Organisatie | Gulpen-Wittem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening winkeltijden gemeente Gulpen-Wittem 2011 |
Citeertitel | Verordening winkeltijden gemeente Gulpen-Wittem 2011. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening winkeltijden Gulpen-Wittem 2007.
Winkeltijdenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-01-2012 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 08-12-2011 Heuvelland Aktueel, 11-01-2012 | G.11.01233 |
Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Vastgesteld door de gemeenteraad van Gulpen-Wittem in zijn vergadering van 8 december 2011.
De griffier, De voorzitter,
Mw. F.G.J.M. van der Walle. drs. A.R.B. van den Tillaar
Met dit gedeelte van de toelichting geeft de gemeenteraad gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 Winkeltijdenwet (WTW). Deze motivering bevat twee onderdelen. In de eerste plaats dient de motivering om aan te geven dat de gemeenteraad heeft voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van artikel 3, derde lid, onder a van de Winkeltijdenwet (bepaling die de mogelijkheid geeft om meerdere zondagen geopend te zijn). In de tweede plaats geeft de motivering van het besluit een grondig inzicht in de belangenafweging die aan het besluit ten grondslag ligt.
De hierna gegeven motivering voldoet aan deze wettelijke eisen.
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 3 lid 3 WTW de bevoegdheid om bij een verordening als de onderhavige vrijstelling te verlenen van het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. Deze bevoegdheid is aan voorwaarden gebonden. Deze voorwaarden zijn gesteld in artikel 3 lid 3 onder a van de WTW.
Er dient binnen de gemeente sprake te zijn van 1) op de gemeente of een deel daarvan gericht toerisme met een substantiële omvang, 2) mits de aantrekkingskracht voor dat toerisme geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling mogelijk worden gemaakt (het toerisme dient autonoom te zijn).
De vaststelling of aan deze voorwaarden is voldaan, vergt een beoordeling van alle feiten en omstandigheden van het geval, welke nauw verweven is met de specifieke situatie van deze gemeente. De gemeenteraad heeft daarom een zekere beoordelingsvrijheid.
De gemeenteraad stelt vast dat, om de hiernavolgende redenen, aan deze toepassingsvoorwaarden is voldaan.
Autonoom toerisme met een substantiële omvang
In deze gemeente is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. In deze gemeente zijn namelijk een aantal unieke toeristische trekpleisters c.q. voorzieningen aanwezig, op grond waarvan deze gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten:
De grootste toeristische trekpleister is ons unieke Limburgse Heuvellandschap (vijf-sterrenlandschap). Wandelen en fietsen vormen de belangrijkste activiteiten en daarmee is het toerisme grotendeels omgevingsgebonden. Daarnaast zijn er binnen de gemeente ook een aantal dagrecreatieve voorzieningen zoals Subtropisch zwembad Mosaqua, klooster Wittem, Rocca Sport en Adventure en twee bierbrouwerijen. Verder kennen we naast vele kleine ook een aantal grotere evenementen die grote aantallen bezoekers van ver buiten de gemeente trekken.
Deze trekpleisters worden onder meer genoemd in alle uitingen van VVV Zuid-Limburg (website, brochures, tijdschriften etc.), vele internetsites (VVV, toeristische bedrijven, gemeente etc.), Capitool reisgids, toeristische brochures, boeken etc.
Het toerisme maakt al sinds vele tientallen jaren (sommige hotels bestaan al meer dan 80 jaar) onderdeel uit van deze gemeente en trekken in toenemende mate toeristen die hier hun vakantie doorbrengen of onze gemeente voor een dagtrip bezoeken. Derhalve is gebleken dat deze gemeente een autonome aantrekkingskracht heeft op toeristen.
Uit cijfers en overige hierna te beschrijven omstandigheden blijkt dat onze gemeente veel bezoekers per jaar trekt tegen een inwonersaantal van 14.502 per 1 januari 2011. Daarmee is sprake van meer dan ‘enig’ toerisme. Dit toerisme is substantieel gelet op de navolgende cijfers:
De gemeente heeft een uitgebreid aanbod aan wandel- en fietspaden. Er is 330 km wandelpad waarover 61 gemarkeerde wandelroutes van verschillende afstanden zijn uitgezet en er lopen verschillende lange afstandswandelpaden (bijvoorbeeld de Via Gulia en het Krijtlandpad) door onze gemeente. Er is 20 km fietspad en er lopen drie bewegwijzerde mountainbikeroutes van elk 25 kilometer waarvan er twee in de top tien van de beste mountainbike routes van Nederland staan.
Openstelling ten behoeve van het toerisme
De grootste toeristische trekpleister is ons landschap. Dat betekent dat het totale grondgebied van de gemeente voor toeristen interessant is en ook benut wordt als zodanig. De kern Gulpen heeft een centrumfunctie. Hier bevinden zich de meeste winkels en dagrecreatieve bedrijven (bijvoorbeeld het subtropisch zwembad Mosaqua en Rocca Sport & Adventure). Een andere trekpleister is Klooster Wittem te Wittem met 170.000 bezoekers (vooral op zondag). De meeste verblijfsaccommodaties bevinden zich in Epen, Mechelen en Slenaken. Dit betekent dat openstelling voor de totale gemeente van belang is.
De openstelling van winkels is nodig omdat dit ondersteunend is aan het totale aanbod dat je als toeristische gemeente biedt. De toerist wordt de gelegenheid geboden nog (streek)producten aan te schaffen die bijdragen aan een verhoging van de kwaliteit van zijn of haar verblijf. De toerist stelt steeds hogere (kwaliteits)eisen aan omgeving en gastvrijheid en ondernemers vinden het van belang daarin mee te gaan. Zeker ook omdat de concurrentie met andere toeristische omgevingen steeds groter wordt. De mogelijkheid om ’s morgens verse broodjes te kopen, streekproducten aan te schaffen of bijvoorbeeld een aandenken te kopen dragen in hoge mate bij aan het gevoel van gastvrijheid.
Nu aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 3, derde lid, onder a,WTW is voldaan, is de gemeenteraad bevoegd om het college de bevoegdheid te geven als bedoeld in artikel 3 lid 3 onder a om ontheffing te verlenen van het verbod tot zondagopenstelling voor iedere zondag.
De gemeenteraad mag deze ontheffingsbevoegdheid toepassen na afweging van de daarbij betrokken belangen (artikel 3 lid 6 WTW). De gemeenteraad is verplicht in ieder geval de volgende belangen in de afweging te betrekken:
In deze gemeente is sprake van veel economische bedrijvigheid. Het verblijfs- en dagtoerisme is een zeer belangrijke economische drager voor Gulpen-Wittem (zie cijfers over bestedingen en werkgelegenheid hierboven). Naast de vele (circa 250) verblijfsaccommodaties zijn er een flink aantal (circa 100), meest kleinere, winkels. In het regulier overleg tussen ondernemersverenigingen en gemeente d.d. 29 juni 2011 zijn de vertegenwoordigers van de ondernemers geconsulteerd over het voornemen vrijstelling te verlenen. De uitkomst hiervan luidt als volgt: In de praktijk verandert er niets voor de ondernemers. De gemeente heeft in 2007 de winkeltijdenverordening vastgesteld waarin alle zondagen als koopzondag staan aangewezen. De gemeente wil dit beleid continueren. Mede gezien de ervaringen van de afgelopen vier jaar (alleen enkele winkels met voor toeristen interessante producten maken gebruik van de mogelijkheid op zondag open te zijn) geven de ondernemers aan akkoord te gaan met het voorstel.
De ervaring opgedaan in de jaren dat de zondagopenstelling in onze gemeente van kracht was laat zien dat er geen sprake was van aantasting van de zondagrust. Ondernemers ervaren het niet als een verplichting hun winkels open te hebben en alleen de aan toerisme gerelateerde winkeltjes maakten gebruik van de zondagopenstelling.
De leefbaarheid, veiligheid en openbare orde
Zondagopenstelling heeft geen negatieve invloed op de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in de gemeente. De laatste jaren waarin de zondagopenstelling reeds van kracht was heeft geen negatieve gevolgen met zich meegebracht voor de openbare orde en veiligheid. Voor de leefbaarheid in de kernen is het juist van belang dat het toerisme een gezonde sector blijft. Zonder het toerisme zouden veel voorzieningen niet in stand kunnen worden gehouden.