Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement GBA 2012 |
Citeertitel | Privacyreglement GBA 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2012 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 17-04-2012 Nieuwe Meerbode, 5-07-2012 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Aalsmeer 2012.
Het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Aalsmeer vast te stellen
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
• de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
• de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009, vastgesteld door de gemeenteraad;
• basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
• aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
• bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;
• verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde het college van burgemeester en wethouders;
• beheerder: de functionaris die onder de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;
• ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;
• afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
• binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente Aalsmeer (hieronder ook begrepen het regionale korps Politie);
• derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;
protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;
• telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.
Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd afdeling Vergunningen, handhaving & dienstverlening.
HOOFDSTUK 2 INHOUD VAN DE BEVOLKINGS-ADMINISTRATIE
Artikel 4 Categorieën van personen
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Aalsmeer.
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS
Artikel 8 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.
Artikel 9 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Artikel 10 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de Wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 11 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid De volgende dienstonderdelen van de gemeente Aalsmeer hebben toegang tot de basisadministratie:
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan systematisch gegevens worden verstrekt uit de GBA
Bijlage 4 Verstrekkingentabel (schema gegevensverstrekking GBA)
Bijlage 5 behorende bij het Privacyreglement GBA Aalsmeer 2012