Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota Parkeernormen Heemstede |
Citeertitel | Nota Parkeernormen Heemstede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Stedelijke zone tbv parkeren wegcategorisering Aanwezigheidspercentages verschillende functies Centrumgebied waar uitzondering geldt voor kleinschalige ontwikkelingen |
Geen
-
Niet van toepassing
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2010 | Nieuwe regeling | 14-09-2010 Onbekend | 483336 |
In deze Nota Parkeernormen worden de bestaande huidige parkeernormen en -eisen voor de helderheid nog eens op een rijtje gezet. In de bestemmingsplannen wordt een verwijzing gemaakt naar deze nota.
Samengevat komt het erop neer dat bij ruimtelijke ontwikkelingen de parkeerbalans in evenwicht moet zijn: de parkeerbehoefte (‘vraag’) dient in overeenstemming te zijn met het beschikbare aantal parkeerplaatsen (‘aanbod’).
Bij het bepalen van de benodigde parkeervoorzieningen wordt gekeken naar de netto parkeerbehoefte die worden gegenereerd. Dit betekent dat alleen de door de ontwikkeling toegevoegde parkeerdruk hoeft te worden gecompenseerd. Om de parkeerbehoefte te kunnen berekenen wordt gebruik gemaakt van parkeernormen. Deze zijn gebaseerd op de parkeerkencijfers van het CROW [1] zoals gepubliceerd in de publicatie ASVV 2004, 2e herziene druk oktober 2004. Hierin worden kencijfers gegeven voor alle functies/voorzieningen zoals woningen, detailhandel en kantoren. In Bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de parkeernormen voor een groot aantal functies. Voor de indeling van de stedelijke zone geldt de indeling zoals weergegeven in Bijlage 2. De stedelijkheidsgraad is een vast gegeven; Heemstede is ingedeeld in de categorie “matig stedelijk”. Voor Heemstede geldt de maximumwaarde.
De parkeerbalans is in evenwicht als:
[1] CROW is het nationale kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur
Bij het berekenen van het benodigde aantal parkeerplaatsen bij ontwikkelingen wordt rekening gehouden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Dit houdt in dat parkeerplaatsen behorende bij verschillende functies, bijvoorbeeld woningen en kantoren, met elkaar uitgewisseld kunnen worden. Overdag zijn er bij woningen minder parkeerplaatsen nodig en bij kantoren meer, terwijl dit ’s avonds omgekeerd is. Dit maakt dubbelgebruik mogelijk. Om de mogelijkheid en de eventuele mate van dubbelgebruik te kunnen bepalen, zijn aanwezigheidspercentages nodig. Deze zijn opgenomen in Bijlage 4. Met behulp van de aanwezigheidspercentages kan het maatgevende moment worden bepaald.
Uitgangspunt is dat de parkeervoorzieningen op het eigen terrein behorende bij de betreffende functie(s) moeten worden gerealiseerd. Hierop kan door het college van burgemeester en wethouders een uitzondering worden gemaakt. Als het oplossen van parkeerplaatsen op eigen terrein redelijkerwijs niet mogelijk is, en als uit parkeeronderzoek blijkt dat op het maatgevende moment in de openbare ruimte, binnen acceptabele loopafstand, nog voldoende vrije parkeerplaatsen aanwezig zijn, dan kan worden besloten deze parkeerplaatsen mee te tellen bij het bepalen van de parkeerbalans.
Uitzondering kleinschalige ontwikkelingen Centrum
Ook bij een (her)ontwikkeling in het centrum geldt in principe dat de netto parkeerbehoefte op eigen terrein moet worden opgelost. Bij de besluitvorming rond de ‘Startnotitie Herinrichting Binnenweg en bestemmingsplan Centrum en omgeving’ in mei 2007 heeft de gemeenteraad wel besloten het relatief starre Ruimtelijk Parkeerbeleid te versoepelen. De gedachte hierachter is dat het oplossen van de parkeerbehoefte geen remmende factor (meer) hoeft te zijn bij kleinschalige ontwikkelingen in het centrumgebied, waarbij redelijkerwijs niet op eigen terrein in de parkeerbehoefte kan worden voorzien. De dynamiek in dit gebied wordt hiermee vergroot.
Een kleinschalige (her)ontwikkeling in het winkelgebied komt in aanmerking voor een vrijstelling van de inspanningsverplichting tot het realiseren van parkeerplaatsen op eigen terrein, als wordt voldaan aan allebei de volgende voorwaarden:
Het maatgevende moment voor de parkeerberekening is de doordeweekse middag en/of zaterdagmiddag.
In Bijlage 5 is het uitzonderingsgebied voor kleinschalige ontwikkelingen weergegeven.
Voorbeelden van mogelijkheden waarvoor geen oplossing voor parkeren nodig is:
Als gevolg van deze ontheffing kan de parkeerdruk in en rond het winkelgebied toenemen. Gelet op de ervaringen uit de planperiode van het bestemmingsplan “Centrum” zal deze toename naar verwachting beperkt zijn. Daar staat bovendien tegenover dat gedurende de planperiode van het bestemmingsplan “Centrum en omgeving” op bijvoorbeeld de locaties van Albert Heijn aan de Blekersvaartweg en het parkeerterrein aan de Eikenlaan naar verwachting een substantieel aantal centrumparkeerplaatsen zal worden toegevoegd.
Gezien het belang van een duurzaam gezond winkelcentrum, de beperkte effecten van de ontheffingsmogelijkheid voor de parkeerdruk in en rond het winkelgebied en het feit dat de grotere ontwikkelingen wel op eigen terrein in de parkeerbehoefte moeten voorzien, is het maken van deze uitzondering ruimtelijk aanvaardbaar.
Parkeernormen Heemstede voor verschillende functies
1.Woningen (aantal parkeerplaatsen per woning)
1Aandeel bezoekers: 0,3 pp per woning
2Aandeel bezoekers: 0,2 pp per woning
Voor onderverdeling naar goedkoop, midden en duur: zie Bijlage 3
2.Detailhandel/winkels (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)
3.Kantoren (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)
4.Bedrijven (aantal parkeerplaatsen per 100 m2 per bruto vloeroppervlak)
1Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 90%
2Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 80%
3Aantal parkeerplaatsen per kamer
4Aantal parkeerplaatsen per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 99%
1Aantal pp per ha. netto terrein. Aandeel bezoekers: 95%
2Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 95%
3Aantal pp per baan. Aandeel bezoekers: 90%
4Aantal pp per 100 m2 opp. bassin. Aandeel bezoekers: 90%
1Aantal pp per behandelkamer, met een minimum van 3 pp per praktijk. Aandeel bezoekers: 65%
3Aantal pp per wooneenheid. Aandeel bezoekers: 60%
1Aantal pp per leslokaal. Exclusief kiss & ride
2Aantal pp per leslokaal (leslokaal = circa 30 zitplaatsen)
3Aantal pp per collegezaal (collegezaal = circa 150 zitplaatsen)
2Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 95%
3Aantal pp per 100 m2 bruto vloeroppervlak. Aandeel bezoekers: 90%
4Aantal pp per arbeidsplaats. Exclusief kiss & ride
5Aantal pp per gelijktijdige begravenis/crematie
Voor definities en nadere uitleg van begrippen wordt verwezen naar de publicatie ASVV 2004, 2e herziene druk oktober 2004. Dit geldt ook voor eventuele functies/voorzieningen die niet in het bovenstaande overzicht staan.
Stedelijke zone tbv parkeren wegcategorisering
Verdeling woningcategorieën Heemstede
Prijspeil 1 januari 2009, indexatie op basis van prijsindexcijfers CPI alle huishoudens
Aanwezigheidspercentages verschillende functies
Centrumgebied waar uitzondering geldt voor kleinschalige ontwikkelingen