Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de milieudienst Gemeenschappelijke regeling Milieudienst regio Alkmaar (MRA) |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Milieudienst regio Alkmaar (MRA) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2002 | nieuwe regeling | 28-02-2002 Gemeenteblad, 04 april 2002 | . |
De milieudienst heeft tot taak:
Tot de taken van de milieudienst behoren niet de werkzaamheden die op grond van de Gemeenschappelijke regeling voor het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland zijn opgedragen aan het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland, te weten sanering (rail)verkeerslawaai op grond van artikel 6 f 1 van die regeling en coördineren van milieubeleid in SNK-verband op grond van artikel 6 f 2 van die regeling.
In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid kan de milieudienst op verzoek van (een) deelnemende gemeente(n) andere adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van milieu voor zover dit geen verstoring van de in het tweede lid genoemde werkzaamheden veroorzaakt.
Indien één of meerdere deelnemende gemeenten een verzoek indienen voor het verrichten van andere adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van milieu, welke zou kunnen leiden tot een vertraging in de uitvoering van de in het tweede lid genoemde werkzaamheden, kan dit verzoek uitsluitend worden ingewilligd, indien deze werkzaamheden zijn vastgelegd in schriftelijke werkafspraken, als genoemd in het derde lid.
De gemeenten zijn niet verplicht om alle in artikel 5 genoemde werkzaamheden door de milieudienst te laten uitvoeren. In de dienstverleningsovereenkomsten, zoals genoemd in artikel 5, lid 3 en 4 wordt vastgelegd welke werkzaamheden in welke omvang voor een gemeente worden uitgevoerd. Uitgangspunt hierbij is wel dat het grootste gedeelte van de in artikel 5 genoemde werkzaamheden wordt uitgevoerd door de milieudienst.
Hoofdstuk III Samenstelling en werkwijze bestuur
De leden van het algemeen bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter van het algemeen bestuur, alsmede de raad die hen heeft benoemd, schriftelijk op de hoogte. Leden van het algemeen bestuur, die ontslag hebben genomen behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien.
Ieder lid van het algemeen bestuur heeft één stem.
Hoofdstuk IV Bevoegdheden bestuursorganen
Hoofdstuk VI Financiële bepalingen
Van de baten en lasten van de milieudienst wordt door het dagelijks bestuur over elk dienstjaar verantwoording afgelegd aan het algemeen bestuur onder overlegging van de rekening met de daarbij behorende bescheiden. Het dagelijks bestuur voegt daarbij een verslag van een onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, alsmede hetgeen het dagelijks bestuur verder voor zijn verantwoording noodzakelijk acht.
De aan de werkzaamheden als bedoeld in artikel 5, tweede lid verbonden kosten worden voor zover deze niet door andere inkomsten worden gedekt, gedragen door de deelnemende gemeenten. De kostenverdeling vindt plaats op basis van het aantal uren dat door de individuele deelnemende gemeenten van de milieudienst wordt afgenomen en dat is vastgelegd in de schriftelijke afspraken, als bedoeld in artikel 5, derde lid.
Indien enig boekjaar een nadelig saldo oplevert, dan stelt het algemeen bestuur een plan vast dat gericht is op het afbouwen en/of dekken van het nadelig exploitatiesaldo en bepaalt tevens of en zo ja, tot welk bedrag de deelnemende gemeenten zullen bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo. Een plan als hier bedoeld wordt eerst vastgesteld nadat de raden van de deelnemende gemeenten gedurende een termijn van tenminste twaalf weken in de gelegenheid zijn gesteld hierover hun mening te geven.
Wanneer het algemeen bestuur overeenkomstig het gestelde in het tweede lid een besluit heeft genomen omtrent het bijdragen door de deelnemende gemeenten in het nadelig exploitatiesaldo, dan wordt dit door de deelnemende gemeenten gedragen in verhouding tot het aantal uren dat door de deelnemende gemeenten werd afgenomen van de milieudienst in het betreffende boekjaar en is vastgesteld in de schriftelijke afspraken, als bedoeld in artikel 5, derde lid.
Indien op enigerlei wijze problemen zijn gerezen over de wijze van uitvoering van werkzaamheden door de milieudienst en deze problemen niet in onderling overleg tussen de milieudienst en de gemeente kunnen worden opgelost, zal er in elk geval bestuurlijk overleg plaatsvinden tussen de gemeente en de milieudienst alvorens artikel 37, lid 2 in werking treedt.
Alle geschillen die overigens tussen partijen mochten ontstaan naar aanleiding van of in verband met de gemeenschappelijke regeling nadere overeenkomsten die daarvan het uitvloeisel zijn, zullen worden beslist door een commissie van drie onafhankelijke personen. De commissie zal door partijen in onderling overleg worden benoemd. Indien de partijen omtrent de benoeming geen overeenstemming bereiken zal de commissie worden samengesteld door het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland. De wijze van behandeling van het geschil zal door de commissie worden geregeld. De commissie doet haar uitspraak in de vorm van een bindend advies, tenzij partijen eenparig anders verzoeken.