Organisatie | De Bilt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels uitwegen De Bilt 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels uitwegen De Bilt 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Met de inwerking van deze beleidsregels worden de Nadere regels uitwegen De Bilt 2010, vastgesteld op 5 oktober 2010, ingetrokken.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2012 | 11-10-2013 | nieuwe regeling | 03-07-2012 Biltbuis11-07-2012 | cv26-06-2012 |
Deze beleidsregels gelden voor alle aan te leggen uitwegen naar wegen die bij de gemeente De Bilt in beheer zijn.
De aanvraag om omgevingsvergunning geschiedt op de wijze zoals voorgeschreven in het Besluit omgevingsrecht.
Artikel 5 Aantal uitwegen per perceel
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kunnen meerdere uitwegen per perceel worden aangelegd wanneer:
het uitwegen betreft ten behoeve van de ontsluiting van percelen van bedrijven of grote wooncomplexen waarbij de verkeersdruk op het betrokken perceel beduidend hoger is dan op een perceel met een enkele woning (indicatie: enkele tientallen af- en aanrijdende auto’s per dag) of indien één uitweg problemen geeft voor de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling of nadelen heeft voor de bedrijfsvoering;
Artikel 6 Breedte van de uitweg
1 De breedte van de uitweg mag maximaal 3,50 m bedragen.
2.In afwijking van het bepaalde in het eerste lid mag een bredere uitweg worden aangelegd in verband met de noodzaak van bevoorrading door grotere motorvoertuigen bij de aanvraag kan worden aangetoond dat een bredere uitweg ter plaatse noodzakelijk is voor een goede en veilige bereikbaarheid van het betrokken perceel. In dat geval wordt de uitweg niet breder uitgevoerd dan voor de bereikbaarheid van het perceel redelijkerwijs vereist is.
Toelichting nadere regels uitwegen gemeente De Bilt 2010
Op grond van artikel 2.2 lid 1 sub e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is een omgevingsvergunning vereist voor het maken, hebben of veranderen van een uitrit. Dit artikel moet in samenhang gelezen worden met een provinciale of gemeentelijke verordening. We maken daarbij onderscheid tussen provinciale en gemeentelijke uitwegen. De provinciale uitwegen – uitwegen die op een provinciale weg (meestal N-wegen) uitmonden – hebben een eigen toetsingskader in de Provinciale Wegenverordening Provincie Utrecht. De gemeentelijke uitwegen zijn geregeld in artikel 2:12 van de Algemeen Plaatselijke Verordening van gemeente De Bilt. Deze beleidsregels vormen een nadere uitwerking van artikel 2:12 APV en gaan uitsluitend over gemeentelijke uitwegen.
Een uitweg is een verbinding tussen particuliere percelen en de openbare weg. In principe geldt artikel 2:12 voor uitwegen die per motorvoertuig berijdbaar zijn, want doorgaans zal alleen in die gevallen strijdigheid kunnen optreden met de verkeersveiligheid, het gebruik van openbare parkeerplaatsen en aantasting van groenvoorzieningen.
Bij de beoordeling van een vergunning speelt een belangenafweging. Door het stellen van beleidsregels, als verdere uitwerking van de bepaling in de APV, kan deze belangenafweging beter worden vormgegeven en worden voorwaarden gegeven waarbinnen vergunningverlening kansrijker wordt.
Deze beleidsregels gelden aanvullend en ter uitwerking van de APV. Bij de beoordeling van de aanvraag om vergunning wordt rekening gehouden met deze beleidsregels. Indien de gewenste uitrit in strijd is met artikel 2:12 APV en de beleidsregels, kan het college de vergunning weigeren.
Een bestuursorgaan handelt in beginsel in overeenstemming met een beleidsregel. Afwijken is alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mogelijk.
Bij het beoordelen van aanvragen om vergunningen moet altijd een belangenafweging tussen de voor- en nadelen van uitwegen worden gemaakt. Daarbij zijn zowel privé als algemene belangen aan de orde.
Een uitweg verhoogt de gebruikswaarde van een perceel, het biedt de betrokken gebruiker bepaalde voordelen.
Naast dit privébelang is er ook een algemeen belang bij een uitweg. Een uitweg biedt immers de mogelijkheid één of meerdere auto’s of caravans/aanhangers op eigen erf te parkeren/stallen, waarmee de openbare ruimte wordt ontlast.
Tegelijkertijd heeft een uitweg ook nadelen.
De groenvoorzieningen in de gemeente kunnen worden aangetast, bijvoorbeeld doordat een groene berm of plantsoen wordt doorsneden of doordat een uitweg direct ten koste gaat van een boom, dan wel indirect als de uitweg (te) dicht naast een boom uitkomt en wortelschade veroorzaakt. Dit geldt zowel het uiterlijk aanzien als de mogelijkheid van praktisch beheer.
De wegbeheerder kan erdoor in zijn mogelijkheden beperkt worden om de lichtpunten van de openbare verlichting op regelmatige afstanden te plaatsen c.q. te handhaven (regelmatige afstanden zijn vereist om aan eisen voor goede openbare verlichting voor wat betreft de gelijkmatigheid van de verlichting te voldoen).
Veel van deze nadelen kunnen ondervangen worden door deze beleidsregels, waarbij onder andere de exacte locatie en de maatvoering van de uitweg worden geregeld. Hoe dan ook moet beoordeeld en afgewogen worden of een concrete aanvraag niet in strijd is met het gestelde bij of krachtens artikel 2:12 APV. Is er wel strijdigheid dan zal de vergunning waarschijnlijk niet kunnen worden verleend.
De belangenafweging voor een tweede of derde uitweg zal veelal anders uitvallen. De privébelangen zijn doorgaans gelijk aan die bij een eerste uitweg, maar de nadelen wegen dan sterker omdat het privébelang veelal door de eerste uitweg al redelijk zal zijn bediend en een tweede uitweg relatief meer nadelen heeft voor het algemeen belang. Bij een tweede of derde uitweg zal dus minder vaak het algemeen belang samenvallen met het privébelang.
Bij de belangenafweging tussen het algemeen belang dat de gemeente moet bewaken en het privébelang van de rechthebbende zal als hoofdregel gelden dat het algemeen belang zwaarder weegt dan het privébelang.
Deze definitiebepalingen zijn nodig voor de interpretatie van de verordening.
Een bredere uitweg is bijvoorbeeld noodzakelijk in geval van bedrijven die bevoorraad worden door vrachtwagens en waar de toegang anders niet mogelijk is zonder bijzondere manoeuvres (steken, ver uithalen op de andere weghelft e.d.).
Bijvoorbeeld dat een stoep verlaagd of een berm verhard moet worden, dat een lantaarnpaal of een straatkolk verplaatst moet worden.