Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de vaste commissies van de raad |
Citeertitel | Verordening op de vaste commissies van de raad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2005 | 13-01-2012 | nieuwe regeling | 28-11-2005 Officiële Mededelingen, 11-03-2009 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
fractie: een in de raad vertegenwoordigde groepering als bedoeld in artikel 82 lid 3 van de Gemeentewet;
Artikel 4 Samenstelling van de commissies
Iedere fractie draagt voor een commissie ten hoogste 3 leden en ten hoogste 3 plaatsvervangende leden voor. Een lid van een commissie neemt niet deel aan de vergadering van de commissie als hij zich doet vervangen door een plaatsvervangend lid. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande volzin wordt, overal waar in deze verordening verder sprake is van een lid van een commissie, daar tevens onder verstaan een plaatsvervangend lid dat als zodanig optreedt.
De raad kiest voor elke commissie uit zijn midden een voorzitter. Een voorzitter wordt benoemd voor een periode van twee jaar, waarna een evaluatie plaatsvindt. De voorzitters vervangen elkaar onderling. Voor die situaties dat de voorzitters elkaar niet kunnen vervangen kiest de raad uit zijn midden één of meer plaatsvervangende voorzitters. Zij zijn geen plaatsvervanger voor één specifieke commissie, maar vormen een "pool" van plaatsvervangende voorzitters. Waar in deze verordening verder sprake is van de voorzitter wordt daaronder tevens begrepen een plaatsvervangend voorzitter, voor zover deze met de waarneming van het voorzitterschap is belast.
Artikel 6 Werkwijze van de commissie
In dit schema worden in elke periode van ca. 4 weken voorafgaand aan een raadsvergadering de commissievergaderingen gepland. Overigens vergadert een commissie zo dikwijls als haar voorzitter zulks nodig oordeelt of indien tenminste drie leden, onder opgaaf van redenen, schriftelijk de wens daartoe te kennen geven. Een op initiatief van tenminste drie leden gewenste vergadering wordt uiterlijk binnen veertien dagen gehouden. De voorzitter stelt de datum vast.
Ten aanzien van een vergadering geldt het volgende:
tegelijkertijd met de oproeping brengt de commissiegriffier dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen worden - met uitzondering van de stukken waaromtrent geheimhouding op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuuris opgelegd - tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd;
de commissiegriffier draagt zorg voor het opstellen van een schriftelijk verslag van hetgeen ter vergadering aan de orde is geweest. De leden van de commissie, de voorzitter, de portefeuillehouders en de commissiegriffier hebben het recht een voorstel tot aanpassing van het verslag aan de commissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk is weergegeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van het verslag schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend;
Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college in staat is de vraag te beantwoorden, stelt de voorzitter hem daartoe in de gelegenheid. Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor de volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dat voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomst de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.
De commissievoorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten geclusterd aan het eind van de agenda agenderen. Over deze geclusterde agendapunten vindt geen beraadslaging plaats, enkel advisering. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer geclusterde agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.
De voorzitter van de commissie stelt na behandeling van elk agendapunt voor of sprake is van een bespreekstuk (na commissiebehandeling ook in de gemeenteraad te bespreken) of van een hamerstuk (tijdens commissiebehandeling afdoende besproken, niet meer in de gemeenteraad bespreken). De commissie beslist over dit voorstel.
De voorzitter en ieder commissielid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen. Over een voorstel van orde beslist de commissie terstond. Een voorstel van orde is aangenomen bij meerderheid van stemmen.
Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter alle aanwezige leden en de portefeuillehouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de portefeuillehouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. In de regel geeft de voorzitter geen gelegenheid tot tripliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.
De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar gehouden, behoudens in de gevallen als bedoeld in artikel 86 lid 1 van de Gemeentewet.
Het inzien van geheime stukken als bedoeld in artikel 86 lid 2 van de Gemeentewetgeschiedt overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid.
Artikel 13 Spreekrecht publiek
Toehoorders, die daartoe de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, worden voor zover het betreft geagendeerde onderwerpen, op een door de voorzitter te bepalen moment, voorafgaande aan de beraadslaging over dat onderwerp, in de gelegenheid gesteld kort en bondig ter zake van het betreffende onderwerp opmerkingen te
Onmiddellijk voorafgaand aan de rondvraag, als bedoeld in artikel 7 lid 5, worden toehoorders, die daartoe de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, in de gelegenheid gesteld kort en bondig opmerkingen te maken en vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda van de commissie geplaatst zijn.
De voorzitter kan de commissie voorstellen aan een lid van de commissie dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de toegang tot de vergadering te ontzeggen. Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd. Bij aanneming moet het lid de vergadering onmiddellijk verlaten. Bij weigerachtigheid doet de voorzitter hem verwijderen.
Artikel 18 In werking treden en citeertitel
De verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op die waarin zij is vastgesteld, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening op de vaste commissies van de raad zoals vastgesteld bij raadsbesluit op 22 februari 2001, nr. 5, gewijzigd bij raadsbesluit van 29 maart 2001 nr. 7 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 29 augustus 2002, nr.139.
Vastgesteld bij raadsbesluit van 28 november 2005.
Gewijzigd bij raadsbesluit van 7 november 2006 en 5 maart 2009.
De bij raadsbesluit van 7 november 2006 gewijzigde artikelen 4.1, 7.2, 7.8, 10.2 en 10.6 treden in werking op 1 januari 2007.
De bij raadsbesluit van 5 maart 2009, nr. 36 gewijzigde artikelen 7.3, 7.7, 7.8, 9, 10.6, 13.1 en 15 treden in werking één dag na bekendmaking.
Bekend gemaakt in de Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad op 11 maart 2009.