Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Kerkrade |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Kerkrade |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 24 september 2008
Wet GBA
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-08-2012 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 27-06-2012 Zuid-Limburger 08-08-2012 | 12Rb030 |
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Kerkrade als bedoeld in artikel 2 van de wet;
de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Kerkrade;
de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;
het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;
de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;
degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Kerkrade en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;
bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;
l. binnengemeentelijk afnemer:
elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;
een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;
een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 27 juni 2012.
De voorzitter van de raad, de griffier,
J.J.M. Som, mr. G.J.A. van Dorst
Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.
Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen
Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Kerkrade zijn opgenomen c.q. in gemeente Kerkrade woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Kerkrade woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.
Artikelen 5 en 6 verstrekkingen
Deze artikelen betreffen de informatievoorziening binnen de organisatie en aan vrije derden, zoals omschreven in het algemeen deel van de toelichting. Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.