Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk gemeente Heemstede |
Citeertitel | Regeling klachtenbehandeling ongewenst gedrag op het werk Heemstede 2011 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nota ongewenst gedrag op het werk (april 2003).
Deze regeling is tevens als bijlage 1 bij "Beleid ongewenst gedrag" op genomen.
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 08-12-2011 De Heemsteder, 21 december 2011 | 556859 |
Artikel 1: Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en geweld, wat door de medewerker als ongewenst of ongewild wordt ervaren.
Seksueel getinte aandacht binnen of in verband met de werksituatie, wat tot uiting komt in verbaal, fysiek of ander non-verbaal gedrag, dat ongewenst of ongewild is of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.
Ongewenst gedrag op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of welke grond dan ook, dat van zodanige aard is, dat de waardigheid en/of lichamelijke integriteit van een medewerker wordt aangetast of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.
4. Pesterij, agressie en geweld
Voorvallen waarbij een medewerker psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de arbeid of zo wordt ervaren door de medewerker die er persoonlijk mee wordt geconfronteerd.
De medewerker die een klacht indient inzake seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld.
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR/UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringkrachten, stagiaires en personen die anderszins in dienst zijn bij gemeente Heemstede.
Het melden van ongewenst gedrag bij de personen en de klachtencommissie in de zin van deze regeling.
De persoon cq personen tegen wie de klacht is ingediend.
De functionaris die als zodanig is aangewezen en optreedt voor medewerkers die geconfronteerd worden of zijn met seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld, en hen ondersteunt en begeleidt.
De klachtencommissie ongewenst gedrag voor de decentrale overheid.
Artikel 2: Het indienen van een klacht
De medewerker dient zich allereerst tot zijn direct leidinggevende te wenden met zijn klacht. De direct leidinggevende zal als bemiddelaar optreden tussen aanklager en aangeklaagde.
Heeft de medewerker reden zich niet tot zijn direct leidinggevende te wenden, of slaagt de bemiddelingspoging van de direct leidinggevende niet, dan kan hij zich wenden tot de gemeentesecretaris.
Heeft de medewerker reden zich niet tot de gemeentesecretaris te wenden, of slaagt de bemiddelingspoging van de gemeentesecretaris niet, dan kan hij zich wenden tot de vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon handelt de klacht af, tenzij de vertrouwenspersoon het noodzakelijk acht dat de klachtencommissie een advies uitbrengt en de beklaagde hiermee instemt.
In afwijking van lid 2 en 3 heeft iedere medewerker het recht zich (eventueel ondersteund door de vertrouwenspersoon) met een klacht tot de klachtencommissie te wenden.
Artikel 3: De vertrouwenspersoon
Het college wijst na overleg met de Ondernemingsraad één of meer personen als vertrouwenspersoon aan.
Iedere medewerker heeft het recht zich tot een vertrouwenspersoon te wenden.
Vertrouwenspersonen die taken op basis van deze regeling verrichten mogen om die reden niet worden ontslagen of anderszins in hun positie binnen gemeente Heemstede benadeeld worden.
Artikel 5: Werkwijze en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon onderneemt met een klacht alleen actie indien de aanklager daarmee instemt.
De vertrouwenspersoon is bevoegd informatie in te winnen bij de betrokkenen en/of getuigen (na toestemming van de aanklager). De vertrouwenspersoon neemt daartoe de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht ter bescherming van de privacy en andere belangen van de betrokkenen.
De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen in verband met de werkzaamheden in de functie van vertrouwenspersoon ter kennis wordt gebracht.
In voorkomende gevallen kan de vertrouwenspersoon externe deskundigen raadplegen. In het geval hier kosten aan verbonden zijn, dient de gemeentesecretaris vooraf in te stemmen met een dergelijk consult. In geval de klacht gericht is tegen de gemeentesecretaris, dan dient de portefeuillehouder P&O vooraf in te stemmen met een dergelijk verzoek.
Personen die met betrekking tot een klacht aangaande seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld door de vertrouwenspersoon worden benaderd, zijn verplicht tot geheimhouding en worden hierop gewezen door de vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon is voor de uitvoering van zijn/haar taken uitsluitend verantwoording schuldig aan het bestuur. De vertrouwenspersoon kan zich beroepen op het recht te mogen zwijgen (zie Wetboek van Strafrecht, artikel 272) en het verschoningsrecht (artikel 218 Wetboek van Strafrecht). Beiden vallen onder het beroepsgeheim.
Artikel 6: De klachtencommissie ongewenst gedrag voor de decentrale overheid
De samenstelling, taak, werkwijze en bevoegdheden van de klachtencommissie ongewenst gedrag voor de decentrale overheid is nader geregeld in de Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid (bijlage 2).
Artikel 7: Besluitvorming door het bestuursorgaan
Het college neemt op basis van het advies van de klachtencommissie een besluit over de te nemen maatregelen conform artikel 10 van de Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid 2011.
Alle stukken die op een klacht betrekking hebben, worden na afhandeling opgeborgen in een vertrouwelijk dossier bij de vertrouwenspersoon.
Behoudens de aangeklaagde mag geen enkele medewerker in zijn positie worden geschaad vanwege het feit dat hij op enigerlei wijze betrokken is (geweest) bij een klachtenprocedure.
Artikel 9: Onvoorziene gevallen
Als medewerkers tijdens het werk worden lastiggevallen door externen ingehuurd door de organisatie als uitzendkracht of werkzaam op detacheringbasis of als ZZP-er, kan men gebruik maken van deze klachtenregeling.
In situaties waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Mocht het bevoegd gezag van het VNG in afwijking artikel 1a van de bijlage beslissen de commissie niet te belasten met een onderzoek naar en advies over een klacht, die betrekking heeft op ongewenst gedrag van een politiek ambtsdrager van de gemeente, dan zal de klacht worden ingediend bij BING, (Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten) die dan de behandeling op zich neemt. BING zal de klacht behandelen volgens de regeling van BING (zie bijlage 5).