Organisatie | Leerdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening gemeente Leerdam 2012 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening gemeente Leerdam 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Besluitvorming door college en afdelingshoofd
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2012 | 22-07-2020 | nieuwe regeling | 24-05-2012 Het Kontakt, onbekend |
De raad van de gemeente Leerdam,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 maart 2012,
het gewenst is om artikel 1.2. aan te vullen met het beleidsterrein WMO-raad;
het gewenst is om artikel 1.5 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Leerdam 2006 zodanig te wijzigen dat “de gemeenteraad jaarlijks vóór 1 augustus voor het eerstvolgende boekjaar een subsidieprogramma vaststelt in plaats van vóór 1 juni;
dat het gewenst is om in artikel 4.2 van de Algemene Subsidieverordening op nemen dat het college kan besluiten om de administratieve lasten voor instellingen / verenigingen en voor de gemeente te verminderen door subsidies tot en met € 1.500,- direct bij toekenning definitief vast te stellen;
gelet op bepalingen in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
Awb: de Algemene wet bestuursrecht;
subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:21 Awb, inhoudende de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor de aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;
subsidieplafond: het subsidieplafond, zoals bedoeld in artikel 4.22 Awb;
begrotingsvoorbehoud: een voorbehoud op het verlenen van een subsidie in de zin van artikel 4:34 van de Awb;
Artikel 1.2 Reikwijdte van de algemene subsidieverordening
Afdeling 4.2.8 van de Algemene wet bestuursrecht, inclusief artikel 4:71 Awb, is van toepassing op per boekjaar verstrekte subsidies aan instellingen die een of meerdere beroepskrachten in dienst hebben.
Artikel 4:24 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing.
Artikel 1.3 Inhoudelijk subsidiebeleid
In aanvulling op de algemene subsidieverordening stelt de raad het volgende vast:
Artikel 1.4 Beleidskader Subsidies
Eenmaal in de vier jaar stelt de raad een Beleidskader Subsidies vast. Hierin zijn de beleidsdoelstellingen en het te verwachten maatschappelijk effect opgenomen.
Hoofdstuk 2 Verplichtingen van de subsidieontvanger en bepalingen betreffende de financiën van de subsidieontvanger
Artikel 2.2 Aanvullende verplichtingen subsidieontvanger
Het college kan naast de bepalingen in deze verordening aanvullende verplichtingen opleggen als bedoeld in artikel 4:37 Awb punt d, e en g inzake:
Een aanvraag voor een subsidie dient voor 1 oktober voorafgaand aan het boekjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, schriftelijk te worden ingediend bij het college. Van deze termijn kan worden afgeweken indien de raad dit in het subsidieprogramma vaststelt.
Artikel 3.3 Periodieke en jaarlijkse gegevens bij een aanvraag voor een budgetsubsidie
Bij een aanvraag voor een budgetsubsidie dient het volgende overlegd te worden:
Artikel 4.1 Beschikking tot subsidieverlening
Ter uitvoering van de beschikking tot budgetsubsidieverlening wordt een overeenkomst tussen de gemeente en de subsidieontvanger overeengekomen, waarin de subsidieontvanger zich verplicht om de activiteiten te verrichten en de overeengekomen producten en prestaties te leveren waarvoor de subsidie is verleend.
Artikel 4.2 Termijn afhandeling
Het college beschikt op aanvragen om een budgetsubsidie en activiteitensubsidie op uiterlijk 31 december voorafgaande van het boekjaar waarvoor subsidie is aangevraagd.
De subsidieverlening kan naast de in artikel 4:25, 4:34 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen geweigerd worden indien:
Hoofdstuk 6 Subsidievaststelling
De beschikking tot subsidievaststelling vermeldt het vastgestelde subsidiebedrag en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag onder verrekening van voorschotten.
Artikel 6.3 Gegevens bij de aanvraag tot vaststelling van een budgetsubsidie
De aanvraag tot subsidievaststelling van een budgetsubsidie gaat vergezeld van:
Artikel 6.5 Beschikking tot subsidievaststelling
Het college kan op grond van artikel 4:46, tweede lid Awb, de subsidie lager vaststellen indien:
Artikel 6.6 Ambtshalve vaststelling
Indien een aanvraag tot vaststelling als bedoeld in artikel 6.2 tot en met 6.4 van deze verordening uitblijft, kunnen burgemeester en wethouders, nadat de instelling eenmaal schriftelijk is gemaand tot indienen, besluiten tot ambtshalve vaststelling als bedoeld in artikel 4:47 Awb.
Het college kan in individuele gevallen voor één of meer subsidieverplichtingen van de subsidieaanvrager of de subsidieontvanger ontheffing verlenen van deze verordening.
Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken in gevallen waarin deze verordening niet voorziet of tot onbillijkheid leidt.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht is in beginsel een wettelijk voorschrift (= verordening) vereist dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. In de algemene subsidieverordening worden de elementen van de subsidieverhouding geregeld, die gemeenschappelijk zijn aan elke subsidie. De verordening bevat voornamelijk de formele regels over de rechten en plichten van enerzijds de gemeente en anderzijds de subsidieontvanger.
Reikwijdte van de algemene subsidieverordening
In artikel 1.2, eerste lid sub b worden de beleidsterreinen opgesomd waarvoor sprake is van subsidieverstrekking. De opsomming is niet uitputtend. De raad kan andere beleidsterreinen aanwijzen waarop de algemene subsidieverordening van toepassing is. Zie lid 2 van dit artikel.
Subsidie als beleidsinstrument
Daar de gemeente Leerdam meer accent wil leggen op subsidie als beleidsinstrument om sturing te geven aan de uitvoering van het gemeentelijk beleid, stelt de raad in aanvulling op de algemene subsidieverordening het Beleidskader Subsidies en het subsidieprogramma vast. Dit kader en dit programma zijn als volgt te typeren:
Beleidskader Subsidies: Eenmaal in de vier jaar stelt de raad een Beleidskader Subsidies vast. Hierin zijn de gemeentelijk visie, de te realiseren beleidsdoelstellingen en het te verwachten maatschappelijk effect opgenomen.
Subsidieprogramma: In aanvulling op het Beleidskader Subsidies stelt de raad jaarlijks een subsidieprogramma vast. Instellingen kunnen subsidie aanvragen voor activiteiten die bijdragen aan de in het subsidieprogramma opgenomen specifieke doelen of producten.
Referentiekader voor het verstrekken van subsidie
Een subsidieaanvraag wordt getoetst aan de hand van de volgende zaken:
Er zijn in de verordening twee soorten subsidies:
• Ad a. budgetsubsidie: alleen instellingen met beroepskrachten in dienst kunnen in aanmerking komen voor een budgetsubsidie. De gemeente geeft in het jaarlijks door de raad vast te stellen subsidieprogramma aan welke doelstellingen zij wenst te realiseren en pleegt hiertoe overleg met de betrokken instellingen. De gemeente wil derhalve inhoudelijk sturen. Instellingen kunnen subsidie aanvragen voor activiteiten die bijdragen aan de in het subsidieprogramma opgenomen doelstellingen.
Door middel van het ondertekenen van een uitvoeringsovereenkomst verplicht de subsidieontvanger zich om de activiteiten te verrichten en de overeengekomen producten en prestaties te leveren waarvoor de subsidie is verleend.
• Ad b. activiteitensubsidie: de gemeente geeft in het jaarlijks door de raad vast te stellen subsidieprogramma aan welke activiteiten zij wenst te stimuleren De gemeente wil slechts op (hoofdlijnen) sturen. Organisaties kunnen subsidie aanvragen voor activiteiten die bijdragen aan de in het subsidieprogramma opgenomen doelstellingen.
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen uit deze verordening met betrekking tot het verlenen van een activiteitensubsidie (zie artikel 3.4 lid 2). Er kan dan bijvoorbeeld worden afgeweken van de indieningtermijn als bedoeld in artikel 3.2. Deze bepaling is in de verordening opgenomen omdat gedurende een jaar geld beschikbaar kan komen: een hogere overheid kan bijvoorbeeld besluiten om financiële middelen beschikbaar te stellen voor gemeenten. Deze financiële middelen dienen overigens wel ingezet te worden passend binnen de doelstellingen van het gemeentelijk subsidiebeleid. Zoals in artikel 1.5 lid 3 staat vermeld, dient in een dergelijk geval het subsidieplafond door de raad te worden verhoogd.
Wel of niet van toepassing verklaren van onderdelen van de Awb
Afdeling 4.2.8 van de Algemene wet bestuursrecht, inclusief artikel 4:71 Awb, wordt van toepassing verklaard op per boekjaar verstrekte subsidies aan instellingen die een of meerdere beroepskrachten in dienst hebben. Het van toepassing verklaren van deze afdeling is met name van belang omdat er dan een meldingsplicht is inzake tekorten of overschrijdingen en omdat er dan toestemming van het bestuursorgaan nodig is voor rechtshandelingen van de subsidieontvanger.
Artikel 4:24 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing. Het niet van toepassing verklaren van dit artikel leidt ertoe dat de gemeente niet wordt verplicht om ten minste eenmaal in de vijf jaren een evaluatieverslag inzake de subsidies te maken.
In het jaarlijks door de raad vast te stellen subsidieprogramma wordt per beleidsterrein de indexering aangegeven. De wijze van indexeren staat dus niet in deze verordening vermeld. De indexering kan per beleidsterrein verschillen; bijvoorbeeld daar waar het regionale instellingen betreft, kan de indexering in regionaal verband vastgesteld worden.