Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamercommissie Alkmaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamercommissie Alkmaar
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamercommissie Alkmaar
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening is vastgesteld door de Rekenkamercommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-05-200828-12-2018nieuwe regeling

14-05-2008

Officiële mededelingen, 21-05-2008

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamercommissie Alkmaar

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement van orde wordt verstaan onder:

  • a.

    De Rekenkamercommissie: de commissie zoals ingesteld door de gemeenteraad van Alkmaar bij raadsbesluit van 26 juni 2003 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 6 december 2007.

  • b.

    De leden: de bij besluit van de gemeenteraad benoemde leden van de commissie.

Artikel 2 Samenstelling en werkwijze van de Rekenkamercommissie

  • 1.

    De benoemde leden vormen tezamen de Rekenkamercommissie.

  • 2.

    De Rekenkamercommissie wijst uit zijn midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 3 Vergaderingen

  • 1.

    De Rekenkamercommissie vergadert in de regel tweemaal per maand op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee leden het nodig achten.

  • 2.

    Na goedkeuring van de Rekenkamercommissie kunnen vergaderingen door één of enkele leden worden gevoerd.

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda op van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie.

  • 2.

    Voor elke vergadering, als regel een week van te voren, wordt door de secretaris aan de leden van de Rekenkamercommissie een agenda en stukken toegezonden.

  • 3.

    Voor zover mogelijk geschiedt de correspondentie per e-mail.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    De Rekenkamercommissie besluit waar mogelijk voltallig, en in ieder geval bij deelname van tenminste de helft van het aantal leden.

  • 2.

    De leden hebben ieder één stem.

  • 3.

    Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 4.

    In geval van staking van de stemmen wordt de besluitvorming tot de volgende vergadering aangehouden, tenzij de vergadering voltallig is of de beslissing naar het oordeel van de Rekenkamercommissie niet kan worden uitgesteld. In genoemde gevallen heeft de voorzitter een beslissende stem.

Artikel 6 Verslaglegging

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het verslag van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de vergadering;

    • c.

      een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest; een formulering van de door de Rekenkamercommissie genomen besluiten;

    • d.

      een zakelijke samenvatting van eventuele tijdens de vergadering gevoerde gesprekken met derden.

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van de Rekenkamercommissie daarom vraagt.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 7 Procedure onderzoeken

  • 1.

    De Rekenkamercommissie stelt een protocol vast voor het opzetten van onderzoeken.

  • 2.

    Het protocol wordt ter kennisneming voorgelegd aan de raad.

Artikel 8 Openbare informatieve vergadering

  • 1.

    De Rekenkamercommissie kan besluiten een openbare informatieve vergadering te beleggen.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk ook van toepassing op een openbare informatieve vergadering.

Artikel 9 Evaluatie

De Rekenkamercommissie evalueert jaarlijks haar functioneren en het functioneren van haar leden afzonderlijk.

Artikel 10 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement besluit de Rekenkamercommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 15 mei 2008.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamercommissie Alkmaar’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de Rekenkamercommissie op 14 mei 2008.

Bekend gemaakt in de Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad op 21 mei 2008.