Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Simpelveld

Verordening ombudscommissie Simpelveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSimpelveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ombudscommissie Simpelveld
CiteertitelVerordening ombudscommissie Simpelveld
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Gemeentewet, art. 84
  3. Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13
  4. Gemeentewet, hoofdstuk Ivc
  5. Algemene wet bestuursrecht, titel 9.2
  6. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 6
  7. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 7
  8. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2015titel, art. 1:1, 1:4, 3:4, hoofdstuk 2

21-05-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 13-06-2014

R, 21-05-2014
15-06-201401-01-2015titel, art. 1:1, 1:4, 3:4, hoofdstuk 2

21-05-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 13-06-2014

R, 21-05-2014
12-07-201215-06-2014nieuwe regeling

28-06-2012

Weekblad d’r Troebadoer, 10-07-2012

R, 28-06-12

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening bezwaarschriften- en ombudscommissie Simpelveld

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Simpelveld;

 

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelezen het voorstel van het college;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht

gelet op hoofdstuk IVc van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de hoofdstukken 6 en 7 (bezwaar) en op hoofdstuk 9 (klachtbehandeling) van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Hoofdstuk 1 Commissie

Artikel 1:1 instelling en taak commissie

Er is een gemeentelijke ombudscommissie wier taak bestaat uit de behandeling van schriftelijke verzoeken om een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.

Artikel 1:2 Samenstelling en zittingsduur
  • 1.

    De commissie bestaat uit ten minste drie leden en een aantal plaatsvervangende leden

  • 2.

    Op voordracht van het college benoemt de raad de leden en plaatsvervangende leden voor de duur van zes jaar.

  • 3.

    De raad benoemt uit de leden de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter

  • 4.

    De voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Simpelveld.

  • 5.

    Op de commissie en ieder lid afzonderlijk zijn de artikelen 81q, derde en vierde lid, 81r, 81s, 81t en 81v van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 1:3 Secretaris
  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 1:4 Niet deelneming aan behandeling

De voorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klacht, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Hoofdstuk 2 Procedure behandeling bezwaarschriften

Artikel 2:1 Ingediend bezwaarschrift
  • [vervallen.]

Artikel 2:2 Geen bevoegdheid

[vervallen.]

Artikel 2:3 Uitoefening bevoegdheden

[vervallen.]

Artikel 2:4 Vooronderzoek
  • De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

Artikel 2:5 Hoorzitting
  • [vervallen.]

Artikel 2:6 Uitnodiging hoorzitting
  • [vervallen.]

Artikel 2:7 Quorum

[vervallen.]

Artikel 2:8 Openbaarheid zitting
  • [vervallen.]

Artikel 2:9 Schriftelijke verslaglegging
  • [vervallen.]

Artikel 2:10 Nader onderzoek
  • [vervallen.]

Artikel 2:11 Raadkamer en advies
  • [vervallen.]

Artikel 2:12 Uitbrengen advies en verdaging
  • [vervallen.]

Hoofdstuk 3 Procedure klachtbehandeling

Artikel 3:1 Procedure klachtbehandeling
  • 1.

    Een ieder heeft het recht de ombudscommissie schriftelijk te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.

  • 2.

    Het onderzoek en de behandeling van de klacht vindt plaats volgens het bepaalde in hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3:2 Bemiddeling
  • 1.

    De commissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2.

    De commissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 3:3 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
  • 1.

    De commissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2.

    Indien de commissie een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.

Artikel 3:4 Klacht over de bezwarencommissie

[vervallen.]

Hoofdstuk 4 Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 4:1 Evaluatie en jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen van de gemeente schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 4:2 Intrekking oude regeling

De Verordening commissie bezwaarschriften en externe klachtbehandeling wordt ingetrokken.

Artikel 4:3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bezwaarschriften- en ombudscommissie".

Artikel 4:4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 12 juli 2012.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 juni 2012

De voorzitter, De griffier,

mr. R. de Boer L.M.G. Wassenberg

De burgemeester, De secretaris,

mr. R. de Boer P.J.J.M. Schillings

De burgemeester,

mr. R. de Boer