Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Rotterdam

Reglement burgerlijke stand 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Rotterdam
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand 2009
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Reglement burgerlijke stand 2003 wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Boek I van het Burgerlijk Wetboek, art. 16, 16a en 16c
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1, 2, 3 en 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

  • 1.

    Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-03-200917-03-200930-06-2012nieuwe regeling

17-03-2009

Gemeenteblad 2009-39

Voorstel algemeen directeur Publiekszaken Rotterdam 2 oktober 2008; UB0809.003

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2009

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam d.d. 2 oktober 2008; UB0809.003;

overwegende dat de bijlage bij het reglement betreffende de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties nadere regeling behoeft;

gelet op de artikelen 16, 16a en 16c, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluit vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand 2009

Artikel 1

Er zijn in de gemeente Rotterdam:

  • a.

    ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de ambtenaren van:

    • 1.

      Publiekszaken Rotterdam;

    • 2.

      De afdeling Burgerzaken van een deelgemeente of wijksecretarie;

  • b.

    buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 2

  • 1. De benoeming van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college voor een bepaalde periode, te weten:

    • a.

      voor leden van het gemeentebestuur van Rotterdam en voor leden van de deelgemeentebesturen, voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur;

    • b.

      voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand welke niet behoren tot de vorige categorie voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode;

    • c.

      voor ambtenaren behorende tot Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente of wijksecretarie, voor de periode dat zij onafgebroken bij Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente of wijksecretarie werkzaam zijn.

  • 2. Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kunnen wij besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren.

  • 3. Ambtenaren van de burgerlijke stand die hun bevoegdheid gedurende een jaar niet hebben uitgeoefend, kunnen door het college worden ontslagen.

  • 4. De secretaris van een deelgemeente of van een wijkraad informeert de directeur van Publiekszaken Rotterdam onverwijld over alle wijzigingen die van belang (kunnen) zijn voor de uitvoering van het gestelde in het eerste, tweede en derde lid van dit artikel.

Artikel 3

De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam is belast met de algemene en dagelijkse leiding van de bureaus van de burgerlijke stand.

Artikel 4

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover bij of krachtens Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

  • 2. Voor de toepassing van dit reglement worden als gemeentehuis aangemerkt alle huizen der gemeente die door het college als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 5

  • 1. De openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten of wijksecretarie, zijn, zoals vermeld in de bij dit reglement behorende bijlage, met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties.

  • 2. De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam stelt de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten of wijksecretarie vast voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties.

  • 3. Op algemeen erkende feestdagen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of daarmee gelijkgestelde dagen die door het college tevens zijn aangewezen als vrije dag voor het gemeentepersoneel, zijn de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten of wijksecretarie gesloten.

  • 4. De algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam kan in verband met bijzondere omstandigheden, voor zover ten behoeve van de openingstijden van een stadswinkel of de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten of wijksecretarie op verzoek van het betreffende deelgemeentebestuur of de wijkraad andere openingstijden vaststellen voor de reguliere werkzaamheden.

  • 5. Op niet met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen die door het college als vrije dagen zijn aangewezen, zijn de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten of wijksecretarie geopend op door het college te bepalen uren en locaties.

  • 6. Een door de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam aan te wijzen stadswinkel of afdeling Burgerzaken van de deelgemeente of wijksecretarie zal op verzoek van een belanghebbende aan de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam worden geopend op die dagen en uren waarop de stadswinkel of afdeling Burgerzaken van de deelgemeente ingevolge de vorige leden van dit artikel gesloten zijn, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de stadswinkel of de afdeling Burgerzaken van de deelgemeente of wijksecretarie.

Artikel 6

Het Reglement burgerlijke stand 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 7

Dit reglement met bijlage treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2009.

Artikel 8

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 maart 2009.

De secretarisA.H.P.van Gils
De burgemeester A.Aboutaleb

Bijlage behorende bij artikel 5, eerste lid, van het Reglement burgerlijke stand 2009

De openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, luiden als volgt:

Stadswinkel Centrum (Stadhuis), Coolsingel 40

Maandag, dinsdag, woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

Zaterdag van 09.00 uur tot 12.30 uur.

Charlois

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 11.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Delfshaven

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 12.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Feijenoord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Donderdag van 13.00 uur tot 20.00 uur.

Hillegersberg-Schiebroek

Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op donderdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Hoek van Holland

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Hoogvliet

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag van 12.30 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op dinsdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Kralingen-Crooswijk

Maandag van 11.00 uur tot 15.30 uur.

Dinsdag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 15.30 uur.

Avondopenstelling op woensdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Noord

Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Donderdag van 12.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op donderdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Overschie

Maandag van 11.00 uur tot 15.00 uur.

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op maandag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Pernis

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op maandag van 16.00 uur tot 20.00 uur.

Prins Alexander

Maandag, dinsdag en woensdag van 08.00 uur tot 16.00 uur.

Donderdag van 08.00 uur tot 13.30 uur.

Vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur.

Zaterdag van 09.00 uur tot 12.30 uur.

IJsselmonde

Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Avondopenstelling op maandag van 18.00 uur tot 20.00 uur.

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2009

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit burgerlijke stand 1994 geven het college de opdracht enkele onderwerpen betreffende de burgerlijke stand nader uit te werken. Dit Reglement burgerlijke stand 2009 regelt onder meer de benoeming, schorsing en het ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babs). De bevoegdheid tot benoeming, ontslag en schorsing van (b)abs-en heeft het college gemandateerd aan de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam, waarbij beslissingen omtrent babs-en worden genomen, de portefeuillehouder gehoord hebbende. Het Reglement burgerlijke stand 2009 regelt voorts de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten. Aanleiding voor de vaststelling van een nieuw Reglement betreft onder meer een aantal wijzigingen in de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten. Daarnaast heeft het college de bevoegdheid tot vaststelling van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties geattribueerd aan de directeur van Publiekszaken Rotterdam.

Artikel 1

In artikel 1 is uitdrukkelijk bepaald, dat uitsluitend bij Publiekszaken Rotterdam en bij de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeente of wijksecretarie werkzame ambtenaren benoemd kunnen worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit is van belang voor het bepalen van de termijn waarvoor de benoeming geldt.

Artikel 2

Eerste lid, onderdeel b

Voor het sluiten van huwelijken en geregistreerde partnerschappen zijn en worden in Rotterdam babs-en benoemd. De gebruikelijke benoemingstermijn bedraagt vier jaar.

Tweede lid

In het Reglement is de mogelijkheid gecreëerd om een babs die zijn bevoegdheid gedurende het jaar voorafgaande aan herbenoeming niet heeft uitgeoefend, niet voor herbenoeming in aanmerking te laten komen.

Derde lid

Abs-en, die werkzaam zijn bij Publiekszaken Rotterdam of de afdeling Burgerzaken van een deelgemeente of wijksecretarie kunnen worden ontslagen als ze gedurende een jaar geen burgerlijke stand werkzaamheden hebben verricht. De reikwijdte van deze bepaling is breder dan het tweede lid. Een abs is normaal gesproken met alle voorkomende werkzaamheden op het terrein van de burgerlijke stand belast en niet alleen met het sluiten van huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Vierde lid

Om het bestand van (b)abs-en actueel en overzichtelijk te houden is in het Reglement de verplichting voor deelgemeentesecretarissen en de wijksecretaris opgenomen de algemeen directeur van Publiekszaken Rotterdam pro-actief en onverwijld te informeren over wijzigingen in de (rechts)positie van (b)abs-en.

Artikel 4

Tweede lid

Het aanwijzen van een huis der gemeente/trouwlocatie is een taak van het college. Dat betekent niet dat de raad in het geheel geen invloed meer heeft. De raad kan namelijk wel een “locatiebeleid” vaststellen. Hierin kan hij criteria vastleggen waaraan het college is gebonden.

Artikel 5

Het streven is er op gericht de openingstijden van de stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten te stroomlijnen dan wel te uniformeren. Uitgangspunt hierbij is dat een burger iedere avond voor enkele producten van Publiekszaken Rotterdam (reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels en aangiften van verhuizing) terecht kan. Daarbij is een goede spreiding over de stad een bijzonder aandachtspunt.

De Beheerregeling Publiekszaken Rotterdam 2009 stelt in artikel 5, dat de openingstijden, die worden vermeld in de bijlage behorende bij het Reglement burgerlijke stand 2009, van toepassing zijn op de diensten en producten van Publiekszaken Rotterdam, de Stadswinkels en de afdelingen Burgerzaken van de deelgemeenten.

Verder wordt gesteld dat voor bepaalde diensten en producten beperkte openingstijden of aangepaste service kan gelden. Op de avondopenstelling en de zaterdag is een beperkt aantal diensten en producten beschikbaar. Daarnaast kan een aantal diensten en producten slechts op afspraak aangevraagd worden.