Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen |
Citeertitel | Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
incl. toelichting
art. 1:3, vierde lid, Awb, art. 7:15 Awb en art. 2, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Besluit proceskosten bestuursrecht juncto onderdeel C.1. van de bij dat Besluit behorende bijlage;
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2012 | nieuwe regeling | 10-07-2012 Electronisch Gemeenteblad dd 25 juli 2012 | DIS 100155 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen,
Gelet op art. 1:3, vierde lid, Awb, art. 7:15 Awb en art. 2, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Besluit proceskosten bestuursrecht juncto onderdeel C.1. van de bij dat Besluit behorende bijlage;
Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen
Deze beleidsregel is van toepassing op proceskostenvergoeding in bezwaarprocedures aangaande besluiten genomen door de gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet (Heffingsambtenaar).
Artikel 2 Voorwaarden proceskostenvergoeding
De voorwaarden welke zijn genoemd in het tweede lid van artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht en in het Besluit proceskosten bestuursrecht zijn onverminderd van toepassing.
Artikel 3 Wegingsfactor: andere besluiten dan waardebeschikkingen
In afwijking van het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als zeer lichtin de volgende situaties: zaken met betrekking tot onroerende zaakbelastingen voor zover deze betrekking hebben op de tenaamstelling voor woningen, zaken met betrekking tot afvalstoffenheffing, hondenbelasting, rioolheffing en parkeerbelastingen en kennelijk gegronde bezwaren;
Artikel 6 Gemotiveerd afwijken
De heffingsambtenaar kan afwijken van het gestelde in de artikelen 3, 4 en 5. In de beslissing op het bezwaar wordt deze afwijking uitdrukkelijk gemotiveerd.
Geen vergoeding wordt toegekend indien het bezwaar kan worden aangemerkt als een verzoek om ontheffing.
Op een daartoe strekkend verzoek van de heffingsambtenaar dienen binnen een door hem te stellen termijn nota’s en betalingsbewijzen te worden overlegd. De vergoeding wordt in eerste instantie verrekend met openstaande aanslagen. Indien er geen openstaande aanslagen zijn, wordt de vergoeding aan belastingschuldige uitbetaald op een door hem aangegeven bankrekeningnummer.
Toelichting beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen, dd. 10 juli 2012.
De Algemene wet bestuursrecht geeft belanghebbenden onder voorwaarden de mogelijkheid hun kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand vergoed te krijgen (artikel 7:15, lid 2). De kosten worden alleen vergoed, als het bestreden besluit herroepen wordt. In belastingprocedures geldt een gegrond verklaring, ook bijvoorbeeld een verlaging van de WOZ-waarde, als een herroeping van het bestreden besluit. Bij een ongegrond verklaring en een niet-ontvankelijk verklaring van het bezwaar worden nooit kosten vergoed. Tevens geldt dat de toekenning van het bezwaar het gevolg moet zijn van verwijtbaar handelen van de heffingsambtenaar. Indien het herroepen besluit is genomen op basis van onjuist verstrekte informatie van belanghebbende, vindt geen vergoeding plaats.
Bij het bepalen van de hoogte van de proceskostenvergoeding is het Besluit proceskosten bestuursrecht van toepassing. Deze beleidsregel is een uitwerking van dit besluit
Het gewicht van de zaak wordt tot uitdrukking gebracht in de wegingsfactor. Deze wegingsfactor dient in overeenstemming te zijn met de bewerkelijkheid en de gecompliceerdheid van de zaak en de daarmee verband houdende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener. Daarnaast dient het belang van de zaak in de wegingsfactor tot uitdrukking te komen.
De vergoeding blijft beperkt tot de kosten die belanghebbende redelijkerwijs in verband met de behandeling van het bezwaar heeft moeten maken.
Hiervoor gelden twee redelijkheidstoetsen:
Met deze onderverdeling wordt recht gedaan aan de inspanning die de rechtsbijstandverlener moet doen om een bezwaarschrift in te kunnen dienen.
Per definitie worden geen kosten vergoed voor het opstellen van een taxatierapport in de bezwaarfase. De bezwaarfase is bedoeld om de heffingsambtenaar in de gelegenheid te stellen de vastgestelde waarde aan de hand van het bezwaarschrift te heroverwegen. Bij deze heroverweging zal de gemeente gebruik maken van het waarderingsmodel waarmee alle objecten in de gemeente worden gewaardeerd. Indien een burger aangeeft dat de taxatiegegevens niet kloppen, zal een taxateur van de gemeente een en ander ter plaatse controleren. Een taxatierapport dat door belanghebbende wordt ingediend en waarin belanghebbende zijn vermoeden van een foute waardering onderbouwt, verandert niets aan de wijze waarop de gemeente de heroverweging verricht. Ook dan zal de gemeente zijn eigen taxateur de objectgegevens ter plaatse laten controleren en aan de hand van zijn bevindingen met het herwaarderingsmodel de waarde herbeoordelen. Een taxatieverslag voegt dus niets toe aan de behandeling van het bezwaar. (Zie ook Rechtbank Almelo 25 april 2012, nr. AWB 11/952).
Indien in uitzonderlijke gevallen toch een taxatierapport in de bezwaarprocedure wordt geaccepteerd, dient dit rapport te worden opgesteld door een taxateur die is ingeschreven in het SCVM register of bij de Stichting VastgoedCert, om kracht van een deskundigenrapport te hebben. Belanghebbende dient de heffingsambtenaar ervan te overtuigen, dat het door hem ingediende taxatierapport wel iets toevoegt aan de behandeling van het bezwaar.
Het aantal uren dat daadwerkelijk vergoed wordt en het uurtarief dat voor het taxatierapport vergoed wordt, zijn afhankelijk van de complexiteit van het object, de kwaliteit van het taxatierapport en de kwalificaties die nodig zijn om het rapport te kunnen opstellen. Uit jurisprudentie blijkt dat een tarief van € 50,00 inclusief BTW voor woningen en courante niet-woningen (tot ongeveer € 2.000.000,00 euro) tot maximaal € 96,00 voor de overige niet-woningen, reëel is.
Bezwaren kenmerken zich door een grote verscheidenheid, zowel in de gecompliceerdheid als in de bewerkelijkheid als in het belang voor de belanghebbende. De waarde van het object of de waardewijziging als gevolg van het bezwaar zijn niet altijd een goede indicatie van deze factoren. Een taxateur of een andere medewerker van het team WOZ kan door zijn/haar ervaring wel gemotiveerd aan de heffingsambtenaar aangeven waarom er kan worden afgeweken van de standaardfactor. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan massaal ingediende standaardbezwaren (factor beneden het gemiddelde) of zeer complexe bezwaren van niet-woningen (factor boven het gemiddelde).
Kosten worden alleen vergoed als ze ook werkelijk gemaakt zijn. Belanghebbende dient dit aan te tonen door het overleggen nota’s en betalingsbewijzen.