Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Reglement op de auditcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de auditcommissie
CiteertitelReglement op de auditcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Laatstelijk gewijzigd op10-01-2008

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 213 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-03-201213-01-2015Artikel 2

26-01-2012

Officiële Mededelingen, 28-03-2012

bijlage nr. 12-2950
16-03-200629-03-2012nieuwe regeling

27-02-2006

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de auditcommissie

 

 

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    een lid: een lid van de audit commissie;

  • b.

    de voorzitter: de voorzitter van de audit commissie of diens vervanger;

  • c.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad danwel een door hem aan te wijzen medewerker;

  • d.

    de raad: de gemeenteraad van Alkmaar;

  • e.

    de accountant: de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213 lid 2 Gemeentewet.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De audit commissie:

    • a.

      staat de raad bij in het uitvoeren van zijn controlerende verantwoordelijkheden en bevoegdheden;

    • b.

      bereidt, in overleg met het college, de aanbesteding van de accountantscontrole en selectieprocedure van de accountant voor;

    • c.

      stelt in geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging;

    • d.

      adviseert de raad met betrekking tot:

      • 1.

        de te benoemen accountant;

      • 2.

        het accountantsrapport;

    • e.

      verleent de opdracht aan de accountant tot controle van de jaarrekening op basis van een controle protocol;

    • f.

      kan te allen tijde de accountant opdracht geven tot aanvullend of bijzonder onderzoek in directe relatie tot de controlebevindingen van de accountant;

    • g.

      voert overleg met de accountant over:

      • 1.

        het controle protocol;

      • 2.

        de tussentijdse rapportages en controles;

      • 3.

        de accountantsverklaring en het accountantsrapport;

      • 4.

        de evaluatie van zijn functioneren na afloop van de contractperiode dan wel alvorens tot verlening van de contractperiode over te gaan.

    • h.

      stelt het controleprotocol vast.

  • 2.

    De raad kan de audit commissie aanwijzingen en opdrachten geven voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De audit-commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf raadsleden.

  • 2.

    De audit-commissie kan zich bij haar werkzaamheden laten bijstaan door de griffier.

Artikel 4 Voorzitter

De leden van de audit-commissie bepalen onderling wie van hen voorzitter en vice-voorzitter is.

Artikel 5 Zittingsduur

Het lidmaatschap eindigt op het moment dat het lid niet meer voldoet aan de hoedanigheid op grond waarvan hij conform artikel 3 lid geworden is van de audit commissie.

Artikel 6 Informatievoorziening

  • 1.

    De audit commissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

  • 2.

    De informatie omvat in ieder geval:

    • a.

      de verslagen van de vergaderingen van de audit commissie;

    • b.

      het controleprotocol;

    • c.

      de tussentijdse rapportages en controles;

    • d.

      het accountantsrapport;

    • e.

      de evaluatie van het functioneren van de accountant;

    • f.

      de accountantsselectie.

Artikel 7 Slotbepalingen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de audit commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking één dag na de bekendmaking.

Vastgesteld bij raadsbesluit van 10 januari 2008.

Toelichting op het Reglement op de audit commissie, artikelsgewijs

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

Dit artikel regelt de verhouding tussen raad en audit commissie. Sinds de invoering van de Wet Dualisering Gemeentebestuur wordt de accountant door de raad aangewezen en niet meer door het college. De reguliere aansturing tijdens de interim en jaarrekeningcontroles kan dan ook niet langer door de portefeuillehouder plaatsvinden. Primaire taak van de audit commissie ligt dan ook op dit vlak, het vormen van een aanspreekpunt voor de accountant tijdens zijn controlewerkzaamheden en het daarbij aansturen van de accountant. Dit maakt een efficiënte aansturing mogelijk zonder dat steeds behandeling in raadscommissie c.q. raad noodzakelijk is.

Evident is dat de raad altijd formeel de bevoegde instantie blijft. Daar waar de audit commissie zelf optreedt betreft het mineure zaken, zoals het vaststellen van het controle protocol.

De audit commissie treedt op als deskundig en ondersteunend orgaan, niet als een politiek bestuurlijk orgaan.

De audit commissie bereidt de adviezen van de raad voor ten aanzien van het aanwijzen van de accountant en het vaststellen van de jaarrekening.

Samen met het college bereidt de audit commissie de selectieprocedure van de accountant voor.

Het 2e lid maakt de verhouding tussen raad en audit commissie volstrekt helder, de raad kan de commissie aanwijzingen en opdrachten geven ter uitoefening van haar taken en bevoegdheden.

Artikel 3 Samenstelling

De samenstelling van de audit commissie is in het raadsvoorstel ‘Voorstel aanpak rechtmatigheid’ (nummer 70; 2005) reeds gegeven. De accountant kan deelnemen aan de beraadslagingen tenzij onderwerpen als evaluatie van de accountant danwel selectie van de nieuwe accountant geagendeerd zijn.

Artikel 4 Voorzitter

In het raadsbesluit ‘Voorstel aanpak rechtmatigheid’ is destijds besloten tot het instellen van een audit commissie voorgezeten wordt door de portefeuillehouder Financiën. De audit commissie heeft evenwel een ondersteunende functie voor de raad op basis van deskundigheid en dient a-politiek op te treden. Het is dan ook veel logischer dat één van de drie raadsleden voorzitter is dan de portefeuillehouder.

Gelet hierop wordt dan ook, in tegenstelling tot het bepaalde in raadsbesluit ‘Voorstel aanpak rechtmatigheid’, bepaald dat één van de drie raadsleden voorzitter dient te zijn. En vanwege het belang van deze functie voor het waarborgen van de terugkoppeling uit de audit commissie naar de raad, dient uit hun midden tevens een vice-voorzitter benoemd te worden.

Artikel 5 Zittingsduur

De moment dat een lid niet het ambt c.q. functie bezit op grond waarvan hij tot de audit commissie is toegetreden, vervalt zijn lidmaatschap van de commissie.

Artikel 6 Informatievoorziening

Zoals gezegd is de audit commissie ondersteunend aan de raad. Wil de raad haar controlerende rol goed kunnen vervullen dan is het van belang dat men tijdig en adequaat geïnformeerd wordt.

Het eerste lid van dit artikel onderstreept dit belang.

Met het oog op de transparantie worden in het tweede lid verschillende zaken genoemd waarover de raad minimaal geïnformeerd dient te worden, maar het eerste lid onderstreept de bredere verantwoordelijkheid van de audit commissie dat zij de raad daar waar relevant tijdig en pro-actief dient te informeren.

bijlage nr. : 12-2950

Voorstel audit commissie

Bij de aanbesteding van de accountantsdiensten stelt de gemeente een programma van eisen op voor de jaarrekeningcontrole. Dit programma van eisen bevat aanwijzingen aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstelling en de te hanteren goedkeuring- en rapporteringtoleranties. Dit programma van eisen vormt de grondslag van de overeenkomst tussen accountant en gemeente.

Bij de besluitvorming over de aanbesteding van de accountantsdiensten stelt de raad ook formeel het programma van eisen vast.

Ter voorbereiding van controlewerkzaamheden wordt er jaarlijks een controleprotocol opgesteld. Het controleprotocol is een afgeleide van de overeenkomst met de accountant en bevat de aanwijzingen voor de jaarrekeningcontrole van het betreffende controlejaar. Substantiële aanpassingen van het controleprotocol ten opzichte van het door de gemeenteraad vastgestelde programma van eisen zullen altijd aan de raad worden voorgelegd, het vereist namelijk een nieuw raadsbesluit over een gewijzigd programma van eisen leidend tot een aangepaste dienstverleningsovereenkomst.

Bij marginale aanpassingen van het controleprotocol is momenteel in de regels niet voorzien. Formeel zou dan ook een raadsbesluit vereist zijn. Om daarin praktisch te kunnen handelen wordt voorgesteld de audit commissie het controleprotocol te laten vaststellen. Het controleprotocol blijft per definitie altijd binnen de door de raad gesteld kaders volgens het programma van eisen voor de jaarrekeningcontrole. Met deze toevoeging aan het reglement voor de audit commissie wordt flexibiliteit ingebracht, daar een controleprotocol jaarlijks wordt geactualiseerd.

De audit commissie,

H.J. Verboom, voorzitter audit commissie

Collegevergadering : n.v.t.

Sector : Griffie

Steller : E.J. Kroon

Doorkiesnummer : 9333