Organisatie | Barendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Barendrecht 2011 |
Citeertitel | Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Barendrecht 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld en bekendgemaakt als onderdeel van het verzamelbesluit 'Regeling implementatie Wet elektronische bekendmaking 2012\ Burgemeester en College van burgemeester en wethouders'.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2012 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Blik op Barendrecht, 28-06-2012 | 344248 |
Op 5 oktober 2010 heeft de gemeenteraad van Barendrecht de Kadernota Subsidiebeleid 2010-2014 Barendrecht vastgesteld. In lijn hiermee heeft de gemeenteraad op 19 april 2011 de nieuwe Algemene subsidieverordening Barendrecht (hierna te noemen Asv) vastgesteld. Deze verordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening.
De nieuwe verordening geeft het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat:
Die nadere uitwerking per beleidsterrein is opgenomen in deze notitie ‘Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Barendrecht’. Per beleidsterrein of per werkveld van een beleidsterreinen wordt ingegaan op de activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie, de relevante doelstellingen en doelgroepen, procedurebepalingen, kosten die voor subsidie in aanmerking komen, berekening van de subsidie, verdeling van het subsidieplafond, specifieke weigeringgronden en eventuele aanvullende verplichtingen. Naast de beschrijving per hoofdstuk van de subsidies per beleidsterrein zijn investeringssubsidies opgenomen als apart hoofdstuk omdat deze relevant kunnen zijn voor alle beleidsterreinen waarop de gemeente volgens de Asv subsidies kan verstrekken.
Algemene deel van de beleidsregels
Het eerste hoofdstuk bevat een nadere uitwerking van een aantal aspecten die voor alle subsidies relevant (kunnen) zijn. Het zijn regels die het college hanteert ten aanzien van bijvoorbeeld bevoorschotting en indexering van budgetten.
Vaststelling subsidie budgetten en plafonds
Jaarlijks zullen in de begroting de subsidieplafonds worden vastgesteld. In de beleidsregels zijn de verdeelregels voor de subsidies opgenomen waarbij de plafonds het maximum te verstrekken subsidiebedrag per beleidsterrein en eventueel delen daarvan bepalen.
Deze beleidsregels zijn onderdeel van een verbeteringstraject van het subsidiebeleid. De praktijk moet uitwijzen of de beleidsregels aanpassing behoeven voor het zo goed mogelijk functioneren van het subsidiebeleid. De beleidsregels zijn een bevoegdheid van het college en zijn zo opgesteld dat ze indien gewenst per beleidsterrein kunnen worden aangepast. Twee jaar na vaststelling van de nieuwe beleidsregels zal een evaluatie plaatsvinden.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De wettelijk grondslagen en de bevoegdheid waarop dit document ‘Beleidsregels subsidieverstrekking gemeente Barendrecht’ is gebaseerd zijn artikel 149 van de gemeentewet, artikel 4.23 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Barendrecht (Asv). De Begripsomschrijvingen uit de Asv zijn van overeenkomstige toepassing.
In de Asv worden de reikwijdte van de bevoegdheden van het college, alsmede de beleidsterreinen waarop subsidie kan worden verstrekt genoemd. Overeenkomstig artikel 2 lid 2 van de Asv Barendrecht zijn de nadere regels voor de beleidsterreinen, eventueel onderverdeeld in werkvelden, waarop subsidies verstrekt worden opgenomen in dit document ‘Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Barendrecht’, hierna te noemen ‘Beleidsregels’.
Artikel 1.3 Inhoudelijke verankering
Beleidsmatige (kader)nota’s geven sturing aan de doelen en activiteiten waarvoor subsidies worden verleend. Hierin wordt de gewenste situatie van doelgroepen, thema’s of sectoren in doelen, prestaties en activiteiten beschreven. Het beleid wordt op basis hiervan in deze Beleidsregels zodanig geoperationaliseerd dat product- en prestatieafspraken met maatschappelijke instellingen mogelijk zijn en doelen van subsidies worden aangegeven. Subsidies richten zich op output en indien mogelijk op outcome (maatschappelijke effecten). Waar het om gaat is dat de gemeente prestaties en resultaten vaststelt in de subsidieverlening die haalbaar, beïnvloedbaar, toetsbaar en meetbaar zijn, op basis van geformuleerde doelstellingen.
Nadere afspraken over producten, prijzen (in relatie tot doelen) en aanvullende voorwaarden en voorschriften kunnen worden vastgelegd in de beschikking, met als bijlage een uitvoeringsovereenkomst en/of een programmaboek.
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een jaarlijkse dan wel incidentele subsidie betreft. Daarom wordt een tweedeling in type subsidies aangebracht en tevens een beperking van het aantal subsidienamen:
De jaarlijkse subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon en wordt bij voorkeur voor meerdere jaren verstrekt. Hieronder vallen:
Eenmalige subsidies zijn subsidies die voor een eenmalige activiteit van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een van te voren bepaalde tijd van maximaal 4 jaar subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:
Zoals aangegeven is niet de naam van de subsidie van belang, maar het feit of er een structurele (jaarlijkse) subsidierelatie met de ontvanger bestaat of dat het een incidentele subsidie betreft. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om in de beleidsregels andere dan bovengenoemde subsidienamen te gebruiken, mits duidelijk is welk type subsidie het betreft.
Artikel 1.6 Eigen bijdrage aanvrager
Voor incidentele subsidies geldt, tenzij anders vermeld in de beleidshoofdstukken, een eigen bijdrage van minimaal 50% en voor investeringssubsidies minimaal 66%.
Artikel 1.7 Maximaal beschikbare budgetten: subsidieplafonds
Met het vaststellen van de jaarlijkse begroting door de Raad worden tevens de subsidieplafonds per beleidsterrein of werkveld vastgesteld. De subsidieplafonds en eventueel door het college vastgestelde deelplafonds maken budgetteren mogelijk. Het bereiken van een (deel)subsidieplafond is reden een aanvraag te weigeren. Elk plafond of deelplafond is gekoppeld aan een inhoudelijke opgave, waarvoor de Raad een budget ter beschikking stelt. Met het vaststellen van plafonds bepaalt de Raad de hoofdlijnen van het subsidiebeleid voor wat betreft de hoogte van subsidies, gekoppeld aan inhoud op hoofdlijnen.
Artikel 1.8 Begrotingsvoorbehoud
Een subsidie ten laste van een begroting, die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.
Een subsidieaanvraag kan door het college worden geweigerd indien:
Eventuele nadere weigeringsgronden staan beschreven onder het kopje ‘nadere weigeringsgronden’ in de hoofdstukken van deze Beleidsregels.
Artikel 1.11 Langdurige subsidierelaties
De waarde van duurzame subsidierelaties wordt onderkend door jaarlijkse subsidies in principe voor 4 jaar vast te stellen (onder begrotingsvoorbehoud t.a.v. subsidieplafond). Daarbij wordt minimaal om de 2 jaar een evaluatie van de prijs/kwaliteitverhouding uitgevoerd op basis waarvan het college de subsidie na afloop van de vastgestelde subsidieperiode kan beëindigen.
Tenzij bij de beschrijving van de beleidsterreinen anders beschreven kunnen aanvragen voor incidentele subsidies in twee periodes worden ingediend. Tussen 1 september en 1 oktober in het jaar voorafgaande en tussen 1 maart en 1 april in het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft. Voor jaarlijkse subsidie geldt dat de aanvraag uiterlijk 1 september voor het jaar of de jaren waarop de subsidie betrekking heeft dient te zijn ontvangen.
Aanvragen worden getoetst aan de hand van de in de beleidslijnen genoemde criteria m.b.t. de aanvrager, de inhoudelijke criteria en de verdelingscriteria voor het beschikbare budget. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4.5. van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Het college beslist op een aanvraag om een eenmalige subsidie binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag, dan wel, indien het college hiertoe regels heeft opgesteld, 13 weken gerekend vanaf de uiterste indieningtermijn voor het aanvragen van de subsidie. Het college beslist op een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie uiterlijk vóór 31 december van het jaar waarop de aanvraag is ingediend.
De bevoorschotting vindt plaats volgens het in de Asv of de verleningsbeschikking opgenomen bevoorschottingsritme. In veel gevallen wordt 100% bevoorschot om administratieve lastendruk tegen te gaan.
In de verleningsbeschikking wordt het bevoorschottingsregime beschreven, inclusief het moment waarop de betalingen zullen plaatsvinden.
Barendrecht volgt het Rijk in het tegengaan van nodeloze bureaucratie en procedures. In de nieuwe systematiek zal bij lage subsidiebedragen, tot max. € 5000,-, sprake zijn van samenvallen van verlening en vaststelling met minimale verantwoordingsplicht en aanvraageisen. Tussen € 5.000,- en € 30.000,- geldt een verantwoording over prestaties en boven € 30.000,- wordt verantwoord over prestaties en kosten.
Voor de budgetsubsidies is de loon- en prijscompensatie gekoppeld aan de gewogen prijsmutatie voor de overheidsconsumptie. Deze uitgangspunten en richtlijnen worden in de voorjaarsnota verwerkt, maar zijn pas definitief wanneer de Raad de begroting vaststelt.
Artikel 1.17 Egalisatiereserve en eigen vermogen
Voor rechtspersonen die structureel subsidie ontvangen van tenminste €100.000 per jaar, dient in beginsel een algemene of egalisatiereserve aanwezig te zijn van tenminste 10% van het balanstotaal. De gemeente hanteert dit uitgangspunt ten behoeve van de continuïteit van de rechtspersoon en daarmee het mogelijk maken van duurzame samenwerking met rechtspersonen die subsidie ontvangen.
Artikel 1.20 Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in hoofdstuk 6 van de Asv vermelde verplichtingen over tussentijdse rapportages, meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen in de beleidsregels aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven onder het kopje ‘nadere verplichtingen’ in de hoofdstukken van deze Beleidsregels.
Verder kunnen aan de beschikking verplichtingen worden verbonden als bedoeld in de artikelen 4.38 (doelgebonden verplichtingen) en 4.39 (niet-doelgebonden verplichtingen) van de Awb.
Het beleidsterrein onderwijs omvat de volgende werkvelden de achtereenvolgens in dit hoofdstuk worden beschreven:
Artikel 2.1 Onderwijsachterstandenbeleid
Doelstellingen onderwijsachterstandenbeleid:
Doelstelling voorschoolse educatie:
Het signaleren van ontwikkelings- en taalachterstanden en indien mogelijk deze achterstanden wegwerken.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten in het kader van voorschoolse educatie zoals beschreven in de wet OKE en zoals overeengekomen in het jaarlijks ingediende projectplan. Het betreft hier activiteiten voor doelgroepkinderen van 0-4 jaar uit de gemeente Barendrecht zoals vastgesteld in het onderwijsachterstandenbeleid:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Asv wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het activiteiten betreft waarbij de fysieke dan wel psychische gezondheid van kinderen/jongeren in gevaar komt.
Kinderopvanginstellingen of basisscholen met een voorschoolse voorziening in de gemeente Barendrecht.
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een budgetsubsidie voor de gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
De maximale hoogte en indexering van budgetsubsidies wordt door de gemeenteraad in de begroting vastgesteld.
Voor dit beleidsveld ontvangen gemeenten geoormerkte middelen. Hierbij gaat men uit van budgettaire neutraliteit. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bij de jaarlijkse subsidies komen als eerste de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Doelstellingen peuterspeelzaalwerk:
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Kosten per dagdeel peuterspeelzaalplaats, waarbij in ieder geval gewichtenkinderen zoals vastgesteld door de rijksoverheid en doelgroepkinderen zoals vastgesteld via het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid, aanspraak maken op een gesubsidieerde plek van vier dagdelen per week.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het activiteiten betreft waarbij de fysieke dan wel psychische gezondheid van kinderen/jongeren in gevaar komt.
Peuterspeelzalen in de gemeente Barendrecht.
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een budgetsubsidie voor de plaatsingskosten in volgorde van beschikbaarheid van het budget:
De maximale hoogte en indexering van budgetsubsidies wordt door de gemeenteraad in de begroting vastgesteld. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bij de jaarlijkse subsidies komen als eerste de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Voor gesubsidieerde plekken krijgen gewichtenkinderen ten allen tijde voorrang. Vervolgens, wanneer alle gewichtenkinderen een plek hebben, kunnen de doelgroeppeuters een gesubsidieerde plek innemen en vervolgens komen de kinderen van eenverdieners met een inkomen onder modaal in aanmerking voor een gesubsidieerde plek.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen activiteiten die vallen onder de volgende twee profielen komen in aanmerking voor subsidiëring:
Brede School gebiedsgericht, met accent op leefbaarheid in de wijk in relatie tot wijkregie.
De activiteiten bij dit profiel dragen bij aan de leefbaarheid in de wijk/buurt waarin de school zich bevindt. De brede school moet volgens dit profiel zorgen voor meer sociale samenhang in de wijk en betere leerprestaties van kinderen. Kenmerkend voor dit profiel is een breed aanbod voor alle buurtbewoners gericht op participatie. De school stelt zich open voor de wijk.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het activiteiten betreft waarbij de fysieke dan wel psychische gezondheid van kinderen/jongeren in gevaar komt.
Basisscholen binnen de gemeente Barendrecht.
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een projectsubsidie op basis van cofinanciering met schoolbesturen, voor de volgende kosten:
Het maximaal beschikbare budget wordt berekend op basis van het totaal aantal leerlingen per school. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bij de jaarlijkse subsidies komen als eerste de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
De keuze voor een profiel (zie onder a) is een voorwaarde voor subsidiëring.
Artikel 2.4 Schoolmaatschappelijk werk
Doelstelling schoolmaatschappelijk werk:
Het verbeteren van de situatie van het kind bij wie de ontwikkeling stagneert. Door de belemmerende factoren in het gezin te verhelpen en de zelfredzaamheid van het kind te vergroten.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiering in aanmerking:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het activiteiten betreft waarbij de fysieke dan wel psychische gezondheid van kinderen/jongeren in gevaar komt.
Aanbieders van schoolmaatschappelijk werk.
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een budgetsubsidie waarbij alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren, voor subsidie in aanmerking komen.
De maximale hoogte en indexering van budgetsubsidies wordt door de gemeenteraad in de begroting vastgesteld. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bij de jaarlijkse subsidies komen als eerste de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Jaarlijks wordt een inhoudelijke verantwoording van de prestaties van het schoolmaatschappelijk werk aangeleverd door middel van een uitdraai van de registratiegegevens en een evaluatie van de gestelde doelen in de werkplannen. Deze verantwoording wordt voor 1 mei aangeleverd en heeft betrekking op het gehele voorafgaande jaar.
Doelstelling schoolbegeleiding:
Scholen in staat stellen om diensten op het gebied van schoolbegeleiding in te kopen.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiëring in aanmerking:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het activiteiten betreft waarbij de fysieke dan wel psychische gezondheid van kinderen/jongeren in gevaar komt.
Aanbieders van schoolbegeleiding.
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een budgetsubsidie waarbij alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren, voor subsidie in aanmerking komen.
De maximale hoogte en indexering van budgetsubsidies wordt door de gemeenteraad in de begroting vastgesteld. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bij de jaarlijkse subsidies komen als eerste de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Het budget wordt per kalenderjaar berekend aan de hand van de leerlingenaantallen van de 1-oktobertelling van het voorgaande schooljaar. Bij de berekening van de gemeentelijke bijdrage wordt, onder begrotingsvoorbehoud, uitgegaan van een bedrag van 94% van de rijksbijdrage per leerling en gecompenseerd met de BTW-bijdrage welke wel in het rijksbedrag is opgenomen x het aantal leerlingen.
Hoofdstuk 3. Maatschappelijke participatie en zorg
Op het beleidsterrein maatschappelijke participatie en zorg heeft de gemeente Barendrecht tot doel subsidies te verstrekken die bijdragen aan zelfredzaamheid, participatie, het verbeteren van de leefbaarheid en het bevorderen van de sociale cohesie in de gemeente Barendrecht. De gemeente wil bevorderen dat naast de doelstellingen van maatschappelijke participatie en zorg ook bijgedragen wordt aan andere maatschappelijke doelstellingen genoemd in deze beleidsregels of dat activiteiten georganiseerd worden in samenwerking met andere maatschappelijke partners (sport, onderwijs, cultuur of het bedrijfsleven). Daarom hebben subsidieaanvragen die hieraan voldoen te voorkeur.
Onder dit beleidsterrein scharen we de volgende werkvelden:
Artikel 3.1 Maatschappelijke ondersteuning
Op het gebied van maatschappelijke ondersteuning wordt subsidie verstrekt ten behoeve van activiteiten die bijdragen aan:
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan. Voor eenmalige subsidies is een benodigde eigen bijdrage als genoemd in hoofdstuk 1 is in dezen niet van toepassing.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Artikel 3.2 Maatschappelijk werk
Op het gebied van maatschappelijk werk wordt subsidie verstrekt ten behoeve van activiteiten die bijdragen aan de professionele psychosociale hulp op het gebied van het persoonlijk en/of maatschappelijk functioneren van mensen met problemen, zodat zij kunnen blijven meedoen aan het maatschappelijk leven.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Subsidie ter verbetering van het functioneren van mensen met persoonlijke en psychosociale problemen wordt verstrekt aan een professionele organisatie of instelling.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Artikel 3.3 Jeugdgezondheidszorg
Op het gebied jeugdgezondheidszorg wordt subsidie verstrekt ten behoeve van activiteiten die bijdragen aan een adequate uitvoering van preventieve zorg voor jongeren in de leeftijd van 0-19 jaar.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de uitvoering van de Wet publieke gezondheid voor de doelgroep jongeren 0-19 jaar.
Subsidie ter uitvoering van preventieve zorg voor jongeren in de leeftijd van 0-19 jaar wordt verstrekt aan een professionele rechtspersoon.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Op het gebied van ouderenwerk wordt subsidie verstrekt aan activiteiten die bijdragen aan:
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Subsidie die wordt verstrekt ten behoeve van activiteiten die bijdragen aan het zelfstandig blijven wonen en participeren van ouderen, wordt verstrekt aan rechtspersonen.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Artikel 3.5 Belangenbehartiging
Op het gebied van belangenbehartiging wordt subsidie verstrekt ten behoeve van activiteiten die bijdragen aan:
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Subsidie die wordt verstrekt ten behoeve van activiteiten op het gebied van belangenbehartiging, wordt verstrekt aan verenigingen en stichtingen.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Op het gebied van minimabeleid wordt subsidie verstrekt ten behoeve van integrale aanpak van minimabeleid in Barendrecht.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking kome
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Subsidie die wordt verstrekt ten behoeve van activiteiten op het gebied van minimabeleid, wordt verstrekt aan rechtspersonen.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Op dit moment is geen specifiek budget beschikbaar voor minimabeleid. De inzet van het SCE fonds is denkbaar.
Op het gebied van welzijn wordt subsidie verstrekt ten behoeve van het bevorderen participatie en zelfredzaamheid en sociale samenhang in de wijken en buurten.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Subsidie die wordt verstrekt ten behoeve van activiteiten op het gebied van welzijn wordt verstrekt aan verenigingen en stichtingen.
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten. Een benodigde eigen bijdrage als genoemd in hoofdstuk 1 is in dezen niet van toepassing.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Artikel 3.8 Wijkbudget sociaal/fysiek
Mensen activeren om zelf initiatieven op te pakken in het belang van (een deel) van hun wijk. Het kan gaan om sociale of fysieke initiatieven, die door een grotere groep bewoners gedeeld en gedragen wordt.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle bewoners, verenigingen, ondernemers in Barendrecht
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
Belangrijk: De aanvraag voor het wijkbudget staat los van het verkrijgen van een eventuele (evenementen)vergunning. Het formulier voor de vergunningsaanvraag is te vinden op de website van de gemeente Barendrecht.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten. Indien er andere budgetten beschikbaar zijn (bijvoorbeeld van de woningbouwvereniging of Oranjefonds) dan wordt geen subsidie verstrekt.
Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van het door de aanvrager ingediende plan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Op dit werkveld worden alleen incidentele subsidies verstrekt. De hoogte van de eigen bijdrage wordt op basis van een volledig ingediend plan vastgesteld.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een ontvanger van jaarlijkse subsidie kan in hetzelfde jaar in aanmerking komen voor incidentele projectsubsidie als de activiteit of het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd, naast de algemene voorwaarden voor incidentele subsidie, voldoet aan de volgende voorwaarden:
Een incidentele subsidie wordt niet verstrekt voor:
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van culturele activiteiten. Budgetsubsidies worden verstrekt aan professionele rechtspersonen. Waarderingssubsidies worden enkel verstrekt aan verenigingen. De aanvrager dient een rechtspersoon te zijn.
De aanvraagprocedure zoals beschreven in paragraaf 1.12. Voor jaarlijkse waarderingssubsidies geldt dat indien aanvrager aanspraak wil maken op de toelage die hoort bij de derde ster, de vereniging bij de aanvraag een activiteitenplan overlegt waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden die hiervoor gelden.
e) Kosten die voor subsidiëring in aanmerking komen
De gemaakte kosten van de uitvoering van de activiteiten.
Budgetsubsidie: de maximale hoogte en indexering van budgetsubsidies worden door de gemeenteraad in de begroting vastgesteld.
Waarderingssubsidie: Voor jaarlijkse subsidies wordt een sterrensysteem gehanteerd. Met één ster ontvangt de vereniging een basisbedrag ad € 10 per contributiebetalend lid. Heeft een vereniging jeugdleden, dan krijgt de vereniging een tweede ster en ontvangt de vereniging een extra bedrag van € 10 per contributiebetalend jeugdlid. Met drie sterren komt daar nog eens € 3 per contributiebetalend lid bij.
Culturele verenigingen (70% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidie cultuur)
Verenigingsleden betalen jaarlijks een passende contributie.
Jeugd (10% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidie cultuur)
Toeslag voor jeugdleden van de vereniging t/m 18 jaar oud.
Maatschappelijke agenda (20% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidiecultuur)
Om een derde ster te krijgen moeten culturele verenigingen voldoen aan een aantal voorwaarden waarmee verenigingen een meer uitgebreide maatschappelijke rol pakken: de maatschappelijke agenda. Deze voorwaarden zijn gericht op het bevorderen van meedoen en sociale cohesie, binnen en buiten de vereniging (zie schema volgende pagina).
Een incidentele subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een eenmalig project of activiteit. De subsidie wordt berekend op basis van de aanvraag.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Indien een subsidieplafond wordt verlaagd, worden de afzonderlijke subsidies verlaagd met een evenredig percentage als waarmee het subsidieplafond wordt verlaagd. Als bij de verdeling van jaarlijkse waarderingssubsidies blijkt dat het subsidieplafond voor jaarlijkse waarderingssubsidies wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid van de vereniging met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Hierin kan onderscheid worden gemaakt tussen de eerste, tweede en derde ster, want er worden vaste percentages van het totale budget bestemd voor iedere sterrencategorie. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
De doelstelling is: alle jongeren in de leeftijd van 0 – 23 jaar de mogelijkheid bieden zich te
Functies die vanuit dit doel vervuld worden voor en door jongeren zijn:
ontmoeting en recreatie, vorming en educatie, cultuur en creativiteit, dienstverlening en voorlichting, belangenbehartiging en activering en signalering
De jeugdactiviteiten moeten openbaar zijn en voor zo veel mogelijk jeugdigen uit de gemeente Barendrecht toegankelijk zijn. De organisatie dient zich aantoonbaar in te spannen om de activiteiten bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar te maken voor mensen met een functiebeperking.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan:
Voor incidentele subsidies geldt daarnaast:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd aan:
Om voor een (structurele) gemeentelijke subsidie in aanmerking te komen zal in ieder geval vastgesteld moeten kunnen worden dat de subsidieaanvrager:
Een structurele subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan:
De aanvraagprocedure voor jaarlijkse en incidentele subsidies staat beschreven in paragraaf 1.12 van deze beleidsregels.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
De hoogte van het subsidieplafond voor het beleidsterrein Jeugd wordt jaarlijks in de begroting door de gemeenteraad vastgesteld. Het college bepaald aan de hand van productafspraken gemaakt met de aanbieder/uitvoerder de hoogte van de budgetsubsidie.
Een incidentele subsidie bedraagt maximaal €5000,-. Het subsidieplafond voor incidentele subsidies wordt jaarlijks door het college vastgesteld.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een ontvanger van jaarlijkse waarderingssubsidie kan in hetzelfde jaar in aanmerking komen voor een extra, incidentele subsidie als de activiteit of het project waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd voldoet aan de volgende voorwaarden:
Een incidentele subsidie wordt niet verstrekt voor:
Jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan sportverenigingen die in Barendrecht gevestigd zijn, die zijn aangesloten bij een door NOC*NSF erkende sportbond.
De aanvraagprocedure zoals beschreven in paragraaf 1.12. Voor jaarlijkse waarderingssubsidies geldt dat indien aanvrager aanspraak wil maken op de toelage die hoort bij de tweede en/of derde ster, de vereniging bij de aanvraag een activiteitenplan overlegt waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden die hiervoor gelden.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Jaarlijkse waarderingssubsidies
Voor jaarlijkse subsidies wordt een sterrensysteem gehanteerd. Met één ster ontvangt de sportvereniging voor actief sportende leden een basisbedrag ad € 4 per contributiebetalend lid tussen 19 en 65 jaar, € 9 per contributiebetalend lid van 65 jaar of ouder, € 19 per contributiebetalend lid t/m 18 jaar en € 25 per contributiebetalend lid met een functiebeperking.
Heeft een vereniging twee sterren, dan ontvangt deze € 2 per contributiebetalend lid bovenop het basisbedrag. Met drie sterren komt daar nog eens € 2 per contributiebetalend lid bij.
* Sportverenigingen (75% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidie sport)
Basissubsidie voor verenigingen met minimaal 30 actief sportende contributiebetalende leden, die lid zijn van een door NOC*NSF erkende sportkoepel (zie schema). De hoogte van het subsidiebedrag bij de eerste ster wordt berekend op basis van het aantal actief sportende leden, gedifferentieerd naar doelgroep.
** Sportieve agenda: een leven lang sporten (12,5% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidie sport)
Aan de tweede ster zijn voorwaarden verbonden op het gebied van het bereiken en betrekken van doelgroepen jeugd, senioren en mensen met een functiebeperking (zie schema).
*** Maatschappelijke agenda: verbinden (12,5% van het totale budget voor jaarlijkse waarderingssubsidie sport)
Aan de derde ster zijn een aantal voorwaarden verbonden waarmee sportverenigingen een meer uitgebreide maatschappelijke rol pakken: de maatschappelijke agenda. Deze voorwaarden zijn gericht op het bevorderen van meedoen en sociale cohesie, binnen en buiten de vereniging (zie schema).
Een incidentele subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een eenmalig project of activiteit. De hoogte van de subsidie wordt berekend op basis van de aanvraag.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie zoals bedoeld in paragraaf 1.11 op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Indien een subsidieplafond wordt verlaagd, worden de afzonderlijke subsidies verlaagd met een evenredig percentage als waarmee het subsidieplafond wordt verlaagd. Als bij de verdeling van jaarlijkse waarderingssubsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid van verenigingen met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Hierin kan onderscheid worden gemaakt tussen de eerste, tweede en derde ster, want er worden vaste percentages van het totale budget bestemd voor iedere sterrencategorie. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Het levendiger maken van Barendrecht door middel van festiviteiten die bijdragen aan de sociale cohesie, participatie en betrokkenheid van burgers en aan de uitstraling van Barendrecht.
a) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor evenementen, onderverdeeld in publieksevenementen (dit zijn evenementen met meer dan 150 bezoekers). Deze evenementen worden gesubsidieerd met subsidie uit het budget voor evenementen. En wijk evenementen (dit zijn evenementen met minder dan 150 bezoekers) die bijdragen aan sociale cohesie, participatie en betrokkenheid van burgers en aan de uitstraling van Barendrecht. Deze evenementen worden gesubsidieerd met subsidie uit het wijkbudget.
De volgende voorwaarden worden gesteld voor de subsidie van evenementen:
Subsidie wordt verstrekt aan de volgende categorieën van evenementen:
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan organisatoren die evenementen organiseren die geheel of grotendeels aan de Barendrechtse inwoners te goede komen en waarbij de organisator kostendekkend, dus zonder winstoogmerk, opereert.
Een aanvraag om subsidie voor een groot evenement dient op grond van deze uitvoeringsregeling uiterlijk 17 weken voor het tijdstip waarop het evenement plaatsvindt door ons te zijn ontvangen. De aanvraagtermijn hangt samen met de vergunningaanvraag voor het evenement.
Ten alle tijden geldt dat publieksevenementen voor 1 november, voorafgaande het jaar waarin het publieksevenement plaatsvindt, gemeld moeten worden voor het opstellen van de regionale evenementenkalender, zodat de politie-inzet op de grootte van de evenementen afgestemd kan worden.
Wijk evenementen dienen uiterlijk 13 weken voor het tijdstip waarop het evenement plaatsvindt aangevraagd te worden.
Indien het budget toereikend is voor andere evenementen, dan de door de college vastgestelde evenementen, zal de subsidie beoordeeld worden op volgorde van binnenkomst.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
De subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van het evenement. De bijdrage is aanvullend op de totale kosten, en bedraagt niet meer dan 1/3-deel van de totale kosten. Uitzondering op de regel geldt voor de Dodenherdenking en Veteranendag. De Dodenherdenking en Veteranendag krijgen een volledige subsidie omdat deze evenementen geen nationale feest- maar herdenkingsdagen zijn.
g) Verdeling van het subsidieplafond
De door het college bepaalde (jaarlijks) terugkerende evenementen, namelijk Koninginnedag, Dodenherdenking, Roparun, Wielerronde, Veteranendag en het (vijfjaarlijkse) Bevrijdingsfestival (met eventueel de bijbehorende estafetteloop), krijgen, indien zij georganiseerd worden, voorrang op andere evenementen.
Hoofdstuk 8. Investeringssubsidies
Het college kan een instelling subsidie verlenen in de vorm van een investeringssubsidie. De subsidie wordt verleend wanneer het college een bijdrage wil leveren in de kosten van het verbeteren of bouwen van accommodaties die eigendom zijn van de subsidievragende rechtspersoon.
Een rechtspersoon komt alleen in aanmerking voor een investeringssubsidie indien de doelstellingen en activiteiten van deze rechtspersoon bijdragen aan het bereiken van de gemeentelijke doelstellingen. Onder investering wordt in het kader van deze beleidsregels verstaan de aankoop, stichting of verbouwing van onroerend goed ten behoeve van de uitvoering van de activiteiten door de rechtspersoon.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die activiteiten organiseren die geheel of grotendeels aan de Barendrechtse inwoners ten goede komen en die zonder winstoogmerk opereren.
De aanvraag voor een investeringssubsidie, geldlening of garantie wordt voor 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het jaar waarin de investering gepland is ingediend.
e) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De kosten voor de verbetering of bouw van accommodaties.
Het investeringsplan geeft aan op welke wijze in de financiering wordt voorzien, waarbij de instelling of organisatie ten minste 2/3 uit eigen middelen dan wel via een lening financiert. Een eventuele gemeentegarantie staat los van de eventueel te verstrekken investeringssubsidie en wordt apart beoordeeld via de regels van de financiële verordening.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond is nihil, zodat altijd afzonderlijke besluitvorming door de gemeenteraad noodzakelijk is. Dit betekent dat een integrale afweging moet plaatsvinden binnen het geheel van de gemeentelijke begroting.