Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Reglement burgerlijke stand 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand 2012
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGemeenteblad 2012-3

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Reglement burgerlijke stand 2003 wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Boek I van het Burgerlijk Wetboek, art. 16, 16a en 16c
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1, 2, 3 en 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-01-201218-01-201201-01-2014nieuwe regeling

18-01-2012

Gemeenteblad 2012-3

Gelezen het voorstel van de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam van 17 januari 2012, kenmerk 824100
21-03-200917-03-200930-06-2012nieuwe regeling

17-03-2009

Gemeenteblad 2009-39

Voorstel algemeen directeur Publiekszaken Rotterdam 2 oktober 2008; UB0809.003

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2012

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam van 17 januari 2012, kenmerk 824100;

overwegende dat de bijlage bij het reglement betreffende de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties nadere regeling behoeft;

gelet op de artikelen 16, 16a en 16c, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluit vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand 2009

Artikel 1  

Er zijn in de gemeente Rotterdam:

a. ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de ambtenaren van:

  • 1.

    Publiekszaken Rotterdam;

  • 2.

    de stadswinkel of afdeling Burgerzaken van een deelgemeente; b. buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 2  

1. De benoeming van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college van burgemeester en wethouders voor een bepaalde periode, te weten: a. voor ambtenaren behorende tot Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente, voor de periode dat zij onafgebroken bij Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente werkzaam zijn; b. voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, te weten:

1º. voor leden van het gemeentebestuur van Rotterdam en voor leden van de deelgemeentebesturen, voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur;

2º. voor personen die verklaren per jaar ten minste twaalf huwelijken te voltrekken of partnerschappen te registreren, voor de periode van vier jaar;

3º. voor personen, die in een andere gemeente beëdigd en benoemd zijn, voor de periode van één dag;4º voor personen die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst zijn, meerderjarig zijn en niet onder curatele staan, op verzoek van een bruidspaar voor de periode van één dag. 2. Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kan het college van burgemeester en wethouders besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren.

3. Ambtenaren van de burgerlijke stand die hun bevoegdheid gedurende een jaar niet hebben uitgeoefend, kunnen door het college van burgemeester en wethouders worden ontslagen.

4. De secretaris van een deelgemeente informeert de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam onverwijld over alle wijzigingen die van belang zijn voor de uitvoering van het gestelde in het eerste, tweede en derde lid van dit artikel.

Artikel 3  

De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam is belast met de algemene en dagelijkse leiding van de bureaus van de burgerlijke stand.

Artikel 4  

1. Onverminderd hetgeen daarover bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

2. Voor de toepassing van dit reglement worden als gemeentehuis aangemerkt alle huizen der gemeente die door het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 5  

 

1. De openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten zijn, met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, vermeld in de bij dit reglement behorende bijlage.

2. De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam stelt de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten vast voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties.

3. Op algemeen erkende feestdagen, bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet, of daarmee gelijkgestelde dagen die door het college tevens zijn aangewezen als vrije dag voor het gemeentepersoneel, zijn de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten gesloten.

4. De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam kan in verband met bijzondere omstandigheden, voor zover ten behoeve van de openingstijden van een stadswinkel of de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten op verzoek van het betreffende deelgemeentebestuur andere openingstijden vaststellen voor de reguliere werkzaamheden.

5. Op de dagen die gelijkgesteld zijn met de algemeen erkende feestdagen en die door het college als vrije dagen zijn aangemerkt, zijn de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten geopend op door het college te bepalen uren en locaties.

6. Een door de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam aan te wijzen stadswinkel of afdeling Burgerzaken van een deelgemeente zal op verzoek van een belanghebbende, gericht aan de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam, worden geopend op die dagen en uren waarop de stadswinkel of afdeling Burgerzaken van de deelgemeente ingevolge de vorige leden van dit artikel gesloten is. Hiervoor moet worden aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de stadswinkel of de afdeling Burgerzaken van de deelgemeente.

Artikel 6  

Het Reglement burgerlijke stand 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 7  

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 8

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2012.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 januari 2012.

De secretaris

A.H.P.van Gils

De burgemeester

J. Kriens, l.b.

Bijlage behorende bij artikel 5, eerste lid, van het Reglement burgerlijke stand 2012

 

Bijlage behorende bij artikel 5, eerste lid, van het Reglement burgerlijke stand 2012

De openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, luiden als volgt:

 

Stadswinkel Centrum (Stadhuis), Coolsingel 40

Maandag, dinsdag, woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

 

Charlois

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

Dinsdag van 13.00 uur tot 20.00 uur.

 

Delfshaven

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 12.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Feijenoord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Donderdag van 13.00 uur tot 20.00 uur.

 

Hillegersberg-Schiebroek

Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op donderdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Hoek van Holland

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Hoogvliet

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 12.30 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Kralingen-Crooswijk

Maandag van 11.00 uur tot 15.30 uur.

Dinsdag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 15.30 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Noord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Donderdag van 12.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op donderdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Overschie

Maandag van 11.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op maandag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

 

Pernis

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

Avondopenstelling op maandag van 15.00 uur tot 19.00 uur.

 

Prins Alexander

Maandag, dinsdag en woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

 

Rozenburg

Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

Woensdag van 08.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.30 uur tot 20.00 uur.

 

IJsselmonde

Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op maandag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2012

 

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2012

Algemeen

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit burgerlijke stand 1994 geven het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) de opdracht enkele onderwerpen betreffende de burgerlijke stand nader uit te werken. Dit Reglement burgerlijke stand 2010 regelt onder meer de benoeming, schorsing en het ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babs). De bevoegdheid tot benoeming, ontslag en schorsing van abs-en en babs-en heeft het college gemandateerd aan de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam. Beslissingen omtrent de babs-en worden, nadat de portefeuillehouder is gehoord, genomen. Het Reglement burgerlijke stand 2010 regelt voorts de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1 In artikel 1 wordt het onderscheid gemaakt tussen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd de ambtenaren werkzaam bij Publiekszaken Rotterdam en de stadswinkels en afdelingen burgerzaken van de deelgemeenten.

Tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd leden van het (deel)gemeentebestuur, personen in dienst van de Publiekszaken Rotterdam of personen in dienst van een andere gemeente. Daarnaast kan het college van burgemeester en wethouders op verzoek van een bruidspaar iedere meerderjarige persoon, die niet onder curatele staat tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen.

 

Artikel 2 Eerste lid, sub b

Voor het sluiten van huwelijken en geregistreerde partnerschappen zijn en worden in Rotterdam naast ambtenaren burgerlijke stand ook buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand benoemd.

 

Eerste lid, sub b, onderdeel 1

Hierin is geregeld dat leden van het gemeentebestuur van Rotterdam als babs worden benoemd voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur.

Eerste lid, sub b, onderdeel 2

Dit onderdeel heeft betrekking op personen die verklaren per jaar minimaal twaalf huwelijken te voltrekken of partnerschappen te registreren. De benoemingstermijn voor deze personen bedraagt vier jaar.

Eerste lid, sub b, onderdeel 3

Personen die reeds elders benoemd en beëdigd zijn kunnen voor één dag worden benoemd. Hierbij moeten deze ten tijde van de huwelijksvoltrekking dan wel de partnerschapsregistratie in een andere gemeente benoemd en beëdigd zijn. Daarnaast is vereist dat deze personen regelmatig huwelijken voltrekken dan wel registreren.

Eerste lid, sub, onderdeel 4

Personen die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst zijn, kunnen op verzoek van een bruidspaar voor één dag benoemd worden. Deze personen moeten meerderjarig zijn en niet onder curatele staan. Met deze bepaling wordt voorkomen dat handelsonbekwame personen een huwelijk sluiten.

Tweede lid In het Reglement is de mogelijkheid gecreëerd om een babs die zijn bevoegdheid gedurende het jaar voorafgaande aan herbenoeming niet heeft uitgeoefend, niet voor herbenoeming in aanmerking te laten komen. Derde lid Abs-en, die werkzaam zijn bij Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente kunnen worden ontslagen als ze gedurende een jaar geen burgerlijke stand werkzaamheden hebben verricht. De reikwijdte van deze bepaling is breder dan het tweede lid. Een abs is normaal gesproken met alle voorkomende werkzaamheden op het terrein van de burgerlijke stand belast en niet alleen met het sluiten van huwelijken en geregistreerde partnerschappen. Vierde lid Om het bestand van abs-en en babs-en actueel en overzichtelijk te houden is in het Reglement de verplichting voor deelgemeentesecretarissen opgenomen de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam pro-actief en onverwijld te informeren over wijzigingen in de (rechts)positie van abs-en en babs-en.

Artikel 4

Tweede lid Het aanwijzen van een huis der gemeente is een taak van het college. Dat betekent niet dat de raad in het geheel geen invloed meer heeft. De raad kan namelijk wel een “locatiebeleid” vaststellen. Hierin kan hij criteria vastleggen waaraan het college is gebonden.

Artikel 5

Het college heeft de bevoegdheid tot vaststelling van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties geattribueerd aan de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam.

Het streven is er op gericht de openingstijden van de stadswinkels en de

afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten te stroomlijnen dan wel te

uniformeren. Uitgangspunt hierbij is dat een burger iedere avond voor enkele producten van Publiekszaken Rotterdam zoals reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en aangiften van verhuizing, terecht kan. Daarbij is een goede spreiding over de stad een bijzonder aandachtspunt.

De Beheerregeling Publiekszaken Rotterdam 2009 stelt in artikel 5, dat de openingstijden, die worden vermeld in de bijlage behorende bij het Reglement burgerlijke stand 2012, van toepassing zijn op de diensten en producten van Publiekszaken Rotterdam, de Stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten. Verder wordt gesteld dat voor bepaalde diensten en producten beperkte openingstijden of aangepaste service kan gelden. Op de avondopenstelling en de zaterdag is een beperkt aantal diensten en producten beschikbaar. Daarnaast kan een aantal diensten en producten slechts op afspraak aangevraagd worden.