Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling |
Citeertitel | Klachtenregeling Ongewenst Gedrag |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt per 31-1-2003 de Klachtenregeling Ongewenst Gedrag.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2003 | 01-05-2015 | nieuwe regeling | 19-12-2002 Gemeenteblad, | Onbekend. |
Ongewenst gedrag: directe of indirecte ongewenste uitlatingen of handelingen, die tot uiting komen in verbaal, non-verbaal, fysiek of psychisch gedrag jegens een persoon, welke door deze als ongewenst en ongewild worden ervaren en een inbreuk vormen op diens integriteit, te weten:
waarbij tevens sprake is van een van de volgende punten:
Melden: het zich wenden tot de vertrouwenspersoon in verband met een confrontatie inzake ongewenst gedrag.
Melder: de (gewezen) medewerk(st)er die zich in verband met een confrontatie inzake ongewenst gedrag heeft gewend tot de vertrouwenspersoon.
Klacht: een klacht met betrekking tot ongewenst gedrag ingediend bij de klachtencommissie.
Klager: de (gewezen) persoon, werkzaam bij of voor de gemeente Alkmaar, of werkzaam geweest, die een klacht heeft ingediend bij de klachtencommissie.
Aangeklaagde: de (gewezen) persoon tegen wie de klacht is gericht.
Vertrouwenspersoon: de door het bevoegd gezag benoemde persoon tot wie degene die geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag zich kan wenden voor advies, verwijzing of ondersteuning.
Klachtencommissie: de door het bevoegd gezag ingestelde commissie belast met onderzoek naar klachten over ongewenst gedrag, rapporteert en adviseert aan het bevoegd gezag.
Ambtelijk secretaris: de door het bevoegd gezag aangewezen ambtenaar belast met het secretariaat van de klachtencommissie.
Raadsman: een persoon die klager of aangeklaagde bijstaat bij de daadwerkelijke behandeling van de klacht.
Artikel 6 De Klachtencommissie
De klachtencommissie brengt jaarlijks aan het bevoegd gezag een geanonimiseerd overzicht uit van het aantal en de aard van de klachten en de uitspraken die daarover zijn gedaan. Dit verslag wordt ter kennis gebracht van de Ondernemingsraad. Het verslag bevat zonodig beleidsadviezen. Ook aan de vertrouwenspersoon wordt een verslag toegezonden.
Indien de klacht niet aan de in lid 2 genoemde vereisten voldoet, stelt de klachtenkommissie klager in de gelegenheid om dit verzuim te herstellen. Verdere behandeling van de klacht wordt opgeschort met ingang van de dag waarop klager is verzocht zijn klacht aan te vullen, tot de dag waarop de klacht is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn is verstreken.
De klachtencommissie heeft tot taak, indien de klacht ontvankelijk is verklaard, de klacht te onderzoeken en het bevoegd gezag omtrent de afdoening te adviseren. Als bij het onderzoek naar de klacht blijkt dat zowel klager als aangeklaagde bereid zijn tot bemiddeling, wordt het onderzoek naar de klacht gedurende de bemiddeling opgeschort. Indien de bemiddeling lukt, dan vraagt de klachtencommissie de klager de klacht schriftelijk in te trekken. Indien de bemiddeling niet lukt, dan vervolgt de klachtencommissie het klachtonderzoek.
De klachtencommissie onderzoekt de klacht door klager en aangeklaagde afzonderlijk te horen. In de oproeping wordt vermeld dat de klager en aangeklaagde zich tijdens het horen kunnen doen bijstaan door een raadsman of raadsvrouw naar eigen keuze. Klager kan zich ook doen bijstaan door de vertrouwenspersoon. Het horen door de klachtencommissie behoeft niet in voltallige samenstelling te gebeuren.
Klager, aangeklaagde en getuigen/derden, die door de klachtencommissie zijn opgeroepen te worden gehoord, zijn verplicht te verschijnen. De tijd die hiervoor nodig is wordt beschouwd als diensttijd. Indien zij verhinderd zijn te verschijnen dienen zij dit zo spoedig mogelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie. De voorzitter beslist vervolgens of de verhindering wordt geaccepteerd.
Het verslag dient door gehoorde binnen 10 dagen na toezending voor akkoord te worden teruggestuurd aan de klachtencommissie. Indien dat niet gebeurt, zonder dat daaraan naar het oordeel van de commissie een afdoende aan haar kenbaar gemaakte reden ten grondslag ligt, wordt het verslag geacht te zijn vastgesteld en voor akkoord bevonden
Gedurende het onderzoek kunnen klager, aangeklaagde alsmede degene die hen ondersteunt, kennis nemen van alle ondertekende verslagen van de door de klachtencommissie gevoerde hoorgesprekken, met dien verstande dat de voorzitter van de klachtencommissie bevoegd is om in het belang van het onderzoek te bepalen dat inzage op een bepaald tijdstip niet opportuun is. Ook dienen zij in de gelegenheid gesteld te worden daarop (mondeling dan wel schriftelijk) te reageren.
Binnen één maand na ontvangst van het rapport en advies van de commissie neemt het bevoegd gezag een besluit over eventueel te nemen maatregelen. Het besluit van het bevoegd gezag en het rapport van bevindingen worden aan klager, aangeklaagde en de vertrouwenspersoon toegezonden. Deze termijn kan éénmaal met een termijn van twee weken worden verlengd. Betrokkenen worden schriftelijk van deze verlenging in kennis gesteld.