Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Alkmaar

Reglement voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad openbare scholen Alkmaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Alkmaar
Officiële naam regelingReglement voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad openbare scholen Alkmaar
CiteertitelReglement voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad openbare scholen Alkmaar
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet medezeggenschap onderwijs 1992 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-199310-03-2016nieuwe regeling

13-09-1994

Gemeenteblad, 14-09-1994

Onbekend.

Tekst van de regeling

TITEL 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepaling

Dit reglement verstaat onder:

TITEL 2 De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Artikel 2

  • 1.

    Er is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor de openbare scholen voor primair onderwijs te Alkmaar.

  • 2.

    De leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad worden rechtstreeks uit en door de betrokken medezeggenschapsraden gekozen volgens de bepalingen van dit reglement.

Artikel 3 Omvang en samenstelling van de raad

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor het openbaar primair onderwijs in Alkmaar bestaat uit tien leden. De afzonderlijke medezeggenschapsraden van de scholen voor primair onderwijs kiezen uit hun midden de tien leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en wel zodanig dat vijf leden worden gekozen uit en door de personeelsgeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden en vijf leden uit en door de oudergeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden. De samenstelling van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is zodanig dat:

  • -

    de medezeggenschapsraden van de scholen voor speciaal onderwijs gezamenlijk één lid kiezen uit en door de personeelsgeledingen en één lid uit en door de oudergeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden;

  • -

    de medezeggenschapsraden van de scholen voor basisonderwijs gezamenlijk vier leden kiezen uit en door de personeelsgeledingen en vier leden uit en door de oudergeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden.

Artikel 4 Adviseurs

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en het bevoegd gezag kunnen na onderlin g overleg derden uitnodigen om als adviseur bijeenkomsten van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en het bevoegd gezag bij te wonen.

  • 2.

    Een vertegenwoordiger van de plaatselijke afdeling van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs kan als adviseur deelnemen aan de bijeenkomsten van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.

  • 3.

    Een adviseur heeft spreekrecht.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    Een lid van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft zitting voor de periode dat hij deel uitmaakt van de medezeggenschapsraad waardoor en waaruit hij is gekozen.

  • 2.

    Een lid van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad treedt na zijn zittingsperiode af en is terstond herkiesbaar, mits hij op dat tijdstip zitting heeft in een van de bij de gemeenschappelijke medezeggenschaps raad aangesloten medezeggenschapsraden.

  • 3.

    Behalve door periodieke aftreding eindigt het lidmaatschap van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad:

    • a)

      door overlijden;

    • b)

      door opzegging door het lid;

    • c)

      door ondercuratelestelling.

Artikel 6 Verkiezingen

  • 1.

    De verkiezing van de leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad vindt om de twee jaar gelijktijdig plaats met de verkiezingen van de leden van de gemeenschappelijke personeelsgeledingenraad en de gemeenschappelijke oudergeledingenraad.

  • 2.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad benoemt een verkiezingscommissie. De commissie bestaat uit tenminste drie leden. De verkiezingscommissie is belast met de leiding van de verkiezingen van de leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de leden van de gemeenschappelijke ouderraad en de gemeenschappelijke personeelsraad. De verkiezingscommissie stelt een tijdschema vast. Het bevoegd gezag kan nadere aanwijzingen geven aan de verkiezingscommissie.

  • 3.

    Voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, de gemeenschappelijke personeelsraad en de gemeenschappelijke ouderraad voor het primair onderwijs te Alkmaar zijn kiesgerechtigd en verkiesbaar:

    • a.

      de leden van de personeelsgeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden;

    • b.

      de leden van de oudergeledingen van de afzonderlijke medezeggenschapsraden.

  • 4.

    Kandidaten voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad melden zich schriftelijk aan bij de verkiezingscommissie. De verkiezingscommissie stelt per geleding een lijst van kandidaatgestelde personen op.

  • 5.

    Iedere afzonderlijke medezeggenschapsraad kiest uit zijn midden één lid uit en door de personeelsgeleding voor de gemeenschappelijke personeelsraad en één lid uit en door de oudergeleding voor de gemeenschappelijke ouderraad.

TITEL 3 Algemene bevoegdheden en taken gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Artikel 7

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad wordt tenminste tweemaal per jaar in de gelegenheid gesteld de algemene gang van zaken in de scholen met het bevoegd gezag te bespreken.

  • 2.

    Het bevoegd gezag en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad komen bijeen, indien daarom onder opgave van redenen wordt verzocht door het bevoegd gezag, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad of het deel van de raad, dat uit en door het personeel onderscheidenlijk uit en door de ouders en de leerlingen is gekozen.

Artikel 8 Initiatiefbevoegdheid gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is bevoegd tot bespreking van alle aangelegenheden die van gemeenschappelijk belang zijn voor de scholen. Hij is bevoegd over deze aangelegenheden aan het bevoegd gezag voorstellen te doen en standpunten kenbaar te maken.

  • 2.

    Het bevoegd gezag brengt op de voorstellen bedoeld in het eerste lid binnen drie maanden een schriftelijke, met redenen omklede reactie uit aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Alvorens hiertoe over te gaan, stelt het bevoegd gezag de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad tenminste eenmaal in de gelegenheid met hem over de voorstellen overleg te plegen.

TITEL 4 Bijzondere bevoegdheden gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Artikel 9

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad treedt uitsluitend in de plaats van de betrokken afzonderlijke medezeggenschapsraden ten aanzien van de uitoefening van de bijzondere bevoegdheden als bedoeld in deze titel, voor zover de aangelegenheden van gemeenschappelijk belang zijn voor de betrokken scholen.

Artikel 10 Instemmingsbevoegdheid gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Het bevoegd gezag behoeft de voorafgaande instemming van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor de door hem voorgenomen besluiten met betrekking tot:

  • a)

    verandering van de onderwijskundige doelstelling van de school;

  • b)

    vaststelling of wijziging van het schoolwerkplan danwel het leerplan;

  • c)

    vaststelling of wijziging van het schoolreglement;

  • d)

    vaststelling of wijziging van het activiteitenplan voor zover het betreft een school voor basisonderwijs, voor speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs of voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, en van de schooltijden voor zover het betreft een school voor voortgezet onderwijs;

  • e)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het verrichten door ouders van ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de school en het onderwijs;

  • f)

    vaststelling of wijziging van regels op het gebied van de veiligheid en de gezondheid en

  • g)

    het doen van een verzoek tot afwijking als bedoeld in artikel 30, eerste lid van de wet.

Artikel 11 Adviesbevoegdheid gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad wordt vooraf in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over de door het bevoegd gezag voorgenomen besluiten met betrekking tot:

  • a)

    verandering van de grondslag van de school;

  • b)

    vaststelling of wijziging van het lesrooster in het voortgezet onderwijs;

  • c)

    vaststelling of wijziging van de bestemming in hoofdlijnen van de middelen die door het bevoegd gezag ten behoeve van de school uit de openbare kas of van anderen zijn ontvangen, met uitzondering van de middelen die van de ouders zijn ontvangen zonder dat daartoe een wettelijke verplichting bestaat;

  • d)

    beëindiging, belangrijke inkrimping of uitbreiding van de werkzaamheden van de school of van een belangrijk onderdeel daarvan, danwel vaststelling of wijziging van het beleid ter zake;

  • e)

    overdracht of omzetting van de school of van een onderdeel daarvan danwel fusie van de school met een andere school, dan wel vaststelling of wijziging van het beleid ter zake;

  • f)

    het aangaan, verbreken of belangrijk wijzigen van een duurzame samenwerking met een andere instelling, danwel vaststelling of wijziging van het beleid ter zake; g) deelneming of beëindiging van deelneming aan een onderwijskundig project of experiment, danwel vaststelling of wijziging van het beleid ter zake;

  • h)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot de organisatie van de school, vaststelling of wijziging van een bestuursreglement met betrekking tot de taken van de centrale directie daaronder begrepen;

  • i)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot de aanstelling en het ontslag van de schoolleiding en het overige personeel;

  • j)

    aanstelling of ontslag van de schoolleiding;

  • k)

    vaststelling of wijziging van de concrete taakverdeling binnen de schoolleiding, alsmede de vaststelling of wijziging van een mogelijk directiestatuut;

  • l)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot toelating en verwijdering van leerlingen;

  • m)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot de toelating van studenten die elders

  • in

    opleiding zijn voor een functie in het onderwijs;

  • n)

    regeling van de vakantie;

  • o)

    het oprichten van een centrale dienst;

  • p)

    nieuwbouw of belangrijke verbouwing van de school;

  • q)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het onderhoud van de school;

  • r)

    aansluiting bij een geschillencommissie en

  • s)

    fundamentele wijziging in de huisvesting, anders dan de aangelegenheid onder p en q.

Artikel 12 Instemmingsbevoegdheid personeelsgeleding

Het bevoegd gezag behoeft de voorafgaande instemming van dat deel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dat uit en door het personeel is gekozen voor de door hem voorgenomen besluiten met betrekking tot de volgende aangelegenheden:

  • a)

    regeling van de gevolgen voor het personeel van een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als hiervoor bedoeld in artikel 11 in de onderdelen a, d, e, f, g en o, alsmede met betrekking tot een aangelegenheid als hierna bedoeld in artikel 13, onderdeel d;

  • b)

    vaststelling of wijziging van het formatieplan van de school;

  • c)

    vaststelling of wijziging van regels met betrekking tot de nascholing van het personeel;

  • d)

    vaststelling of wijziging van een mogelijk werkreglement voor het personeel en van de opzet en de inrichting van het werkoverleg, voor zover het besluit van algemene gelding is voor alle of een gehele categorie van personeelsleden;

  • e)

    vaststelling of wijziging van de verlofregeling van het personeel;

  • f)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot de toekenning van salarissen, toelagen en gratificaties aan het personeel;

  • g)

    vaststelling of wijziging van de taakverdeling respectievelijk de taakbelasting binnen het personeel, de schoolleiding daaronder niet begrepen;

  • h)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot personeelsbeoordeling, functiebeloning en functiedifferentiatie;

  • i)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het verzilveren, sparen, poolen en overhevelen van formatierekeneenheden en

  • j)

    regeling van de aangelegenheden van algemeen belang voor de rechtstoestand van het personeel van de scholen, indien en voor zover dit op grond van artikel 5 van de Raamovereenkomst Formatiebudgetsysteem aan de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad is overgelaten.

Artikel 13 Instemmingsbevoegdheid ouders-/leerlingengeleding

Het bevoegd gezag behoeft de voorafgaande instemming van dat deel van de gemeenschappelijke medezeggenschaps raad dat uit en door de ouders en/of leerlingen is gekozen, voor de door hem voorgenomen besluiten met betrek king tot:

  • a)

    regeling van de gevolgen voor de ouders of leerlingen van een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als hiervoor bedoeld in artikel 11, onderdelen a, d, e, f, g en o;

  • b)

    vaststelling of wijziging van de bestemming van de middelen die van de ouders zijn ontvangen zonder dat daartoe een wettelijke verplichting bestaat;

  • c)

    vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot voorzieningen ten behoeve van leerlingen;

  • d)

    vaststelling of wijziging van een mogelijk ouders- of leerlingenstatuut.

Artikel 14 Adviesbevoegdheid personeels- en ouders-/leerlingen geleding

Indien het bevoegd gezag op grond van artikel 12 of 13 voor een te nemen besluit voorafgaande instemming van het ene deel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad behoeft, stelt deze het andere deel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in de gelegenheid daar advies over uit te brengen.

Artikel 15 Regelingen gevolgen voor personeels- en ouders-/leerlingenge leding

Een besluit met betrekking tot de aangelegenheden waarnaar wordt verwezen in artikel 12, onderdeel a, danwel 13, onderdeel a, wordt niet ten uitvoer gelegd voordat een definitief besluit is genomen over de regeling van de gevolgen van dat besluit voor het personeel, danwel voor de ouders of de leerlingen als bedoeld in artikel 12, onderdeel a, respectievelijk artikel 13, onderdeel a, tenzij dringende redenen in het belang van de school een eerdere tenuitvoerlegging noodzakelijk maken.

Artikel 16 Toepasselijkheid bijzondere bevoegdheden

  • 1.

    De artikelen 10 tot en met 14 van dit reglement zijn niet van toepassing indien en voor zover de betrokken aangelegenheid voor de scholen reeds inhoudelijk is geregeld in een bij of krachtens wet gegeven voorschrift of een collectieve arbeidsovereenkomst.

  • 2.

    De artikelen 10 tot en met 14 van dit reglement zijn bovendien niet van toepassing:

    • a)

      indien en voor zover de betrokken aangelegenheid het individuele personeelslid danwel de individuele leerling betreft, onverminderd het bepaalde in artikel 11, onderdeel j;

    • b)

      indien en voor zover de betrokken aangelegenheid de algemene rechtstoestand van het personeel betreft en daarover overleg wordt gevoerd door het bevoegd gezag in het decentraal georganiseerd overleg;

    • c)

      indien en voor zover het bevoegd gezag ten aanzien van de betrokken aangelegenheid toepassing geeft aan de Raamovereenkomst Formatiebudgetsysteem.

Artikel 17 Regels besluitvorming

  • 1.

    Een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als bedoeld in artikel 11, onderdeel c, wordt niet genomen dan na afweging van in elk geval de onderwijskundige, de personele en de materiële belangen van de aangesloten scholen, welke afweging schriftelijk in de motivering van het besluit tot uitdrukking wordt gebracht. De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad besluit pas na verplicht advies te hebben ingewonnen bij de Gemeenschappelijke Personeelsgeledingen Raad (GPR) en de Gemeenschappelijke Oudergeledingen Raad (GOR).

  • 2.

    Een besluit met betrekking tot een aangelegenheid als bedoeld in artikel 12, onderdelen b, g, h en i, wordt genomen met inachtneming van in elk geval de besluiten tot vaststelling van het schoolwerkplan, het activi teitenplan, de hoofdlijnen van de bestemming van de financiële middelen en het organisatiebeleid van de aangesloten scholen.

  • 3.

    Een besluit met betrekking tot de aangelegenheden waarnaar wordt verwezen in artikel 12, onderdeel c, wordt genomen met inachtneming van in elk geval de onderwijskundige doelstellingen van de school en de vormgeving van het onderwijs zoals neergelegd in het schoolwerkplan en het activiteitenplan van de aangesloten scholen.

Artikel 18 Termijnen

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt de gemeenschappelijke medezeggenschaps raad of die geleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad die het aangaat een redelijke termijn waarbinnen het advies uitgebracht dient te zijn over de voorgenomen besluiten met betrek king tot een aangelegenheid als bedoeld in artikel 11 van dit reglement.

  • 2.

    Het bevoegd gezag stelt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dan wel die geleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad die het aangaat een redelijke termijn waarbinnen uitsluitsel gegeven dient te worden of al dan niet instemming met de voorgenomen besluiten met betrekking tot de aangelegenheden als bedoeld in artikel 10, 12 dan wel 13 van dit reglement verleend wordt.

  • 3.

    Het bevoegd gezag stelt de medezeggenschapsraad onverwijld in kennis van voornemens met betrekking tot de aangelegenheden als bedoeld in artikel 10, onderdeel a en artikel 11, onderdelen a, d en e.

  • 4.

    De in het eerste en tweede lid bedoelde termijn kan door het bevoegd gezag per geval, op gemotiveerd verzoek van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dan wel die geleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad die het aangaat, worden verlengd.

  • 5.

    Met inachtneming van de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen stelt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dan wel de geleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad die het aangaat, het bevoegd gezag zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis van de hem gevraagde en ongevraagde adviezen over het al dan niet verlenen van instemming aan de voorgenomen besluiten met betrekking tot de aangelegenheden als bedoeld in artikel 11 respectievelijk de artikelen 10, 12 en 13 van dit reglement.

  • 6.

    Indien de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dan wel dat deel van de gemeenschappelijke medezeggenschaps raad gekozen door de geleding die het aangaat, niet binnen de in het eerste en tweede lid bedoelde termijn advies uitbrengt dan wel geen uitsluitsel geeft over het al dan niet verlenen van instemming, wordt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad geacht het eens te zijn, respectievelijk in te stemmen met het aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voorgelegde voorgenomen besluit.

Artikel 19 Adviesaanvrage en niet volgen advies

Indien een te nemen besluit ingevolge het bepaalde in artikel 11 van dit reglement vooraf voor advies dient te worden voorgelegd aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, draagt het bevoegd gezag er zorg voor dat:

  • a)

    advies wordt gevraagd op een zodanig tijdstip dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming;

  • b)

    de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in de gelegenheid wordt gesteld met hem overleg te voeren voordat advies wordt uitgebracht;

  • c)

    de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld van de wijze waarop aan het uitgebrachte advies gehoor wordt gegeven;

  • d)

    de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, indien het bevoegd gezag het advies niet of niet geheel wil volgen, de redenen daartoe zo spoedig mogelijk worden medegedeeld en dat de raad in de gelegenheid wordt gesteld met hem nader overleg te voeren, alvorens het besluit definitief wordt genomen.

TITEL 5 Overige bevoegdheden gemeenschappelijke mede zeggenschapsraad

Artikel 20 Overige taken gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bevordert naar vermogen openheid, openbaarheid en onderling overleg in de school.

  • 2.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad waakt voorts in het algemeen voor discriminatie op welke grond dan ook en bevordert gelijke behandeling van gelijke gevallen en in het bijzonder de gelijke behandeling van mannen en vrouwen en de inschakeling van gehandicapten.

Artikel 21 Gelijke behandeling mannen en vrouwen

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is bevoegd om overeenkomstig artikel 14, tweede lid, aanhef, onderdeel d van de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen (Stbl. 1989, 169) de Commissie gelijke behandeling van mannen en vrouwen schriftelijk te verzoeken te onderzoeken of op één of meer van de scholen die zijn aangesloten bij de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, een onderscheid wordt gemaakt als bedoeld in artikel 1636ij van het Burgerlijk Wetboek of als bedoeld in de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen, en zijn oordeel daarover kenbaar te maken.

Artikel 22 Arbeidsomstandigheden

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft de bevoegdheden als bedoeld in artikel 3, eerste lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit (Stbl. 1991, 494) juncto artikel 14, eerste lid van de Arbeidsomstandighedenwet (Stbl. 1990, 94) alsmede de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 35, 40, 41 en 42 van de Arbeidsomstandighedenwet (Stbl. 1990, 94) krachtens welke de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad:

  • a)

    de nodige inlichtingen worden verschaft;

  • b)

    in de gelegenheid wordt gesteld zijn mening kenbaar te maken dan wel te worden gehoord;

  • c)

    het recht heeft een verzoek om wetstoepassing te doen;

  • d)

    het recht heeft een bezwaarschrift in te dienen.

TITEL 6 Inrichting en werkwijze gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Artikel 23 Verkiezing voorzitter, secretaris en penningmeester

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad kiest uit zijn midden een voorzitter, een of meer plaatsvervangende voorzitters, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen worden gecombineerd.

  • 2.

    Voorzitter, secretaris en penningmeester worden bij voorkeur niet allen uit dezelfde geleding gekozen. Per zittingsperiode worden deze functies wisselend door de ene geleding danwel door de andere geleding vervuld.

Artikel 24 Bijeenkomsten

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad komt ten behoeve van de uitoefening van zijn taak bijeen:

    • a)

      op verzoek van de voorzitter;

    • b)

      op verzoek van een derde van het aantal zitting hebbende leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, onder opgave van redenen.

  • 2.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en het bevoegd gezag komen bijeen in het geval als bedoeld in artikel 7 van dit reglement en indien daarom onder opgave van redenen wordt verzocht door het bevoegd gezag, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad of het deel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dat door het personeel onderscheidenlijk door de ouders of de leerlingen is gekozen.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid bedoelde bijeenkomsten vinden plaats op een voor de leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad redelijkerwijze geschikt tijdstip.

  • 4.

    De secretaris zendt een afschrift van de agenda en het verslag van de bijeenkomst van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad aan het bevoegd gezag en aan de medezeggenschapsraden van de aangesloten scholen.

Artikel 25 Openbaarheid en geheimhouding

  • 1.

    De vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is openbaar, tenzij over individuele personen wordt gesproken of de aard van een te behandelen zaak naar het oordeel van een derde van de leden zich daartegen verzet.

  • 2.

    De leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken die zij in hun hoedanigheid vernemen ten aanzien waarvan het bevoegd gezag dan wel de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad hun geheimhouding heeft opgelegd of waarvan zij, in verband met opgelegde geheimhouding, het vertrouwelijk karakter moeten begrijpen. Degene die de geheimhouding oplegt, deelt daarbij tevens mede welke schriftelijk of mondeling verstrekte gegevens onder de geheimhouding vallen en hoe lang deze dient te duren, alsmede of er personen zijn ten aanzien van wie de geheimhouding niet in acht behoeft te worden genomen. De plicht tot geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, noch door beëindiging van de band van de betrokkene met de school, die hij vertegenwoordigt.

  • 3.

    Indien bij een vergadering of een onderdeel daarvan een persoonlijk belang van een van de leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in het geding is, kan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad besluiten dat het betrokken lid aan die vergadering of dat onderdeel daarvan niet deelneemt. De behandeling van de desbetreffende aangelegenheid vindt dan plaats in een besloten vergadering.

Artikel 26 Uitsluiting van de leden van de gemeenschappelijke medezeg genschapsraad

  • 1.

    Het bevoegd gezag kan op verzoek van twee derde van het aantal leden van gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, dan wel nadat twee derde van het aantal leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad met een dergelijk voorstel van het bevoegd gezag hebben ingestemd, een lid van de raad uitsluiten van deelname aan de werkzaamheden van de raad. Uitsluiting is slechts mogelijk voor een bepaalde tijd.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde verzoek kan slechts door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad worden gedaan, op grond van het feit dat de belanghebbende de werkzaamheden van de raad ernstig belemmert dan wel op grond van het feit dat de belanghebbende zich niet heeft gehouden aan de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 25, tweede lid van dit reglement.

  • 3.

    Het in het eerste lid bedoelde voorstel kan slechts door het bevoegd gezag worden gedaan, op grond van het feit dat de belanghebbende het overleg van de raad met hem ernstig belemmert dan wel op grond van het feit dat de belanghebbende zich niet heeft gehouden aan de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 25, tweede lid van dit reglement.

  • 4.

    Voordat het in het eerste lid bedoelde verzoek wordt gedaan wordt de belanghebbende door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in de gelegenheid gesteld zijn oordeel daarover kenbaar te maken. Dit oordeel wordt bij het verzoek gevoegd. Het achtste lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad stelt de belanghebbende in de gelegenheid zijn oordeel kenbaar te maken over het in het eerste lid gedane voorstel, alvorens te besluiten of hij al dan niet instemt met het gedane voorstel.

  • 6.

    Het bevoegd gezag kan bepalen dat de belanghebbende zich, in afwachting van de beslissing bedoeld in het eerste lid, van deelname aan alle of bepaalde werkzaamheden in verband met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad onthoudt.

  • 7.

    Het bevoegd gezag neemt de beslissing bedoeld in het eerste lid niet eerder dan nadat de belanghebbende - indien hij dat wenst in het bijzijn van een raadsman - in de gelegenheid is gesteld zich mondeling of schriftelijk te verweren.

  • 8.

    Van het mondeling verweer maakt het bevoegd gezag aanstonds proces-verbaal op dat na voorlezing wordt ondertekend door hem te wiens overstaan het verweer heeft plaatsgevonden en door de belanghebbende. Weigert een belanghebbende de ondertekening dan wordt daarvan, zo mogelijk met vermelding van redenen, melding gemaakt. Een afschrift van het proces-verbaal wordt aan de belanghebbende uitgereikt.

  • 9.

    Van de beslissing wordt de belanghebbende onverwijld bij aangetekende brief in kennis gebracht. De beslissing is met redenen omkleed, en vermeldt op welke wijze, binnen welke termijnen en bij welke instantie beroep openstaat.

  • 10

    Het lid van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dat in zijn hoedanigheid van lid van de medezeggenschapsraad voor bepaalde tijd is uitgesloten van deelname aan de werkzaamheden van de medezeggenschaps raad, is voor eenzelfde periode uitgesloten van deelname aan de werkzaamheden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.

Artikel 27 Jaarverslag

  • 1.

    De secretaris maakt jaarlijks een verslag van de werkzaamheden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in het afgelopen jaar.

  • 2.

    Het jaarverslag wordt vastgesteld door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en ter kennisneming gezonden dan wel bekend gemaakt aan het bevoegd gezag en de eventuele gemeenschappelijke geledingenraden, alsmede aan de schoolleiding en de medezeggenschapsraden van de bij de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad aangesloten scholen.

Artikel 28 Gemeenschappelijke geledingenraad

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad stelt de gemeenschappelijke geledingenraden tenminste eenmaal per jaar in de gelegenheid om over aangelegenheden die de betrokken geleding in het bijzonder aangaan met hem overleg te voeren. De verhouding tussen de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, de gemeenschappelijke personeelsraad en de gemeenschappelijke ouderraad wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.

Artikel 29 Huishoudelijk reglement en verdeling beschikbare middelen

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad legt in een bijlage bij het reglement vast: a) een huishoudelijk reglement waarin tenminste zijn geregeld de agendering, de besluitvorming en het verslag van de vergadering; b) de wijze waarop door het bevoegd gezag beschikbaar gestelde middelen voor de raad en de eventuele geledingenraden worden verdeeld.

TITEL 7 Procedure in geval van geschillen

Artikel 30 Competentie geschillencommissie

  • 1.

    Geschillen als bedoeld in deze titel worden voorgelegd aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs.

  • 2.

    Het reglement van de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs is van toepassing.

Paragraaf 1 Geschil bijzondere instemmingsbevoegdheid raad

Artikel 31

Indien aan een te nemen besluit van het bevoegd gezag de instemming, vereist ingevolge de artikelen 10, 12 dan wel 13 van dit reglement, is onthouden, deelt het bevoegd gezag binnen 3 maanden aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad mede of het voorstel wordt ingetrokken dan wel of het voorstel wordt voorgelegd aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs. Indien deze mededeling niet binnen drie maanden wordt gedaan, vervalt het voorstel.

Paragraaf 2 Geschil inhoud reglement

Artikel 32

Voor zover aan een voorstel van het bevoegd gezag tot vaststelling of wijziging van het gemeenschappelijke medezeggenschapsreglement, voor wat betreft onderwerpen, anders dan de bijzondere bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 10 tot en met 13, de ingevolge artikel 40 van dit reglement vereiste instemming is onthouden, deelt het bevoegd gezag aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad danwel de raad aan het bevoegd gezag binnen drie maanden mede, of het voorstel wordt voorgelegd aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs. Indien een dergelijke mededeling niet binnen drie maanden wordt gedaan, vervalt het voorstel.

Paragraaf 3 Geschil bijzondere adviesbevoegdheid raad

Artikel 33
  • 1.

    Indien het bevoegd gezag een besluit neemt waarbij het advies van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, vereist ingevolge artikel 11 van dit reglement, niet of niet geheel volgt, wordt de uitvoering van dat besluit met een maand opgeschort, tenzij de raad tegen onmiddellijke uitvoering van het besluit geen bezwaar heeft.

  • 2.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad kan binnen een maand nadat het bevoegd gezag een besluit als bedoeld in het eerste lid heeft genomen, dat besluit aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs voorleggen.

  • 3.

    De behandeling van het besluit voor de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs verlengt de opschorting, als bedoeld in het eerste lid, niet.

Paragraaf 4 Geschil interpretatie

Artikel 34

Indien het bevoegd gezag en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van mening verschillen over de interpretatie van het bij of krachtens de wet danwel het reglement bepaalde, kan ieder van hen de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs verzoeken te bepalen welke interpretatie daaraan dient te worden gegeven.

Paragraaf 5 Geschil initiatief gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Artikel 35 Geen reactie op standpunt of voorstel

Indien het bevoegd gezag niet binnen drie maanden een reactie als bedoeld in artikel 8, tweede lid van dit reglement heeft uitgebracht op een door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad gedaan voorstel of kenbaar gemaakt standpunt als bedoeld in artikel 8, eerste lid van dit reglement, kan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad binnen twee weken na het verstrijken van de termijn, de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs verzoeken een termijn vast te stellen waarbinnen het bevoegd gezag alsnog een zodanige reactie dient uit te brengen.

Artikel 36 Onvoldoende gemotiveerde reactie

Indien het bevoegd gezag naar het oordeel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad een onvoldoende met redenen omklede reactie als bedoeld in artikel 8, tweede lid van dit reglement heeft uitgebracht op een door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad gedaan voorstel of kenbaar gemaakt standpunt als bedoeld in artikel 8, eerste lid van dit reglement, kan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad de reactie ter beoordeling aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs voorleggen en deze verzoeken een termijn vast te stellen waarbinnen het bevoegd gezag een zodanige reactie dient uit te brengen.

Artikel 37 Overleg

Indien de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad aan de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs een verzoek voorlegt als bedoeld in de artikelen 35 en 36 van het reglement en het bevoegd gezag geen overleg heeft gevoerd als bedoeld in artikel 8, tweede lid van dit reglement, kan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad de Landelijke geschillencommissie voor het openbaar onderwijs verzoeken een termijn te bepalen waarbinnen het overleg alsnog plaatsvindt.

TITEL 8 Overige bepalingen

Artikel 38 Rechtsbescherming

Het bevoegd gezag draagt er zorg voor dat de personen die kandidaat zijn geweest voor het lidmaatschap van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, alsmede de leden en de gewezen leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad niet uit hoofde daarvan worden benadeeld in hun positie met betrekking tot de school waaraan zij zijn verbonden.

Artikel 39 Informatieverstrekking

  • 1.

    Het bevoegd gezag verstrekt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad aan het begin van het schooljaar schriftelijk de basisgegevens met betrekking tot de hoofdpunten van het reeds vastgestelde beleid. Het bevoegd gezag stelt de raad tenminste eenmaal per jaar schriftelijk in kennis van het door hem in het afgelopen jaar gevoerde beleid en de beleidsvoornemens voor het komende jaar ten aanzien van de aangesloten scholen op financieel, organisatorisch en onderwijskundig gebied.

  • 2.

    Het bevoegd gezag en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad verschaffen elkaar, al dan niet gevraagd, tijdig alle inlichtingen die zij voor de vervulling van hun taak redelijkerwijze nodig hebben.

Artikel 40 Wijziging reglement

  • 1.

    Het bevoegd gezag legt elke wijziging van dit reglement met betrekking tot de bijzondere bevoegdheden als bedoeld in artikel 10 tot en met 13 van dit reglement als voorstel voor aan de medezeggenschapsraad van de afzonderlijke scholen die bij de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad zijn betrokken en stelt het gewijzigde reglement niet vast dan nadat het na overleg al dan niet gewijzigde voorstel de instemming van zowel het bevoegd gezag als tenminste tweederde deel van het aantal leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft verworven.

  • 2.

    Het bevoegd gezag legt elke wijziging van dit reglement, behoudens die met betrekking tot de artikelen 10 tot en met 13 van dit reglement, als voorstel voor aan de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en stelt het gewijzigde reglement niet vast dan nadat het na overleg al dan niet gewijzigde voorstel de instemming van tenminste tweederde van het aantal leden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft verworven.

TITEL 9 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 41 Overgangsrecht gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad die op de datum van inwerkingtreding van dit reglement ingevolge artikel 14 van de Wet medezeggenschap onderwijs (Stbl. 1981, 778) aan de school is verbonden, geldt als gemeenschappelijke medezeggenschaps raad in de zin van dit reglement, totdat een medezeggenschapsraad aan de school is verbonden ingevolge artikel 28 van de WMO 1992.

  • 2.

    Indien van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bedoeld in het eerste lid overige leden als bedoeld in artikel 4, derde lid, onderdeel c van de Wet medezeggenschap onderwijs, deel uitmaken, hebben zij zitting in de raad met adviserende stem.

Artikel 42 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit reglement kan worden aangehaald als "reglement voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad openbare scholen Alkmaar" en treedt in werking op 1 augustus 1993.

Ondertekening

Vastgesteld bij raadsbesluit van 13 september 1994, nr. 23.

Gepubliceerd in het gemeenteblad op 14 september 1994.

Bijlage

Bijlage, vast te stellen door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad

Huishoudelijk reglement gemeenschappelijke medezeggenschapsraad als bedoeld in artikel 28, vierde lid van de Wet Medezeggenschap Onderwijs 1992 (Stbl. 1992, 663)

Artikel 1. Taak voorzitter

  • 1.

    De voorzitter is belast met het openen, schorsen, heropenen, sluiten en het leiden van de vergaderingen van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.

  • 2.

    De voorzitter vertegenwoordigt de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in en buiten rechte.

  • 3.

    Er is een plaatsvervangend voorzitter die de voorzitter bij diens afwezigheid vervangt.

Artikel 2. Taak secretaris

De secretaris is belast met het bijeenroepen van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, het opmaken van de agenda, het opstellen van het verslag, het voeren van de briefwisseling en het beheren van de voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bestemde en van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad uitgaande stukken.

Artikel 3. Taak penningmeester

  • 1.

    De penningmeester voert de financiële huishouding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad; hij stelt ieder jaar de begroting op en legt over ieder jaar verantwoording af in het jaarverslag.

  • 2.

    De penningmeester legt in de begroting de wijze vast waarop de door het bevoegd gezag beschikbaar gestelde middelen voor de raad en de geledingenraden worden verdeeld.

Artikel 4. Bijeenroepen en agenda van de gemeenschappelijke mede zeggenschapsraad

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad komt ten behoeve van de uitoefening van zijn taak bijeen in de in het reglement voor de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad bepaalde gevallen.

  • 2.

    De vergaderingen van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad worden gehouden onmiddellijk na de vergaderingen van de GOR en GPR, op dezelfde plaats en datum.

  • 3.

    De bijeenroeping geschiedt door de secretaris door middel van een schriftelijke oproeping aan de leden en de eventuele adviseurs. De secretaris stelt voor iedere vergadering een agenda op, waarop de door de voorzitter en door de leden opgegeven onderwerpen worden geplaatst. Ieder lid van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad kan een onderwerp op de agenda doen plaatsen. Behoudens spoedeisende gevallen geschiedt de bijeenroeping en het rondsturen van de agenda tenminste 10 dagen vóór de te houden vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.

  • 4.

    De secretaris draagt er zorg voor dat de agenda van de vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad wordt toegezonden aan het bevoegd gezag, de aangesloten medezeggenschapsraden en de gemeenschappelijke geledingenraden.

Artikel 5. Quorum

  • 1.

    Een vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad kan slechts plaatsvinden indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 2.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt een nieuwe vergadering belegd op de in artikel 3 voorgeschreven wijze met dien verstande dat er slechts achtenveertig uren tussen de rondzending der convocaties en het uur der vergadering behoeven te verlopen.

  • 3.

    Deze laatste vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal leden dat is opgekomen.

Artikel 6. Stemming

  • 1.

    De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad beslist bij gewone meerderheid van stemmen, tenzij het reglement anders bepaalt. Over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd, tenzij de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in een bepaald geval anders besluit. Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht. Stemmen bij volmacht is niet mogelijk.

  • 2.

    Wordt bij een stemming over personen bij de eerste stemming geen gewone meerderheid behaald, dan vindt herstemming plaats tussen hen die bij de eerste stemming de meeste stemmen kregen. Bij deze herstemming is diegene gekozen die alsdan de meeste stemmen op zich verenigd heeft. Indien de stemmen staken, beslist het lot.

  • 3.

    Bij staking van de stemmen over een door de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad te nemen besluit dat geen betrekking heeft op personen, wordt deze zaak op de eerstvolgende vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad opnieuw aan de orde gesteld. Staken de stemmen dan opnieuw, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 4.

    Bij gelijkluidend advies van GPR en GOR besluit de GMR dienovereenkomstig. Bij verschillend advies is de besluitvorming aan de GMR.

Artikel 7. Verslag

De secretaris maakt van iedere vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad een verslag dat in de volgende vergadering van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad wordt vastgesteld. Het verslag wordt overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, vierde lid van dit reglement bekend gemaakt.

Artikel 8. Jaarverslag

  • 1.

    De secretaris maakt jaarlijks een verslag van de werkzaamheden van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad in het afgelopen jaar.

  • 2.

    De secretaris draagt er zorg voor dat het jaarverslag ter kennisneming gezonden dan wel bekendgemaakt wordt aan het bevoegd gezag, de aangesloten medezeggenschapsraden, de gemeenschappelijke geledingenraden. Voorts draagt de secretaris er zorg voor dat het verslag ten behoeve van belangstellenden ter inzage op een algemeen toegankelijke plaats op de scholen wordt gelegd.

Artikel 9. Niet voorziene gevallen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad op voorstel van de voorzitter, met inachtneming van het bepaalde in de Wet medezeggenschap onderwijs 1992 en het reglement.