Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Gemeenteblad 2004-70 |
Geen.
Gemeentewet, art. 33
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2004 | 04-03-2004 | nieuwe regeling | 04-03-2004 Gemeenteblad 2004-70 | Voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien) | |
15-05-2004 | 04-03-2004 | nieuwe regeling | 04-03-2004 Gemeenteblad 2004-70 | Voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien) |
De Raad van de gemeente Rotterdam,
Gelezen het voorstel van het presidium van 20 november 2003 en 7 januari 2004, O4GR640; raadsstuk 2004-248 (herzien);
Gezien het advies van de commissie voor Bestuur en Veiligheid van 15 januari 2004;
gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;
vast te stellen de hierna volgende Verordening fractieondersteuning.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Van gemeentewege wordt jaarlijks op aanvraag een tegemoetkoming verstrekt voor de kosten die de fractie maakt voor ondersteuning bij de werkzaamheden ter vervulling van haar volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol.
Indien in strijd wordt gehandeld met het bepaalde in artikel 3 of indien niet voldaan wordt aan de ingevolge artikel 5 opgestelde uitvoeringsregels, heeft de raad de bevoegdheid de in het geding zijnde uitgaven terug te vorderen dan wel te verrekenen met de tegemoetkoming voor het volgende jaar.
Toelichting bij de Verordening fractieondersteuning
In artikel 1 worden de belangrijkste begrippen uit de verordening gedefinieerd.
In artikel 2 is aangegeven dat de tegemoetkoming op aanvraag verstrekt wordt. De eisen die aan de aanvraag gesteld worden zijn aangegeven in de op basis van artikel 5 vastgestelde uitvoeringsregels.
Hoewel duidelijk aangegeven kan worden waar de tegemoetkoming niet voor gebruikt mag worden, kan voor de wel toegestane besteding van de tegemoetkoming niet meer dan een indicatie gegeven worden.
De tegemoetkoming is in ieder geval bestemd voor de uitgaven die samenhangen met 1 fte administratieve ondersteuning per fractie en 0,4 fte beleidsondersteuning per raadslid.
De tegemoetkoming is niet bedoeld voor uitgaven die raadsleden geacht worden te voldoen uit hun inkomsten ex artikel 95 van de Gemeentewet. Ingevolge artikel 95 van de Gemeentewet ontvangen de raadsleden namelijk een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in hun kosten. Uit dit bedrag moeten de raadsleden hun individuele kosten zoals kosten van reizen binnen de gemeente, parkeergelden, lunches, diners, telefoongesprekken, porti en representatie voldoen.
Verder is in artikel 3 aangegeven dat de tegemoetkoming bestemd is voor gemaakte kosten. Dit betekent dat het niet is toegestaan om de tegemoetkoming aan te wenden voor giften, bijdragen aan politieke partijen, leningen e.d.
De tegemoetkoming kan wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld de navolgende kosten:
personeelskosten; het betreft zowel de kosten van medewerkers die op basis van een arbeidscontract als de kosten van medewerkers die op basis van een overeenkomst tot het verrichten van enkele diensten voor de fractie werken. Ook de kosten van personeelsbeheer en personeelsadministratie behoren bij deze kostenpost;
Voor alle kosten geldt dat het om kosten moet gaan die door de fractie ten behoeve van het raadswerk gemaakt worden.
In de praktijk is gebleken dat het onderscheid tussen fractiebelang en partijbelang niet altijd goed is te maken. Vaak is sprake van zgn. gemengde kosten. Te denken valt aan het opzetten van informatieve websites door fracties, waarbij sprake kan zijn van zowel een fractiebelang als een partijbelang. Deze gemengde kosten kunnen (volledig) bekostigd worden uit de tegemoetkoming.
De bovenstaande opsomming is geen limitatieve, maar biedt slechts inzicht in wat als declarabele fractiekosten beschouwd kan worden. Mochten zich kosten voordoen die niet in bovenstaande lijst voorkomen, dan kan de mogelijkheid van vergoeding van die kosten aan de raad voorgelegd worden.
De vergoeding bestaat uit een vaste en een variabele component.
In artikel 5 zijn de onderwerpen aangegeven waarover de raad nadere regels kan stellen.
Het is denkbaar dat de samenstelling van een fractie tijdens een zittingsperiode van de raad wijzigt. Gemeenteraadsleden kunnen bijvoorbeeld uit hun fractie treden en zelfstandig verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie in de gemeenteraad. Voor die situaties is in artikel 6 geregeld dat die raadsleden slechts aanspraak kunnen maken op de variabele component voor de ondersteuning bij hun raadswerkzaamheden.
De door de fractie in de oorspronkelijke samenstelling opgebouwde reserve komt bij splitsing niet voor verdeling in aanmerking.
Voor de fractie die ten gevolge van verkiezingen uit de gemeenteraad verdwijnt, houdt de tegemoetkoming voor bijstand bij haar raadswerkzaamheden op met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling voor het eerst bij elkaar komt. Met die fractie zal vervolgens, overeenkomstig de ingevolge artikel 5 opgestelde uitvoeringsregels, afgerekend worden.
In het tweede lid is expliciet aangegeven dat eventueel opgebouwde reserves teruggestort moeten worden in de gemeentekas, behoudens het bedrag dat nodig is voor de financiële afwikkeling van de personele lasten.
In artikel 8 zijn de sanctiemogelijkheden aangegeven die de raad kan hanteren voor het geval de fractie niet handelt conform de uitvoeringsregels (bijvoorbeeld de verantwoording wordt niet tijdig of volledig ingediend, de teveel ontvangen voorschotten worden niet tijdig of volledig terugbetaald) of wanneer uitgaven gedaan worden waar de tegemoetkoming niet voor bedoeld is.
In artikel 9 is vastgelegd dat uitbetaling van de tegemoetkoming geschiedt aan een rechtspersoon om te voorkomen dat de tegemoetkoming gefiscaliseerd wordt voor de vermogensrendementsheffing. Voorts geldt de eis van een rechtspersoon voor het in dienst nemen van personeel. Met deze bepaling is de rechtszekerheid van de fractiemedewerkers beter geregeld.
Er bestaat momenteel al een lijst met geregistreerde fractiemedewerkers bij de griffier. Artikel 10 biedt de mogelijkheid om dat door nadere regelgeving te formaliseren.