Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening Stichtse Vecht 2012 |
Citeertitel | Klachtenverordening Stichtse Vecht 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Klachtenverordening Maarssen 2010, vastgesteld door de raad van Maarssen op februari 2010.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2012 | Nieuwe regeling | 03-07-2012 Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel- en Rijnstreek, 12-07-2012 | SV66 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Stichtse Vecht, elk voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gelet op het bepaalde in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat de behandeling van klachten tot doel heeft het streven naar herstel van de relatie tussen klager en de gemeente en het signaleren van tekortkomingen in de dienstverlening van de gemeente;
HOOFDSTUK 1 Algemene Bepalingen
Deze verordening verstaat onder:
bestuursorgaan : een orgaan zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene wet bestuursrecht waaronder in ieder geval wordt verstaan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en bestuursorganen die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werken zoals de leerplichtambtenaar en de heffings- en invorderingsambtenaar;
Het college benoemt een klachtencoördinator en een of meerdere plaatsvervangend klachtencoördinatoren.
is contactpersoon voor de ombudsman;
De klachtencoördinator brengt jaarlijks een rapportage uit, inhoudende een geanonimiseerd overzicht en analyse van de ingekomen klachten, onderverdeeld naar afdeling, en, indien relevant, een overzicht van aanbevelingen tot verandering die naar aanleiding van de klachten zijn gedaan, de reactie van de verantwoordelijke op deze aanbevelingen en de manier waarop deze daadwerkelijk zijn doorgevoerd.
Artikel 4 Tegemoetkoming aan klacht
Indien door toepassing te geven aan het eerste lid van dit artikel verdere behandeling van de klacht niet plaatsvindt, wordt door de behandelaar aan de klager schriftelijk medegedeeld dat de klacht als afgedaan wordt beschouwd. De beklaagde en de klachtencoördinator ontvangen van deze mededeling een afschrift.
HOOFDSTUK 2 De behandeling van mondelinge klachten
Artikel 5 De ontvangst van mondelinge klachten
De ontvanger van een mondelinge klacht tracht deze klacht via bemiddeling af te doen. Voldoende duidelijk dient te worden of een voor de klager bevredigende afhandeling van de klacht heeft plaatsgevonden. Het ingediend zijn van een mondelinge klacht wordt direct na ontvangst van de klacht door de ontvanger schriftelijk gemeld aan de klachtencoördinator.
Artikel 6 Procedure en termijnen
Een mondeling ingediende klacht wordt door de ontvanger of door de behandelaar op schrift gesteld, indien de klager daar nadrukkelijk om verzoekt. De klacht wordt, na het op schrift stellen, ter tekening aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de klacht. De afhandeling van deze klacht geschiedt dan verder conform het gestelde in hoofdstuk 3. Als datum van ontvangst van de klacht geldt de datum waarop de op schrift gestelde mondelinge klacht, ondertekend door de klager, door het bestuursorgaan wordt ontvangen.
HOOFDSTUK 3 De behandeling van klaagschriften
Artikel 7 De ontvangst van klaagschrifte
Indien een schriftelijke klacht niet voldoet aan de vereisten als genoemd in artikel 9:4, eerste en tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, dan geeft de behandelaar aan de klager een termijn van twee weken voor het herstel van de tekortkomingen, gedurende welke termijn de behandeling van het klaagschrift wordt opgeschort. Voldoet klager hieraan niet, dan kan het bestuursorgaan besluiten om de klacht niet te behandelen.
Artikel 9 Het afdoen van het klaagschrift
De behandelaar stelt de klager en degene tegen wie de klacht gericht is, schriftelijk en gemotiveerd, in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover alsmede van de eventuele conclusies die hij daaraan verbindt. Dit oordeel wordt in afschrift naar de klachtencoördinator verzonden.
Degene tot wie de aanbeveling als bedoeld in het tweede lid zich richt, stelt binnen zes weken na de kennisgeving als bedoeld in het derde lid schriftelijk de behandelaar en de klachtencoördinator in kennis over wat hij met de aanbeveling zal doen. Van deze kennisgeving ontvangt de klager een afschrift, tenzij er zwaarwegende redenen zijn die zich hiertegen verzetten.
Artikel 10 Niet-openbaarheid en geheimhouding
De behandelaar en andere bij de procedure betrokkenen hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen hen uit hoofde van hun functie als behandelaar, dan wel uit hoofde van hun betrokkenheid bekend is geworden, tenzij uit hun taak bij de uitvoering van de wet dan wel deze verordening de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
HOOFDSTUK 4 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 11 Gevallen waarin deze verordening niet voorziet
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of onduidelijk is, is het college bevoegd de nodige voorzieningen te treffen en /of de nodige beslissingen te nemen.