Overheidsorganisatie | Gemeente Simpelveld |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening ombudscommissie Simpelveld |
Citeertitel | Verordening ombudscommissie Simpelveld |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2014 | 01-01-2015 | titel, art. 1:1, 1:4, 3:4, hoofdstuk 2 | 21-05-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 13-06-2014 | R, 21-05-2014 | |
12-07-2012 | 15-06-2014 | nieuwe regeling | 28-06-2012 Weekblad d’r Troebadoer, 10-07-2012 | R, 28-06-12 |
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Simpelveld;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
gelet op hoofdstuk IVc van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de hoofdstukken 6 en 7 (bezwaar) en op hoofdstuk 9 (klachtbehandeling) van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
Er is een gemeentelijke ombudscommissie wier taak bestaat uit de behandeling van schriftelijke verzoeken om een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
1. De commissie bestaat uit ten minste drie leden en een aantal plaatsvervangende leden
2. Op voordracht van het college benoemt de raad de leden en plaatsvervangende leden voor de duur van zes jaar.
3. De raad benoemt uit de leden de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter
4. De voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Simpelveld.
5. Op de commissie en ieder lid afzonderlijk zijn de artikelen 81q, derde en vierde lid, 81r, 81s, 81t en 81v van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
De voorzitters, de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een klacht, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
[vervallen.]
1. Een ieder heeft het recht de ombudscommissie schriftelijk te verzoeken een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
2. Het onderzoek en de behandeling van de klacht vindt plaats volgens het bepaalde in hoofdstuk 9, titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
1. De commissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
2. De commissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.
1. De commissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
2. Indien de commissie een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
[vervallen.]
De commissie brengt jaarlijks aan de bestuursorganen van de gemeente schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
De Verordening commissie bezwaarschriften en externe klachtbehandeling wordt ingetrokken.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening bezwaarschriften- en ombudscommissie".
Deze verordening treedt in werking op 12 juli 2012.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 juni 2012
De voorzitter, De griffier,
mr. R. de Boer L.M.G. Wassenberg
De burgemeester, De secretaris,
mr. R. de Boer P.J.J.M. Schillings
De burgemeester,
mr. R. de Boer