Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening gemeente Alkmaar |
Citeertitel | Organisatieverordening gemeente Alkmaar |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Laatstelijk gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2006.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-05-2002 | 31-10-2013 | nieuwe regeling | 21-05-2002 Gemeenteblad, 22-05-2002 | Onbekend. |
Hoofdstuk 1 De structuur van het ambtelijk apparaat
Het college kan besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden (projectorganisaties) tussen sectoren en/of bedrijven ter voorbereiding en uitvoering van beleid dat meerdere sectoren en/of bedrijven aan gaat. Het beheer van een dergelijk verband wordt namens de directieraad opgedragen aan een lid van de directieraad. Tot het instellen van een dergelijk verband wordt eerst besloten nadat de directieraad is gehoord.
De secretaris, als bedoeld in artikel 100 Gemeentewet, is tevens voorzitter van de directieraad. Het college stelt voor de gemeentesecretaris een instructie vast conform artikel 103 van de Gemeentewet.
Een aanbeveling respectievelijk voordracht tot benoeming van de secretaris respectievelijk de leden van de directieraad wordt eerst gedaan, nadat het personeel conform de Wet op de Ondernemingsraden bij de selectie betrokken is geweest.
De secretaris stelt na overleg in de directieraad en voor zover hij dat in aanvulling op hetgeen daarover in deze verordening is bepaald nodig acht, procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan het ambtelijk apparaat ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
De leden van de directieraad, de sectorhoofden en de hoofden van de bedrijven dragen zorg voor geïntegreerde beleidsadvisering, waarbij de mogelijke beleidskeuzes beargumenteerd worden opgenomen.
Binnen de door het college vastgestelde hoofdstructuur van de organisatie en onverlet het bepaalde in artikel 1 lid 3 van deze verordening, stelt de directieraad in overleg met het betrokken sectorhoofd of het betrokken hoofd van het bedrijf de organisatorische indeling van de sectoren en de bedrijven (bestaande uit (staf)afdelingen en teams) vast.
Met inachtneming van door het college te stellen regels treft de directieraad die maatregelen en voorzieningen welke hij ten behoeve van een doelmatige uitvoering van de aan de desbetreffende sector of bedrijf opgedragen taken nodig acht. Indien daartoe door het college te nemen maatregelen zijn vereist, doet hij de nodige voorstellen daartoe.
Hoofdstuk 6 Financieel management en administratieve organisatie
De gemeenteraad stelt een afzonderlijke verordening vast op basis van de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet.
Hoofdstuk 7 Slot en overgangsbepalingen
De gemeentesecretaris brengt, in overleg met de directieraad, eenmaal per drie jaar aan het college een rapport uit inzake het functioneren van de organisatie en voorts op ieder tijdstip dat hij zulks nodig acht.
Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 21 mei 2002.
Bekend gemaakt in het gemeenteblad op 22 mei 2002.
Laatstelijk gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2006.
Bekend gemaakt in de Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad op 13 december 2006.