Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op de openbare weg Bloemendaal 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels voor het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op de openbare weg Bloemendaal 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, art. 4, lid 81
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2012 | nieuwe regeling | 26-06-2012 Weekblad Zuid-Kennemerland d.d. 12 juli 2012 | 2012065163 |
Deze beleidsregels zijn van toepassing op het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen c.q. elektrische auto’s op de openbare weg, conform de begripsomschrijvingen en definities uit artikel 1 van de overeenkomst tussen de Stichting E-laad en de gemeente Bloemendaal d.d. 28 december 2011.
Ter uitvoering van meergenoemde overeenkomst is de doelstelling om in de gemeente Bloemendaal tot 31 december 2014 minimaal 11 en maximaal 16 openbare oplaadpunten te plaatsen. Onder plaatsen wordt tevens verstaan een goedgekeurde opdracht tot plaatsen, die op 31 december 2014 reeds aan de Stichting E-laad is verstrekt.
De oplaadpunten worden gelijkmatig verdeeld over de verschillende dorpskernen.
Ieder oplaadpunt bedient een denkbeeldige cirkel binnen de bebouwde met een straal van circa 500 meter. De cirkels overlappen elkaar zo weinig mogelijk. Het aantal cirkels, en dus het aantal oplaadpunten, is afhankelijk van de grootte van de dorpskernen.
Dit geeft de volgende verdeling:
Bloemendaal: minimaal 3, maximaal 4 (waarvan er één al is geplaatst)
Overveen: minimaal 2 en maximaal 3 (waarvan er één al is geplaatst)
Aerdenhout: minimaal 3 en maximaal 4
Omdat in mei 2012 reeds twee openbare oplaadpunten zijn geplaatst door de Stichting E-laad kunnen binnen de looptijd van de pilot aanvragen voor nog ten hoogste 14 oplaadpunten worden gehonoreerd. Dit aantal is gebaseerd op het aantal oplaadpunten dat de Stichting E-laad landelijk en gemiddeld per 1000 inwoners ter beschikking stelt in de pilot, die loopt tot 31 december 2014.
Aanvragen die op 31 december 2014 al wel zijn ontvangen, maar nog niet zijn goedgekeurd, worden niet gehonoreerd, tenzij het maximale aantal oplaadpunten in de betreffende dorpskern nog niet is bereikt en het beoogde oplaadpunt voldoet aan de beleidsregels, en mits de gemeente en de Stichting E-laad overeenstemming hebben over het voortzetten van de overeenkomst en de werkafspraken na 31 december 2014.
De pilot-overeenkomst zal uiterlijk 3 maanden vóór 31 december 2014 worden geëvalueerd (artikel 7.3 van de overeenkomst). Afhankelijk van het voorzetten van de (al dan niet gewijzigde) overeenkomst na 31 december 2014 worden de beleidsregels daaraan waar nodig aangepast.
Uitsluitend aanvragen van gebruikers die woonachtig/gevestigd zijn in de gemeente Bloemendaal en die worden gedaan door tussenkomst van de Stichting E-laad worden in behandeling genomen.
Oplaadpunten worden gehonoreerd in volgorde van ontvangst van de desbetreffende (goed te keuren) aanvraag door de gemeente.
Aanvragen voor oplaadpunten worden voorgelegd aan de ambtelijke verkeerscommissie.
De commissie beoordeelt de locatie en adviseert aan het college van burgemeester en wethouders.
Indien de aanvrager een adequate parkeermogelijkheid heeft op eigen terrein, wordt behoudens tegenbewijs door de aanvrager, aangenomen dat het oplaadpunt ook op eigen terrein kan worden geplaatst. In dat geval wordt geen medewerking verleend aan het plaatsen van een oplaadpunt op de openbare weg.
Het oplaadpunt moet zonder fysieke of juridische beperkingen voor andere elektrische rijders toegankelijk zijn. De locatie moet toekomstvast zijn, dat wil zeggen dat het oplaadpunt ook na
bijvoorbeeld verhuizing van de oorspronkelijke aanvrager zijn publieke functie kan blijven vervullen.