Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Verordening fractieondersteuning

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening fractieondersteuning
CiteertitelVerordening fractieondersteuning
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGemeenteblad 2004-70

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-200404-03-2004nieuwe regeling

04-03-2004

Gemeenteblad 2004-70

Voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien)
15-05-200404-03-2004nieuwe regeling

04-03-2004

Gemeenteblad 2004-70

Voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien)

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening fractieondersteuning

De Raad van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien);

Gezien het advies van de commissie voor Bestuur en Veiligheid van 15 januari 2004;

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de hierna volgende Verordening fractieondersteuning.

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

fractie:

elke groepering in de gemeenteraad die ten tijde van het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad is geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet of die is gevormd naar aanleiding van een mededeling van een lid van de raad overeenkomstig artikel 7, derde lid, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad;

b.

tegemoetkoming:

het bedrag waar de fractie jaarlijks maximaal aanspraak op kan maken en dat bestaat uit de vaste component per fractie en de variabele component per lid als bedoeld in artikel 4 van deze verordening.

Artikel 2

Van gemeentewege wordt jaarlijks op aanvraag een tegemoetkoming verstrekt voor de kosten die de fractie maakt voor ondersteuning bij de werkzaamheden ter vervulling van haar volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol.

Artikel 3
  • 1.

    De tegemoetkoming dient uitsluitend ter bestrijding van personele, materiële en andere kosten die verband houden met ondersteuning bij de werkzaamheden van de fractie.

  • 2.

    De tegemoetkoming mag niet worden aangewend voor:

    • a.

      uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen;

    • b.

      bijdragen aan politieke partijen dan wel met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestatie (goederen en/of diensten) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde declaratie;

    • c.

      uitgaven welke bestreden dienen te worden uit de vergoedingen die de leden ingevolge de Gemeentewet ontvangen;

    • d.

      uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

    • e.

      giften;

    • f.

      buitenlandse reizen;

    • g.

      (her)verkiezing van raadsleden.

  • 3.

    Voor alle uitgaven geldt, dat deze afdoende zijn afgedekt door onderliggende bescheiden en/of dat daarbij de functionele aanleiding is aangegeven en/of dat het duidelijk is dat deze uitgaven betrekking hebben op activiteiten ten behoeve van de Rotterdamse fractie.

Artikel 4
  • 1.

    Burgemeester en wethouders bevorderen dat op de begroting jaarlijks een bedrag wordt opgenomen voor fractieondersteuning.

  • 2.

    Dit bedrag is ten minste het bedrag van de tegemoetkoming in het lopende jaar, vermeerderd met de verhoging van de salarissen in de sector gemeenten, tenzij de raad aan het college verzoekt een ander bedrag op de begroting te reserveren.

  • 3.

    De tegemoetkoming wordt verdeeld in een vaste component en een variabele component in de verhouding ¼ en ¾.

  • 4.

    De vaste component wordt gelijkelijk verdeeld over de fracties die zijn gevormd op basis van de uitslag van de laatst gehouden verkiezingen voor de leden van de gemeenteraad en zijn geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet.

  • 5.

    Van het voor de variabele component beschikbare bedrag komt 1/45 deel aan de fractie toe voor ieder lid dat de fractie telt.

Artikel 5

De raad kan nadere regels stellen ten aanzien van:

  • -

    de wijze waarop de uitbetaling, bedoeld in het vorige lid, plaatsvindt;

  • -

    de wijze waarop en de eventuele voorwaarden waaronder een fractie verantwoording aflegt over de besteding van de tegemoetkoming;

  • -

    de wijze waarop terugbetaling plaatsvindt van het in een boekjaar niet uitgegeven deel van de tegemoetkoming;

  • -

    de omvang en samenstelling van de reserve.

Artikel 6
  • 1.

    Bij splitsing van een fractie tijdens een zittingsperiode kan voor de ondersteuning van de bij de splitsing betrokken fracties samen geen hogere bijdrage worden verleend dan het voor de oorspronkelijke fractie geldende maximumbedrag.

  • 2.

    Bij splitsing kan de nieuw gevormde fractie aanspraak maken op maximaal de variabele component als bedoeld in het derde lid van artikel 4 voor elk lid van de nieuwe fractie.

  • 3.

    De nieuwe fractie kan geen aanspraak maken op de door de fractie in de oude samenstelling opgebouwde egalisatiereserve.

Artikel 7
  • 1.

    Indien een fractie als gevolg van verkiezingen uit de raad verdwijnt, houdt de tegemoetkoming op met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling aantreedt.

  • 2.

    De reserve die een in het eerste lid bedoelde fractie heeft opgebouwd moet worden teruggestort in de gemeentekas, met uitzondering van het gedeelte van de reserve dat moet worden aangewend voor de afhandeling van de personele verplichtingen.

Artikel 8

Indien in strijd wordt gehandeld met het bepaalde in artikel 3 of indien niet voldaan wordt aan de ingevolge artikel 5 opgestelde uitvoeringsregels, heeft de raad de bevoegdheid de in het geding zijnde uitgaven terug te vorderen dan wel te verrekenen met de tegemoetkoming voor het volgende jaar.

Artikel 9
  • 1.

    De fracties dienen gebruik te maken van een rechtspersoon voor de ontvangst van de tegemoetkoming en het in dienst nemen van medewerkers.

  • 2.

    De statuten van de rechtspersoon worden aan de raad ter kennisneming toegezonden.

Artikel 10

De raad kan nadere regels stellen over de registratie van fractiemedewerkers.

Artikel 11
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 januari 2004.

  • 2.

    De Verordening voorzieningen fracties 1998 (Gemeenteblad 1998, nummer 94) blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende bijdragen en de definitieve afrekening van die bijdragen.

  • 3.

    De Verordening tegemoetkoming fractiekosten (Gemeenteblad 1994 nummer 81) blijft van toepassing ten aanzien van op basis van die verordening verleende bijdragen en de definitieve afrekening van die bijdragen.

Artikel 12

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening fractieondersteuning.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 4 maart 2004.

De Griffier

K.D.Handstede

De Voorzitter

I.W.Opstelten

Toelichting bij de Verordening fractieondersteuning

Artikel 1

In artikel 1 worden de belangrijkste begrippen uit de verordening gedefinieerd.

Artikel 2

In artikel 2 is aangegeven dat de tegemoetkoming op aanvraag verstrekt wordt. De eisen die aan de aanvraag gesteld worden zijn aangegeven in de op basis van artikel 5 vastgestelde uitvoeringsregels.

Artikel 3

Hoewel duidelijk aangegeven kan worden waar de tegemoetkoming niet voor gebruikt mag worden, kan voor de wel toegestane besteding van de tegemoetkoming niet meer dan een indicatie gegeven worden.

De tegemoetkoming is in ieder geval bestemd voor de uitgaven die samenhangen met 1 fte administratieve ondersteuning per fractie en 0,4 fte beleidsondersteuning per raadslid.

De tegemoetkoming is niet bedoeld voor uitgaven die raadsleden geacht worden te voldoen uit hun inkomsten ex artikel 95 van de Gemeentewet. Ingevolge artikel 95 van de Gemeentewet ontvangen de raadsleden namelijk een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in hun kosten. Uit dit bedrag moeten de raadsleden hun individuele kosten zoals kosten van reizen binnen de gemeente, parkeergelden, lunches, diners, telefoongesprekken, porti en representatie voldoen.

Verder is in artikel 3 aangegeven dat de tegemoetkoming bestemd is voor gemaakte kosten. Dit betekent dat het niet is toegestaan om de tegemoetkoming aan te wenden voor giften, bijdragen aan politieke partijen, leningen e.d.

De tegemoetkoming kan wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld de navolgende kosten:

  • -

    personeelskosten; het betreft zowel de kosten van medewerkers die op basis van een arbeidscontract als de kosten van medewerkers die op basis van een overeenkomst tot het verrichten van enkele diensten voor de fractie werken. Ook de kosten van personeelsbeheer en personeelsadministratie behoren bij deze kostenpost;

  • -

    kosten van kantoorbehoeften (papier, schrijfmaterialen);

  • -

    verzekeringen;

  • -

    kosten die verband houden met het oprichten en instandhouden van de rechtspersoon (met uitzondering van een vergoeding voor de bestuursleden van de rechtspersoon, dat is nadrukkelijk niet toegestaan);

  • -

    telefoonkosten;

  • -

    administratiekosten;

  • -

    representatiekosten.

Voor alle kosten geldt dat het om kosten moet gaan die door de fractie ten behoeve van het raadswerk gemaakt worden.

In de praktijk is gebleken dat het onderscheid tussen fractiebelang en partijbelang niet altijd goed is te maken. Vaak is sprake van zgn. gemengde kosten. Te denken valt aan het opzetten van informatieve websites door fracties, waarbij sprake kan zijn van zowel een fractiebelang als een partijbelang. Deze gemengde kosten kunnen (volledig) bekostigd worden uit de tegemoetkoming.

De bovenstaande opsomming is geen limitatieve, maar biedt slechts inzicht in wat als declarabele fractiekosten beschouwd kan worden. Mochten zich kosten voordoen die niet in bovenstaande lijst voorkomen, dan kan de mogelijkheid van vergoeding van die kosten aan de raad voorgelegd worden.

Artikel 4

De vergoeding bestaat uit een vaste en een variabele component.

Artikel 5

In artikel 5 zijn de onderwerpen aangegeven waarover de raad nadere regels kan stellen.

Artikel 6

Het is denkbaar dat de samenstelling van een fractie tijdens een zittingsperiode van de raad wijzigt. Gemeenteraadsleden kunnen bijvoorbeeld uit hun fractie treden en zelfstandig verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie in de gemeenteraad. Voor die situaties is in artikel 6 geregeld dat die raadsleden slechts aanspraak kunnen maken op de variabele component voor de ondersteuning bij hun raadswerkzaamheden.

De door de fractie in de oorspronkelijke samenstelling opgebouwde reserve komt bij splitsing niet voor verdeling in aanmerking.

Artikel 7

Voor de fractie die ten gevolge van verkiezingen uit de gemeenteraad verdwijnt, houdt de tegemoetkoming voor bijstand bij haar raadswerkzaamheden op met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling voor het eerst bij elkaar komt. Met die fractie zal vervolgens, overeenkomstig de ingevolge artikel 5 opgestelde uitvoeringsregels, afgerekend worden.

In het tweede lid is expliciet aangegeven dat eventueel opgebouwde reserves teruggestort moeten worden in de gemeentekas, behoudens het bedrag dat nodig is voor de financiële afwikkeling van de personele lasten.

Artikel 8

In artikel 8 zijn de sanctiemogelijkheden aangegeven die de raad kan hanteren voor het geval de fractie niet handelt conform de uitvoeringsregels (bijvoorbeeld de verantwoording wordt niet tijdig of volledig ingediend, de teveel ontvangen voorschotten worden niet tijdig of volledig terugbetaald) of wanneer uitgaven gedaan worden waar de tegemoetkoming niet voor bedoeld is.

Artikel 9

In artikel 9 is vastgelegd dat uitbetaling van de tegemoetkoming geschiedt aan een rechtspersoon om te voorkomen dat de tegemoetkoming gefiscaliseerd wordt voor de vermogensrendementsheffing. Voorts geldt de eis van een rechtspersoon voor het in dienst nemen van personeel. Met deze bepaling is de rechtszekerheid van de fractiemedewerkers beter geregeld.

Artikel 10

Er bestaat momenteel al een lijst met geregistreerde fractiemedewerkers bij de griffier. Artikel 10 biedt de mogelijkheid om dat door nadere regelgeving te formaliseren.

Artikel 11

In artikel 11 is de inwerkingtreding van de verordening geregeld.

De uitvoerende bevoegdheden gaan per 1 januari 2004 over van het college naar de griffier, namens de raad. De afrekening en afwikkeling van de boekjaren tot en met 2002 blijft in handen van het college.