Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sittard-Geleen

Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSittard-Geleen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen
CiteertitelBeleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

incl. toelichting

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 1:3, vierde lid, Awb, art. 7:15 Awb en art. 2, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Besluit proceskosten bestuursrecht juncto onderdeel C.1. van de bij dat Besluit behorende bijlage;

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-07-2012nieuwe regeling

10-07-2012

Electronisch Gemeenteblad dd 25 juli 2012

DIS 100155

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen,

Gelet op art. 1:3, vierde lid, Awb, art. 7:15 Awb en art. 2, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Besluit proceskosten bestuursrecht juncto onderdeel C.1. van de bij dat Besluit behorende bijlage;

Besluit

vast te stellen de volgende:

Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen

Artikel 1 Toepassing

Deze beleidsregel is van toepassing op proceskostenvergoeding in bezwaarprocedures aangaande besluiten genomen door de gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, lid 2, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet (Heffingsambtenaar).

Artikel 2 Voorwaarden proceskostenvergoeding

De voorwaarden welke zijn genoemd in het tweede lid van artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht en in het Besluit proceskosten bestuursrecht zijn onverminderd van toepassing.

Artikel 3 Wegingsfactor: andere besluiten dan waardebeschikkingen

  • 1.

    Het gewicht van de zaak wordt beoordeeld als gemiddeld;

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als zeer lichtin de volgende situaties: zaken met betrekking tot onroerende zaakbelastingen voor zover deze betrekking hebben op de tenaamstelling voor woningen, zaken met betrekking tot afvalstoffenheffing, hondenbelasting, rioolheffing en parkeerbelastingen en kennelijk gegronde bezwaren;

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als licht in de volgende situaties: zaken met betrekking tot onroerende zaakbelastingen voor zover deze betrekking hebben op de tenaamstelling voor niet-woningen;

  • 4.

    In afwijking van het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als zwaar in de volgende situaties: zaken die ingewikkeld of complex zijn, waarbij het beoordelen van externe rapporten, uitgezonderd taxatierapporten, noodzakelijk is om tot een goed oordeel te komen;

  • 5.

    In afwijking van het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als zeer zwaar in de volgende situaties: zaken waarbij evident en aantoonbaar sprake is van een zeer gecompliceerde en/of bewerkelijke zaak.

Artikel 4 Wegingsfactor: waardebeschikkingen

  • 1.

    Het gewicht van de zaak wordt beoordeeld als gemiddeld tenzij het belang of de gecompliceerdheid van het bezwaar aanleiding geven tot het bepalen van een afwijkende wegingsfactor;

  • 2.

    Het belang van de zaak geeft aanleiding tot het bepalen van de wegingsfactor op:

    • A.

      zeer licht wanneer een waarde met een percentage tot 5% wordt verlaagd.

    • B.

      licht wanneer een waarde met een percentage tussen de 5% en 10% wordt verlaagd.

  • 3.

    De gecompliceerdheid van een bezwaar geeft aanleiding tot het bepalen van de wegingsfactor op:

    • A.

      A zeer licht wanneer een waarde wordt verminderd vanwege:

      • 1.

        de onjuiste registratie van een bijgebouw;

      • 2.

        een kenbare schrijffout in de beschikking/belastingaanslag;

      • 3.

        recidive;

      • 4.

        een marginaal onderbouwd bezwaarschrift;

      • 5.

        een verwijzing naar een eigen gerechtelijke procedure;

      • 6.

        een verwijzing naar een taxatierapport, door een deskundige opgemaakt in het kader van de wet WOZ, dat voldoet aan de daaraan te stellen eisen.

    • B.

      licht wanneer een waarde wordt verminderd vanwege:

      • 1.

        een onjuiste objectafbakening;

      • 2.

        een eigen transactie;

      • 3.

        een onjuist voortgangspercentage bij een object in aanbouw;

      • 4.

        een buiten het bezwaarschrift gelegen grond.

  • 4.

    Bij het bepalen van de wegingsfactor weegt de gecompliceerdheid zwaarder dan het belang.

Artikel 5 Vergoeding deskundige

  • 1.

    Een taxatieverslag is uitgesloten van proceskostenvergoeding. Toezending van, verwijzing naar of citeren uit een taxatierapport wordt door de heffingsambtenaar opgevat als onderdeel van het bezwaarschrift en komt daarmee niet zelfstandig voor vergoeding in aanmerking.

  • 2.

    Slechts in zeer uitzonderlijke situaties is in afwijking van het bepaalde in lid 1, een vergoeding voor het opstellen van een taxatieverslag in de bezwaarfase mogelijk. De maximaal te vergoeden bedragen zijn:

    • a.

      voor courante niet-woningen met een waarde ≤ € 2.000.000,00 en woningen een tijdsbesteding van ten hoogste drie uren, tegen een uurtarief van maximaal € 50,00, inclusief BTW.

    • b.

      voor overige niet-woningen, niet vallende onder 1, een tijdsbesteding van ten hoogste zes uren, tegen een uurtarief van maximaal € 96,00, inclusief BTW

Artikel 6 Gemotiveerd afwijken

De heffingsambtenaar kan afwijken van het gestelde in de artikelen 3, 4 en 5. In de beslissing op het bezwaar wordt deze afwijking uitdrukkelijk gemotiveerd.

Artikel 7 Ontheffing

Geen vergoeding wordt toegekend indien het bezwaar kan worden aangemerkt als een verzoek om ontheffing.

Artikel 8 Betaling

Op een daartoe strekkend verzoek van de heffingsambtenaar dienen binnen een door hem te stellen termijn nota’s en betalingsbewijzen te worden overlegd. De vergoeding wordt in eerste instantie verrekend met openstaande aanslagen. Indien er geen openstaande aanslagen zijn, wordt de vergoeding aan belastingschuldige uitbetaald op een door hem aangegeven bankrekeningnummer.

Artikel 9 Gedeeltelijke tegemoetkoming

Bij een gedeeltelijke tegemoetkoming aan het bezwaar geldt een kostenvergoeding naar rato van de tegemoetkoming.

Artikel 10 Citeertitel en in werking treding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen”.

Aldus vastgesteld op 10 juli 2012,

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

 

burgemeester

,

drs. G.J.M.Cox

secretaris

,

mr. J.H.J.Höppener

Toelichting beleidsregel proceskosten en wegingsfactoren bij vergoeding in de bezwaarfase belastingzaken 2012 gemeente Sittard-Geleen, dd. 10 juli 2012.

Algemeen

De Algemene wet bestuursrecht geeft belanghebbenden onder voorwaarden de mogelijkheid hun kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand vergoed te krijgen (artikel 7:15, lid 2). De kosten worden alleen vergoed, als het bestreden besluit herroepen wordt. In belastingprocedures geldt een gegrond verklaring, ook bijvoorbeeld een verlaging van de WOZ-waarde, als een herroeping van het bestreden besluit. Bij een ongegrond verklaring en een niet-ontvankelijk verklaring van het bezwaar worden nooit kosten vergoed. Tevens geldt dat de toekenning van het bezwaar het gevolg moet zijn van verwijtbaar handelen van de heffingsambtenaar. Indien het herroepen besluit is genomen op basis van onjuist verstrekte informatie van belanghebbende, vindt geen vergoeding plaats.

Artikel 2

Bij het bepalen van de hoogte van de proceskostenvergoeding is het Besluit proceskosten bestuursrecht van toepassing. Deze beleidsregel is een uitwerking van dit besluit

Gewicht:

Het gewicht van de zaak wordt tot uitdrukking gebracht in de wegingsfactor. Deze wegingsfactor dient in overeenstemming te zijn met de bewerkelijkheid en de gecompliceerdheid van de zaak en de daarmee verband houdende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener. Daarnaast dient het belang van de zaak in de wegingsfactor tot uitdrukking te komen.

Voorwaarden:

Om voor vergoeding in aanmerking te komen tellen drie criteria:

  • 1.

    het besluit moet herroepen worden, omdat het oorspronkelijke besluit inhoudelijk onjuist was;

  • 2.

    de herroeping vindt plaats wegens onrechtmatigheid van het besluit;

  • 3.

    de onrechtmatigheid is aan het bestuursorgaan te wijten.

Dubbele redelijkheidstoets.

De vergoeding blijft beperkt tot de kosten die belanghebbende redelijkerwijs in verband met de behandeling van het bezwaar heeft moeten maken.

Hiervoor gelden twee redelijkheidstoetsen:

  • 1.

    de inschakeling van iemand die beroepsmatig rechtsbijstand verleend moet redelijk zijn.

  • 2.

    de hoogte van de kosten moet redelijk zijn.

Artikel 3 en 4

Met deze onderverdeling wordt recht gedaan aan de inspanning die de rechtsbijstandverlener moet doen om een bezwaarschrift in te kunnen dienen.

Artikel 5

Lid 1

Per definitie worden geen kosten vergoed voor het opstellen van een taxatierapport in de bezwaarfase. De bezwaarfase is bedoeld om de heffingsambtenaar in de gelegenheid te stellen de vastgestelde waarde aan de hand van het bezwaarschrift te heroverwegen. Bij deze heroverweging zal de gemeente gebruik maken van het waarderingsmodel waarmee alle objecten in de gemeente worden gewaardeerd. Indien een burger aangeeft dat de taxatiegegevens niet kloppen, zal een taxateur van de gemeente een en ander ter plaatse controleren. Een taxatierapport dat door belanghebbende wordt ingediend en waarin belanghebbende zijn vermoeden van een foute waardering onderbouwt, verandert niets aan de wijze waarop de gemeente de heroverweging verricht. Ook dan zal de gemeente zijn eigen taxateur de objectgegevens ter plaatse laten controleren en aan de hand van zijn bevindingen met het herwaarderingsmodel de waarde herbeoordelen. Een taxatieverslag voegt dus niets toe aan de behandeling van het bezwaar. (Zie ook Rechtbank Almelo 25 april 2012, nr. AWB 11/952).

Lid 2

Indien in uitzonderlijke gevallen toch een taxatierapport in de bezwaarprocedure wordt geaccepteerd, dient dit rapport te worden opgesteld door een taxateur die is ingeschreven in het SCVM register of bij de Stichting VastgoedCert, om kracht van een deskundigenrapport te hebben. Belanghebbende dient de heffingsambtenaar ervan te overtuigen, dat het door hem ingediende taxatierapport wel iets toevoegt aan de behandeling van het bezwaar.

Het aantal uren dat daadwerkelijk vergoed wordt en het uurtarief dat voor het taxatierapport vergoed wordt, zijn afhankelijk van de complexiteit van het object, de kwaliteit van het taxatierapport en de kwalificaties die nodig zijn om het rapport te kunnen opstellen. Uit jurisprudentie blijkt dat een tarief van € 50,00 inclusief BTW voor woningen en courante niet-woningen (tot ongeveer € 2.000.000,00 euro) tot maximaal € 96,00 voor de overige niet-woningen, reëel is.

Geen vergoeding is mogelijk als:

  • a.

    het taxatierapport de kracht van een deskundigenrapport mist;

  • b.

    de taxateur ook optreedt als gemachtigde voor wat betreft het procesmatige deel van de bezwaarprocedure;

  • c.

    de waardepeildatum en/of de onderbouwingen ontbreken.

Artikel 6

Bezwaren kenmerken zich door een grote verscheidenheid, zowel in de gecompliceerdheid als in de bewerkelijkheid als in het belang voor de belanghebbende. De waarde van het object of de waardewijziging als gevolg van het bezwaar zijn niet altijd een goede indicatie van deze factoren. Een taxateur of een andere medewerker van het team WOZ kan door zijn/haar ervaring wel gemotiveerd aan de heffingsambtenaar aangeven waarom er kan worden afgeweken van de standaardfactor. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan massaal ingediende standaardbezwaren (factor beneden het gemiddelde) of zeer complexe bezwaren van niet-woningen (factor boven het gemiddelde).

Artikel 8

Kosten worden alleen vergoed als ze ook werkelijk gemaakt zijn. Belanghebbende dient dit aan te tonen door het overleggen nota’s en betalingsbewijzen.

Sittard-Geleen, 10 juli 2012.