Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidieverstrekking bij referenda |
Citeertitel | Beleidsregels subsidieverstrekking bij referenda |
Vastgesteld door | referendumcommissie |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Referendumverordening, art. 10
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2009 | nieuwe regeling | 02-02-2009 Winterswijkse Weekkrant, 3-3-2009 | Geen |
overwegende dat in de Referendumverordening gemeente Winterswijk 2008 is bepaald dat de commissie tot taak heeft subsidies te verstrekken aan initiatiefnemers en maatschappelijke organisaties voor het voeren van campagne om het eigen standpunt uit te dragen;
dat in deze verordening is bepaald dat de commissie een regeling vaststelt met betrekking tot de subsidieverstrekking, waarin onder meer wordt bepaald voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en de wijze waarop het door de raad ter beschikking gestelde bedrag wordt verdeeld;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht;
Ter financiële ondersteuning van standpuntuitdragende campagnes die worden gevoerd in het kader van een referendum kan een subsidie worden verstrekt aan:
groepen van tenminste tien natuurlijke personen, woonachtig in de gemeente Winterswijk, die in een gestructureerd verband met elkaar samenwerken om een standpunt uit te dragen voorafgaand aan een referendum. Personen die bij de eerstvolgende of laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen zijn of waren geplaatst op een kandidatenlijst als bedoeld in artikel H1 van de Kieswet, blijven bij de bepaling van het vereiste aantal personen buiten beschouwing.
Overeenkomstig artikel 4:5 Awb kan de commissie besluiten de aanvraag niet te behandelen als de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.
Artikel 6 Beschikking subsidievaststelling
De commissie stelt de subsidie vast binnen een in de gegeven omstandigheden zo kort mogelijk termijn na ontvangst van de aanvraag.
Aldus besloten door de Referendumcommissie te Winterswijk op 2 februari 2009.
C.H.M A.T. Welling, voorzitter.
In februari 2008 is de Referendumverordening gemeente Winterswijk 2008 in werking getreden. In deze verordening is bepaald dat de referendumcommissie een regeling vaststelt met betrekking tot de subsidieverstrekking, waarin onder meer wordt bepaald voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en de wijze waarop het door de raad ter beschikking gestelde bedrag wordt verdeeld. De referendumverordening is dus de wettelijke basis voor de subsidiëring. De raad attribueert daarin aan de commissie de bevoegdheid om subsidie te verstrekken. De Algemene Subsidieverordening Winterswijk 2006 is niet van toepassing.
In het subsidiehoofdstuk van de Awb wordt het subsidieproces aangeduid met de term subsidieverstrekking. Daarbinnen wordt onderscheid gemaakt tussen twee beschikkingen: subsidieverlening en subsidievaststelling. Subsidieverlening is de beschikking die voorafgaande aan de te subsidiëren activiteit wordt gegeven. De subsidieverlening geeft de subsidieontvanger een voorwaardelijke aanspraak op financiële middelen (waarvan de precieze omvang vaak nog niet vaststaat). Bij de subsidievaststelling wordt de subsidie definitief en ontstaat een aanspraak op betaling. De beschikking tot subsidieverlening kan volgens de Awb echter achterwege blijven. In dat geval moet in de beschikking tot subsidievaststelling een aanduiding van de gesubsidieerde activiteiten worden gegeven (art. 4:43 Awb). In deze beleidsregels is voor die mogelijkheid gekozen, gegeven ook het feit dat de referendumverordening die ruimte biedt. Het gaat om gemakkelijk overzienbare, op korte termijn te verstrekken, eenmalige subsidies. Daarom is het verantwoord dat hier wordt afgezien van de extra waarborgen van een getrapte besluitvorming ter wille van een eenvoudige en efficiënte procedure. Volledigheidshalve wordt er op gewezen dat artikel 4:49 Awb de mogelijkheid biedt om de subsidievaststelling in te trekken of ten nadele van de ontvanger te wijzigen, onder meer indien de subsidievaststelling na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 4:26 Awb schrijft voor dat, indien er een subsidieplafond is vastgesteld, bij of krachtens wettelijk voorschrift wordt bepaald hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld en dat dit bij de bekendmaking van het subsidieplafond wordt vermeld. Blijkens deze beleidsregels wordt dus krachtens de referendumverordening in het concrete geval (als er besloten wordt om in verband met een aanstaande referendum subsidie te verstrekken) vastgesteld welk budget de raad beschikbaar heeft gesteld en op welke wijze het beschikbare budget wordt verdeeld. De gemeente maakt dit algemeen bekend, zoals gebruikelijk in de gemeentelijke rubriek in het plaatselijke huis-aan-huisblad.