Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel gehandicaptenparkeerplaats (GPP) 2012 |
Citeertitel | Beleidsregel gehandicaptenparkeerplaats (GPP) 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de werkafspraken die in de voormalige gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen werden gehanteerd voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2012 | 06-02-2018 | Nieuwe regeling | 03-07-2012 Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel- en Rijnstreek, 26-07-2012 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht,
gelet op artikel artikel 28 van de wet Algemene Regels Herindeling (Wet Arhi);
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de beleidsregel Gehandicaptenparkeerplaats (GPP)
Het beleid van de gemeente Stichtse Vecht voor de verstrekking van een gehandicaptenparkeerplaats (GPP) is voor wat betreft de medische criteria gebaseerd op de wettelijke Regeling Gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Een voertuig dat is voorzien van een GPK mag in de openbare ruimte worden geparkeerd of tijdelijk stilstaan voor het in en uit laten stappen van personen indien dit niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid en/of het overige verkeer niet wordt gehinderd.
Een GPP-A is niet speciaal aan het kenteken van een bepaald voertuig gekoppeld, maar is een parkeervoorziening waar elk voertuig mag worden geparkeerd dat is voorzien van een GPK. Voor overige voertuigen geldt tijdens de werkingstijden van de GPP-A een parkeerverbod. Het aantal GPP-A bij publieke voorzieningen zoals bibliotheek en gemeentehuis is gebaseerd op de ASVV (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom). Dit is maatwerk en is afhankelijk van het totaal aantal parkeerplaatsen bij de voorziening. Deze parkeerplaatsen moeten zo dicht mogelijk bij de ingang van het gebouw liggen. De afstand tot de ingang moet minder dan 100 meter zijn. Dit is de norm voor het verkrijgen van een GPK. Voor openbare gebouwen, voor bestemmingen die voor mensen met een handicap toegankelijk zijn en voor aangepaste woningen moet tenminste één aangepaste parkeerplaats op minder dan 50 meter aanwezig zijn. Voor grote (openbare) parkeerterreinen en -garages wordt in principe de stelregel aangehouden van 1 GPP-A op 50 parkeerplaatsen. Het werkelijk aantal GPP-A wordt in de overleg met het bevoegd gezag voor de handhaving van het verkeersregiem, de lokale gehandicaptenorganisaties en na evaluatie van de situatie bepaald c.q. eventueel aangepast.
Een GPP-OK kan in de nabijheid van de woning en/of van het werk worden aangelegd. Deze parkeerplaats is gekoppeld aan het kenteken van het voertuig. Verstrekking van GPP-OK aan instellingen is niet toegestaan. Zij kunnen wel een verzoek indienen tot plaatsing van een GPP-A.
Voor de aanvraag van een GPP-OK is als bijlage van de beleidsregel een werkprocedure (schema + toelichting) beschreven.
Voor een GPP-OK kunnen in aanmerking komen:
bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, die ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking hebben van langdurige aard, waardoor zij - met de gebruikelijke loophulpmiddelen - in redelijkheid niet in staat zijn zelfstandig een afstand van meer dan 50 meter aan een stuk te voet te overbruggen;
Naast de hiervoor genoemde criteria geldt:
Voor de gehandicaptenparkeerplaats voor bestuurders dat:
1. De aanvrager in de gemeente woont of werkt waar de aanvraag voor de voorziening wordt ingediend;
2. De aanvrager reeds over een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder beschikt die nog minimaal 6 maanden geldig is op het moment van de aanvraag of voor deze kaart in aanmerking kan komen;
3. De aanvrager zelf over een auto moet beschikken;
4. De aanvrager zelf in die auto moet rijden en dus een geldig rijbewijs heeft;
5. De aanvrager niet zelf over parkeer- of stallingruimte bij of nabij zijn woonadres beschikt dan wel POET (Parkeren-Op-Eigen-Terrein) mogelijk/realiseerbaar is;
6. Nabij het woonadres van de aanvrager onvoldoende openbare parkeerruimte aanwezig is.
Voor een GPP-OK komen niet in aanmerking:
Passagiers van motorvoertuigen en van brommobielen die in het bezit zijn van een GPK en voor het vervoer van deur tot deur afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. De bestuurder mag in de directe nabijheid van de bestemming parkeren of met het voertuig stilstaan om de passagier in-uit te laten stappen, te begeleiden van en naar de bestemming mits het overige verkeer niet wordt gehinderd. In alle situaties geldt dat de bestuurder het voertuig niet langer op een dergelijke locatie mag stilstaan dan mag parkeren dan strikt noodzakelijk.
Een voorwaarde om voor een gehandicaptenparkeerplaats in aanmerking te komen is de parkeerdruk binnen een straal van 50 meter vanaf de woning. Het begrip parkeerdruk geeft aan hoeveel parkeercapaciteit er op een bepaald moment bezet is. Een parkeeronderzoek dient informatie te verschaffen over de parkeercapaciteit, de parkeerdruk en de bezettingsgraad bij het woon- of werkadres van de aanvrager.
De resultaten en de conclusies van het parkeeronderzoek worden met de aanvrager besproken. De dichtstbijzijnde parkeerplaats vanaf de woning- of werkadres van de aanvrager kan bij een bezettingsgraad van de parkeercapaciteit < 85% als GPP-OK worden toegewezen.
Als er geen parkeerplaats aanwezig is of de bezettinggraad is > 85% dan dient nader bepaald te worden of er openbare of private ruimte (groen of grijs) aangewend kan worden voor de realisering van de GPP-OK.
Één en ander dient in nauw overleg met de aanvrager te worden uitgewerkt.
Het hoofd van de afdeling Wijken en Kernen, gemandateerd door het college, neemt op advies het team Bestek en Beheer een besluit over de toewijzing dan wel afwijzing van het verzoek voor een GPP-OK. Na toewijzing van de GPP-OK dient in het kader van de Wegenverkeerswet een verkeersbesluit te worden genomen. Belanghebbenden kunnen tegen het verkeersbesluit een bezwaarschrift indienen.
Tegen de afwijzing van het verzoek voor een GPP-OK kan de aanvrager een bezwaarschrift indienen.
In de volgende gevallen komt een GPP-OK te vervallen:
Het beëindigen van de GPP-OK is een verantwoordelijkheid van de afdeling Wijken en Kernen, team Bestek en Beheer. De melding van een mutatie komt via het Wmo-loket binnen en wordt doorgegeven aan het team Bestek en Beheer.
De kosten voor de aanvraag van een GPP-OK komen conform de legesverordening ten laste van de aanvrager.
De kosten voor de aanleg dan wel de inrichting van een parkeervoorziening op eigen terrein en van een GPP-OK komen ten laste van de aanvrager aan wie een GPP-OK wordt toegewezen.
De kosten voor de realisering van een GPP-OK op een aanwezige parkeerplaats in de openbare ruimte bedragen inclusief de ambtelijke begeleiding € 506,-- (prijspeil 2012). De kosten voor een GPP-OK betreffende een nieuw aan te leggen parkeerplaats in de openbare ruimte die ten koste gaat van andere verkeersinfrastructuur en/of openbare groenvoorziening worden op basis van werkelijke gemaakte kosten bij de aanvrager in rekening gebracht.
Voor wijzigingen van een GPP aangaande het wijzigen van de kenteken van het motorvoertuig kan worden volstaan met een administratieve melding aan de gemeente en het zelf wijzigen (stickeren) van het kenteken op het verkeersbord. Aan het zelf-stickeren zijn kwaliteitseisen verbonden.