Organisatie | Heiloo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit voor de gemeente Heiloo |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Heiloo 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Organisatiebesluit |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-11-2006 | nieuwe regeling | 07-11-2006 Onbekend. | 10 14862 |
Hoofdstuk 1 DOEL EN STRUCTUUR VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
de ambtelijke organisatie van de gemeente Heiloo is, met uitzondering van de griffie, ingedeeld in organisatorische eenheden genaamd "sectoren" waarin beleidsvoorbereiding en uitvoering zoveel mogelijk zijn geïntegreerd en, voor zover daartoe mandaat is verstrekt, ook het middelenbeheer plaatsvindt;
Artikel 1.3 Sectoren en afdelingen
de sector Bestuur- en Organisatieondersteuning, onderverdeeld in:
met als hoofdtaak de ontwikkeling, de voorbereiding en de uitvoering van beleid op het gebied van het gemeentebestuur en de interne ondersteuning binnen de gemeente zoals die wordt gevraagd door bestuur, management en medewerkers van de gerneente.
de sector Welzijn en Burgerij, onderverdeeld in :
met als hoofdtaak de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van het maatschappelijk welzijn, sport en recreatie, onderwijs, kunst, cultuur, huisvesting en publiekszaken.
de sector Grondgebied, onderverdeeld in :
met als hoofdtaak de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van het beheer van de openbare ruimte en gemeentelijke eigendommen en grondexploitaties, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu, verkeer en vervoer, archeologie en riolering.
Artikel 1.5 Wijzigingsbevoegdheid
Het college kan met inachtneming van de bij of krachtens dit organisatiebesluit vastgestelde doelstellingen en taakopdrachten, in overleg met een directeur, de hoofdstructuur van een sector wijzigen.
Tot een dergelijke wijziging wordt niet besloten dan nadat de Ondernerningsraad bij de voorbereiding daarvan is betrokken.
De directeuren, afdelingshoofden en opzichters worden benoemd en ontslagen door het college.
De secretaris bevordert het tot stand komen van een voordracht voor de benoeming van de directeuren.
Tot het doen van een aanbeveling tot benoeming van de directeuren wordt niet overgegaan dan nadat het personeel hierbij is betrokken op grond van de Wet op de ondernemingsraden.
Het college kan voor de directeur een instructie vaststellen.
De directeur van de sector Bestuur- en Organisatieondersteuning wijst medewerkers uit zijn sector aan die voor specifieke onderdelen van het middelenbeheer ter ondersteuning van de ambtelijke organisatie op decentraal niveau als consulent fungeren.
De consulent adviseert aan de directeuren en afdelingshoofden.
Hoofdstuk 5 HET MANAGEMENTTEAM
Artikel 5.6 Bevoegdheden voorzitter
De voorzitter van het managementteam is in het belang van integrale beleidsontwikkeling, de bestuurlijke ondersteuning of het algemeen belang van de organisatie bevoegd maatregelen te nemen die de bevoegdheden van andere leden van het managementteam doorkruisen dan wel inperken.Hij mag deze bevoegdheden alleen uitoefenen nadat:
Hoofdstuk 6 ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE
Artikel 6.3 Voorbereiding en uitvoering taken
lndien een zaak zich over het taakgebied van meer dan een afdeling of sector uitstrekt, en hiervoor geen projectgroep is aangewezen, wijst het college op voorstel van het managementteam een afdeling aan die primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding of de uitvoering alsmede voor de tijdsplanning en de voortgangsbewaking.
Ten behoeve van een goede personele capaciteitstoedeling en het vaststellen van prioriteiten worden voor de totale organisatie, sectoren en afdelingen werkplanningen gemaakt:
voor de totale organisatie wordt door het managementteam, mede aan de hand van de sectorplanningen, een sectoroverstijgende concernplanning opgesteld, bijgesteld en bewaakt in overleg met het college.In de concernplanning is in ieder geval de planning opgenomen voor de voorjaarsnota, de gemeentebegroting, de rekening en de managementrapportages.
Het college kan, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, voor door het college aan te geven onderwerpen de uitoefening van zijn bevoegdheden en de ondertekening van stukken mandateren aan door het college aan te wijzen ambtenaren.
Het college kan nadere regels vaststellen ten aanzien van de uitoefening van door het college te verlenen mandaat.
Artikel 7.2 Overleg portefeuillehouders en directeuren
De directeuren kunnen uit hun sector medewerkers aanwijzen, die omtrent onderdelen van het beleid waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen, rechtstreeks overleg voeren met de daarvoor bestuurlijk verantwoordelijke portefeuillehouder(s). De aangewzen medewerkers informeren de directeur omtrent de inhoud van het overleg.