Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Beheerregeling GBA |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beheerregeling GAB, die in werking is getreden op 15 maart 2009
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 14
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2012 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 24-01-2012 Maas en Niersbode 2012, 5 | 24-01-2012 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen,
gelet op artikel 14 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
vast te stellen de navolgende beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
Deze beheerregeling kan worden aangehaald als: Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Beheerregeling GBA)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders dat via de Wet GBA is aangewezen als verantwoordelijke;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem;
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het verzamelen en verwerken van gegevens en de informatievoorziening;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen en die geen zeggenschap heeft over de verwerking.
De coördinator Dienstverlening is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer van zijn ondergeschikte ambtenaren.
De adviseur Openbare Veiligheid is de beveiligingsbeheerder en hij is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan GBA. De beveiligingsbeheerder rapporteert periodiek (minimaal eens per jaar) aan het Management Team en het College van B&W.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder voorziet in:
a. een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;
b. een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;
c. een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 11 bedoelde kwaliteitssteekproef;
d. administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;
e. periodiek overleg tussen hem en de applicatiebeheerder en de privacybeheerder;
f. halfjaarlijks overleg tussen hem en de systeembeheerder;
g. richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
h. de uitvoering van de driejaarlijkse “periodieke GBA-audit”.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:
De informatiebeheerder beslist:
a. over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;
b. op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens;
c. op overige verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie;
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
a. de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;
b. de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens geschiedt volgens de bepalingen uit de Wet GBA en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c. de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden nageleefd;
d. dat alle in artikel 3 genoemde functionarissen, alsmede de systeembeheerder op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem en van de gevolgen van deze installatie;
e. de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het beveiligingsplan GBA worden nageleefd.
f. de managementsamenvatting van de driejaarlijkse “periodieke GBA-audit” ter kennis stellen aan de gemeenteraad.
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
a. de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c. de communicatie met de afnemers en andere houders van gemeentelijke basisadministraties over gegevensverwerking.
De gegevensbeheerder GBA is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.
De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
De systeembeheerder voorziet in:
a. de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;
b. een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA-apparatuur is opgesteld;
c. de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;
d. de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder GBA voorziet in:
a. een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van het autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gedaan;
b. de communicatie bij storingen in hard- en software;
c. een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;
d. de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de informatiebeheerder in overleg met de informatiebeheerder;
e. de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;
f. het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;
g. de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;
h. de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor een oplossing te zorgen;
i. de voorlichting aan de alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;
j. de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;
k. de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden ontleend;
l. de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;
m. een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.
De applicatiebeheerder GBA is verantwoordelijk voor:
a. de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;
b. het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;
c. de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde procedurebeschrijving voor de gemeentelijke basisregistratie;
d. het beheer van de tabellen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
De applicatiebeheerder GBA is bevoegd:
a. gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;
b. over het gebruik van de basisadministratie persoonsgegevens gedragsregels op te stellen.
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
a. de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens met betrekking tot de afdeling Dienstverlening.
De privacybeheerder voorziet in:
a. de afhandeling van de verzoeken om inzage overeenkomstig artikel 79 van de wet (inzage);
b. de behandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 102 lid 1a ingediend worden en doet eventueel de privacytoets van art. 102 lid 2;
c. afhandeling verzoeken om inzage in verstrekkingen aan afnemers en derden.
De privacybeheerder is bevoegd:
a. op grond van het in artikel 23 genoemde toezicht, alle gebruikers van het toepassingssysteem aanwijzingen te geven;
b. ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.
Hoofdstuk 7 De specialistische werkzaamheden GBA
De applicatiebeheerder GBA is verantwoordelijk voor:
a. het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens.
Hoofdstuk 8 De gegevensverwerking
De gegevensverwerkers voorzien in:
a. het verwerken van de gegevens overeenkomstig de krachtens de wet, middels het Logisch Ontwerp (LO), Handleiding Uitvoerings Procedures (HUP), voorgeschreven wijze, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;
b. het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;
c. de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;
d. de behandeling van mutaties;
e. de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;
f. de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk berichten;
g. de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de wet en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningstatus is gegeven;
h. de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;
i. de kennisgeving aan de geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:
- wijziging van het naamgebruik;
- vervolginschrijving voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing en een vervolginschrijving;
j. de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde ingeval van een:
- 1e inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligings-maatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om het management van de afdeling Dienstverlening adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Informatiebeveiligingsplan.
De beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:
a. beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet en het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd;
b. de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van 24 januari 2012
Burgemeester en wethouders van Bergen,
de secretaris, de burgemeester,
G.B. Kuipers drs. C.J.J.S. Majoor
Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder 1
Als informatiebeheerder is aangewezen de coördinator Dienstverlening.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen het hoofd Dienstverlening.
Op grond van artikel 3 lid 1 van de beheerregeling GBA zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Gegevensbeheer/applicatiebeheer
Als gegevensbeheerder GBA is aangewezen de consulent Burgerzaken.
Zijn plaatsvervanger is de coördinator Dienstverlening.
Als applicatiebeheerder GBA is aangewezen de consulent Burgerzaken.
Zijn plaatsvervanger is de coördinator Dienstverlening.
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer: alle medewerkers van de afdeling Dienstverlening.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van de afdeling Dienstverlening aangewezen.
Afnemen van de verklaring onder ede of belofte art. 36, 2e lid van de wet
Als functionarissen worden alle medewerkers van de afdeling Dienstverlening aangewezen.
Indien een van de bovenstaande functionarissen niet beschikbaar is, wordt zijn of haar verantwoordelijkheid overgenomen door het hoofd van de betreffende afdeling of door een door deze aangewezen en deskundige medewerker.
Aanwijzing van beheerfunctionarissen door B 2
Besluit van burgemeester en wethouders
Onderwerp: aanwijzing beheerfunctionarissen
Gezien het voorstel van de afdeling Dienstverlening van de gemeente Bergen van 10 januari 2012;
Overwegende dat het noodzakelijk is medewerkers aan te wijzen voor het systeembeheer, beveiligings- en privacybeheer betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
Gelet op artikel 3 van de Beheerregeling GBA;
als medewerker belast met het systeembeheer : de adviseur I&A
als zijn plaatsvervanger : het hoofd Ondersteuning
als medewerker belast met het privacybeheer : de coordinator Dienstverlening
als zijn plaatsvervanger : Het hoofd Dienstverlening
als medewerker belast met het beveiligingsbeheer : de adviseur Openbare Veiligheid
als zijn plaatsvervanger : Het hoofd Leefomgeving
Indien een van de bovenstaande functionarissen niet beschikbaar is, wordt zijn of haar verantwoordelijkheid overgenomen door het hoofd van de betreffende afdeling of door een door deze aangewezen en deskundige medewerker.