Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Alkmaar 2003 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Alkmaar 2003 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2003 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 03-11-2003 Gemeenteblad, 04-11-2003 |
HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANTWOORDING
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie
De bestuursrapportage gaat in op afwijkingen wat betreft de lasten en baten, de uitgevoerde activiteiten en de maatschappelijke effecten voor zover deze financieel gezien substantieel van omvang zijn (in casu een bruto afwijking ad € 50.000 op programmaniveau), politiek-bestuurlijk relevant zijn, dan wel waarvan het college in alle redelijkheid van mag verwachten dat die voor de raad relevant zijn om kennis van te nemen.
HOOFDSTUK 3 FINANCIELE POSITIE
Artikel 10. Waardering en afschrijving
Het college biedt de raad ten minste eenmaal in de vier jaar een (geactualiseerde) nota aan inzake het waarderings-, activerings- en afschrijvingsbeleid.
Artikel 11. Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad ten minste eenmaal in de vier jaar een (geactualiseerde) nota aan inzake het reserve en voorzieningenbeleid.
Artikel 14. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt zorgt voor een getrouwe registratie van bezittingen. In de registratie worden ook opgenomen niet-geactiveerde kunstvoorwerpen met cultuurhistorische waarde en de niet (of netto) geactiveerde investeringen in de openbare ruimte.
HOOFDSTUK 4 (GEACTUALISEERDE) NOTA'S
Het college biedt de raad jaarlijks, in het laatste kwartaal van een jaar, een notitie aan met de tijdsplanning voor de volgende vier jaar van de raadsbehandeling van de in de artikelen 10, 11, 13 lid 1 en 15 lid 1 genoemde nota's en de onderwerpen die speciale aandacht krijgen naast het gestelde in artikel 15 lid 2.
HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE ORGANISATIE EN ADMINISTRATIE
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 18. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
Artikel 19. Aanbesteding en inkoop
Het college biedt de raad aan de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.
Artikel 20. Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college biedt de raad aan de interne regels (protocol) voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en subsidies. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie en de subsidieverordening van de gemeente Alkmaar.
Deze verordening treedt in werking per 15 november 2003, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2004 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.