Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsvoorschriften subsidieverstrekking |
Citeertitel | Uitvoeringsvoorschriften subsidieverstrekking |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 van de wet Arhi door de fusie van de gemeente Alkmaar met de gemeente Graft-De Rijp en de gemeente Schermer in 2015.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 18-11-2008 Officiële Mededelingen, 15-07-2009 | Onbekend. |
Hoofdstuk 1: Aanvullende bepalingen bij titel 4.2 Subsidies van de Algemene Wet Bestuursrecht en de Kaderverordening subsidieverstrekking Gemeente Alkmaar
Deze uitvoeringsvoorschriften zijn van toepassing op alle subsidies, die de gemeente verstrekt tenzij het college anders bepaalt.
Artikel 9 beoordeling subsidieaanvraag
Naast hetgeen daaromtrent is bepaald in de artikelen 4:30, 4:31 en 4:32 van de Algemene wet bestuursrecht, kan het besluit tot subsidieverstrekking eisen bevatten welke worden gesteld aan de hoogte van de contributie van leden van de organisatie en/of de bijdragen van deelnemers aan activiteiten.
Artikel 14 beoordeling subsidieaanvraag; subsidieverlening
Naast hetgeen daaromtrent is bepaald in de artikelen 4:30, 4:31 en 4:32 van de Algemene wet bestuursrecht, kan het besluit tot subsidieverlening eisen bevatten met betrekking tot:
Artikel 15 wijziging activiteiten
Indien een organisatie gedurende het subsidietijdvak de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet uitvoert of kan uitvoeren en in de plaats daarvan het subsidie wil aanwenden voor andere activiteiten, dient zij daarvoor goedkeuring te verkrijgen van het college. Daartoe dient de organisatie tijdig een schriftelijk verzoek bij het college is.
Artikel 17 verzoek het subsidie vast te stellen
Een organisatie aan welke subsidie is verleend, dient uiterlijk voor 1 juni van het jaar, volgend op het subsidietijdvak, het verzoek om vaststelling van het subsidie bij het college in. Dat verzoek gaat vergezeld van een verslag van de in het boekjaar verrichte activiteiten, alsmede een door het bestuur gewaarmerkte jaarrekening. De jaarrekening dient minimaal te omvatten een staat van baten en lasten, een balans en toelichtingen daarop.
De jaarrekening moet op dezelfde wijze zijn ingericht als de bij het verzoek om subsidie overgelegde begroting. De jaarrekening dient vergezeld te gaan van een verklaring van getrouwheid van een registeraccountant dan wel van een accountant administratieconsulent met certificerende bevoegdheid, waaruit tevens het oordeel blijkt dat subsidies rechtmatig zijn besteed.
Artikel 19 inrichting administratie
Door ons aangewezen ambtenaren of derden deskundigen hebben desgevraagd inzage in de boeken en bescheiden, daaronder begrepen adviezen van externe deskundigen. Zij ontvangen alle inlichtingen, welke voor een juiste uitoefening van hun functie in het algemeen en voor de beoordeling van de uitvoering van de activiteiten in het bijzonder nodig zijn.
§ 3 BELEIDSGESTUURDE SUBSIDIES
Artikel 24 verzoek het subsidie vast te stellen
De jaarrekening moet op dezelfde wijze zijn ingericht als de bij het verzoek om subsidie overgelegde begroting. De jaarrekening dient vergezeld te gaan van een verklaring van getrouwheid van een registeraccountant dan wel van een accountant administratieconsulent met certificerende bevoegdheid, waaruit tevens het oordeel blijkt dat subsidies rechtmatig zijn besteed.
Artikel 25 subsidievaststelling
Het college stelt aan de hand van de door de organisatie geleverde rapportages, overige bescheiden en van waarnemingen van door ons daartoe aangewezen ambtenaren, vast of de organisatie de producten en diensten zowel naar aard, omvang als kwaliteit tot stand heeft gebracht zoals deze zijn vastgelegd in de budgetregeling en het prestatieplan, waarop de subsidieverlening is gebaseerd.
Indien toepassing van het derde lid niet het gevolg is van omstandigheden welke voor rekening van de organisatie behoren te komen en het in het derde lid bedoelde besluit gevolgen heeft welke aantoonbaar niet door de organisatie gedragen kunnen worden, kan in voor de organisatie gunstige zin van het derde lid worden afgeweken.
Artikel 26 inrichting administratie
Door ons aangewezen ambtenaren of derden deskundigen hebben desgevraagd inzage in de boeken en bescheiden, daaronder begrepen adviezen van externe deskundigen. Zij ontvangen alle inlichtingen, welke voor een juiste uitoefening van hun functie in het algemeen en voor de beoordeling van de uitvoering van de producten in het bijzonder nodig zijn.
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 18 november 2008.
Bekend gemaakt in de Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad op 15 juli 2009.
In zijn vergadering van 6 maart 2008 stelde de gemeenteraad de kaderverordening subsidieverstrekking gemeente Alkmaar vast. Artikel 6 van deze kaderverordening voorziet erin dat het college uitvoeringsvoorschriften voor de verschillende subsidiesoorten zal vaststellen. In de toelichting op artikel 6 zijn drie subsidiesoorten beschreven: waarderingssubsidies, activiteitensubsidies en beleidsgestuurde subsidies.
Met deze uitvoeringsvoorschriften is de drieslag in de regelgeving compleet:
Met de algemene wet bestuursrecht, titel 4.2. Subsidies heeft het rijk algemene regels uitgevaardigd waaraan ook de gemeentelijke overheid zich moet conformeren.
In de Kaderverordening subsidieverstrekking gemeente Alkmaar zijn aanvullende bepalingen opgenomen en facultatieve bepalingen uit de wet al dan niet van toepassing verklaard.
Deze voorschriften tenslotte beogen vooral een ordentelijk administratief verkeer tussen gesubsidieerde organisaties en gemeente te bevorderen.
Hoofdstuk 1: Aanvullende bepalingen bij titel 4.2 Subsidies van de Algemene Wet
Bestuursrecht en de Kaderverordening subsidieverstrekking Gemeente Alkmaar
De verplichting om bij een eerste subsidieaanvraag een exploitatierekening en balans over een voorafgaand boekjaar te overleggen, geldt uiteraard niet voor organisaties, die nieuw zijn en dus deze documenten niet kunnen overleggen.
De kennisgeving over een ontbinding van de organisatie is van belang met het oog op een adequate en tijdige afwikkeling van de subsidieverstrekking.
Een fusie van een gesubsidieerde organisatie met een derde kan gevolgen hebben voor de subsidieverhouding met de gemeente. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de inrichting van de administratie en de verantwoording over de verrichte activiteiten en/of geleverde producten.
Subsidies zijn in het algemeen bedoeld om activiteiten, producten en diensten aan te kunnen bieden aan Alkmaarse burgers of bijzondere doelgroepen daarvan. Het vormen van reserves en voorzieningen is gerechtvaardigd als deze aantoonbaar de organisatie in staat stellen ook op langere termijn wenselijk of noodzakelijke uitgaven te doen en/of risico’s te reduceren. Iedere gesubsidieerde organisatie is in deze uniek en het is in principe dan ook maatwerk te bepalen welke voorzieningen en reserves billijk en redelijk zijn.
De gemeente kan met algemene bepalingen weliswaar houvast bieden, maar het is vooral een kwestie om in overleg tussen organisatie en gemeente tot goede afspraken te komen.
Subsidieverlening en subsidievaststelling
De Algemene wet bestuursrecht hanteert de begrippen subsidieverlening en subsidievaststelling.
Subsidieverlening geschiedt vooraf en geeft de organisatie aanspraak op het bedrag dat in de beschikking tot subsidieverlening is genoemd. Op basis van een verantwoording achteraf (de aanvraag tot vaststelling van het subsidie) stelt de gemeente vervolgens het subsidie vast. Het bedrag bij de subsidievaststelling kan afwijken van het bedrag dat verleend is, indien uit de verantwoording blijkt dat het subsidie niet is besteed aan de activiteiten waarvoor het bedoeld was en die omschreven zijn in de beschikking tot subsidieverlening.
Bij waarderingssubsidies wordt het subsidie vooraf direct vastgesteld. Weliswaar vraagt de gemeente achteraf een verslag van de uitgevoerde activiteiten, maar dit verslag heeft in principe geen invloed op (de hoogte van) het vooraf vastgestelde subsidie. In principe, want ook hier kan de uitzondering de regel bevestigen. Dat geschiedt in het geval de organisatie het subsidie op een verwijtbaar andere wijze heeft besteed dan waarvoor het bedoeld is.
Naast deze uitvoeringsvoorschriften kent de gemeente voor een aantal werksoorten zogenoemde deelsubsidieregelingen, onder andere voor de amateurkunst en de speeltuinen. Subsidies, die op basis van een deelsubsidieregeling worden verstrekt, zijn altijd waarderingssubsidies, ongeacht de omvang ervan.
De artikelen 4:30, 4:31 en 4:32 van de Algemene wet bestuursrecht stellen eisen waaraan een beschikking tot subsidieverlening moet voldoen: benoemen van activiteiten, de hoogte van het subsidiebedrag en het tijdvak waarop het subsidie betrekking heeft.
Een organisatie, die voor een deel van haar activiteiten een subsidie aanvraagt, zal voor dat deel een afzonderlijke begroting moeten bijvoegen, waaruit het financiële tekort blijkt. Bij de acceptatie van deze begroting zal het college overigens wel de totale financiële exploitatie van de organisatie betrekken.
Een subsidieaanvraag voor de uitvoering van activiteiten in een volgend boekjaar moet reeds voor 1 juni van het lopende boekjaar zijn ingediend. Tussen de aanvraag en de uitvoering van de activiteiten verstrijkt daarom een ruime periode. Daarom is het goed voorstelbaar dat de organisatie haar activiteiten aanpast aan vernieuwde inzichten, vraag of andere ontwikkelingen.
Waar zich dat voordoet is het noodzakelijk die gewenste aanpassingen aan het college kenbaar te maken alvorens deze door te voeren. Op die manier kan het college beoordelen of die aanpassingen ook voor subsidieverstrekking in aanmerking komen.
De kaderstellende rol van de gemeenteraad komt ondermeer tot uitdrukking in het stellen van doelen en gewenste maatschappelijke resultaten. De raad doet dat onder andere door de vaststelling van de begroting en beleidskaders op thema’s en beleidsterreinen. Om die doelen en maatschappelijke resultaten te behalen doet de gemeente een beroep op instellingen met hun activiteiten, diensten en producten.
In budgetregelingen wordt dat aanbod gekoppeld aan die beleidsdoelen van de gemeente. De diensten en producten zijn daarin beschreven met hun kwalitatieve specificaties. Een budgetregeling kan voor maximaal vier jaar geldig zijn.
In het jaarlijkse prestatieplan beschrijft de organisatie de te verwachten omvang van de diensten en producten. Prestaties zijn de aantallen producten/producteenheden, die organisaties realiseren en zijn dus goed meetbaar. Het resultaat wordt uitgedrukt als de opbrengst van de geleverde prestaties voor de deelnemers / klanten, bijvoorbeeld kennisvermeerdering dankzij een cursus, een weggewerkte taalachterstand, een opgelost verslavingsprobleem. Het maatschappelijk effect is de opbrengst van de behaalde resultaten, bijvoorbeeld meer cohesie in de buurt, minder druk op de professionele zorg, minder overlast. Maatschappelijke effecten zijn moeilijk te meten en spelen zich op langere termijn af. Bovendien zijn er meer invloeden te duiden, die maatschappelijke effecten mede bewerkstelligen.