Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Brunssum

Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBrunssum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening Adviesraad sociaal maatschappelijke ondersteuning gemeente Brunssum.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet sociale werkvoorziening

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2015intrekking

10-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 29-12-2014

531881
01-01-201001-01-2015Nieuwe regeling.

10-11-2009

Parelnieuws, 23 december 2009

2009/14929

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid

De Raad van de Gemeente Brunssum,

gelezen het voorstel van het College van B & W van 11-09-2009;

gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;

overwegende dat de Raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot het regelen van Cliëntenparticipatie in de Wsw,

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid

Gemeente Brunssum

Inleiding

De cliëntenparticipatie Wsw houdt zich bezig met het beleid ten aanzien van de Wsw. Dit is de verordenende bevoegdheid van de Raad en ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering. Het College van B&W van de gemeente heeft de mogelijkheid om op gemeentelijk niveau nadere regels te stellen in een Regeling.

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Wsw-geïndiceerden:

    • 1

      Wsw-geïndiceerden op de wachtlijst;

    • 2

      Wsw-geïndiceerden als werknemer van een SW-bedrijf of;

    • 3

      Wsw-geïndiceerden als werknemer bij een reguliere werkgever;

    • 4

      en /of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

  • b.

    cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop het Werkvoorzieningschap OZL Wsw-geïndiceerden betrekt in de beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke Wsw-beleid;

  • c.

    beleid arbeidsparticipatie: de samenhangende wijze waarop de Gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van Wsw-geïndiceerden en aangepaste arbeid waar nodig

  • d.

    uitvoeringsregeling: de Regeling die het college heeft opgesteld ten behoeve van de cliëntvertegenwoordiging Wsw

  • e.

    cliëntvertegenwoordiging: de door de Raad als zodanig erkende en actief zijnde cliëntvertegenwoordiging van Wsw-geïndiceerden;

Artikel 2 - Doelstellingen

De cliëntenparticipatie Wsw-beleid heeft de volgende doelstellingen:

  • 1.

    het bewerkstelligen dat Wsw-geindiceerden bij het beleid inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid;

  • 2.

    het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening wat bijdraagt aan het realiseren van volwaardig burgerschap

Artikel 3 - Beleidsterreinen

  • 1.

    Het college stelt een uitvoeringsregeling vast m.b.t. de betrokkenheid bij het WSW-beleid voor wat betreft:

    • a.

      de voorbereiding;

    • b.

      de uitvoering;

    • c.

      de evaluatie.

  • 2.

    Het college legt de uitvoeringsregeling cliëntparticipatie WSW voor aan de Raad.

  • 3.

    De Raad toetst of deze uitvoeringsregeling voldoet aan de wet en aan deze verordening.

Artikel 4 - Werkwijze

4a. Benoeming

  • 1.

    Cliëntvertegenwoordigers WSW kunnen alleen als zodanig worden benoemd als ze voldoen aan de criteria onder artikel 1 lid a.

  • 2.

    Voor de groepen in artikel 1, lid a, sub 1, 2 en 3 geldt dat zij ingezetene dienen te zijn van de gemeente in welke ze als cliëntvertegenwoordigers WSW benoemd worden.

  • 3.

    Het College kan ervoor kiezen om naast vertegenwoordigers, zoals genoemd in artikel 1, ook deskundigen tot het overlegorgaan toe te laten. Indien zij hiervoor kiezen, nemen zij in de gemeentelijke uitvoeringsregeling nadere bepalingen op over de kwaliteit en omvang van deze deelname.

  • 4.

    Benoeming geschiedt door het College op advies en/of voordracht van de Cliëntenraad WSW.

  • 5.

    Het college draagt zorg voor de toetsing of de beoogde cliëntvertegenwoordiging aan deze criteria voldoet.

  • 6.

    Het College legt in een uitvoeringsregeling vast hoe de benoeming cliëntvertegenwoordiger WSW verloopt en voor hoe lang de benoeming geldt.

  • 7.

    Het College legt in een uitvoeringsregeling vast binnen welke termijn de benoeming tot cliëntvertegenwoordiger ingetrokken wordt indien de indicatie van de betrokken cliëntvertegenwoordiger vervalt.

  • 8.

    Het college legt in een uitvoeringsregeling de omvang van de cliëntvertegenwoordiging WSW vast.

4b. Advies

  • 1.

    Het College stelt in een uitvoeringsregeling de werkwijze rondom de advisering door de cliëntvertegenwoordigers WSW vast en gaat daarbij tenminste in op de volgende zaken:

    • a.

      De wijze waarop periodiek overleg wordt;

    • b.

      De frequentie waarmee periodiek overleg wordt gevoerd;

    • c.

      De wijze waarop onderwerpen voor de agenda van dit overleg worden aangemeld;

    • d.

      De wijze waarop tijdig wordt voorzien in de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

  • 2.

    De cliëntvertegenwoordigers WSW uit de bij het Werkvoorzieningschap OZL aangesloten gemeenten komen tenminste 1 maal per jaar bij elkaar.

  • 3.

    De samenwerking tussen het college van de gemeente en de cliëntenraad Wsw wordt jaarlijks geëvalueerd.

Artikel 5 - Faciliteiten

1.Het college legt in een uitvoeringsregeling vast hoe zij de cliëntenraad Wsw zodanig faciliteert, dat de cliëntenvertegenwoordiging redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-geïndiceerden.

Artikel 6 - Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1-1-2010, doch niet eerder dan op de dag van inwerkingtreding van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling “Werkvoorzieningschap Oostelijk Zuid-Limburg”, door welke wijziging de bevoegdheid om deze verordening vast te stellen bij de raad komt te berusten.

Artikel 7 - Overgangsbepaling

  • 1.

    Besluiten die genomen zijn krachtens de voorheen geldende verordeningen worden aangemerkt als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 1.

    Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag is ingediend, wordt daarop de op het moment van het indienen van de aanvraag geldende verordening toegepast.

Toelichting - Verordening cliëntenparticipatie Wsw- beleid

Artikel 1, lid c

In het werkvoorzieningschap OZL is besloten om een raamverordening op te stellen op schapsniveau, waar op gemeentelijk niveau nadere invulling aan wordt gegeven. Hiertoe dient het College van B&W van de gemeente een reglement van orde op te stellen. Feitelijk kan het college uit de volgende vormen kiezen:

  • 1

    een eigenstandige WSW-raad als zelfstandige gemeente

  • 2

    een eigenstandige WSW-raad in samenwerking met (een) andere gemeente(-n)

  • 3

    cliëntvertegenwoordiging WSW ondergebracht in of gecombineerd met andere adviesraden, zoals een WMO-raad of een WWB-cliëntenraad.

Artikel 4

Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 5.

Artikel 4b

betreft de verplichting tot het tijdig informeren. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:

  • a.

    bij nieuw beleid de cliëntvertegenwoordiging Wsw in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van de hoofdlijnen van dit beleid;

  • b.

    bij evaluatie van beleid de cliëntvertegenwoordiging Wsw in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie;

  • c.

    de cliëntvertegenwoordiging Wsw dient te worden voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Indien de cliëntvertegenwoordiger Wsw verzoekt de informatie elektronisch (op diskette of via e-mail) aan te leveren dan zal indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek worden voldaan. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.

Artikel 5

Burgemeester en wethouders stellen de cliëntenraad Wsw middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening.

Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in een begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal aannemelijk moeten worden gemaakt door middel van het voeren van een boekhouding.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van

De Raad voornoemd,

,voorzitter ,griffier.