Artikel 1. Taken en bevoegdheden
werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van
de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals
die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap
van de raad behorende besluiten en regelingen.
- 3.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten
aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de
plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee leden uit de raad,
bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppossitie.
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn
midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan
de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is
benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de
functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden
uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig
te zijn en eventueel optreden als informant.
Artikel 3. Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergadering;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie;
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
Een door het college aangewezen functionaris van de afdeling P&O
staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat
en maakt met het college of de secretaris afspraken over de
ondersteuning.
Artikel 5. Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht
door de leden zoals bedoeld in artikel 2.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6. Verslaglegging
De aangewezen functionaris van de afdeling P&O draagt zorg voor het
opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst
wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie
definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet
openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel
daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil
inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van
de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek
slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede
lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts
zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt
geacht.
Artikel 9. Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in
artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en
bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 11. Intrekking oude regeling
Het besluit van 17 maart 2009 Delegatiebesluit Griffie wordt
ingetrokken.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening instelling
werkgeverscommissie 2012.