Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde Rekenkamercommissie Cuijk |
Citeertitel | Reglement van Orde Rekenkamercommissie Cuijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Middelen en Ondersteuning / Griffie |
geen
Gemeentewet (Gw), hoofdstuk IVb, XIa
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2008 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 30-09-2008 onbekend | -2.07.355.5 / -41298 |
Reglement van Orde Rekenkamercommissie Cuijk
De Rekenkamercommissie ziet het als haar taak zichtbaar te maken waar Cuijk het geld aan besteedt, wat er van die bestedingen terechtkomt in de zin van resultaat en maatschappelijke effecten en hoe zich dat verhoudt tot het beleid dat is geformuleerd. De Rekenkamercommissie kan dit doen door onderzoek te verrichten en daarover rapport uit te brengen. De rapporten zijn openbaar.
Omdat in de duale verhoudingen het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk is voor de uitvoering van beleid, versterkt de Rekenkamercommissie met haar onderzoeken de controlerende rol van de gemeenteraad.
Het werk van de Rekenkamercommissie kenmerkt zich door objectiviteit en onafhankelijkheid, dat wil zeggen onpartijdig en niet vooringenomen.
De Rekenkamercommissie wil met haar rapporten leer- en verbeterprocessen stimuleren en aanbevelingen doen waardoor Cuijk in het belang van de inwoners effectiever en efficiënter kan werken.
De missie van de Rekenkamercommissie is als volgt geformuleerd:
De Rekenkamercommissie onderzoekt als onafhankelijke deskundige het (uitgevoerde) beleid van Cuijk ten aanzien van:
1. de doeltreffendheid (heeft het beleid tot de bedoelde effecten geleid?);
2. de doelmatigheid (is het beleid met zo min mogelijk middelen uitgevoerd?) en
3. de rechtmatigheid (is het beleid volgens de regels uitgevoerd?).
De rapporten van de Rekenkamercommissie zijn één van de mogelijkheden van de Gemeenteraad voor haar controle op doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van de uitvoering van het vastgestelde beleid door het college en het ambtelijk apparaat, waarbij de uitkomsten van de onder-zoeken gebruikt worden om te leren en niet om af te rekenen.
De raad en het college zouden bereid moeten zijn kritisch naar zichzelf te kijken, de resultaten van het bestuur te onderzoeken en te evalueren en het beleid en/of de uitvoering bij te stellen daar waar dat nodig en/of gewenst is.
De Rekenkamercommissie heeft de volgende doelen voor ogen:
1. het versterken van de rol van de gemeenteraad;
2. het vergroten van de publieke verantwoording;
3. het verbeteren van het gemeentelijk handelen.
De Rekenkamercommissie kan deze doelen bereiken door onderzoek uit te voeren en hierover te rapporteren. De Rekenkamercommissie richt zich met de conclusies van de onderzoeken en de aanbevelingen in de eerste plaats tot de gemeenteraad. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten onder de aandacht gebracht van de burgers.
Om aan de missie, de gestelde doelen, de verordening en het reglement zo goed mogelijk te voldoen, acht de Rekenkamercommissie het van belang om te werken volgens de hieronder vermelde gedragscode.
1. In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling kan optreden, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden.
2. De leden van de Rekenkamercommissie zijn verplicht om nevenfuncties openbaar te maken en een overzicht daarvan één keer per jaar aan de Gemeenteraad te melden.
3. De leden van de Rekenkamercommissie, alsmede anderen die meewerken aan of ingehuurd zijn voor uitvoering van onderzoek door de rekenkamercommissie zijn gehouden aan geheimhouding over wat er in de vergadering besproken wordt en over de lopende onderzoeken. Zij onthouden zich van uitspraken over lopende onderzoeken tegenover eventuele belanghebbenden (de raad, de college, ambtenaren, burgers en de media).
4. De leden van de Rekenkamercommissie nemen geen afstand van een eenmaal uitgebracht rapport, advies, aanbeveling of richtinggevende uitspraak.
5. Leden vermijden zoveel mogelijk politieke of publieke uitspraken over een rapport, advies, aanbeveling of richtinggevende uitspraak, met uitzondering van daartoe door de Rekenkamercommissie aangewezen leden.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
A. Rekenkamercommissie: de Rekenkamercommissie van Cuijk;
B. Voorzitter: de voorzitter van de Rekenkamercommissie of diens vervanger;
C. Medewerker Rekenkamercommissie: de ambtelijk medewerker van de Rekenkamercommissie of diens vervanger;
D. Leden: de leden van de Rekenkamercommissie;
E. Raad: de gemeenteraad van Cuijk;
F. College: het college van burgemeester en wethouders van Cuijk;
G. Verordening: Verordening op de Rekenkamercommissie zoals vastgesteld op 19 mei 2008
H. Vergadering: vergadering van de Rekenkamercommissie Cuijk.
Artikel 2 De Rekenkamercommissie
De voorzitter is verantwoordelijk voor:
A. het leiden van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie;
B. de externe communicatie (woordvoerderschap) zowel naar de burgers, de media, de raad, het college als naar de gemeentelijke organisaties en instellingen die onderwerp zijn van onder-zoek; dit woordvoerderschap kan per onderwerp overgedragen worden bijvoorbeeld aan de uitvoerder van een onderzoek;
C. het aangaan van overeenkomsten met derden ter vervulling van de taken van de Rekenkamercommissie (inhuur van capaciteit, extern onderzoek, etc.);
D. de functionele aansturing van de medewerker van de Rekenkamercommissie;
E. indien de Rekenkamercommissie besluit om onderzoek uit te besteden aan externen, dan vindt dit onderzoek plaats onder leiding van de voorzitter;
F. indien stagiaires meewerken aan een onderzoek van de Rekenkamercommissie dan vinden de werkzaamheden plaats onder leiding van de voorzitter;
G. het doen naleven van het Reglement van Orde;
H. hetgeen de Wet, de Verordening of dit Reglement hem verder opdraagt.
De Rekenkamercommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht, waarbij een maandelijkse vergadering wordt nagestreefd.
Voor iedere vergadering wordt een agenda door de voorzitter gemaakt. Deze agenda met bijgaande stukken worden in principe een week van tevoren verstuurd. In spoedeisende gevallen kan van deze termijn worden afgeweken.
Een onderzoek kent in de regel de volgende fasen:
A. Informeren van de betrokkenen (hierbij wordt een startnotitie, met een formele aanbiedings-brief, ter kennisname gestuurd aan de gemeenteraad, het college en het MT. Bovendien wordt aan het college/gemeentesecretaris gevraagd om een materiedeskundige/contactambtenaar aan te wijzen);
B. Startgesprek met de gemeentesecretaris en de contactambtenaar
C. Bij uitbesteding: selecteren van de externen;
D. Uitvoeren van het onderzoek (hierbij dient zowel de documentatie die ter beschikking staat van de Raad als documentatie die ter beschikking staat van het College, inclusief de interne organisatie, beschikbaar te zijn voor de Rekenkamercommissie);
E. Het feitenonderzoek vastleggen in een nota van bevindingen
F. Het gelegenheid geven aan betrokken ambtenaren om een feitencheck (ambtelijke wederhoor) toe te passen op de nota van bevindingen Bij deze ambtelijke wederhoor wordt gevraagd of de feiten correct en volledig zijn weergegeven. Evt. correcties en/of aanvullingen dienen schriftelijk en onderbouwd te worden aangeleverd. De RKC zal onderbouwde geconstateerde fouten of tekortkomingen aanpassen in de nota van bevindingen.
G. De aangepaste Nota van bevindingen wordt door de RKC aangevuld met conclusies en aan-bevelingen.
H. Het gelegenheid geven aan het College om schriftelijk hun bestuurlijke zienswijze te geven op de rapportage (bestuurlijke wederhoor)
I. De reactie van het College wordt toegevoegd aan de rapportage. De RKC kan evt. een nawoord toevoegen.
J. Opstellen/vaststellen van de definitieve rapportage, inclusief zienswijze(n);