Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening, regelende de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de wijkraad De Hoven |
Citeertitel | Wijkraadsverordening De Hoven 1976 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De datum van inwerkingtreding van de wijzing (1989) is bij benadering bepaald.
Regeling geldt ingevolge het besluit van 18 december 2006 met ingang van 4 januari 2007 ook voor het grondgebied van de voormalige gemeente Warnsveld
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | Geldend verklaard | 18-12-2006 Zutphense Koerier, 27-12-2006 | 11.409 | ||
09-06-1989 | Art. 14, art. 15 | 29-05-1989 Gemeenteblad, 01-06-1989 | 5.680 | ||
01-06-1984 | Art. 27 | 25-04-1984 Onbekend | 4.280 | ||
30-09-1977 | Nieuwe regeling | 26-07-1976 Gemeenteblad van Zutphen, 30-09-1977 | 9650 |
Paragraaf 2 Taak en bevoegdheden
De wijkraad behartigt de belangen van de wijk op de wijze, als in de volgende artikelen van deze paragraaf bepaald.
De wijkraad kan omtrent aangelegenheden, bij welke de belangen van de wijk zijn betrokken zowel gevraagd als ongevraagd aan de gemeenteraad, aan burgemeester en wethouders of aan de burgemeester aanbevelingen doen of adviezen uitbrengen.
Over de aangelegenheden, waarvan de afdoening tot de taak van burgemeester en wethouders behoort, winnen zij, indien het algemeen belang van de wijk daarbij naar hun oordeel is betrokken, het advies van de wijkraad in.
De wijkraad kan ter bespreking van onderwerpen, welke voor de wijk of voor een deel daarvan van belang zijn, een openbare vergadering met de inwoners beleggen dan wel op andere wijze de terzake onder hen levende gevoelens peilen.
Indien een raadscommissie dit wenselijk acht dan wel de wijkraad daarom verzoekt, kan een door de wijkraad uit zijn midden aan te wijzen lid in de vergadering van de commissie de behandeling van een onderwerp, waaromtrent de wijkraad een aanbeveling of een advies heeft uitgebracht, bijwonen, en het standpunt van de wijkraad toelichten.
Indien de gemeenteraad of burgemeester en wethouders van een aanbeveling of advies van de wijkraad afwijken wordt dit gemotiveerd aan de wijkraad medegedeeld.
De wijkraad bestaat uit 15 leden waarvan 11 leden worden benoemd door de in artikel 15 genoemde (groepen van) verenigingen en organisaties terwijl de overige 4 leden worden gekozen via directe verkiezing door degenen, die op de dag van de kandidaatstelling ingezetenen van de wijk zijn, mits zij uiterlijk op de dag van de stemming de leeftijd van l8 jaar hebben bereikt.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 14, eerste lid, zijn burgemeester en wethouders bevoegd - de wijkraad en de commissie voor algemeen bestuur gehoord - in de in het vorige lid genoemde (groepen van) verenigingen en organisaties, alsmede in de verdeling van de beschikbare zetels over deze verenigingen/organisaties wijziging te brengen.
Indien een vereniging of organisatie danwel een groep van verenigingen en organisaties niet kan voorzien in haar benoemingsrecht van een vertegenwoordiger in de wijkraad, dan kan de openstaande cq opengevallen plaats ingenomen worden door de eerste kandidaat die bij verkiezingen niet voldoende stemmen kreeg om direct in de wijkraad te worden gekozen.
Leden van de wijkraad kunnen alleen zijn zij, die blijkens het bevolkingsregister der gemeente woonachtig zijn aan adressen, die binnen de grenzen van de wijk zijn gelegen, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en die overigens voldoen aan de vereisten voor het lidmaatschap van de gemeenteraad, genoemd in artikel 21 van degemeentewet.
De artikelen 22, 23, 24, 25, eerste lid, onder a tot en met f en 25a van de gemeentewet zijn ten aanzien van de leden van de wijkraad van overeenkomstige toepassing.
Behoudens het bepaalde in de artikelen 14 tot en met 18 van deze verordening en met uitzondering van artikel I 10 en van de artikelen van hoofdstuk X van de Kieswet zijn ten aanzien van de verkiezing van de leden van de wijkraad de bepalingen inzake de verkiezing van de leden van de gemeenteraad voorzoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing, met dien verstande, dat de voorzitter van de wijkraad in de plaats treedt van de burgemeester en het dagelijks bestuur in de plaats van burgemeester en wethouders.
Ten aanzien van het zitting nemen der nieuw inkomende leden en het houden en de orde van de vergaderingen van de wijkraad zijn de artikelen 45, 46, 47, 48, 51, 52, 54, 55, 56, 57 en 58 van de gemeentewet van overeenkomstige toepassing, met dien verstande, dat de voorzitter van de wijkraad in de plaats treedt van de burgemeester en het dagelijks bestuur in de plaats van burgemeester en wethouders.
De wijkraad kiest in zijn eerste vergadering onder leiding van het oudste lid in jaren dan wel - bij gelijke leeftijd - het lid, dat het langst in de wijkraad zitting heeft, uit zijn midden een voorzitter en een secretaris.
De wijkraad bepaalt binnen de kring van zijn bevoegdheden wat tot de taak van het dagelijks bestuur behoort.
De voorzitter en de leden van het dagelijks bestuur zijn, tesamen en ieder afzonderlijk, voor de vervulling van de taak van het dagelijks bestuur verantwoording schuldig aan de wijkraad en geven hem te dien aanzien alle verlangde inlichtingen.
Paragraaf 7 Strafbepaling, overgangsregeling en slotbepaling
Bij een verkiezing van de leden van de wijkraad is het verboden:
stembiljetten of volmachtlegitimatiekaarten, die men zelf heeft nagemaakt of vervalst of waarvanmen de valsheid of de vervalsing kende, toen men ze ontving, opzettelijk als echt en onvervalst tegebruiken of door anderen te doen gebruiken, dan wel deze in voorraad te hebben met het oogmerkom ze als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken;
Het gaat hier om de belangen die de wijk als zodanig in de meest ruime zin van het woord betreffen.
Wij achten onze gemeente thans nog te gering van omvang - zowel qua oppervlakte als qua inwonertal - om de overdracht van bestuurlijke bevoegdheden aan een of meer wijkraden tot een verantwoorde zaak te maken.
Ook het gebiedsdeel de Hoven geeft op zich zelf daartoe geen aanleiding, mede gelet op het karakter van de wijk. Zoals wij reeds in ons voorstel naar voren hebben gebracht, zal een wijkraad met alleen adviserende bevoegdheden ons inziens niet op een minder zinvolle wijze behoeven te functioneren dan een wijkraad met bestuurlijke bevoegdheden.
Overigens kan een wijkraad met adviesbevoegdheid zich bezighouden met en invloed uitoefenen op alle onderwerpen, waarbij de wijk betrokken is. Eigen bestuurlijke bevoegdheden voor een wijkraad zullen steeds tot bepaalde gebieden beperkt moeten blijven.
Om de adviserende functie van de wijkraad volledig tot haar recht te laten komen is de verplichting opgenomen om steeds over de daarvoor in aanmerking komende aangelegenheden van de wijk het advies van de wijkraad in te winnen.
De strekking van het tweede lid van dit artikel is, dat wij de behandeling van een aangelegenheid moeten kunnen voortzetten. Indien de wijkraad in gebreke zou blijven tijdig advies uit te brengen. Het spreekt overigens vanzelf, dat indien de wijkraad om aanvaardbare redenen buiten staat is binnen de gestelde termijn advies uit te brengen, hij verlenging van deze termijn kan aanvragen.
Dit artikel betekent een versterking van de positie van de wijkraad.
Het verplicht de adviezen van de wijkraad goed te overwegen.
Ten aanzien van de hoogte van de toe te kennen bijdrage zal nader overleg met de wijkraad moeten worden gepleegd.
In dit verband denken wij ook aan de toekenning van een tegemoetkoming in de telefoonkosten van de voorzitter en de secretaris van de wijkraad. T.z.t. zullen wij u terzake een voorstel doen.
Met name deze artikelen zijn uitvoerig onderwerp van discussie met de huidige wijkraad geweest. Voor hem heeft steeds als uitgangspunt gegolden, dat voorkomen moet worden, dat de wijkraad nieuwe stijl een politiek karakter krijgt. Daarom wil de wijkraad - naast de verkiezing van een aantal leden via rechtstreekse verkiezing - blijven vasthouden aan de benoeming van leden door de Hovense verenigingen en organisaties, ook al omdat deze vertegenwoordiging haar diensten in het verleden heeft bewezen.
De wijkraad weet zich daarin gesteund door de uitslag van de gehouden enquête. Onder de geënquêteerden althans was een duidelijke meerderheid voor een gecombineerde benoeming van de leden van de nieuwe wijkraad. Wij hebben hiervoor begrip. Verschillende standpunten over wijkaangelegenheden behoeven niet parallel te lopen met verschillen in partij-politieke opvattingen. Verkiezingen via de politieke partijen kunnen in dat geval een stimulering van irreële tegenstellingen tengevolge hebben, hetgeen een onheilzaam effect op het gehele wijkraadswerk zou kunnen hebben.
De meerderheid van de geënquêteerden heeft zich eveneens uitgesproken voor een middenstandsvertegenwoordiging. Wij zijn ervan uitgegaan, dat gezien het aantal middenstanders in de Hoven, de opname van één middenstandsvertegenwoordiger in de nieuwe wijkraad redelijk is te achten.
Het is ons gebleken, dat de middenstand in de Hoven niet plaatselijk is georganiseerd. Daarmede valt de mogelijkheid weg om de middenstand zelf een vertegenwoordiger te laten benoemen.
Het meest praktisch lijkt ons daarom de middenstandsvertegenwoordiger via rechtstreekse verkiezing te laten kiezen.
In artikel 15 zijn de Hovense verenigingen en organisaties vermeld, die thans ook in de wijkraad zijn vertegenwoordigd. Rekening houdende met de bestaande combinaties gaat het hier om 11 verenigingen/organisaties.
Om dit aantal te handhaven en om een bejaardenvertegenwoordiging mogelijk te maken is naar nog een combinatie gezocht en gevonden in de Christelijke Vrouwenvereniging en de Vrijzinnig Hervormde Vrouwenbond.
Aangezien de Hovense bejaarden niet zijn “geïnstitutionaliseerd” is een oplossing gevonden via de Bejaardensoos de Hoven. Zonder de bejaardensoos is een bejaardenvertegenwoordiging in de wijkraad nieuwe stijl - althans op dit moment moeilijk te realiseren.
Hoewel dit voor de andere in artikel 16 genoemde verenigingen/organisaties niet voor de hand ligt, achten wij het geenszins bezwaarlijk, dat de door de bejaardensoos te benoemen vertegenwoordiger eventueel buiten de kring van de bejaardensoos wordt gezocht.
Met het aantal van 11 door de verenigingen/organisaties te benoemen leden als gegeven is het totaal aantal leden van de nieuwe wijkraad bepaald op 15. Een groter aantal verdient ons inziens geen aanbeveling.
De leeftijd van 18 jaar is overeenkomstig die, geldende voor bet bezit van het actief kiesrecht voor de gemeenteraadsverkiezing.
Periodieke aftreding van de leden van de nieuwe wijkraad vindt plaats met ingang van de eerste dinsdag van september in het tweede kalenderjaar na het gelijktijdig aftreden van de leden van de gemeenteraad.
Met opzet is een jaar gekozen, waarin, voorzover te voorzien, geen verkiezingen voor andere vertegenwoordigende lichamen vallen.
Wij achten dit van belang voor het benadrukken van de eigen positie en betekenis van de wijkraad.
De verkiezing van de leden van de wijkraad zal door de afdeling Burgerzaken worden georganiseerd.
Dit artikel is opgenomen naar analogie van hoofdstuk X van de Kieswet. Aangezien de te houden verkiezingen niet op een wet steunen, zijn de bepalingen van de Kieswet daarop niet rechtstreeks van toepassing.