Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Capelle aan den IJssel

Beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies 2002

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCapelle aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor de verlening van projectsubsidies 2002
CiteertitelBeleidsregels voor de verlening van projectsubsidies 2002
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1.De datum van de bekendmaking is onbekend. De datum van inwerkingtreding is daarom geschat op 28 maart 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
  2. Subsidieverordening welzijn 2002, art. 5

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-03-200201-01-2015nieuwe regeling

19-03-2002

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies 2002

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel,

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op haar bevoegdheid op grond van artikel 5 van de Subsidieverordening Welzijn 2002;

b e s l u i t :

in het kader van het door haar gewenste beleid voor de toekenning van projectsubsidies de volgende beleidsregels vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

Aanvrager

Een instelling die een subsidieaanvraag bij het college indient voor een project.

College

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel.

Instelling

Een bij notariële akte gevestigde rechtspersoon zonder winstoogmerk, die zich ten doel stelt

activiteiten te ontplooien waarvan de raad de ideële en/of materiële waarde voor de bevolking van de gemeente Capelle aan den IJssel erkent.

Project

Een door een instelling ten behoeve van de inwoners van de gemeente Capelle aan den IJssel te

organiseren activiteit met een eenmalig en vernieuwend karakter, die past binnen het gemeentelijk welzijnsbeleid.

Projectsubsidie

Subsidie met een eenmalig karakter, voor een vernieuwende activiteit, waarvoor eventuele structurele subsidie onvoldoende financiële ruimte biedt.

Raad

De gemeenteraad van de gemeente Capelle aan den IJssel

Subsidieplafond

Het bedrag dat de raad bij de vaststelling van het Welzijnsjaarprogramma voor enig jaar voor

projectsubsidie beschikbaar heeft gesteld.

Subsidieaanvraag

Een schriftelijk ingediend gemotiveerd verzoek om subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de wet;

Wet

De Algemene wet bestuursrecht (wet van 4 juni 1992, Stb. 1992, 315, zoals sindsdien gewijzigd)

Artikel 2 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor projectsubsidie kan worden ingediend door een instelling die ten behoeve vaninwoners van de gemeente Capelle aan den IJssel een activiteit wil organiseren.

  • 2.

    Een aanvraag voor projectsubsidie kan worden ingediend op elk willekeurig tijdstip, doch niet

eerder dan de dag na vaststelling van de begroting van het jaar waarin de activiteit wordt

uitgevoerd dan wel - bij een activiteit met een looptijd van een jaar of langer - het jaar waarin de

activiteit start.

3.De subsidieaanvraag dient tenminste zes weken voor de start van de activiteit bij het college te

worden ingediend.

  • 4.

    De aanvraag dient vergezeld te gaan van de volgende stukken:

    • a.

      een omschrijving van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      het doel van de activiteit;

    • c.

      de relatie tussen de te organiseren activiteit en het doel van de structurele activiteiten van de

aanvrager;

  • d.

    een toelichting op het vernieuwende karakter van de activiteit;

  • e.

    de aangeboden prestatie in meetbare termen;

  • f.

    het effect dat wordt beoogd in meetbare termen;

  • g.

    de projectduur;

  • h.

    de begroting van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, inclusief de hoogte van

de eigen bijdrage van deelnemers aan het project;

  • i.

    het gevraagde subsidiebedrag;

  • j.

    de financiering door derden indien eigen bijdragen en de aangevraagde subsidie de kosten

niet dekken.

5.Indien het een aanvrager betreft die niet eerder een subsidie heeft aangevraagd, dient, in

aanvulling op het in lid 4 van dit artikel bepaalde, een afschrift van de statuten van de instelling te

worden overgelegd.

6.Indien het een aanvrager betreft die in het Welzijnsjaarprogramma is opgenomen, dient, in

aanvulling op het in lid 4 van dit artikel bepaalde, een toelichting op de ontoereikendheid van de

structurele subsidie te worden overgelegd.

7.Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 3 Subsidieverlening

  • 1.

    Een activiteit waarvoor projectsubsidie wordt verleend dient op een vernieuwende wijze invulling te geven aan het vastgestelde gemeentelijk beleid.

  • 2.

    Een projectsubsidie wordt verleend voorzover het subsidieplafond niet wordt overschreden.

  • 3.

    Een projectsubsidie wordt verleend na vaststelling van de gemeentebegroting van het jaar

waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 4.

    De maximale toekenning bij een subsidieaanvraag van _ 10.000 of hoger bedraagt 75% van het benodigde bedrag.

  • 5.

    De maximale bijdrage aan een project bedraagt _ 15.000.

  • 6.

    De beslissing op de subsidieaanvraag wordt binnen drie weken na ontvangst van de aanvraag

aan de aanvrager bekend gemaakt door middel van toezending van een beschikking. Indien op

grond van artikel 5, tweede lid, het college op de aanvraag dient te beslissen, wordt deze

beslissing binnen drie weken na behandeling in het college aan de aanvrager bekend gemaakt

door middel van toezending van een beschikking.

7.Indien het niet mogelijk is binnen de in het zesde lid van dit artikel genoemde termijn te beslissen, wordt dit schriftelijk en gemotiveerd aan de aanvrager medegedeeld. Verlenging van de beslistermijn is in dit geval mogelijk met maximaal 3 weken.

Artikel 4 Bevoorschotting

90% van het maximaal toegekende bedrag wordt als voorschot verstrekt.

Artikel 5 Mandaat

1.Het beslissen op een aanvraag voor een projectsubsidie is gemandateerd aan het hoofd van de deelsector Welzijn en Educatie voorzover het een activiteit betreft waarvan de looptijd korter is

dan een jaar.

2.Het college beslist op aanvragen voor activiteiten met een looptijd van een jaar of langer.

Artikel 6 Subsidievoorwaarden

De gemandateerde ambtenaar en het college kunnen aan de verlening van de subsidie nadere

voorwaarden stellen.

Artikel 7 Subsidievaststelling

1.Binnen zes weken na afloop van de activiteit dient de aanvrager een inhoudelijk en financieel

verslag van de activiteit in te leveren.

2.Wanneer een activiteit een looptijd heeft van een jaar of langer, dient de aanvrager jaarlijks

binnen een maand na afloop van het kalenderjaar een inhoudelijk en financieel

voortgangsverslag van de activiteit in te leveren. Na afloop van de activiteit dient de aanvrager

binnen zes weken een eindverslag en een financiële verantwoording in te dienen.

3.Op basis van de ingediende inhoudelijke en financiële verslaglegging stelt de gemandateerde

ambtenaar binnen zes weken de subsidie vast.

4.Bij activiteiten met een looptijd van een jaar of langer stelt het college de subsidie vast binnen zes weken nadat het eindverslag en de financiële verantwoording zijn ingediend.

Artikel 8 Bekendmaking mogelijkheid projectsubsidies aan te vragen

1.De instellingen die in het kader van het Welzijnsjaarprogramma bij de gemeente bekend zijn,

worden jaarlijks na vaststelling van het Welzijnsjaarprogramma ingelicht over de mogelijkheid een

projectsubsidie aan te vragen, de wijze waarop dit kan gebeuren en de hoogte van het

subsidieplafond.

2.Jaarlijks na vaststelling van het Welzijnsjaarprogramma wordt de mogelijkheid tot het aanvragen van een projectsubsidie, de wijze waarop dit dient te geschieden en de hoogte van het

subsidieplafond, bekend gemaakt in de gemeenterubriek die verschijnt in één van de huis aan

huis bladen in Capelle aan den IJssel.

Artikel 9 Evaluatie

1.Over de toepassing van deze beleidsregels wordt door de gemandateerde ambtenaar per

kwartaal gerapporteerd aan het college.

2.Twee jaar na de inwerkingtreding van de Beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies

2002 vindt een evaluatie plaats.

Artikel 10 Overgangsregeling

Tot het moment van de in artikel 9, tweede lid, genoemde evaluatie zal het jaarlijks voor

projectsubsidie beschikbare budget volgens de volgende verdeelsleutel over de diverse

subsidieaanvragen worden verdeeld:

10% projecten minderheden;

20% projecten cultuur;

20% projecten ouderen & gehandicapten;

50% projecten waarbij de samenwerking tussen diverse instellingen wordt benadrukt of waarbij

meerdere beleidsterreinen nadrukkelijk aan de orde komen.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

1.Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag volgend op die van haar

bekendmaking.

2.Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels voor de verlening van

projectsubsidies 2002”.

Capelle aan den IJssel, maart 2002

Het college van burgemeester en wethouders van Capelle aan den IJssel,

de secretaris de burgemeester

Algemene toelichting

Op grond van artikel 5 van de Subsidieverordening Welzijn 2002 kan het college van burgemeester en wethouders een instelling subsidie verlenen voor eenmalige activiteiten. In de toelichting op dit artikel is vermeld dat voor het verlenen van projectsubsidies beleidsregels zijn opgesteld.

In februari 2000 zijn voor de eerste maal beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies

vastgesteld. Hierbij is aangegeven dat deze regels na 2 jaar geëvalueerd zouden worden. Met ingang van 2002 heeft de raad besloten de projectsubsidies ten behoeve van de diverse beleidsterreinen samen te voegen.Tevens is het budget van de projectsubsidies substantieel verhoogd. Dit heeft ertoe geleid de beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies te herzien.

Projectsubsidies hebben tot doel een (beperkte) flexibiliteit in de subsidieverlening te brengen, met name het snel kunnen inspelen op ontwikkelingen die passen binnen het gemeentelijk beleid, doch waarvoor binnen de gemeentebegroting in het betreffende jaar geen financiële middelen beschikbaar zijn. Het gaat hierbij om eenmalige activiteiten met een vernieuwend karakter en een beperkte looptijd, die niet zijn voorzien in het Welzijnsjaarprogramma. Structurele zaken dienen door de gemeenteraad te worden afgewogen in het totaal van ontwikkelingen op de diverse gemeentelijke beleidsterreinen.

Projectsubsidies dienen te passen binnen het vastgestelde gemeentelijk beleid, zoals dat is

neergelegd in de Welzijnsvisie of in beleidsnota’s of zoals dat voortvloeit uit eerdere beleidsbesluiten.

Aanvragen worden aan dit beleid getoetst.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepaling

Project

Een activiteit met een eenmalig vernieuwend karakter dient een eenduidig begin- en eindpunt te

hebben, bijvoorbeeld “1 april” in plaats van “in het voorjaar”. Het eenmalig karakter kan zowel één

dag(deel) betreffen als een langere periode. Een projectsubsidie heeft een maximale looptijd van drie jaar. Een project dient te passen binnen het gemeentelijk beleid.

Aanvrager

Projectsubsidies kunnen worden aangevraagd door instellingen die ten behoeve van de inwoners van de gemeente Capelle aan den IJssel activiteiten organiseren.

Aanvragen voor projectsubsidies kunnen zowel worden ingediend door instellingen die in het

betreffende jaar zijn opgenomen in het Welzijnsjaarprogramma als door instellingen die daarin niet voorkomen.

Artikel 2 Subsidieaanvraag

Aanvragen voor projectsubsidies kunnen worden ingediend vanaf de dag na vaststelling van de

gemeentebegroting voor het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft danwel –bij een activiteit met een looptijd van een jaar of langer- vanaf de dag na vaststelling van de begroting voor het jaar waarin de activiteit start. Wij gaan er daarbij van uit dat de begroting van enig jaar uiterlijk op 15 november wordt vastgesteld. De aanvrager heeft dan nog tijd om conform het gestelde in art. 2, derde lid, (aanvraag niet later dan 6 weken voor de start van de activiteit) een aanvraag in te dienen voor een activiteit op 1 januari.

Aanvragen die worden ingediend vóór de vaststelling van de begroting van het jaar waarop de

aanvraag betrekking heeft, worden niet in behandeling genomen. Desgewenst kan na vaststelling van de gemeentebegroting de aanvraag opnieuw worden ingediend. In de loop van een begrotingsjaar kunnen aanvragen op elk moment worden ingediend.

Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. Bepalend is de datum in het

registratiestempel van de deelsector Facilitaire Diensten. Indien op één dag meerdere aanvragen

gelijktijdig binnenkomen die alle gehonoreerd zouden kunnen worden, en het budget niet toereikend is om deze aanvragen te honoreren, wordt het beschikbare budget in overleg met de aanvragers naar rato verdeeld. Daarover wordt in ieder geval met de betreffende aanvragers mondeling overleg gevoerd. Mocht dit met een of meer van de betreffende aanvragers niet tot overeenstemming leiden, dan beslist het college.

Artikel 3 Subsidieverlening

Projectsubsidies dienen te passen binnen het vastgestelde gemeentelijk beleid, zoals dat is

neergelegd in de Welzijnsvisie of in beleidsnota’s of zoals dat voortvloeit uit eerdere beleidsbesluiten.

Projectsubsidies worden verleend voor eenmalige activiteiten met een vernieuwend karakter. Onder vernieuwend karakter wordt verstaan dat de activiteiten nog niet eerder in de gemeente Capelle aan den IJssel zijn uitgevoerd. Dit houdt in dat activiteiten die reeds eerder door de betrokken instelling zijn uitgevoerd of een uitbreiding zijn van door de betreffende instelling uitgevoerde activiteiten, dan wel die reeds door een andere in Capelle aan den IJssel werkzame organisatie worden uitgevoerd, niet voor een projectsubsidie in aanmerking komen.

Een feest voor de viering van een opening of jubileum (bijvoorbeeld een receptie) komt niet voor

subsidie in aanmerking.

Indien een aanvraag voor projectsubsidie aan de voorwaarden voldoet, wordt subsidie verstrekt voor zover het door de raad bij de vaststelling van het Welzijnsjaarprogramma beschikbaar gestelde budget “projectsubsidie algemeen” niet wordt overschreden. Bovendien is voor een periode van 2 jaar als overgangsbepaling een procentuele verdeling van het beschikbare budget opgenomen. Mocht voor één van de genoemde categorieën het budget zijn overschreden, dan zal de betreffende aanvraag voor besluitvorming aan het college worden voorgelegd.

Bij subsidieaanvragen van _ 10.000 of hoger zal de maximale bijdrage nooit meer bedragen dan 75% van het benodigde subsidiebedrag. De overige benodigde 25% dient bijvoorbeeld via sponsoring of subsidies anders dan vanuit de gemeente bijeengebracht te worden. De maximale bijdrage aan een project bedraagt _ 15.000.

Op aanvragen voor projectsubsidies wordt besloten uiterlijk binnen drie weken na ontvangst van de aanvraag. Indien dit niet mogelijk blijkt, wordt dit schriftelijk en gemotiveerd aan de aanvrager

medegedeeld. Verlenging van de beslistermijn is in dit geval mogelijk met maximaal drie weken. Op beslissingen op aanvragen voor projectsubsidie voor een activiteit met een looptijd van een jaar of langer is bovenstaande termijn niet van toepassing. In dit laatste geval ontvangt de aanvrager binnen drie weken na behandeling in het college een beschikking.

Indien of voor zover het subsidieplafond is bereikt, wordt de subsidie geweigerd.

De aanvrager krijgt een voor bezwaar en beroep vatbare beschikking. In de beschikking zijn tenminste opgenomen de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt verleend, de te leveren prestatie(s) in meetbare termen, het beoogde effect in meetbare termen, de projectduur, het maximale subsidiebedrag en eventuele bijzondere voorwaarden.

Artikel 4 Bevoorschotting

Bij de subsidieverlening zal 90% van de maximaal verleende subsidie als voorschot worden

overgemaakt. Na afloop van het project zal aan de hand van de eindafrekening de daadwerkelijke subsidie worden vastgesteld.

Artikel 5 Mandaat

Het mandaat van het hoofd van de deelsector Welzijn en Educatie beperkt zich tot subsidies voor

activiteiten met een looptijd korter dan een jaar. Beslissingen op subsidieaanvragen voor activiteiten met een looptijd van een jaar of langer zijn voorbehouden aan het college.

Artikel 6 Subsidievoorwaarden

De gemandateerde ambtenaar en het college kunnen aan de verlening van de projectsubsidie nadere voorwaarden stellen.

Artikel 7 Subsidievaststelling

Binnen zes weken na afloop van een project dient de aanvrager een inhoudelijk en financieel verslag in. Hierbij dient ook te worden ingegaan op de in de beschikking vermelde afspraken over de te leveren prestatie(s) in meetbare termen, het behaalde effect en eventuele bijzondere voorwaarden.

Bij projectsubsidies met een looptijd van een jaar of langer dient de aanvrager jaarlijks binnen een maand nadat het kalenderjaar is verstreken een inhoudelijk en financieel voortgangsverslag in. Binnen zes weken na afloop van de activiteit dient de aanvrager een eindverslag en een financiële verantwoording in, waarin tenminste wordt ingegaan op de in de beschikking vermelde afspraken over de te leveren prestatie(s) in meetbare termen, het behaalde effect en eventuele bijzondere voorwaarden”.

De gemandateerde ambtenaar danwel het college stelt de subsidie vast binnen zes weken na

ontvangst van het inhoudelijk en financieel verslag respectievelijk het eindverslag en de financiële

verantwoording. Een besluit tot vaststelling van de hoogte van het subsidiebedrag is vatbaar voor

bezwaar en beroep.

Artikel 8 Bekendmaking mogelijkheid projectsubsidies aan te vragen.

Het is van belang dat alle belanghebbenden op de hoogte zijn van de mogelijkheid subsidie aan te vragen. Daartoe zullen na vaststelling van de begroting en voor aanvang van het subsidiejaar alle instellingen en organisaties die bij de gemeente bekend zijn – ongeacht het feit of zij via het

Welzijnsjaarprogramma subsidie ontvangen - schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de

mogelijkheid tot het aanvragen van projectsubsidies en de daarvoor geldende voorwaarden. (In het advies staat dat enkel de instellingen die in het WJP zijn opgenoemen schriftelijk bericht krijgen!!)

Voorts zal bekendmaking plaatsvinden via de gemeenterubriek in de plaatselijke pers.

Artikel 10 Overgangsregeling

In februari 2000 zijn voor de eerste maal beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies

vastgesteld. Hierbij is aangegeven dat deze regels na 2 jaar geëvalueerd zouden worden. Daarnaast heeft de raad met ingang van 2002 besloten de projectsubsidies ten behoeve van de diverse beleidsterreinen samen te voegen. Tevens is het budget van de projectsubsidies substantieel verhoogd. Dit heeft ertoe geleid de beleidsregels voor de verlening van projectsubsidies te herzien.

Om niet geheel af te wijken van de “oude” verdeling is er voor gekozen om de komende 2 jaar met een verdeelsleutel te werken.

Deze verdeelsleutel geldt voor 50% van het beschikbaar gestelde budget. De overige 50% zal worden ingezet voor projecten waarbij de samenwerking tussen diverse instellingen wordt benadrukt of waarbij meerdere beleidsterreinen nadrukkelijk naar voren komen.