Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | LANDSVERORDENING houdende regels terzake van de basisadministratie van persoonsgegevens |
Citeertitel | Landsverordening basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | regering en Staten gezamenlijk |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Uitvoeringsbesluit basisadministratie persoonsgegevens
Mandaatbeschikking basisadministratie persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-05-2015 | wijziging artikel 31 | 17-04-2015 AB 2015, no. 9 | onbekend | ||
10-10-2010 | 30-05-2015 | geconsolideerde tekst (GT) | 21-02-2013 AB 2013, GT no. 16 | onbekend | |
01-03-2003 | art. 4, 7, 27a | 20-01-2003 AB 2003, no. 4 | onbekend | ||
29-01-1999 | nieuwe regeling | 20-01-1999 AB 1999, no. 1 | onbekend |
Op grond van de geboorteakte, opgemaakt door de ambtenaar van de burgerlijke stand in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba wordt het kind ingeschreven dat niet reeds is ingeschreven in de basisadministratie of in een andere basisadministratie, indien de moeder op de geboortedatum van het kind als ingezetene is ingeschreven. Ingeval de moeder niet als ingezetene is ingeschreven in de basisadministratie of in een andere basisadministratie, wordt het kind ingeschreven in de basisadministratie, indien de vader op de geboortedatum van het kind ingezetene is.
Op grond van zijn aangifte van verblijf en adres wordt degene die niet als ingezetene is ingeschreven in de basisadministratie en die naar redelijke verwachting gedurende een halfjaar ten minste twee derden van de tijd in Sint Maarten verblijf zal houden, als ingezetene ingeschreven in de basisadministratie.
De inschrijving van een persoon afkomstig uit Nederland, die zich in Sint Maarten vestigt, geschiedt niet dan nadat door hem een verhuisbericht, verstrekt door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar die persoon laatstelijk als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in Nederland was ingeschreven, heeft overgelegd.
In het geval dat anderszins blijkt dat het vertrek van de betrokken persoon is verwerkt in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in Nederland waar hij laatstelijk als ingezetene was ingeschreven, of blijkt dat betrokkene daarin niet als ingezetene was ingeschreven, kan van het bepaalde in het derde lid worden afgeweken.
Degene die is ingeschreven in de basisadministratie blijft daarin na zijn vertrek naar een ander land dan Aruba, Curaçao of Sint Maarten, of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba, dan wel na zijn overlijden ingeschreven. Alsdan wordt de bijhouding van diens persoonslijst opgeschort.
In de basisadministratie worden over de ingeschrevene uitsluitend de volgende gegevens opgenomen:
1°. gegevens over de burgerlijke staat;
3°. gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend;
4°. gegevens over de nationaliteit;
5°. gegevens over de verblijfstitel;
6°. gegevens over het adres, alsmede over het verblijf in Sint Maarten en het vertrek uit Sint Maarten ;
7°. gegevens over de administratienummers van de ingeschrevene, de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen;
8°. gegevens over het ID-nummer van de ingeschrevene, de ouders, de echtgenoot, de eerdere echtgenoten en de kinderen;
9°. gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of eerdere echtgenoot;
1 °. gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van de Paspoortwet;
2°. gegevens, noodzakelijk in verband met de uitvoering van de Kiesverordening;
1 °. gegevens in verband met de inschrijving en uitschrijving;
2°. gegevens ter aanduiding van akten en andere geschriften waaruit algemene gegevens zijn verkregen, dan wel van de rechtsgrond krachtens welke gegevens over het Nederlanderschap zijn opgenomen;
3°. gegevens ter aanduiding van de onjuistheid van een opgenomen algemeen gegeven of van strijd met de openbare orde van een opgenomen gegeven over de burgerlijke staat dan wel over een onderzoek naar die onjuistheid of strijdigheid, alsmede andere gegevens, noodzakelijk in verband met het bijhouden van de basisadministratie;
4°. gegevens over de systematische verstrekking van gegevens;
5°. gegevens over de niet-verstrekking krachtens artikel 29.
Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar twee derden van de tijd in Sint Maarten verblijf zal houden en die beschikt over een geldige verblijfstitel, meldt zich binnen vijf dagen na aanvang van zijn verblijf in persoon bij de beheerder van de basisadministratie om schriftelijk aangifte te doen van verblijf en adres.
De ingezetene die gedurende een halfjaar ten minste twee derden van de tijd buiten het land in Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Eustatius of Saba zal verblijven, meldt zich binnen tien dagen voor zijn vertrek bij de beheerder van de basisadministratie om schriftelijk aangifte van vertrek te doen. Eenzelfde verplichting geldt voor de ingezetene die gedurende een jaar twee derden van de tijd buiten het land in een ander land dan Aruba of Curaçao, of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba zal verblijven.
Bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, worden nadere regels gesteld omtrent de gegevens die in het kader van de in het eerste tot en met derde lid genoemde verplichtingen door de betrokkene dienen te worden verstrekt en worden de gevallen geregeld waarin het eerste, tweede en derde lid niet van toepassing zijn.
De ingezetene brengt zo spoedig mogelijk alle feiten, betreffende zijn burgerlijke staat en nationaliteit, die zich buiten Sint Maarten hebben voorgedaan, ter kennis van de beheerder van de basisadministratie en verschaft aan deze, desgevraagd in persoon, de inlichtingen en legt de geschriften over die noodzakelijk zijn voor het bijhouden van de basisadministratie. Op verzoek van de minister legt hij van een geschrift een door een beëdigde vertaler vervaardigde Nederlandse vertaling over.
De echtgenoot en de nabestaanden tot en met de tweede graad van een ingeschrevene die in het buitenland is overleden, geven op verzoek van de minister aan de beheerder van de basisadministratie over dat overlijden, voor zover mogelijk, de inlichtingen en Ieggen de geschriften over die noodzakelijk zijn voor het bijhouden van de basisadministratie.
Verplichtingen, bedoeld in artikel 13, kunnen worden vervuld door:
het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een in die instelling verblijvende persoon die wegens de toestand van zijn gezondheid niet is staat kan worden geacht aan zijn verplichtingen te voldoen of een machtiging daartoe te geven, dan wel de echtgenoot of de bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad van een zodanige persoon, onder overlegging van een schriftelijke verklaring van het hoofd van de desbetreffende instelling.
De minister voldoet binnen vier weken aan het schriftelijke verzoek van betrokkene de hem betreffende gegevens in de basisadministratie op de aangegeven wijze te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien de gegevens onjuist dan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
De termijn, bedoeld in het eerste lid, kan door de minister, voor zover noodzakelijk, ten hoogste driemaal met telkens acht weken worden verlengd, indien het verzoek betrekking heeft op gegevens over de burgerlijke staat of de nationaliteit. Van een beslissing tot verlenging wordt terstond schriftelijk mededeling gedaan aan de verzoeker.
Als de minister het voornemen heeft:
niet te voldoen aan een verzoek als bedoeld in de artikelen 17, 18 en 29, eerste lid, doet hij van dat voornemen aan de betrokkene zo spoedig mogelijk en, indien het voornemen betrekking heeft op een verzoek als bedoeld onder f, binnen de desbetreffende termijn schriftelijk mededeling onder vermelding van de gronden.
Aan een derde worden op schriftelijk verzoek door de minister de algemene gegevens en de verwijsgegevens verstrekt die noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift door die derde. Het verzoek behelst de gronden voor de verstrekking. Aan de verstrekking kunnen door de minister voorwaarden worden verbonden.
In de gevallen, bedoeld in het tweede lid, kan de verstrekking alleen betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot of een eerdere echtgenoot, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot of de eerdere echtgenoot, het adres, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Indien een persoon aangifte doet van vertrek naar Nederland, worden in afwijking van het bepaalde in artikel 27, de in artikel 10, onderdeel a, onder 1° tot en met 4°, 6°, 7° en 9°, onderdeel b, onder 1°, en onderdeel c, bedoelde gegevens spontaan verstrekt aan een derde als bedoeld in het eerste lid. Bij de verstrekking van gegevens wordt mededeling gedaan van de door die persoon opgegeven gemeente van voorgenomen vestiging in Nederland.
De minister geeft aan het schriftelijke verzoek van betrokkene om in de gevallen, bedoeld in artikel 27, tweede lid, geen gegevens die opgenomen zijn op zijn persoonslijst of hem betreffende verwijsgegevens aan derden te verstrekken, binnen vier weken gevolg en doet daarvan terstond schriftelijk mededeling aan de verzoeker, onder vermelding van de geldende regels ter zake.
In afwijking van het eerste lid worden omtrent de verzoeker in de gevallen, bedoeld in artikel 27, tweede lid, gegevens verstrekt, indien de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. De minister maakt de beslissing om krachtens artikel 27, tweede lid, in afwijking van het eerste lid, gegevens te verstrekken, terstond bekend aan de betrokkene. Hij geeft geen uitvoering aan de beslissing binnen een daarbij gestelde termijn.
De ouders, voogden, verzorgers en curatoren van minderjarigen of onder curatele gestelden, zijn met het oog op de vaststelling van de identiteit van de minderjarige of onder curatele gestelde desgevraagd verplicht, deze te laten verschijnen bij de beheerder van de basisadministratie en een op de minderjarige of onder curatele gestelde betrekking hebbend document als bedoeld in het tweede lid over te Ieggen.
De minister draagt ambtshalve zorg dat in het gezinsregister, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, van het besluit van 16 december 1929 (PB 103), ter uitvoering van de verordening van 21 juni 1929 (PB 89), tot het vaststellen van bepalingen nopens het aanleggen en bijhouden van bevolkingsregisters, opgenomen personen worden ingeschreven in de basisadministratie aan de hand van de relevante gegevens uit dat gezinsregister, voor zover zij in dat register als woonachtig in Sint Maarten zijn vermeld.
Bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, worden regels gesteld omtrent de zorg voor de bevolkingsregisters, bedoeld in artikel 2, van het besluit van 16 december 1929, ter uitvoering van de verordening van 21 juni 1929, tot het vaststellen van bepalingen nopens het aanleggen en bijhouden van bevolkingsregisters. Daarbij kan worden bepaald dat de bevolkingsregisters op een andere wijze dan in de vorm van gezinskaarten kunnen worden aangehouden en kan de vernietiging van gezinskaarten worden geregeld.