Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Regels Gelderland Sport 2012 |
Citeertitel | Regels Gelderland Sport 2012 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | subsidies, zorg en welzijn, recreatie |
Geen.
Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011, art. 1.2.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2013 | 08-11-2013 | Wijziging regeling | 28-05-2013 Provinciaal Blad, 2013/98 | zaaknummer 2013-008095 | |
12-12-2012 | 10-06-2013 | Wijziging regeling | 11-12-2012 Provinciaal Blad, 2012/205 | zaaknummer 2012-019440 | |
01-08-2012 | 12-12-2012 | Nieuwe regeling | 10-07-2012 Provinciaal Blad, 2012/114 | zaaknummer 2012-010404 |
Artikel 1 Definities / Begrippenlijst
Tweede ring van potentiële kernsporten: de sporten golf, gymnastiek, handbal, hockey, schaatsen (inclusief skeeleren), schermen, tennis, vrouwenvoetbal, waterpolo en zwemmen die zijn aangewezen door Provinciale Staten op 30 juni 2010 in het document Gelderland Sportland: Programma 2010-2016 (besluit PS2010-510; zaaknummer 2010-009055) als mogelijke toekomstige kernsport;
Hoofdstuk 1 vitale samenleving
Subsidie kan worden verstrekt voor:
activiteiten waarbij interventies uit de Interventiedatabase van het Loket Gezond Leven van het RIVM of van de Menukaart van het samenwerkingsverband Effectief Actief worden ingezet die zijn gericht op het bevorderen van sport en bewegen onder personen van 65 jaar en ouder en die in meer dan één gemeente worden uitgevoerd,
Paragraaf 3 Sport en gezondheid bij jeugd
Subsidie kan worden verstrekt voor:
activiteiten waarbij interventies uit de Interventiedatabase van het Loket Gezond Leven van het RIVM of van de Menukaart van het samenwerkingsverband Effectief Actief worden ingezet, die gericht zijn op het bevorderen van sport en bewegen bij personen die jonger zijn dan 18 jaar als onderdeel van een gezonde leefstijl en die in meer dan één gemeente worden uitgevoerd.
Hoofdstuk 2 Excellente prestaties
Paragraaf 1 Talentontwikkeling
Aanvragen kunnen alleen worden ingediend door de betreffende kernsportbond en door stichting Topsport Gelderland.
Hoofdstuk 3 Economische impact
Artikel 3.1.1 Topsportevenementen
Subsidie kan worden verstrekt voor de organisatie van nationale en internationale sportevenementen in de Gelderse kernsporten of potentiële kernsporten uit de tweede ring, met dien verstande dat:
Artikel 3.1.2 Regionale breedtesportevenementen
Subsidie kan worden verstrekt voor de organisatie van regionale breedtesportevenementen in de Gelderse kernsporten, met dien verstande dat:
Paragraaf 3 Vitale werknemers en potentiële werknemers
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten, gericht op verbetering/continuering van de gezondheid en vitaliteit van werknemers door middel van het inzetten van interventies uit de interventiedatabase van het Centrum Gezond Leven van het RIVM of van de Menukaart van het samenwerkingsverband Effectief Actief .
Artikel 1, onder s Het begrip economische activiteit is afkomstig uit het Europese mededingingsrecht. Dit recht, waarvan het Europese staatssteunrecht deel uitmaakt, is slechts op ondernemingen van toepassing. Ondernemingen zijn aldus het Europese Hof van Justitie entiteiten die economische activiteiten uitoefenen (Höfner-arrest C-41/90). Hieronder wordt verstaan " activiteiten van industriële of commerciële aard bestaande in het aanbieden van goederen en diensten op de markt". Indien derhalve subsidie ten behoeve van een niet-economische activiteit wordt verstrekt, valt deze steunmaatregel buiten de werking van het Europese mededingingsrecht.
Artikel 1, onder t Het begrip onrendabele top is opgenomen om Provinciale subsidies mogelijk te maken voor accommodaties die voornamelijk ter beschikking worden gesteld aan gebruikers die niet - economische activiteiten verrichten. Deze activiteiten worden daarbij verricht tegen een tarief dat ten hoogste kostprijs dekkend is. Middels de toevoeging van het vereiste van een onrendabele top kan de betreffende subsidiering eveneens buiten de werking van het Europese mededingsrecht blijven. Daarnaast geeft de onrendabele top inzicht in de mogelijke maximale benodigde subsidie.
Artikel 2.2.1, aanhef en onder a Subsidie wordt verstrekt voor de bouw van een topaccommodatie. De nieuw te bouwen topaccommodatie moet voldoen aan de in de betreffende tak van sport, door de betreffende sportbond, gestelde internationale wedstrijdeisen.
Artikel 2.2.1, aanhef en onder b Subsidie wordt verstrekt om bestaande accommodaties te verbouwen tot topaccommodaties. De verbouwing is derhalve gericht op het laten voldoen van een bestaande accommodatie aan de in de betreffende tak van sport, door de betreffende sportbond, gestelde wedstrijdeisen.
Artikel 2.2.2, eerste lid, aanhef en onder d, e en artikel 2.2.5, tweede lid De accommodaties moeten een maatschappelijke functie vervullen. Dit dient in het gebruik van de accommodaties tot uiting te komen. Er moet voor gebruikers die niet-economische activiteiten uitvoeren ruimte worden gemaakt. Daarbij kan aan het hobbymatig uitoefenen van sporten of aan het geven van lichamelijke opvoeding door scholen met een wettelijke onderwijstaak worden gedacht. Tevens moet het organiseren van elementen in de middels de subsidie gerealiseerde accommodatie mogelijk zijn. Verder dient er sprake te zijn van een onrendabele top. Deze onrendabele top is het gevolg van de inkomstenderving die ontstaat door het ter beschikking stellen van de accommodatie aan niet-economische gebruikers. Bovendien moeten deze gebruikers tegen ten hoogste kostprijs dekkende tarieven van de accommodatie gebruikmaken. Het subsidiebedrag mag de onrendabele top niet te boven gaan.
Artikel 2.2.2, tweede lid, aanhef en onder b Een multifunctionele breedtesportaccommodatie moet niet alleen kunnen voorzien in de maatschappelijke behoefte om te sporten, maar tevens huisvesting bieden aan ten minste twee andere publieke functies. Binnen welke categorie publieke functie, zoals opgesomd in artikel 1, aanhef en onder u, deze vallen is niet relevant. Ook wanneer twee functies binnen dezelfde categorie vallen is voldaan aan het vereiste van deze bepaling. Wel is op grond van artikel 2.2.2, eerste lid, onder c, vereist dat de publieke functies minimaal door twee gemeenten worden gebruikt. Dit geldt ook wanneer de aanvraag is ingediend door één gemeente. De gemeente zal in dat geval gebruikers voor de publieke functies in andere gemeenten moeten vinden. Een publieke functie wordt tevens beschouwd door twee gemeenten te worden gebruikt indien de gebruiker van een publieke functie zelf minimaal twee gemeenten bediend. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van de accommodatie door een middelbare school die bestemd is meerdere gemeenten te voorzien van voortgezet onderwijs.
Artikel 2.2.3 aanhef en lid 1 In artikel 2.2.3, lid 1, wordt omschreven welke kosten voor subsidie in aanmerking komen. Hieronder wordt ook begrepen de kosten voor voorzieningen die aard en nagelvast met de accommodatie zijn verbonden en nodig zijn voor de uitoefening van de specifieke functie van de accommodatie. De accommodaties dienen daarnaast tevens te kunnen voldoen aan de door de betreffende sportbonden gestelde eisen om aldaar wedstrijd- en breedtesporten te kunnen beoefenen. Artikel 2.2.4, aanhef en onder a Met deze subsidie wil de provincie de bouw van nieuwe sportaccommodaties stimuleren. Dit om een impuls te geven aan nieuw sportaanbod waardoor meer mensen gestimuleerd worden actief te gaan sporten. Het verbouwen van bestaande accommodaties komt derhalve niet voor subsidie in aanmerking. Ook het voorzien van bestaande accommodaties van een aanbouw is niet subsidiabel. Hierop bestaan echter uitzonderingen. Zo is gelet op artikel 2.2.1, aanhef en onder b, de verbouw van een accommodatie tot topaccommodatie toegestaan. Verder spreken we niet van een aanbouw wanneer deze naar haar aard en omvang de rol van hoofdvoorziening zal overnemen van de bestaande accommodatie.
Artikel 2.2.4, aanhef en onder b Het betreft hier enige subsidie vanuit een decentrale overheid, het Rijk of Europa.
Artikel 2.2.5 derde lid De subsidieaanvrager dient een realistisch onderbouwd bedrijfsplan te overleggen. Aan de hand van dit plan moet duidelijk worden voor welke kosten subsidie wordt aangevraagd. Daarnaast dienen deze kosten toetsbaar te zijn op marktconformiteit. Tevens dient toetsing van de onrendabele top mogelijk te zijn.
Artikel 2.2.5, vierde lid In het kader van transparantie en ter voorkoming van overcompensatie wordt de subsidieaanvrager verplicht om een gescheiden boekhouding of een ander monitoringssysteem te hanteren.
Artikel 2.2.6 Dit artikel tracht te voorkomen dat een onderneming zich achteraf verrijkt aan een deels met publieke middelen bekostigde accommodatie. Indien de subsidieontvanger een publiekrechtelijke rechtspersoon is kan Gedeputeerde Staten op verzoek besluiten af te zien van de terugbetaling van de extra inkomsten. Dit omdat deze middelen weer aangewend kunnen worden in het algemeen belang.