeidsregisters
  • Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken c.q. voor de afgifte van:

    • 1.

      een werkboekje aan:

          a.   Nederlanders: NAƒ 12,50;

          b.   aan andere personen: NAƒ 60,-;

    • 2.

      een arbeidsregister, bij een aantal werknemers van:

          a.   0 t/m 50: NAƒ 250,-;

          b.   51 t/m 200: NAƒ 750,-;

          c.   meer dan 200: NAƒ 1.000,-;

          3.   Voor afgifte van een duplicaat werkboekje of arbeidsregister worden de tarieven, genoemd in het eerste en tweede lid verhoogd met 75%.

35. Informatie inzake beschikbare arbeidskrachten
  • 1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken door de Dienst Arbeidszaken van gegevens omtrent de beschikbaarheid  van bepaalde arbeidsplaatsen bedraagt: NAƒ 800,-.

  • 2.

    Indien de gegevens worden verzocht ter zake van een leidinggevende functie, bedraagt het tarief: NAƒ 1.500,-.

36. Financiële stukken
  • Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: een exemplaar van de begroting of landsrekening met memorie van toelichting: NAƒ 150,-.

37. Afgifte huisnummerplaten
  • Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een huisnummerplaat: NAƒ 15,-.

38. Bioscoopverordening
  • Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 1 van de Bioscoopverordening: NAƒ 150,-.

39. Landsverordening Ruimtelijke ontwikkelingsplanning
  • 1.

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld in artikel 12, de goedkeuring van een verkavelingsplan als bedoeld in artikel 22, een vrijstelling als bedoeld in artikel 22, derde lid of van een verzoek als bedoeld in artikel 28a NAƒ 150,- per aanvraag of verzoek.

  • 2.

    Het tarief voor de goedkeuring van een verkavelingsplan als bedoeld in onderdeel 1 bedraagt voor:

    • a.

      2 tot en met 4 gebouwen of bouwkavels: NAƒ 150,-;

    • b.

      5 tot en met 14 gebouwen of bouwkavels: NAƒ 500,-;

    • c.

      meer dan 15 gebouwen of bouwkavels: NAƒ 2.500,-.

  • 3.

    Het tarief voor de verlening van een aanlegvergunning als bedoeld in onderdeel 1 bedraagt: NAƒ 150,-.

  • 4.

    Het tarief voor de verlening van een vrijstelling als bedoeld in onderdeel 1 bedraagt: NAƒ 150,-.

  • 5.

    Het tarief voor de verlening van een toestemming als bedoeld in artikel 28a bedraagt: NAƒ 150,-.

40. Mobiliteitspas in geval van een orkaan
  • Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een mobiliteitspas als bedoeld in de Landsverordening rampenbestrijding bedraagt: NAƒ 50,-.

Artikel 41. Toelating en uitzetting

  • 1.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een vergunning tot tijdelijk verblijf bedraagt:

    • a.

      voor personen tot 18 jaar: NAf 200,-; of,

    • b.

      voor personen van 18 jaar of ouder: NAf 500,-.

  • 2.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een vergunning tot verblijf, bedraagt:

    • a.

      voor personen tot 18 jaar: NAf 250,-; of,

    • b.

      voor personen 18 jaar of ouder: NAf 750,-.

  • 3.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 7a, tweede lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een verklaring inzake toelating van rechtswege bedraagt: NAf 200,-.

  • 4.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een verklaring van niet toepassing bedraagt: NAf 200,-

  • 5.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 20, onderdeel a, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een bewijs van terugkeer bedraagt: NAf 90,-.

  • 6.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 8, derde lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een verklaring tot verlenging van toeristisch verblijf bedraagt: NAf 90,-.

  • 7.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 21, derde lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een uitreisvergunning bedraagt: NAf 90,-

  • 8.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een kennisgeving van verlies van een vergunning tot tijdelijk verblijf of tot verblijf, bedraagt: NAf 90,-

  • 9.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een duplicaat van een vergunning tot tijdelijk verblijf of tot verblijf, bedraagt: NAf 90,-

  • 10.

    De vergoeding, bedoeld in artikel 20, onderdeel a, van de Landsverordening toelating en uitzetting, inzake een garantieverklaring bedraagt: NAf 45,-

Memorie van toelichting AB 2014, no. 23  

Memorie van toelichting AB 2014, no. 23