Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en sub b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-200901-01-2011Nieuwe regeling

08-12-2009

Parelnieuws, 16 december 2009

2009/16490

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010

De Raad der Gemeente Brunssum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 november 2009, Dienst Backoffice/Afdeling Administratie, nr. 09/16490;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

"VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010"

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Deze verordening verstaat onder:

    a.

    een jaar:

    een kalenderjaar;

    b.

    een maand:

    een kalendermaand;

    c.

    een week:

    een kalenderweek;

    d.

    een dag:

    een etmaal.

  • 2.

    Indien in de tarieventabel voor een zelfde onderdeel een tarief is vermeld per jaar, per maand, per week of per dag, wordt de voor de belastingplichtige meest gunstige wijze van berekening van het tarief gehanteerd.

  • 3.

    Daar waar in deze verordening wordt gesproken over het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt bedoeld de inname en verdere afhandeling van deze aanvraag.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    Het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het College van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2009" van 11 november 2008 laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 23 r 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

De Raad voornoemd,

voorzitter

griffier

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE "LEGESVERORDENING 2010".

INHOUD TARIEVENTABEL

1.

Algemeen

1.1.

Beschreven en gedrukte stukken, afschriften, uittreksels, minuten, fotokopieën en dergelijke

1.2.

Kaarten, tekeningen, en dergelijke

1.3.

Gunstige beschikkingen

1.4.

Digitale informatieverstrekking

 

 

2.

Bestuursstukken

2.1.

Financiële stukken

 

 

3.

Burgerlijke stand

3.1.

Burgerlijke stand

 

 

4.

Inlichtingen uit de Gemeentelijke BasisAdministratie persoonsgegevens(GBA)

4.1.

Inlichtingen gemeentelijke basisadministratie

4.2.

Tarieven inlichtingen gemeentelijke basisadministratie

4.3.

Overige inlichtingen

4.4.

Tarieven overige inlichtingen

4.5.

Op verzoek doornemen gemeentelijke basisadministratie

4.6.

Geautomatiseerde registers

4.7.

Bewijzen van opneming

4.8.

Legalisaties

4.9.

Reisdocumenten

4.10.

Rijbewijzen

4.11.

Bewijzen van Nederlanderschap en attestatie de vitae

 

 

5.

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

5.1.

Bouwkosten

5.2.

Bouwvergunningen

5.3.

Teruggaaf

5.4.

Overschrijving bouwvergunning

5.5.

Verhogingen

5.6.

Verhoging in verband met toetsing aan welstandscriteria

5.7.

Aanlegvergunning

5.8.

Bestemmingswijzigingen

5.9.

Bodemgesteldheidsonderzoek

5.10.

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.11.

Sloopvergunning

5.12.

Monumentenvergunningen

5.13

Ontheffingen gebruiksbepalingen bestemmingsplan

5.14.

Uitzetten rooilijn(en)

5.15.

Gegevens woningcartotheek

5.16.

Verlenen van assistentie bij inzage in bouwdossier/bestemmingsplan

 

 

5.17.

Publicatie

5.18.

Legalisering

 

 

6.

Milieubeheer

6.1.

Grondonderzoek

6.2.

Geluid

 

 

7.

Gemeentearchief

7.1.

Nasporing

 

 

8.

Kadaster

8.1.

Kadaster

 

 

9.

Overigen

9.1.

Diensten ten behoeve van derden

9.2.

Brandbeveiliging

9.3.

Bruikbaarheid en aanzien van de weg

9.4.

Drank- en horecawet

9.5.

Bomenverordening gemeente Brunssum

9.6.

Vergunningen

9.6.0.

Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur(Bibob)

9.6.1.

Vergunning consumentenvuurwerk

9.6.2.

Vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie van de weg

9.6.3.

Vergunning standplaats voor verkoop van goederen dan wel diensten aan te bieden

9.6.4.

Exploitatievergunning horecabedrijf

9.6.5.

Verlenging sluitingsuur café's, restaurants, etc.

9.6.6.

Ventvergunningen

9.7.

Evenementen e.d.

9.8.

Verkeer en vervoer

9.9.

Wet op de kansspelen

9.10.

Winkeltijdenwet

9.11.

Telecommunicatiewet

9.12.

Vergunning seksinrichting/escortbedrijf

ALGEMEEN

HOOFDSTUK 1

1.1.

Beschreven en gedrukte stukken, afschriften, uittreksels, minuten, fotokopiëen en dergelijke

A. Voor geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukte, getypte of anderszinsgereproduceerde stukken;

B. Voor fotokopieën van stukken;

C. Voor minuten, afschriften van of uittreksels uit stukken, geheel of gedeeltelijk geschreven, getypt, gedrukt, of anderszins gereproduceerd, al dan niet behorende tot die, bedoeld in artikel 141 van de Gemeentewet en voor zover zij in de andere rubrieken van deze tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels, niet afzonderlijk zijn genoemd,

 

per bladzijde of gedeelte daarvan in zwart wit

per bladzijde of gedeelte daarvan in kleur

€ 0,25

€ 1,00

1.2.

Kaarten, tekeningen en dergelijke

Voor het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de onder 1.1. bedoelde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan een en ander voor zover deze stukken in de andere rubrieken van deze tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd

per ongekleurde kaart, tekening, lichtdruk of kopie

Voor elke 1.000 cm²., of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 1.000 cm². te boven gaat, wordt vorengenoemd tarief vermeerderd met € 1,60; indien een gekleurd exemplaar van een kaart, tekening, lichtdruk of kopie wordt gevraagd, worden de kosten als in de vorige alinea omschreven, verhoogd met € 1,60

€ 6,60

1.3.

Gunstige beschikkkingen

Voor het afgeven van een gunstige beschikking op aanvragen om een vergunning, ontheffing of een kennisgeving, dan wel van elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de volgende rubrieken van deze tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per beschikking

€ 29,70

1.4.

Digitale informatieverstrekking

Voor het op aanvraag verstrekken van digitale bestanden, per levering

€ 5,10

BESTUURSSTUKKEN

HOOFDSTUK 2

2.1.

FINANCIËLE STUKKEN

Begroting en rekening

Voor het verstrekken van:

A. een volledig exemplaar van de Programmabegroting van de gemeente met de daarbij behorende memorie van toelichting

B. een volledig exemplaar van de Programmarekening met de verantwoording van het college van burgemeester en wethouders

C. een volledig exemplaar van de Programmarapportage ex artikel 7 van de “Financiële verordening gemeente Brunssum”

€ 32,45

€ 37,95

€ 16,20

BURGERLIJKE STAND

HOOFDSTUK 3

3.1.

Burgerlijke Stand

 

A.Trouwboekje/Partnerschapboekje

Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje/partnerschapboekje of een duplicaat daarvan bedraagt

€ 20,00

B. Huwelijksvoltrekking/Registratie van een partnerschap

1. Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, een registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk en omgekeerd:

 

a. maandag, woensdag en donderdag tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur

€ 169,00

b. dinsdag tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur

€ 169,00

c. vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur

€ 210,00

d. zaterdag niet zijnde een feestdag tussen 09.00 en 12.00 uur

€ 436,00

2. Het tarief op maandag t/m vrijdag bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk/registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 292,00

Op zaterdagmorgen bedraagt dit tarief

€ 529,00

3. Indien het huwelijk/de registratie van een partnerschap wordt voltrokken buiten de uren, dat het bureau Burgerlijke Stand voor huwelijksvoltrekking is opengesteld, worden voornoemde tarieven verhoogd met

€ 529,00

4. Het tarief voor een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als lokethandeling zonder enig decorum anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangegeven als kosteloze uren bedraagt

€ 36,00

5. Het tarief voor de inzet van een getuige van gemeentewege ter zake van de voltrekking van een huwelijk of een registratie van een partnerschap bedraagt per getuige

€ 23,00

 

6. Het tarief voor het benoemen van een beëdigd Buitengewoon Ambtenaar voor de Burgerlijke Stand(BABS)

€ 46,00

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

HOOFDSTUK 4

4.1.

Inlichtingen Gemeentelijke Basis Administratie

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2.

Tarieven inlichtingen Gemeentelijke Basis Administratie

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1. tot het verstrekken van gegevens:

2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

per verstrekking

voor 25 verstrekkingen

voor 100 verstrekkingen

voor 500 verstrekkingen

voor 1.000 verstrekkingen

€ 9,75

€ 189,90

€ 558,65

€ 1.727,40

€ 3.137,70

4.3.

Overige inlichtingen

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

4.4.

Tarieven overige inlichtingen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1. tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

voor 25 verstrekkingen

voor 100 verstrekkingen

voor 500 verstrekkingen

voor 1.000 verstrekkingen

€ 9,75

€ 189,90

€ 558,65

€ 1.727,40

€ 3.137,70

4.5.

Op verzoek doornemen Gemeentelijke Basis Administratie

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 19,30

4.6.

Geautomatiseerde registers

Voor het verstrekken van schriftelijke inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie langs geautomatiseerde weg bedraagt het tarief:

 

per selectieuitdraai

€ 423,00

per variabele uitdraai

€ 36,85

indien het aantal daaraan bestede uren meer dan acht bedraagt worden deze bedragen per daaraan besteed uur dat het aantal van acht te boven gaat verhoogd met

€ 55,85

4.7.

Bewijzen van opneming

Voor het doen afgeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie:

 

voor een persoon

€ 7,50

voor een persoon internationaal

€ 7,50

voor een gezin

€ 7,50

voor een gezin internationaal

€ 7,50

4.8.

Legalisaties

1. Voor het legaliseren van een handtekening of foto of document anders dan voor militaire zaken of inning pensioenen uit het buitenland

2. Voor het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijke belang van de aanvrager

3. Voor het waarmerken van een fotokopie van een document

€ 4,85

€ 5,35

€ 2,75

4.9.

Reisdocumenten

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

2. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 4.9.1.(zakenpaspoort)

3. tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van 9 september1976 Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

4. tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart

5. Jeugdtarief Nederlandse Identiteitskaart (t/m 13 jaar)

6. tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1, 2 en 3 tegelijk met de aanvraag

7. tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1, 2 en 3

8. toeslag spoedaanvraag per bijschrijvingssticker

9. toeslag spoedaanvraag per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen)

10. indien bij de aanvraag van een reisdocument als bedoeld in de rubrieken 4.9.1., 4.9.2., 4.9.3. en 4.9.4. het oorspronkelijk afgegeven reisdocument niet overgelegd kan worden, worden de aldaar genoemde tarieven verhoogd met

Behalve indien uit het proces verbaal blijkt dat er sprake is van een beroving en belanghebbende schriftelijk verklaart, dat de verzekering de schade niet vergoedt.

€ 50,00

€ 56,50

€ 50,00

€ 42,00

€ 8,95

€ 8,95

€ 20,00

€ 20,00

€ 41,00

€ 29,30

4.10.

Rijbewijzen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

1. aangevraagd door iemand die de leeftijd van 70 jaar heeft bereikt of door iemand die op grond van een medische indicatie een rijbewijs wordt verstrekt met een geldigheidsduur van 5 jaar of korter

2. aangevraagd door overige personen

3. indien bij de aanvraag van een rijbewijs als bedoeld in de rubrieken 4.10.1. en 4.10.2. het oorspronkelijk afgegeven rijbewijs niet kan worden overgelegd, worden de aldaar genoemde tarieven verhoogd met:

behalve indien uit het proces verbaal blijkt dar er sprake is van een beroving, en belanghebbende schriftelijk verklaart dat de verzekering de schade niet vergoedt

4. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, per inlichting op één persoon betrekking hebbende

5. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot omwisseling van een buitenlands/militair rijbewijs in een Nederlands rijbewijs

6. toeslag spoedaanvraag per rijbewijs

€ 37,50

€ 37,50

€ 22,00

€ 6,00

€ 68,50

€ 33,25

4.11.

Bewijzen van Nederlanderschap en attestatie de vitae

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

1. een bewijs van Nederlanderschap

2. een attestatie de vitae

€ 6,10

€ 6,10

RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING

HOOFDSTUK 5

5.1.

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, dan wel, voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, met uitsluiting van de in dit normblad genoemde omzetbelasting. De bouw- en materiaalkosten moeten marktconform worden opgegeven, ook wanneer een deel van de werkzaamheden door middel van zelfwerkzaamheid wordt uitgevoerd (Bijlage, behorende bij Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning (Biab), artikel 3.2.1. lid g).

Indien de opgegeven bouwkosten niet overeenkomstig de hierboven genoemde wijze zijn bepaald, worden ambtshalve de bouwkosten vastgesteld op basis van de m3-eenhedenprijzen (exclusief BTW) zoals deze door het College zijn vastgesteld en waarvan openbare bekendmaking heeft plaatsgevonden.

Mocht omtrent de ambtelijke vaststelling van de bouwkosten verschil van mening bestaan tussen de aanvrager en de gemeente, dan worden de bouwkosten alleen herberekend, indien uit een door de aanvrager te overleggen raming van de bouwkosten, als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, met uitsluiting van de in dit normblad genoemde omzetbelasting dan wel een accountantsverklaring de werkelijke bouwkosten blijken.

 

5.2.

Bouwvergunningen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

5.2.1.

Een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of een op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

€ 36,00

5.2.2.

Een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

0 - 1.000,--

€ 25,65

1.001,-- - 2.000,--

€ 30,80

2.001,-- - 5.000,--

€ 66,75

5.001,-- - 10.000,--

€ 154,10

10.001,-- - 20.000,--

€ 308,25

20.001,-- - 50.000,--

€ 400,70

50.001,-- - 100.000,--

€ 770,60

100.001,-- - 200.000,--

€ 2.203,95

200.001,-- - 500.000,--

€ 5.188,85

500.001,-- - 1.000.000,--

€ 12.124,50

> 1.000.001,--

2,40 % van de bouwkosten

5.2.3.

Een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder p, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

0 - 1.000,--

€ 38,50

1.001,-- - 2.000,--

€ 46,20

2.001,-- - 5.000,--

€ 102,75

5.001,-- - 10.000,--

€ 231,15

10.001,-- - 20.000,--

€ 462,35

20.001,-- - 50.000,--

€ 698,70

50.001,-- - 100.000,--

€ 1.181,60

100.001,-- - 200.000,--

€ 3.339,35

200.001,-- - 500.000,--

€ 7.760,35

500.001,-- - 1.000.000,--

€ 18.340,85

> 1.000.001,--

3,60 % van de bouwkosten

5.2.4.

Een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

0 - 1.000,--

€ 25,65

1.001,-- - 2.000,--

€ 30,80

2.001,-- - 5.000,--

€ 66,75

5.001,-- - 10.000,--

€ 154,10

10.001,-- - 20.000,--

€ 308,25

20.001,-- - 50.000,--

€ 400,70

50.001,-- - 100.000,--

€ 770,60

100.001,-- - 200.000,--

€ 2.203,95

200.001,-- - 500.000,--

€ 5.188,85

500.001,-- - 1.000.000,--

€ 12.124,50

> 1.000.001,--

2,40 % van de bouwkosten

5.2.5.

Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

0 - 1.000,--

€ 18,45

1.001,-- - 2.000,--

€ 23,10

2.001,-- - 5.000,--

€ 49,80

5.001,-- - 10.000,--

€ 115,55

10.001,-- - 20.000,--

€ 231,15

20.001,-- - 50.000,--

€ 297,95

50.001,-- - 100.000,--

€ 577,95

100.001,-- - 200.000,--

€ 1.654,25

200.001,-- - 500.000,--

€ 3.894,20

500.001,-- - 1.000.000,--

€ 9.093.35

> 1.000.001,--

1,80 % van de bouwkosten

met dien verstande dat er geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

5.2.6.

Een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

0 - 1.000,--

€ 15,40

1.001,-- - 2.000,--

€ 18,45

2.001,-- - 5.000,--

€ 40,05

5.001,-- - 10.000,--

€ 92,45

10.001,-- - 20.000,--

€ 184,95

20.001,-- - 50.000,--

€ 240,40

50.001,-- - 100.000,--

€ 462,35

100.001,-- - 200.000,--

€ 1.322,35

200.001,-- - 500.000,--

€ 3.313,30

500.001,-- - 1.000.000,--

€ 7.274,70

> 1.000.001,--

1,43 % van de bouwkosten

5.2.7.

Onverminderd het bepaalde in 5.2.2., 5.2.3., 5.2.6., worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, reguliere bouwvergunning, dan wel bouwvergunning tweede fase bij verlening daarvan, verhoogd met een bedrag van € 50,00 zijnde een borgsom voor het op correcte wijze melden van de start en het gereedkomen van de werkzaamheden waarvoor de bouwvergunning is aangevraagd.

Indien de bouwkosten meer dan € 100.000,00 bedragen, zal dit bedrag met € 50,00 per € 100.000,00 of gedeelte daarvan waarmee de bouwkosten de € 100.000,00 te boven gaan, worden verhoogd.

Indien de aanvrager door middel van de daarvoor bestemde start- en gereedmeldingskaart ten minste twee dagen voor aanvang van de bouwwerkzaamheden mededeling doet van de start van de werkzaamheden alsmede binnen twee weken na het gereedkomen van de werkzaamheden mededeling doet van het gereedkomen daarvan, zal de borgsom ten gunste van de aanvrager worden gerestitueerd.

 

5.2.8.

Mocht voor een bouwwerk als bedoeld in artikel 43, eerste lid, onderdelen a en b, van de Woningwet een lichte-bouwvergunning vereist zijn vanwege het feit dat het betreffende bouwwerk gelegen is in een beschermd stads- of dorpsgezicht als bedoeld in de Monumentenwet 1988, dan is het tarief voor het in behandeling nemen nihil.

 

5.3.

Teruggaaf

 

5.3.1.1.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning eerste en tweede fase, een aanlegvergunning of een monumentenvergunning betrekking heeft op het bouwen of werkzaamheden, in geringe afwijking van een eerder ingediend (bouw)plan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.7.1 of 5.12.1, met dien verstande, dat de geheven leges niet minder zullen bedragen dan:

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw (bouw)plan/werkzaamheden sprake is.

€ 25,65

5.3.1.2.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning eerste en tweede fase een aanlegvergunning of een monumentenvergunning betrekking heeft op het bouwen of werkzaamheden waarvoor reeds een vergunning is aangevraagd doch voor het verlenen/weigeren van de vergunning deze aanvraag is ingetrokken, worden de voor de oorspronkelijke aanvraag geheven leges verrekend met het bedrag, dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.7.1 of 5.12.1.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw(e) (bouw)plan/werkzaamheden sprake is, tenzij een nieuw(e) (bouw)/werkzaamheden naar aanleiding van pre-mediation tot stand is gekomen .

 

5.3.2.1.

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt en de vergunninghouder of zijn rechtverkrijgende niet later dan 52 weken na verlening van de vergunning een aanvraag indient tot geheel intrekken van deze vergunning zoals bedoeld in artikel 59, eerste lid onder e van de Woningwet en deze wordt deswege ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 40% van de overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, geheven leges verleend.

Indien het een gedeeltelijke intrekking van een verleende vergunning betreft zal na rato een teruggaaf van 40% van de overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, geheven leges worden verleend.

Het vorenstaande is overeenkomstig van toepassing voor het tarief als vermeld in 5.7.1., 5.11.1 en 5.12.1

 

5.3.2.2.

Indien binnen 6 weken na het in behandeling nemen van een schetsplan, aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning eerste fase, een reguliere bouwvergunning tweede fase, een aanlegvergunning of een monumentenvergunning dan wel een verzoek om ontheffing zoals bedoeld in artikel 5.13.1 doch voor het verlenen van deze vergunning en of deze ontheffing, deze aanvraag/dit verzoek wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op 95 % teruggaaf van de overeenkomstig 5.2.1,5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.7.1, 5.12.1 en/of 5.13 geheven leges, met dien verstande, dat de geheven leges niet minder zullen bedragen dan:

€ 25,65

5.3.2.3.

Indien op een later tijdstip dan in 5.3.2.2 bedoeld na het in behandeling nemen van een schetsplan, aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of verzoek om ontheffing doch voor het verlenen van de vergunning en/of ontheffing, deze aanvraag/dit verzoek wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op 50% teruggaaf van de overeenkomstig 5.2.1, 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.7.1, 5.12 en/of 5.13 geheven leges, met dien verstande, dat de geheven leges niet minder zullen bedragen dan:

€ 25,65

5.3.2.4.

Indien de in behandeling genomen aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of verzoek om ontheffing niet wordt verleend, bestaat aanspraak op 40% restitutie van de op grond van artikel 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.7.1, 5.11.1, 5.12.1 en/of 5.13 geheven leges, met dien verstande, dat de geheven leges niet minder zullen bedragen dan:

€ 25,65

5.3.2.5

Indien na toetsing van een in behandeling genomen schetsplan, aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, of een bouwvergunning eerste fase blijkt dat voor het bouwen geen bouwvergunning is vereist, bestaat aanspraak op 100 % teruggaaf van de overeenkomstig 5.2.1, 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, of 5.2.5 geheven leges.

 

5.3.2.6.

Indien na toetsing van een in behandeling genomen aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase blijkt dat voor het bouwen slechts een lichte bouwvergunning is vereist, wordt het verschil tussen de op grond van 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4 resp. 5.2.5 geheven leges verrekend.

 

5.3.2.7

Indien na het in behandeling nemen, zoals bedoeld in artikel 1, derde lid van deze verordening, van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of verzoek om ontheffing, deze aanvraag en/of verzoek om vrijstelling op grond van artikel 4:5, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling wordt gelaten, bestaat aanspraak op 40 % teruggaaf van de overeenkomstig 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6 en/of 5.7.1, 5.11.1, 5.12.1 en/of 5.13 geheven leges, met dien verstande, dat de geheven leges niet minder zullen bedragen dan:

Het vorenstaande is overeenkomstig van toepassing voor de geheven leges voor een verzoek als vermeld in 5.2.1.(schetsplan)

€ 25,65

5.4.

Overschrijving bouwvergunning

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende vergunning, als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening bedraagt:

€ 36,00

5.5.

Verhogingen

 

5.5.1.1.

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan, waarvoor vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van een vrijstelling / ontheffing op basis van het bestemmingsplan (artikel 3.6, eerste lid onder c van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een ontheffingsbevoegdheid in een beheersverordening (artikel 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een tijdelijke ontheffing (artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening) of op basis van de kruimelgevallenregeling (artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening) wordt het overeenkomstig 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 berekende bedrag verhoogd met:

€ 139,30

5.5.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan, waarbij de resultaten van een akoestisch onderzoek beoordeeld dienen te worden, wordt het overeenkomstig 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.5. of 5.2.6. berekende bedrag verhoogd met:

€ 216,35

5.5.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarbij de resultaten van een luchtkwaliteitonderzoek beoordeeld dienen te worden, wordt het overeenkomstig 5.2.2., 5.2.3., 5.2.4., 5.2.5., of 5.2.6. berekende bedrag verhoogd met:

€ 216,35

5.6.

Verhoging in verband met toetsing aan welstandscriteria

 

5.6.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt per toetsing:

 

5.6.1.1

indien hierover niet het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit behoeft te worden ingewonnen het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met:

vermeerderd met 10% van het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag, een en ander met een maximum van € 154,00

€ 10,25

5.6.1.2

indien hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, dan wel de rayonarchitect moet worden ingewonnen het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met :

vermeerderd met 10% van het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag, een en ander met een maximum van € 256,00

€ 25,65

5.6.2.

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning dan wel een reguliere bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, dan wel de rayonarchitect moet worden ingewonnen, per ingewonnen advies:

vermeerderd met 10% van het overeenkomstig 5.2.3 berekende bedrag, een en ander met een maximum van € 256,00

€ 35,95

5.7.

Aanlegvergunning

 

5.7.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordering (aanlegvergunning), indien de aanlegkosten bedraagt:

 

a.minder bedragen dan € 10.000,00:

€ 158,20

b.€ 10.000,00 bedragen of meer:

vermeerderd met 2,40% waarmee die aanlegkosten de € 10.000,00

te boven gaan.

€ 158,20

5.7.2.

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden, waarvoor een aanlegvergunning zal moeten worden verleend met toepassing van een vrijstelling/ ontheffing op basis van het bestemmingsplan (artikel 3.6, eerste lid onder c van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een ontheffingsbevoegdheid in een beheersverordening (artikel 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een tijdelijke ontheffing (artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordering) of op basis van de kruimelgevallenregeling (artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening) wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 139,90

5.7.3.

Indien de aanlegvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor

restitutie in aanmerking.

 

 

 

 

5.8.

Bestemmingswijzigingen

 

5.8.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van het geldende bestemmingsplan op basis van een in het desbetreffende bestemmingsplan opgenomen wijzigings- c.q. uitwerkingsbevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:

€ 2.169,55

5.8.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening van het geldende bestemmingsplan op basis van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening, althans niet zijnde een aanvraag zoals genoemd in 5.8.1 van deze verordening, bedraagt:

€ 5.423,90

5.8.3.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een Projectbesluit zoals bedoeld in artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:

€ 5.423,90

5.8.4.

De onder artikel 5.8.1 t/m 5.8.3 van deze verordening genoemde legesbijdrage vindt geen toepassing indien de kosten van de betreffende dienst krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 

5.9.

Bodemgesteldheidsonderzoek

 

5.9.0

Het tarief voor het verstrekken van informatie inzake de bodemgesteldheid, voor zover deze beschikbaar is, bedraagt:

€ 29,70

5.9.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 8 lid 2 onderdeel c en artikel 44 lid 1 onderdeel b van de Woningwet bedraagt:

€ 211,15

5.9.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring met betrekking tot de kwaliteit van de bodem:

€ 110,80

5.9.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verrichten van een historisch onderzoek, dat strekt tot een beoordeling van de kwaliteit van de bodem en niet leidt tot het instellen van een verkennend onderzoek:

€ 238,55

5.10.

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken bedraagt:

vermeerderd met:

€ 200,55

 

a. voor een bouwwerk met een oppervlakte van

minder dan 100 m²: € 134,20

100 - 500 m²: € 1,34 per m²

500- 2.000 m²: basisbedrag € 433,90

verhoogd met € 0,43 per m²

2.000 - 5.000 m²: basisbedrag € 1.119,90

verhoogd met € 0,11 per m²

5.000 - 50.000 m²: basisbedrag € 1.549,00

50.000 m² of meer: basisbedrag € 2.184,70

verhoogd met € 0,01 per m²

 

 

b. indien en voor zover de aanvraag mede betrekking heeft op niet bebouwde voor bedrijfsdoeleinden bestemde terreinen bij een gebouw/bouwwerk, waarin bedrijfsmatig de in artikel 6.2.2 van de Bouwverordening der Gemeente Brunssum bedoelde stoffen worden opgeslagen, voor terreinen met een oppervlakte van

minder dan

500 m² : € 64,80

500 - 2.000 m² : € 130,10

2.000 - 5.000 m² : € 195,20

5.000 m² of meer : € 195,20

verhoogd met € 32,30 per 5.000 m² of gedeelten daarvan.

 

5.11.

Sloopvergunning

 

5.11.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning, als bedoeld in artikel 8.1 van de Bouwverordening dan wel een sloopvergunning, als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b van de Wet ruimtelijke ordening, dan wel een sloopvergunning als bedoeld artikel 37, eerste lid van de Monumentenwet 1988, bedraagt: 1,43 % van de sloopkosten met een minimum van:

€ 102,75

5.11.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijzigen van een tenaamstelling van een verleende sloopvergunning bedraagt:

€ 36,00

5.12.

Monumentenvergunningen

 

5.12.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een monumentenvergunning:

€ 172,55

5.12.2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het wijzigen van een tenaamstelling van een verleende monumentenvergunning:

€ 36,00

5.13.

Ontheffingen gebruiksbepalingen bestemmingsplan

Indien de aanvraag betrekking heeft op een verandering van het gebruik van gronden of opstallen, waarvoor vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van een vrijstelling / ontheffing op basis van het bestemmingsplan (artikel 3.6, eerste lid onder c van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een ontheffingsbevoegdheid in een beheersverordening (artikel 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening), op basis van een tijdelijke ontheffing (artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening) of op basis van de kruimelgevallenregeling (artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening), bedraagt de leges:

€ 172,55

5.14.

Uitzetten peil(en) en rooilijn(en)

Het tarief voor een aanvraag tot het uitzetten van (een) peil(en) en /of rooilijn(en) bedraagt:

€ 150,00

5.15.

Gegevens woningcartotheek

Het tarief voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de gegevens van de gemeentelijke woningcartotheek, per kwartier of een gedeelte daarvan:

€ 19,30

 

Verlenen van assistentie bij inzage bouwdossier/bestemmingsplan

 

5.16.1.

Het tarief voor het verlenen van assistentie bij inzage in bescheiden betreffende een bestaand bouwwerk per kwartier of een gedeelte daarvan:

€ 19,30

5.16.2.

Het tarief voor het verlenen van assistentie bij inzage in bestemmingsplan per kwartier of een gedeelte daarvan:

€ 19,30

5.17.

Publicatie

 

De advertentiekosten voor publicatie op grond van de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, het bestemmingsplan, de Monumentenwet 1988, de Algemene Wet Bestuursrecht en/of de Inspraakverordening ten behoeve van de in dit hoofdstuk (5) genoemde aanvragen bedragen per publicatie / per aanvraag:

€ 26,90

5.18.

Legalisering

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande artikelen worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, vrijstelling/ ontheffing als bedoeld in dit hoofdstuk, verhoogd met de werkelijk gemaakte extra kosten, minimaal zijnde een bedrag van € 150,-- en maximaal € 10.000,-- indien op het moment van verlening van de vergunning, vrijstelling, ontheffing de te vergunnen, te ontheffen en/of vrij te stellen activiteiten reeds zijn aangevangen.

 

MILIEUBEHEER

HOOFDSTUK 6

6.1.

Grondonderzoek

 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van een historisch onderzoek ten behoeve van een uit te voeren verkennend bodemonderzoek, voor een locatie met een maximale oppervlakte van:

 

- minder dan 5.000 m²

€ 357,85

- 5.001 t/m 10.000 m²

€ 461,30

- meer dan 10.000 m²

vermeerderd met € 126,65 voor elke 10.000 m² of gedeelte daarvan

€ 461,30

6.2.

Geluid

 

6.2.1.

De kosten verbonden aan een aanvraag om buiten de procedure Wet milieubeheer om emissie- en/of immissie-geluidmetingen/- berekeningen te laten verrichten, worden bij reclamant in rekening gebracht. Hiervan wordt vooraf aan reclamant mededeling gedaan middels een begroting van de kosten

 

6.2.2.

Het tarief voor het op verzoek installeren en/of afstellen van een muziekbegrenzer bedraagt:

€ 65,45

6.2.3.

Voor een verklaring met betrekking tot de bepaling van de geluidsbelasting op een gevel als gevolg van verkeerslawaai ingevolge artikel 102, lid 1, van de Wet Geluidhinder

 

- voor het eerste waarneempunt:

€ 313,00

- voor elk volgende waarneempunt:

€ 65,45

6.2.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vaststellen van een hogere grenswaarde ingevolge artikel 83 van de Wet Geluidhinder, voor zover deze aanvraag betrekking heeft op:

 

- één woning:

€ 210,55

-meerdere woningen en/of geluidsgevoelige bestemmingen:

€ 438,10

6.2.5.

Het onder 6.2.4. genoemde bedrag wordt verhoogd met advertentiekosten:

€ 65,45

GEMEENTEARCHIEF

HOOFDSTUK 7

7.1.

Nasporing

 

Voor het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen uit het archief of het statistisch documentatiemateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voor zover deze diensten niet met name in deze tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels, zijn genoemd, voor elk daaraan te besteden man-kwartier of een gedeelte daarvan:

€ 19,30

KADASTER

HOOFDSTUK 8

8.1.

Kadaster

 

 

A. Voor de verstrekking van gegevens uit de kadastrale registraties als bedoeld in de "Regeling Tarieven Kadaster":

1. Voor iedere verstrekking (geraadpleegd object, schip of kadastrale kaart op A4-formaat) alsmede voor intern gebruik:

2. Indien het een verstrekking aan derden betreft wordt het onder punt 1 genoemde bedrag verhoogd met:

€ 2,95

€ 3,70

 

B. Voor afgifte van:

1. Een ten kantore vervaardigde cartografische reproductie:

 

tot en met formaat A4

€ 20,00

tot en met formaat A3

€ 20,00

tot en met formaat A2

€ 30,40

tot en met formaat A1

€ 30,40

tot en met formaat A0

€ 60,80

 

Voor de overige hierboven niet nader genoemde tarieven wordt verwezen naar de “Regeling Tarieven Kadaster”.

 

 

Voor het verlenen van inzage (per kwartier) van:

Cartografische producten

€ 19,30

OVERIGEN

HOOFDSTUK 9

9.1.

Diensten ten behoeve van derden

 

1. Voor alle niet nader in deze verordening omschreven diensten, per kwartier of gedeelte daarvan:

€ 19,30

2. Voor alle niet nader in deze verordening omschreven schriftelijke inlichtingen of verklaringen:

€ 29,70

9.2.

Brandbeveiliging

 

9.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening bij:

Feesten en evenementen in tenten met:

 

- oppervlakte t/m 100 m2

€ 28,35

- oppervlakte 101 t/m 200 m2

€ 56,75

- oppervlakte > 200 m2

€ 170,45

Straatmarkten:

 

- tot 100 meter lengte

€ 56,75

- langer dan 100 meter

€ 170,45

9.2.2.

Indien van een verleende vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening geen gebruik wordt gemaakt en de houder of zijn rechtsverkrijgende binnen 4 weken na de geplande datum van het evenement waarvoor vergunning is verleend een aanvraag indient tot herroepen van deze vergunning en deze wordt deswege herroepen bestaat er aanspraak op 40% teruggaaf van het overeenkomstig 9.2.1. berekende bedrag met een minimum van € 25,65

 

9.2.3.

Indien binnen 6 weken na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening doch voor het verlenen van deze vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken bestaat er aanspraak op 95% teruggaaf van het overeenkomstig 9.2.1. berekende bedrag met een minimum van € 25,65.

 

9.2.4.

Indien op een later tijdstip dan in 9.2.3. bedoeld na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken bedraagt het legesbedrag 50 % van het overeenkomstig 9.2.1. berekende bedrag met een minimum van € 25,65.

 

9.2.5.

Indien de in behandeling genomen aanvraag tot het verkrijgen van de op grond van de Brandbeveiligingsverordening genoemde vergunning niet wordt verleend bestaat er aanspraak op 40% restitutie van de geheven leges.

 

9.3.

Bruikbaarheid en aanzien van de weg

 

1. Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning voor plaatsing van voorwerpen op de weg, als bedoeld in artikel 2:10A van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

€ 61,65

2. Het tarief voor verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg als bedoeld in artikel 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

€ 20,55

3. Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning voor het maken/veranderen van een uitweg als bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

€ 20,55

9.4.

Drank- en Horecawet

 

1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bedraagt:

€ 359,60

2. Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het wijzigen van de inrichting als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet, leidend tot wijziging van de vergunning, bedraagt:

€ 77,05

3. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet bedraagt:

€ 35,95

4. Het tarief voor het wijzigen van de onder 1 genoemde vergunning (wijzigingleidinggevende(n) bedraagt:

€ 102,75

9.5.

Bomenverordening Gemeente Brunssum

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 1.2, eerste lid van de Bomenverordening gemeente Brunssum bedraagt:

€ 16,20

9.6.

Vergunningen

 

9.6.0

Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob):

1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 (lichte bouwvergunning), artikel 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7(reguliere bouwvergunning, al dan niet gefaseerd), artikel 9.4 (Drank en horecawet), 9.6.5 (Exploitatievergunning horecabedrijf), artikel 9.12 (vergunning seksinrichting, escortbedrijf) van deze verordening alsmede een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 Wet milieubeheer, wordt in geval een zogeheten Bibob-intake en screening wordt uitgevoerd, verhoogd met:

2. Indien na de Bibob-intake en screening een advies bij het landelijk Bureau Bibob wordt aangevraagd, wordt het tarief, onverminderd het gestelde onder 1, verhoogd met:

€ 500,00

€ 500,00

9.6.1.

Vergunning consumentenvuurwerk

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig te houden van consumentenvuurwerk, als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

€ 119,25

9.6.2.

Vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie van de weg

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10A van de Algemene Plaatselijke Verordening (w.o. terrassen, reclamedriehoeksborden, het uitstallen van goederen waarbij vanuit de stalling de goederen niet mogen worden verkocht, doch enkel ten verkoop mogen worden aangeboden), bedraagt:

Uitgezonderd zijn terrassen zoals bedoeld in artikel 2:28, zevende lid van de Algemene Plaatselijke Verordening.

€ 16,20

9.6.3.

Vergunning standplaats voor verkoop of afleveren van goederen dan wel diensten aan te bieden

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening, tot het innemen van een standplaats, waaronder mede is begrepen het hebben van een afleveringsloket voor kleine etenswaren, op of aan een weg of op een van daaraf voor het publiek onmiddellijk bereikbare plaats om goederen of waren aan het publiek aan te bieden, te verkopen of te verstrekken of om diensten aan te bieden bedraagt:

€ 16,20

9.6.4.

Exploitatievergunning horecabedrijf

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vestigen en/of exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in bedoeld in artikel 2:28A, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, bedraagt:

a. voor de “natte” horecabedrijven:

b. voor de “droge”horecabedrijven

Voor zover de gevraagde vergunning betrekking heeft op een bestaand horeca-bedrijf en het betreft de éérste gevraagde vergunning, dan is het tarief voor het in behandeling nemen nihil.

€ 50,00

€ 250,00

9.6.5.

Verlenging sluitingsuur café's, restaurants, etc.

Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning van de burgemeester tot het vaststellen van andere sluitingstijden voor een afzonderlijk horecabedrijf of een daartoe behorende terras zoals bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening, ná het algemeen vastgestelde tijdstip:

€ 16,20

9.6.6

Ventvergunningen

1. Het tarief voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening9vergunning venten) bedraagt:

a. met een geldigheidsduur van één dag:

b. met een geldigheidsduur van meer dan één dag doch niet meer dan één week:

c. met een geldigheidsduur van meer dan één week doch niet meer dan één maand:

d. met een geldigheidsduur van meer dan één maand doch niet meer dan één jaar:

2. Voor het wijzigen of verstrekken van een duplicaat van de onder 1. genoemde vergunning:

€ 16,20

€ 22,10

€ 70,45

€ 173,50

€ 2,05

9.7.

Evenementen e.d.

Het tarief voor het verkrijgen van een geheel of gedeeltelijke vergunning zoals bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover niet afzonderlijk genoemd, tenzij zulke vergunning uit anderen hoofde tot enige betaling aan de gemeentekas aanleiding geeft:

 

1. Indien de aanvraag strekt tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van - een evenement (klein: w.o. buurtbarbeque):

€ 16,20

- een evenement (groot: braderie, met feesttent):

€ 55,80

3. Indien de aanvraag strekt tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van optochten op de openbare weg:

€ 11,00

 

 

 

9.8.

Verkeer en vervoer

 

A. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994, 450):

€ 32,70

B. Voor het verlenen van ontheffing:

1. als bedoeld in artikel 10 van de Wegenverkeerswet, niet zijnde een verklaring van geen bezwaar (wedstrijd):

2. op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

€ 12,90

a. geldig voor één dag:

€ 8,20

b. geldig voor meer dan één dag, doch niet meer dan één maand:

€ 15,40

c. geldig voor meer dan één maand, doch niet meer dan jaar:

€ 35,95

3. als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten:

€ 32,70

C. Voor het verstrekken dan wel verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer indien een nader geneeskundig onderzoek is vereist:

€ 160,40

 

indien geen nader geneeskundig onderzoek is vereist

€ 53,10

9.9.

Wet op de Kansspelen

 

A. 1. Het tarief voor een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) bedraagt:

2. Het tarief bedraagt per mededeling, aangegeven op het door van gemeentewege voorgeschreven formulier, inhoudende de mededeling dat een klein kansspel (bingo), als bedoeld in artikel 7a van de genoemde wet zal worden gehouden:

€ 25,65

€ 3,55

B. 1. Het tarief voor een vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen tot het hebben van één speelautomaat met een geldigheidsduur van ten hoogste 12 maanden bedraagt

€ 58,05

2. Het tarief voor een vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor ieder volgende speelautomaat met een geldigheidsduur van ten hoogste 12 maanden bedraagt:

Vermeerderd met het aantal speelautomaten maal:

€ 23,10

€ 34,90

3. Voor het wijzigen van de onder sub 1 en 2 genoemde vergunningen:

€ 16,20

C. 1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning voor het exploiteren van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de ‘Verordening speelautomaten Brunssum’:

€ 513,75

9.10.

Winkeltijdenwet

1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4 van de winkeltijdenwet, artikel 3, lid 3 of artikel 4 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet bedraagt:

€ 20,55

2. Tot het verlenen van toestemming om de in lid 1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander:

€ 12,95

3. Tot het intrekken of wijzigen van een in de sub 1 respectievelijk sub 2 bedoelde ontheffing:

€ 6,65

9.11.

Telecommunicatiewet

1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent, plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet:

€ 222,35

2. Het in lid 1 van dit artikel genoemde bedrag wordt:

 

2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

€ 222,35

2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college en burgemeester en wethouders is opgesteld

 

9.12.

Vergunning seksinrichting/escortbedrijf

1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting bedraagt:

2. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een escortbedrijf bedraagt:

3. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van het beheer van een seksinrichting waarvoor vergunning is verleend, zoals bedoeld in artikel 3:15, tweede lid van de algemene Plaatselijke Verordening, bedraagt:

€ 616,50

€ 616,50

€ 616,50

Behoort bij raadsbesluit van ………………………………………

De griffier van Brunssum,

Wijzigingen ten opzichte van 2009:

  • -

    tarieven opgehoogd met de inflatiecorrectie van 2,75 %,

  • -

    impact lex silencio positivo (vergunning van rechtswege) zal later tezamen met eventuele wijzingen in het kader van de wet Wabo worden aangeboden, indien van toepassing.