Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning Dalfsen - 2013 |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning Dalfsen - 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het betreft hier een versimpeling van de tekst en uitvoering
Gemeentewet Artikel 33, tweede en derde lid, en 95 t/m 99
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 26-03-2012 KernPUNTEN, 03-07-2012 | 15-02-2012, nummer 20 |
Verordening Fractieondersteuning Dalfsen – 2013
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
fractie: elke groepering in de gemeenteraad die ten tijde van het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad is geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet of die is gevormd naar aanleiding van een mededeling van een lid van de raad overeenkomstig het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad;
Artikel 5 - Regeling bij wijziging zeteltal door splitsing of samenvoeging
Bij splitsing van een fractie valt het in artikel 2 bedoelde vaste deel van de bijdrage voor het kalenderjaar waarin de splitsing plaatsvindt evenals de opgebouwde gelden op basis van deze verordening toe aan de raadsfractie die naar het oordeel van de gemeenteraad als rechtsopvolger van de oorspronkelijke fractie wordt beschouwd.
Indien in strijd wordt gehandeld met artikel 3 of wanneer niet wordt voldaan aan andere bepalingen van deze verordening vindt een verrekening plaats van deze uitgaven met de financiële bijdrage voor het volgende jaar.
Toelichting op de Verordening op de fractieondersteuning
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel is door de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen recht hebben op fractieondersteuning. De uitwerking van dit recht moet bij verordening worden geregeld. De Verordening vervangt de in augustus 2007 door de raad vastgestelde Verordening op de fractieondersteuning.
In dit artikel worden enkele belangrijke begrippen uit de verordening gedefinieerd.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële bijdrage. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied ontvangen zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding; deze gedachte vindt zijn uitwerking in de toekenning van het variabele deel.
In het eerste lid wordt gerefereerd aan toegestane uitgaven, voorbeelden van uitgaven die voldoen aan de voorwaarden van de verordening zijn:
Dit betreft in belangrijke mate personele kosten voor personeel in dienst van de fractie, maar ook andere wijze van personele ondersteuning (zoals uitzendkrachten of free-lancers) is toegestaan mits uit de opdrachtformulering blijkt dat deze ondersteuning wordt ingezet voor de ondersteuning van de fractie. Het gaat dan uiteraard om salariskosten, sociale lasten, vakantiegeld, pensioenpremie, andere werkgeverslasten, noodzakelijk dotaties aan personeelsvoorzieningen en vergoedingen (belast en onbelast).
Dit heeft betrekking op uitgaven voor kantoorbenodigdheden, telefoonkosten, kantoorapparatuur en andere uitgaven die noodzakelijk zijn om in het kantoor te kunnen werken. Hieronder kunnen tevens administratie- en accountantskosten worden opgenomen.
Dit betreft alle kosten die niet rubriceerbaar zijn onder de vorige genoemde kostensoorten. Ingevolge de verordening moeten deze kosten via een zogenaamd activiteitenverslag worden toegelicht. De indeling in kostensoorten is verder vormvrij.
In het tweede lid is een aantal bestedingen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage het inkomen van raadsleden wordt aangevuld en verkiezingscampagnes worden gefinancierd.
Onder c is bepaald dat de bijdrage niet mag worden gebruikt voor een aanvulling op de vergoeding voor de werkzaamheden of voor andere vergoedingen waarvoor al een regeling is getroffen op grond van het Rechtspositiebesluit raadsleden en de hierop gebaseerde Verordening vergoedingen raadsleden. Het gaat hierbij om de volgende vergoedingen of tegemoetkomingen:
Onder h is bepaald dat de bijdrage niet mag worden gebruikt ter bekostiging van verkiezingscampagnes. De verkiezingscampagnes komen voor rekening van de politieke partijen. De financiële bijdrage die voortvloeit uit deze verordening is niet bedoeld om de politieke partijen te subsidiëren. Het onderscheid tussen uitgaven voor de verkiezingscampagne (niet toegestaan) en uitgaven voor voorlichtingsactiviteiten (wel toegestaan) is overigens niet met waterdichte definities aan te geven. Hier wordt een beroep gedaan op de oordeelsvorming en de eigen verantwoordelijkheid van de fracties. In ieder geval moeten spotjes voor radio en tv, affiches, folders en alle andere oproepen op een partij te stemmen in de twee maanden voorafgaande aan de verkiezingen gerekend worden tot de campagneactiviteiten. Bepalend is hierbij het moment van openbaarmaking van de uiting.
Bij twijfel is het raadzaam advies te vragen aan de burgemeester.
Onder i is bepaald dat de bijdrage niet mag worden besteed aan vergaderruimte, ten behoeve van fractieoverleg, buiten het gemeentehuis. De reden hiervoor is dat de fracties reeds kosteloos gebruik kunnen maken van vergaderruimte in het gemeentehuis.
Om te voorkomen dat fracties bestedingen doen aan bedrijven waarover raadsleden zeggenschap hebben is het aan te bevelen dat ook de fracties gebruik maken van de volgens artikel 12 van de Gemeentewet verplichte openbare opgave van nevenfuncties van de raadsleden.
Bij twijfel over de toelaatbaarheid van voorgenomen uitgaven beslist het presidium.
De bijdrage wordt ineens in april verstrekt.
Het is denkbaar dat de samenstelling van een fractie tijdens een zittingsperiode van de raad wijzigt. Gemeenteraadsleden kunnen bijvoorbeeld uit de fractie treden en zelfstandig verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie in de gemeenteraad. Voor die situatie is in artikel 5 geregeld dat die raadsleden slechts aanspraak kunnen maken op de variabele component voor de ondersteuning van hun raadswerkzaamheden. De door de fractie in de oorspronkelijke samenstelling opgebouwde reserve komt bij splitsing niet voor verdeling in aanmerking.
Afsplitsingen krijgen vanaf 1 april van het jaar volgend op dat waarin de splitsing plaatsvindt ook het vaste deel van de vergoeding toegekend.
In artikel 6 is de jaarlijkse vaststelling door de het presidium van de verantwoording over de financiële bijdrage geregeld. De fracties dienen voor 1 april een verantwoording over de financiële bijdrage ter attentie van de griffier in. Bij die verantwoording worden in een Excel-bestand de uitgaven opgesomd en genummerd met daarbij de bijbehorende factuur. De stukken die door de fractie worden ingediend zijn openbaar en opvraagbaar.
In artikel 7 zijn, ten overvloede, de sanctiemogelijkheden opgenomen die de gemeenteraad kan hanteren voor het geval een fractie fractieondersteuning niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd. Bestedingen in strijd met deze verordening kunnen worden verrekend voor zover na de dag waarop de bijdrage is vastgesteld nog geen vijf jaren zijn.
Verordening Fractieondersteuning Dalfsen – 2013
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
Artikel 2 - Jaarlijkse verlening financiële bijdrage; vast en variabel bedrag
Artikel 3 - (Niet) toegestane bestedingen
Artikel 4 - Betaling financiële bijdrage
Artikel 5 - Regeling bij wijziging zeteltal door splitsing of samenvoeging